چالش های پرداخت شارژ ساختمان

کدخبر: ۴۶۵۹۹۵
مدیریت نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد
چالش های پرداخت شارژ ساختمان

با توجه به تغییر زندگی در شهر که کم کم همه ما مجاب به آپارتمان نشینی و همسایگی با افراد مختلف با سلیقه ها و فرهنگ های مختلف هستیم مسلماً تعیین یک سلیقه به عنوان قانون حاکم بر یک گروه بسیار سخت است و هر یک از همسایه ها و ساکنین فرهنگ و سلیقه خود را ارجح می داند و برای اداره و نگهداری ساختمان بروز اختلاف سلیقه امری بدیهی است.

شارژ ساختمان شامل نظافت ساختمان، نگهداری و تعمیر آسانسور، تعیین میزان سهم هزینه نگهداری و آب و برق مصرفی در قسمت مشترک، قراردادن وسایل مانند جاکفشی در راهرو همگی یکسری از معضلات آپارتمان نشینی است که با تصویب قانون تملک آپارتمان ها و اعمال آن مشکلات حل خواهد شد. یکی از راهکارهایی که برای تسهیل در انجام وظایف مدیر ساختمان پیشنهاد می‌دهیم نرم افزار شارژ ساختمان است.

هزینه های تعمیر و نگهداری

مدیریت نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد، که تاکنون در کشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است. بطور کلی دوره تعمیر و نگهداری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را از زمانی که مفهوم ذهنی ساخت شکل می گیرد تا پایان عمر آن، به خود اختصاص می دهد.

با اعمال یک سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگهداری نه تنها می توان کیفیت ساختمان را افزایش داد بلکه امکان بهینه سازی هزینه ها نیز فراهم می گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

نظارت بر مسئولیت‌ها

ممکن است در ساختمان افراد دیگری مثل سرایدار، نگهبانی، مسئولان نظافت، باغبان و… نیز وظیفه‌هایی بر عهده داشته باشند. استخدام این افراد، نظارت بر حسن انجام وظایف، پرداخت حقوق آن‌ها از جمله وظایف مدیر ساختمان است. تمامی این موارد هزینه ایی را شامل می شود که در نرم افزار شارژ ساختمان  قابل ثبت می باشد.

مدیریت بودجه و مستندسازی هزینه‌ها

با توجه به شارژی که ماهانه از ساکنین دریافت می‌شود، مبلغی در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌گیرد و او تصمیم می‌گیرد که این بودجه صرف چه چیزهایی شود. برای مثال هزینه‌های مربوط به پرداخت حقوق سرایدار ساختمان، تعمیر و نگهداری ساختمان، زیباسازی و هزینه‌های ضروری و پرداخت قبوض از این محل تأمین می‌شود.

همچنین مدیر ساختمان برای شفاف‌سازی باید گزارش این هزینه‌ها را به صورت ماهانه به اهالی ساختمان ارائه و آن‌ها را از نحوهٔ هزینه‌کرد بودجه آگاه کند. این کار با نصب نرم افزار شارژ ساختمان برای مدیر ساختمان و ساکنین به سهولت قابل اجرا می باشد. تمامی هزینه ها با ذکر عنوان مورد نظر ثبت می گردد و تمامی ساکنین از آن مطلع هستند.

نرم افزار شارژ ساختمان و دریافت شارژ ماهانه از ساکنین

جمع آوری شارژ ماهیانه از ساکنین ساختمان کار دشوار‌ و پردردسری است برای مدیر ساختمان است. همیشه افرادی پیدا می‌شوند که حتی پس از اینکه هزینه‌های ساختمان برایشان به طور کامل توضیح داده می‌شود، باز هم حاضر نیستند سهم‌شان را از این هزینه‌ها پرداخت کنند.

مدیر ساختمان باید شرایطی فراهم کند که افراد با رضایت کامل شارژ ماهانه‌شان را پرداخت کنند و روش‌های مناسبی برای جریمه کردن افرادی که شارژ ماهانه‌شان را به‌موقع تحویل نمی‌دهند، در نظر داشته باشد تا حق سایر ساکنین ساختمان ضایع نشود. تمامی این موارد در نرم افزار شارژ ساختمان به صورت جز به جز مشخص گردیده تا تمامی ساکنین از آن مطلع گردند و از قوانین دیرکرد پرداخت شارژ مطلع گردند.

برخی از امکانات نرم افزار شارژ ساختمان

• این نرم افزار امکان تقسیم هر هزینه بین واحد ها، بر اساس نفرات، متراژ، تعداد واحد، ضریب طبقات و ... به تفکیک مالک و مستاجر، به صورت خودکار و قابل تغییر توسط مدیر ساختمان را دارا می باشد و کاملا منطبق بر طرح هدفمند سازی یارانه ها است.

• امکان تقسیم بهای گاز (یا هر هزینه دیگری) بر اساس متراژ زیربنا (یا بر اساس هم نفرات و هم متراژ زیربنا)، برای همگی یا برخی از واحد ها (واحد ها در دوره هزینه به صورت هوشمند توسط نرم افزار شارژ ساختمان تشخیص داده می شوند)

• امکان تقسیم بهای آب مصرفی (یا هر هزینه دیگری) بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد، برای همگی یا برخی از واحد ها (واحد ها در دوره هزینه به صورت هوشمند توسط نرم افزار تشخیص داده می شوند)

• امکان ثبت بدهی شارژ ثابت ماهیانه، به حساب افراد برای همگی یا برخی از واحد ها (واحد ها در دوره هزینه به صورت هوشمند توسط نرم افزار تشخیص داده می شوند)

• امکان تعریف تعداد نامحدود کاربر در سیستم و مدیریت دسترسی هر کاربر به قسمت های مختلف نرم افزار شارژ ساختمان

• امکان ارسال تصویر فیش کارت به کارت برای مدیر ساختمان به وسیله نرم افزار

• امکان منظور نمودن خودکار یک هزینه در حساب تمامی مالکین (یا موارد انتخابی) یا در حساب تمامی واحد ها (یا موارد انتخابی)

• امکان تعریف واحدها به تفکیک بلوک، طبقه، شماره واحد، متراژ زیر بنا، شماره پارکینگ و انباری، کد کنتور برق، تلفن، حق استفاده از پارکینگ وغیره... و امکان ثبت جابجایی ساکنین در واحدها

• امکان تعریف مالکین، مستاجرین و اعضای هیئت مدیره با کلیه مشخصات و همچنین ثبت تاریخ شروع و اتمام سکونت برای ساکنین

• امکان جستجوی سریع بین اطلاعات اشخاص و واحد ها

• تعریف هزینه های رایج در مجتمع ها و انتخاب نوع تقسیم متعارف هر هزینه بین افراد مشمول ، جهت آسان سازی فرایند استفاده از نرم افزار

• امکان محاسبه هزینه (ضرب هزینه) بر اساس متراژ، تعداد نفرات، و هم متراژ و هم تعداد نفرات، برای مثال تعیین میشود که هر واحد به ازاء هر متر مربع زیر بنا یا هر نفر ساکن باید مبلغ خاصی (مثلا 1.000 ریال) پرداخت نماید که در این صورت، یک واحد 50 متری مبلغ 50.000 هزار ریال بدهکار می گردد

• امکان تغییر در مشخصات کلیه هزینه های از پیش تعریف شده

• امکان تعریف هزینه های جدید و نحوه تقسیم دلخواه بین افراد، توسط کاربر جهت تعریف هزینه هایی مطابق با نیاز مجتمع، به تعداد نامحدود

• امکان محاسبه هوشمند و خودکار آبونمان برای مستاجرین، مالکین ساکن در واحد و واحد های خالی از سکنه(ساکن یا مالک)

• امکان ثبت بدهی اشخاص که با این امکان منحصر به فرد، شما می توانید، پیچیده ترین فرآیندها، در محاسبه بدهی اشخاص را تنها با سه کلیک به انجام رسانید. این بخش تمامی عملیات صدور و ثبت سند حسابداری را به صورت کاملا خودکار انجام می دهد

• امکان ثبت بدهی فقط برای تمام یا قسمتی از مالکین واحدها، مالکینی که در مجموعه سکونت دارند، ساکنین، افرادی که در گذشته در مجموعه سکونت داشته اند یا مالک یکی از واحد ها بوده اند

• امکان ثبت هزینه های پرداخت شده توسط مجتمع که از موجودی صندوق هزینه شده است و ثبت دریافت وجه از افراد و تسویه بدهی

• امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس تعداد نفرات

• امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس متراژ زیر بنا

• امکان تقسیم خودکار هزینه، بر اساس تعداد نفرات و متراژ زیر بنا

• امکان تقسیم خودکار هزینه، به صورت مساوی بین واحدها

• امکان مشاهده ریز تمامی هزینه های محاسبه شده و ثبت شده به همراه، ریز جزییات و نفرات بدهکار شده در آن هزینه و میزان بدهی و گزارش شرح کامل جزییات محاسبه بدهی هر شخص

• امکان حذف یک هزینه محاسبه و ثبت شده و کلیه جزییات آن

• امکان تغییر در مشخصات کلیه درآمدهای از پیش تعریف شده

• امکان تعریف درآمدهای جدید توسط کاربر جهت تعریف درآمدهای مطابق با نیاز مجتمع مشتری، به تعداد نامحدود

• امکان ثبت درآمدهای واصله به همراه شرح و توضیح اضافی برای درآمد، و ثبت آن ها

اپلیکیشن هومتیک

هومتیک یک اپلیکیشن رایگان مدیریت ساختمان است که مدیر و اهالی ساختمان می توانند به راحتی هزینه ها را تقسیم بندی و پرداخت کنند. امکان پرداخت قبوض و مدیریت کلیه هزینه ها در این نرم افزار امکان پذیر است. مزیت بزرگ هومتیک رایگان بودن آن است و شما می توانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید.

این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید و آیفون IOS  ارائه شده است و کاربران وب نیز می توانند از نسخه وب اپلیکیشن این نرم افزار استفاده کنند. با مراجعه به پیج اینستاگرام هومتیک نیز می توانید اطلاعات کاملی درباره اپلیکیشن و زندگی آپارتمان نشینی و چالش های آن بدست آورید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید