پلتفرم توسعه اکوسیستم لجستیکی کشور رونمایی شد؛

ائتلاف فعالان پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری های مالی

کدخبر: ۴۶۶۵۷۷
ائتلاف فعالان پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری های مالی

پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم که با هدف ایجاد بستر لجستیکی مناسب جهت توسعه و تسهیل تعاملات کسب وکارها وارتقاء دسترسی پذیری مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسب‌ترین کیفیت، زمان و قیمت، شکل گرفته است در حاشیه برگزاری یک رویداد تخصصی رونمایی شد.

این رویداد تخصصی به مناسبت پنجمین سال تأسیس هلدینگ فاخر و در قالب نمایشگاهی با حضور همه شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، همایش، کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی با موضوعات «زیرساخت»، «پست و لجستیک» و «تجارت الکترونیک، روز سه شنبه 7 دی ماه درمحل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

در دهه های اخیر که شتاب تحولات در دنیای کسب و کارها به طور فزاینده ای افزایش یافته است، مفاهیم، رویکردها و روش های نوینی برای مدیریت مطرح شده که یکی از این مفاهیم، «اکوسیستم کسب‌وکار» است. اکوسیستم کسب‌وکار، شامل شبکه‌ای از سازمان‌ها و بازیگران متصل به یکدیگر اعم از تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، مشتریان، رقبا، بانک و بیمه و مؤسسات عمومی و خصوصی است که در راستای ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز هم، همکاری و همزمان برای بقا و رشد کسب‌وکار خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

نخستین گام برای آغاز یک مسیر نوین

مهرداد فاخر

مهرداد فاخر رئیس هیأت مدیره هلدینگ فاخر، در مراسم افتتاحیه رویداد تخصصی «زی‌بوم 2022» که راستای رونمایی از پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم برگزار شد، با اشاره به اینکه درعصر دیجیتال، تعامل نقش اساسی در موفقیت کسب و کارها بازی می کند، گفت: ایجاد یک پلتفرم برای توسعه اکوسیستم کسب و کارهای پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری های مالی ضروری بود و هلدینگ فاخر با رونمایی از این پلتفرم، نخستین گام برای آغاز یک مسیر نوین در کشور را برداشته است.

توسعه یک اکوسیستم به صورت کاملاً دموکراتیک 

رضا سمیع زاده

در ادامه، رضا سمیع زاده مدیرعامل هلدینگ فاخر، تحول دیجیتال را نقطه عطف تاریخی زندگی بشر دانست و افزود: این تحول تاریخی، همه فرایندها، مدل های کسب و کار و تجربه ذی نفعان را تغییر داده و در این راستا، دو مفهوم «پلتفرم» و«اکوسیستم» وارد ادبیات کسب و کارها شده است. 

وی در تعریف این دو مفهوم گفت: پلتفرم، بستر قدرتمندی برای اکوسیستم کسب و کار است که به طور معمول توسط یک کسب و کار یا بنگاه ایجاد می شود و قابلیت جذب تعداد زیادی مشارکت کننده را دارد. بنابراین، یک پلتفرم می تواند توسط یک بنگاه ایجاد شود و بازیگران مختلف در آن بازی کنند. از طرفی، اکوسیستم به صورت طبیعی روی پلتفرم قابلیت اجرا دارد. ما در واقع می توانیم بستر ایجاد آن را فراهم کنیم و یکی از مهمترین این بسترها، پلتفرم است.

سمیع زاده افزود: اکوسیستم، یک اجتماع پویا و متشکل از بازیگران متنوع کسب و کارهای مختلف است که خارج از توانایی یک سازمان با یکدیگر بازی می کنند. در اکوسیستم، سرویس هایی که ذی نفعان می توانند از هریک از بازیگران بگیرند، از توان یک بازیگر بیشتر است؛ در نتیجه، اکوسیستم ائتلاف بازیگران و ارائه سرویس هایی به مشتری است که در حالت عادی نمی تواند همه آن ها را از یک بازیگر دریافت کند.

وی با تأکید بر اینکه هلدینگ فاخر در 5 سال گذشته سعی کرده اکوسیستم زی بوم را به صورت کاملاً دموکراتیک و با حفظ هویت بازیگرانی که در آن همکاری و رقابت می کنند، توسعه دهد، افزود: این به معنای آن نیست که ما تا ابد می خواهیم این اکوسیستم را هدایت کنیم و امیدواریم زی بوم بتواند با استفاده از همه بازیگران بزرگ و کوچک لجستیک، تجارت الکترونیکی و فین تکی، بنیاد یک اکوسیستم دموکراتیک را بنا نهد. 

نقش محوری داشتن در اکوسیستم به معنای رقابت نیست

 در ادامه، جمشید ناظمی عضو هیأت مدیره شرکت تیپاکس با بیان این نکته که در اکوسیستم کسب و کار، یکی از اعضا نقش محوری را ایفا می کند و هماهنگ کننده بقیه اعضا است، گفت: این نقش محوری، به معنای رقابت با سایر اعضا نیست و هدف آن این است که با ایجاد همسویی میان همه اعضا، برنامه های درازمدت و سرمایه گذاری ها و.. را جهت دار کند.

ایجاد انجمن فناوری های صنعت خرده فروشی 

فرزین فردیس

فرزین فردیس رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران با ابراز خرسندی از اینکه با حضور بازیگران اصلی و بزرگان صنعت خرده فروشی و کسانی که در زنجیره ارزش این صنعت کار می کنند، یک اکوسیستم به معنای رگولاتوری در حال شکل گیری است، گفت: هلدینگ فاخر به همراه مجموعه های دیگری که در کنار هم  قرار داده است، به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درخواست داده تا انجمن فناوری های صنعت خرده فروشی کشور ایجاد شود. به نظر ما نیز جای این انجمن در کشور خالی است. 

آغاز یک مسیر هیجان انگیز و پرچالش

در ادامه زاهد شیخ الاسلامی با ابراز امیدواری از اینکه اکوسیستم زی بوم با این قدم اول بتواند به تدریج راهش را پیدا کند، افزود: طی این مسیر بدون همراهی و همدلی همه بازیگران این صنعت امکانپذیر نیست. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید