تفاهمنامه با حضور وزرای اقتصاد و نفت امضا شد:

تامین مالی بیش از ۳۰۰ میلیون یورویی خط لوله تابش از سوی بانک ملت

کدخبر: ۴۶۹۶۰۷
تفاهمنامه تامین مالی خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد موسوم به خط لوله تابش بین بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و نفت به امضا رسید.
تامین مالی بیش از ۳۰۰ میلیون یورویی خط لوله تابش از سوی بانک ملت

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، در این مراسم که با حضور دکتر سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهندس سیدجواد اوجی وزیر نفت، رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت و مهندس سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برپا شد، تفاهمنامه خط انتقال فرآورده های نفتی از رفسنجان تا مشهد و با عبور از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول 948 کیلومتر طی مدت چهار سال و با برآورد اولیه 372 میلیون یورو، از سوی مدیران عامل دو مجموعه امضا شد.

رضا دولت آبادی در این جلسه که علیرضا حمیدی معاون مدیرعامل و علی اکبر صابریان مدیر امور اداره کل دفتر مدیریت و روابط عمومی بانک ملت نیز حضور داشتند، به نقش پررنگ نفت و انرژی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: نظام بانکی توجه ویژه و خاصی را به این بخش مبذول داشته و بخش قابل توجهی از منابع خود را به آن اختصاص داده است.

وی با بیان این نکته که بانک ملت به عنوان بانک نخست حوزه نفت و انرژی، بزرگ ترین سهم را در تامین مالی ابرپروژه های حوزه نفت ایفا کرده است، اظهار داشت: این بانک تامین مالی ده ها پروژه بزرگ را که نقش اساسی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته اند را نیز بر عهده داشته است.

مدیرعامل بانک ملت، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با تامین مالی ۱.۴ میلیارد یورویی  از محل منابع داخلی و صندوق انرژی، پالایشگاه نفت شازند، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت تبریز و پالایشگاه نفت لاوان را از جمله این پروژه ها خواند و ادامه داد: همه این پروژه ها به چرخه تولید وارد شده اند ضمن این که پروژه های زیاد دیگری نیز در مرحله تامین مالی قرار دارند.

وی با اشاره به مراودات مالی ۱۸ میلیارد یورویی بانک ملت با حوزه نفت اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این موارد با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین تکلیف شود.

دولت آبادی به پروژه جدید بیش از ۳۰۰ میلیون یورویی معادل بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریالی برای تامین مالی خط انتقال فرآورده های نفتی از رفسنجان به مشهد اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه این پروژه در کمتر از یک ماه با نشست های تخصصی کارشناسان بانک ملت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نهایی و آماده امضا شد و فرآیند اجرایی آن پس از دریافت مجوزهای لازم شروع خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که این تفاهمنامه باب همکاری جدیدی را بین بانک ملت و شرکت های حوزه نفت بگشاید.

مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر این نکته که این بانک پروژه سوخت و جایگاه های سوخت را با شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران، همچنان پیگیری می کند، یادآور شد: امیدواریم انعقاد این تفاهمنامه، باعث گسترش سطح همکاری ها بین طرفین امضای تفاهمنامه شود.

مهندس سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم در سخنانی با قدردانی از حسن همکاری رضا دولت آبادی مدیرعامل بانک ملت بابت تامین مالی این پروژه گفت: بانک ملت در سال های گذشته همکاری خوبی با این شرکت داشته و در پروژه های مختلف، همکار و کمک رسان شرکت بوده است. 

وی خط لوله تابش را از ابرپروژه های مهم و اولویت دار خواند که با همکاری بانک ملت در حال اجرایی شدن است و با اجرای آن مشکل تامین سوخت شرق کشور از بین خواهد رفت و کریدور ری به رفسنجان منتقل خواهد شد.

سالاری، کاهش مصرف سوخت و هزینه های حمل، تسهیل صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده ای، ایجاد کریدور انتقال شمال، شمال شرق و جنوب، شمال شرق، انتقال فرآورده با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در صادرات و تامین مالی پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور را از جمله مزایای اجرای پروژه خط لوله تابش ذکر کرد و اظهار داشت: با اجرایی شدن این پروژه، روزانه ۱۲ میلیارد تومان صرفه جویی صورت خواهد گرفت ضمن این که علاوه بر کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده های نفتی،  مشکل قاچاق سوخت نیز مرتفع خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی نیز در جمع خبرنگاران از همکاری بانک ملت در اجرایی شدن این پروژه بزرگ قدردانی کردند.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید