آیا بیت کوین بالاخره می تواند جایگزین پول فعلی شود؟

کدخبر: ۴۶۷۰۴۸
شاید در گذشته جایگزینی پول‌های الکترونیکی‌ همچون بیت کوین با اسکناس‌های کاغذی دور از ذهن به‌نظر می‌آمد، اما امروزه این نگاه تغییر کرده
 آیا بیت کوین بالاخره می تواند جایگزین پول فعلی شود؟

شاید در گذشته جایگزینی پول‌های الکترونیکی‌ همچون بیت کوین با اسکناس‌های کاغذی دور از ذهن به‌نظر می‌آمد، اما امروزه این نگاه تغییر کرده و بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مؤسسات اقتصادی شناخته‌شده دنیا به آن فکر کرده و پیش‌نیازهای آن را آماده می‌کنند. اگرچه برخی هنوز معتقدند قابلیت‌ها و توانایی‌های معامله با پول کاغذی قابل قیاس با ارزهای دیجیتال نیست، اما از پیشرفت تکنولوژی هرگز نمی‌توان جلوگیری کرد.

در سایت‌های مطرحی همچون سی بی‌اس، مانی دی بت و پروداکشن پیر بارها در این‌باره بحث و جدل شده است. بد نیست ما نیز در این مقاله به مرور اطلاعاتی پیرامون این مبحث پرداخته و آمادگی بسترهایی مشابه کریپتوکارنسی‌ها را بررسی کنیم. اگر به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید ولی ابهام از آیندة آن باعث شده دست نگه دارید، با ما همراه باشید.

نظرات کارشناسی مخالف پیرامون جایگزینی بیت کوین با پول کاغذی

از جمله اقتصاددانان معروف دنیا می‌توان به کوردا اشاره کرد که معتقد است ارزهای دیجیتال هنوز قابلیت جایگزینی به‌عنوان پول رایج را ندارند. او بر این قضیه اذعان دارد که ویژگی‌های پول دیجیتال هنوز به‌مرحله‌ای نرسیده تا بتواند وارد چرخه اقتصادی شده و به‌ جای اسکناس استفاده شود. پاتریک کوردا دلیل این مشکل را عدم استاندارد ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال دانسته و می‌گوید اگرچه خصوصیات مشترک این دو ارز زیاد است ولی برای تغییر جایگاه بسیار زود است که تصمیم‌گیری شود.

تحلیل‌های این اقتصاددان خبره بر این نکته است که امکان پیش‌بینی قیمت کوین دیجیتال با افزایش و کاهش ارزهای رایج در دنیا مانند یورو و دلار قابل اندازه‌گیری نیست و مشخص نمی‌کند این نوسانات چه تأثیر عمده یا مشخصی بر روی بیت کوین و انواع دیگر ارزهای دیجیتای خواهد گذاشت. برای ورود به بازارهای مالی جهان تعیین ارزش هر ارز نسبت به‌دیگری بسیار مهم و کارساز است. ابهام در افزایش یا کاهش نرخ ارز دیجیتال در زمان ایجاد تغییرات قیمتی بر روی دلار و یورو، توانایی پیش‌بینی اموال پس از جایگزینی را سلب کرده و موجب آن شده این قضیه همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

کوردا می‌گوید ارزش کریپتوها به هیچ بازار مالی فلزی وابسته نیست، بر بستر اینترنت است و ساز و کاری جداگانه و مخصوص به خودش را دارد. بنابراین قابل قیاس با پول‌هایی نیست که پشتوانه‌ای قابل لمس همچون طلا و سایر فلزات گرانبها را دارند. البته که این نظر اقتصاددان بزرگ جهان نمی‌تواند صرفاً مرجع قرار بگیرد و باید آینده تغییرات نرخ ارز دیجیتال را در سیاست‌های خاص بستر مربوط به خود و  نگاه سایر کارشناسان خبره مالی و اقتصادی نیز دنبال کرد.

اگر با بیت کوین به میزان کافی آشنایی ندارید، به شما توصیه میکنیم تا "فیلم بیت کوین : پایان پولی که ما میشناسیم" در پلتفرم فیلیمو تماشا کنید.
 
بیت کوین.jpg 1

نظرات کارشناسی موافق پیرامون جایگزینی بیت کوین با پول کاغذی

در مقابل کوردا اقتصاد مشهور دیگری با نام گراف معتقد است که اتفاقاً برعکس، ارزهای دیجیتال به ‌خوبی امکان جایگزینی با پول‌های کاغذی را داشته و می‌توانند به ‌سرعت در این جایگاه قرار بگیرند. کانراد گراف معتقد است از آن‌جایی‌که پول‌های دیجیتالی نیز همچون ارزهای کاغذی قابلیت ذخیره شدن را دارند پس می‌توانند در معاملات و داد و ستدها مورد استفاده قرار گرفته و حوزة تبادلات خود را گسترش دهند.
در این میان برخی ارزها مقبولیت بیشتری در میان عموم مردم پیدا کرده و شرایط جایگزینی بهتری دارند. از جمله این موارد می‌توان به گستردگی معامله‌های بیت کوین اشاره کرد که در یکی دوسال اخیر رشدی فوق‌العاده داشته و به ‌شدت در حال افزایش قیمت است. این نوع ارز دیجیتال بالاترین سهم از کیف پول‌های دیجیتالی را تشکیل داده و بسیاری از مردم دنیا مشغول معامله با آن هستند. پس نمی‌توان قدرت کریپتوکارنسی را در اقتصاد امروزة جهان نادیده گرفت. در حال حاضر قدرت خرید و فروش، پس‌انداز و افتتاح حساب بانکی با این نوع ارز وجود داشته و با پیشرفت بیش‌از پیش صنعت اینترنت و ساز و کارهای دیجیتالی بر قدرت آن افزوده‌ خواهد شد. نگاه سنتی به مقوله پول راهی جز شکست در پی ندارد. چراکه فناوری در جای‌به‌جای زندگی آدمی نفوذ پیدا کرده و تصور عدم ورود آن به مباحث اقتصادی ساده‌لوحانه است.
 

ارزش‌گذاری، اولین قدم در جایگزینی بیت ‌کوین به‌جای پول کاغذی

 
ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال استاندارد خاص خود را دارد. در واقع تاثیرپذیری این کوین‌های مجازی چندان مربوط به یورو و دلار نبوده و از ساز و کارهای دیگری پیروی می‌کنند. همین عدم وابستگی به پول‌های قدرتمند رایج موجب ایجاد ترس و واهمه در سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران دنیا می‌شود.
این مورد تنها موقعی حل خواهد شد که یکی از ارزهای مجازی را به‌عنوان ارز غالب در دنیا شناخته و سایر پول‌های کاغذی را از دور خارج بدانیم. کانراد گراف می‌گوید چنین پیش‌بینی‌ای به‌زودی محقق می‌شود زیرا قابلیت جایگزینی را به‌صورت بالقوه دارد. درست است که تغییر در سیستم‌های مالی دنیا به‌آسانی اتفاق نخواهد افتاد، اما از این توافق و اصلاح شرایط گریزی نیست!

پیترسون تحلیل‌گر اقتصادی دیگری است که در امور بانکی و پولی صاحب‌نظر است. او نیز این‌گونه بیان می‌کند که اگرچه بازار ارزهایی همچون بیت کوین بسیار تازه‌نفس و جوان است اما آینده‌ای قابل‌توجه و درخشان در انتظار دارد. او معتقد است پیشرفت‌های بسیاری در این دنیا منتظر سرمایه‌گذارانش است و نمی‌توان وجود آن را در بازارهای مالی جهانی نادیده گرفت.

ارز دیجیتال انجام معاملات را بسیار ساده کرده و برخی سیاست‌های کثیف پولشویی را از میان برده است. به‌خصوص که به ارزهای کاغذی وابسته نبوده و اعمال قدرت از شوی دولت‌ها بر ارزش‌گذاری آن بی‌معنا است. امکان تبدیل سرمایه به کریپتو موجب حفظ ارزش پول در تمامی کشورها شده و دیگر وابسته به نوع ارز رایج در مملکت نیست. از منظر اقتصاددانان بسیاری ارز دیجیتال قابلیت جایگزینی را داشته و می‌تواند سیستم ارزش‌گذاری خاص خود را در قوانین تحلیل‌های مالی آینده جا بیندازد. 

اگر به مستندهای پژوهشی و اقتصادی علاقمندید، فیلم های بیشتر در این حوزه را می توانید در وب سایت filimo.com به صورت آنلاین با امکان دانلود تماشا کنید.

جمع‌بندی

جمعیت موافقان و مخالفان جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول‌های کاغذی به قدری متنوع است که نمی‌توان جواب واحدی برای آن پیدا کرد. اینکه کوین‌های دیجیتالی دارای طراحی و ساختار خاص خود هستند کار را برای جایگزینی مشکل می‌کند. از سوی دیگر نمی‌توان جلوی تکنولوژی را گرفته و این فناوری در همه‌ جای زندگی انسان رسوخ کرده است. شاید بازارهای مالی آخرین سنگری باشد که خود را در مقابل قدرت روز افزون شبکه‌های مجازی حفظ کرده‌اند، اما واقعا غیرقابل نفوذ هستند؟ سیاست‌های سرمایه‌داری ابرقدرت‌های دنیا امکان نفوذ به ارزهای دیجیتال را خواهد داد؟

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید