راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

کدخبر: ۴۶۶۰۲۵
هر گاه دو یا چند نفر بخواهند شراکتی را با هم ایجاد کنند و اقدام به فعالت تجاری نمایند، بهترین گزینه ای که می توانند داشته باشند ثبت شرکت است.
راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

در سال 1311 قانون تجارت در ایران ایجاد شد. در این قانون انواع شرکت های تجاری معرفی شدند که اشخاص با در نظر گرفتن شرایط و موضوعاتی می توانند اقدام به ثبت هر یک از این شرکت ها نمایند. این موضوع سبب ساماندهی بین روابط تجاری و شراکتی اشخاص شد.

از این رو از هم اکنون اگر بخواهید شرکت تجاری را به ثبت برسانید باید مطابق قانون تجارت عمل کنید. اشخاصی که به دنبال ثبت شرکت هستند. باید بهترین نوع از شرکت‌های تجاری را بشناسند و با قواعد و مقررات هر یک آشنایی داشته باشند.

ثبت شرکت مزایایی چون شرکت در انواع مناقصه و مزایده، دریافت تسهیلات بانکی، اعتبار حقوقی و قانونی که موجب ثبت در اداره ثبت شرکت های ایجاد می شود و قابل استعلام بودن را دارد. از این رو با ثبت شرکت می توانید از انواع این مزایا استفاده نمایید.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ایجاد شخصیت حقوقی یکی از انتخاب های شما برای ثبت شرکت، ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. برای ثبت این شرکت قانون حداقل وجود دو دارنده سهم الشرکه را برای تاسیس این شرکت الزامی دانسته است. در همین قانون حداقل سرمایه ای برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود تعیین نکرده است اما به علت قواعد عرفی حاکم نمی توان سرمایه کمتر از یک میلیون ریال را تعیین کنید.

شرکت های با مسئولیت محدود را می توان تک مدیریتی نیز ثبت کرد. این شرکت می تواند از هیئت مدیره خارج از دارندگان سهم الشرکه نیز تشکیل شود. اعتبار شرکت با مسئولیت محدود را می توان طی زمان محدود یا به صورت نامحدود تعیین کرد.

ثبت شرکت

ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص لازم است حداقل سه نفر سرمایه ای را به تقسیم سهام به اشتراک بگذارند. این اعضاء باید دو بازرس نیز انتخاب کنند که یکی بازرس اصلی و دیگری بازرس علی البدل است. اعضاء سهامدار شرکت باید حداقل سه عضو هیئت مدیره نیز از بین سهامداران انتخاب نمایند.

البته می توانند مدیر عامل شرکت را خارج از سهامداران یا از بین سهامداران شرکت انتخاب کنند. در شرکت سهامی خاص هیئت مدیره دو سال اعتبار دارند و بازرسان یک سال اعتبار قانونی دارند که بعد از اتمام اعتبار سمت های فوق الذکر باید مجدداً اعضاء هیئت مدیره شرکت انتخاب شود.

برای ثبت شرکت سهامی خاص لازم است سهامداران حداقل یک میلیون ریال سرمایه را برای شرکت تعیین کنند که هر چقدر میزان سرمایه شرکت سهامی خاص باشد بعد از تایید نام این شرکت 35 درصد از آن باید در حساب شرکت بلوکه شود.

شرکت سهامی خاص از شرکت های بازرگانی است که با موضوعات متعددی امکان فعالیت را دارد و بعد از ثبت حتی می توانید این شرکت را تبدیل به شرکت سهامی عام کرد. حداکثر زمان ثبت این شرکت 14 روز کاری خواهد بود. سهام شرکت های سهامی خاص قابل واگذاری در بورس است.

قانون تجارت برای ثبت این شرکت، هیئت موسس را موظف به تشکیل مجمع عمومی موسس کرده است. در این مجمع تصمیمات مربوط به اساسنامه اخذ می شود و اساسنامه شرکت سهامی به ثبت می رسد.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص اساسنامه و اظهارنامه باید تنظیم شود و به امضاء اعضاء شرکت برسد تمامی این مدارک نیز در دو نسخه تهیه خواهد شد. سایر  مدراک ثبت شرکت سهامی خاص دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسس و دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره به همراه مدارک شناسایی اعضاء شرکت است لازم است همراه این مدارک دو برگه از پذیرش سامانه ای نیز ارائه شود.

ثبت انواع شرکتها

ثبت شرکت

جهت ثبت شرکت های تجاری باید ابتدا درخواست ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها انجام شود و پذیرش سامانه ای آن اخذ شود. سپس مدارک مربوطه باید به اداره ثبت شرکت ها پست شود و آگهی ثبت شرکت صادر شود. در قانون تنها اداره ثبت شرکت ها که زیر نظر سازمان  ثبت املاک و اسناد کل کشور است وظیفه رسیدگی به امور مربوط به شرکت ها و ثبت آن را بر عهده دارد.

اولین قدم برای ثبت شرکت این است که تعیین کنید چگونه می خواهید شرکت ثبت کنید. در قانون علاوه بر شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص شرکت های تجاری دیگری نیز وجود دارد. که با توجه به موضوع فعالیت و اهداف و اقدامات مورد نظر می توانید یکی از موارد مربوطه را برای ثبت انتخاب کنید.

ثبت شرکت مزایای خاص خود را دارد که می توانید از این مزایا استفاده کنید. مانند استفاده از تسهیلات بانکی برای اشخاص حقوقی، استعلام ثبت شرکت و اعتبار بخشی به شرکت از سایت اداره ثبت شرکت ها که یک سایت دولتی است. امکان شرکت در انواع مناقصه و مزایده که برای اشخاص حقوقی تعیین شده است.

برخورداری از انواع استاندارد های مختلف، اخذ قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی، اخذ نمایندگی در داخل یا خارج از ایران بخش از مزایایی است که با ثبت شرکت تجاری می توانید از آن برخوردار شوید.

مجموعه ثبت نوول با دانش و تجربه وکلاء و کارشناسان حقوقی برجسته خدمات ثبتی خود را در سراسر ایران ارائه خواهد داد. فرقی نمی کند با چه موضوعی و در چه استانی می خواهید فعالیت داشته باشید. تنها کافی است به کارشناسان و وکلاء ثبت نوول تماس بگیرید یا به سامانه اینترنتی   nocr-ag.ir مراجعه کنید. این مجموعه با دانش و تجربه ای که در ارائه خدمات حقوقی و ثبتی دارد پاسخگوی تمامی سوالات شما همراهان عزیز خواهد بود.

شماره موسسه نوول : 02632137  -  02126655119

منبع : nocr-ag

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید