علت نیاز به پرستار سالمند در منزل چیست؟

کدخبر: ۴۶۷۴۷۵
پرستار سالمند در اصطلاح به فردی می‌گویند که مهارت و تخصص لازم را در زمینه‌ی مراقبت از سالمند در جایی که خانواده‌ی او مشخص می‌کند، داشته باشد
علت نیاز به پرستار سالمند در منزل چیست؟

پرستار سالمند در اصطلاح به فردی می‌گویند که مهارت و تخصص لازم را در زمینه‌ی مراقبت از سالمند در جایی که خانواده‌ی او مشخص می‌کند، داشته باشد. علاوه بر این با همه‌ی بیماری‌ها و مسائل مرتبط با مراقبت‌های سالمندی آشنایی داشته باشد.

با توجه به اینکه نیازهای انسان‌ها در سنین مختلف تفاوت‌های زیادی دارد، استخدام پرستار سالمند شبانه روزی برای پاسخ‌گویی به نیازهای گوناگون سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای برخی از آن‌ها امری بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

بعضی از اوقات شرایطی به وجود می‌آید که مراقبت شبانه روزی از سالمند برای بهبود کیفیت زندگی او نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. از افرادی که مبتلا به زوال عقل، افسردگی و آلزایمر هستند، باید به صورت ویژه و بیست و چهار ساعته مراقبت شود. علاوه بر این بسیاری از افراد سالخورده برای انجام امور روزانه‌ی خود، کمک و همنشینی تمام وقت لازم دارند.

برخی از افراد سالخورده، زندگی در خانه‌های سالمندان را با هم سن و سالان خود ترجیح می‌دهند و افرادی دیگر نیز می‌خواهند در منزل خود به همراه پرستاری زندگی کنند که وظیفه دارد از سالمند نگهداری کند.

پرستار سالمند

شرح وظایف پرستار سالمند

همراهی کردن در کارهای روزانه: این کارها بنا به نیازهای فرد سالخورده شامل آشپزی، حمام، نظافت، پوشیدن لباس، خرید ملزومات خانه و... می‌شود.

توجه به برنامه دارویی: سالخوردگان لیست دارویی پیچیده‌ای دارند. مدیریت داروها از جمله وظایف مهم پرستار سالمند است. او به فرد سالمند زمان و مقدار داروهایش را می‌گوید تا  تداخل دارویی پیش نیاید. اگر پرستار در دوره تخصصی شرکت کرده باشد قادر خواهد بود تا در مواقع خاص تجویز دارو نیز داشته باشد، در غیر این حالت مجاز به تجویز نیست و باید مطابق دستور پزشک پیش برود.

داشتن رژیم غذایی: در اکثر اوقات سالمندان قادر نیستند که وعده‌های غذایی خود را درست کنند. در این حالت پرستار سالمند در منزل  وظیفه دارد تا با توجه به توصیه‌های غذایی از طرف پزشک، وعده‌ها و میان وعده‌های مناسب را تهیه کند.

همدم بودن در فعالیت ها: سرگرمی و تفریح در اوقات فراغت، قسمت مهمی از زندگی هر فردی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه سالمندان وقت آزاد بیشتری در اختیار دارند، به همین دلیل رفت و آمد با هم سن و سالان، شرکت در بازی‌های گروهی، تماشای فیلم و هم صحبت شدن برای آن‌ها بسیار جذابیت دارد.

انجام امور خانه: کارهای خانه همچون نظافت و آشپزی، همچنین خریدهای روزمره در صورت تمایل، از جمله وظایف پرستار سالمند محسوب می‌شود.

2پرستار سالمند

نحوه برخورد پرستار با سالمند

تعریف علمی و دقیقی برای شیوه‌ی برخورد پرستار با سالمند وجود ندارد، ولی استراتژی‌های متعددی هستند که براساس نیازهای بیماران و شرایط محیط درمانی می‌توان به کار برد.

پرستار باید به سالمند کمک کند تا احساس راحتی داشته باشد و با مهربانی از او نگهداری کند، خود را به او معرفی نماید و به نیازهایش توجه کند. در صورتی که پرستار به سالمند احترام بگذارد، سالمند نیز به او اعتماد می‌کند. سالمند انتظار دارد تا به او ارزش بدهند و به او احترام بگذارند. علاوه بر این پرستار باید به حفظ احساس استقلال سالمند کمک کند.

صبر و دلسوزی در برخورد با سالمند از ویژگی‌های مهم یک پرستار خوب است. او با پرسیدن سوال از سالمند به جای فرض کردن و قضاوت درباره وضعیت او می‌تواند حس اعتبار را به او القا کند.

راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که به پرستار در برخورد با سالمند کمک می‌کند، به عنوان مثال او باید برنامه سالمند را برای ساعات ابتدایی روز تنظیم کند یا زمان‌هایی که سالمند کمتر خسته است، راحت‌تر می‌تواند با او زمان بگذراند. محیط مراقبت از سالمند باید راحت و مناسب باشد و توجه به این مورد نیز از نکات مهمی است که پرستار می‌بایست به آن اهمیت بدهد.

هزینه پرستار برای سالمند

بنا به نیاز شخص سالمند، ساعت کاری و خواسته‌های کارفرما، هزینه استخدام پرستار متغیر است. برای دریافت اطلاعات در زمینه‌ی هزینه‌ها و شرح وظایف کامل پرستار با توجه به نیاز عزیزان شما، مرکز خدمات مراقبتی  سلامت اول  آمادگی پاسخ‌گویی به سوالاتتان را دارد.

عواملی که در تعیین هزینه‌ی پرستار سالمند تاثیر می‌گذارد عبارتند از:

بیماری‌های سالمند، کنترل نداشتن سالمند، تحرک یا بی‌تحرکی سالمند، نیاز به مراقبت‌های خاص، انجام کارهای منزل، مراقبت از یک یا چند سالمند و... .

اگر محل زندگی پرستار و سالمند فاصله زیادی از هم داشته باشند یا خانه‌ی سالمند خیلی دورتر از مرکز شهر قرار گرفته باشد، در این حالت استخدام پرستار شبانه روزی باعث کاهش هزینه رفت و آمد می‌شود و برای دو طرف مقرون به صرفه است.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید