آخرین راهنمای کامل بررسی بیمه شخص ثالث خودرو ( بهمن 1400)

کدخبر: ۴۷۴۹۴۳
استفاده از وسایل زمینی یکی از ملزومات زندگی جامعه است تا سرعت کارها و زندگی افزایش یابد.
آخرین راهنمای کامل بررسی بیمه شخص ثالث خودرو ( بهمن 1400)

از این رو خطرات و تصادفات غیر قابل پیش بینی بوده و برای جلوگیری از هزینه‌های گزاف، نیاز به یک پشتوانه مالی احساس می‌شود. بیمه شخص ثالث همان بیمه نامه‌ای است که برای جبران حادثه رانندگی طراحی شده است و با توجه به بیمه نامه‌هایی که در شرکت‌های بیمه‌ای طراحی و اجرا می‌شود، بیمه شخص ثالث جزو پرمخاطب‌ترین بیمه نامه است.

این بیمه نامه با توجه به اجباری بودن و پوشش‌های گوناگونی که هنگام حادثه رانندگی دارد، سهم بالایی از فروش انواع بیمه را به خود اختصاص داده است. بدین گونه که اگر وسیله نقلیه زمینی از این بیمه نامه استفاده نکند، دچار تخلف شده و پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند وسیله نقلیه را اعمال قانون کند. 

در ادامه این مطلب درباره پوشش‌ها و نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید.( اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. ( منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است). حال که با تعریف شخص ثالث آشنا شدید، باید بدانید که ” بیمه شخص ثالث چیست” . تعریف این بیمه بسیار مهم است.

تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در این‌گونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

خرید هر بیمه نامه‌ای با توجه به توجیه اقتصادی و نوع پوشش‌هایی که برای بیمه‌گزار دارد، مورد استقبال قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث هم دو نوع خسارت مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و شرکت بیمه به حداکثر پرداخت خسارت تعهد می‌کند. این پوشش‌ها به شرح زیر است:

جبران خسارات مالی

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات مالی و جانی  به کار می رود.

خسارت‌های جانی:

‌شرکت بیمه خسارت‌های جانی اشخاص ثالث که برای آن‌ها رخ می‌دهد را تحت پوشش قرار خواهد داد مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان که همگی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی و جزئی تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث است.

خسارت‌های مالی:

در این پوشش خسارت‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود، با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه جبران هزینه خواهد شد. این خسارت‌ها مانند تصادف با ماشین فرد ثالث است که بیمه‌گر جبران هزینه‌های تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه را پرداخت خواهد کرد. 

سقف پرداخت دیه در سال 1400 چقدر است؟

مبلغ دیه در ابتدای سال و از سوی بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌شود. در سال 1400 معادل مبلغ 640  میلیون تومان برای ماه‌های حرام و معادل مبلغ 480 میلیون تومان برای ماه‌های عادی در نظر گرفته شده است. سقف پوشش مالی هم در شرکت‌های بیمه‌ای متفاوت است اما حداقل پوشش مالی از سوی بیمه مرکزی معادل 16 میلیون تومان اعلام شده است. 

همچنین حداکثر پوشش مالی در بسیاری از شرکت‌های بیمه معادل 80 میلیون تومان است و در برخی از شرکت‌های دیگر این مبلغ بیشتر است و معادل 320 میلیون تومان بوده که این شرایط را بیمه شخص ثالث ایران ارائه می‌کند. 

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث چگونه است؟

هر بیمه نامه‌ای با توجه به شرایطی که برای بیمه‌گزار ایجاد می‌کند دارای عوامل مختلفی است که بر قیمت بیمه نامه تاثیر مستقیم می‌گذارد. در بیمه شخص ثالث هم عوامل گوناگونی تاثیرگزار هستند که عبارتند از:

• درصد تخفیف بیمه نامه راننده

• میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه ثالث

• تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی

• میزان تعهدات مشخص شده در پوشش‌ها

• تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث

• سال تولید و سال ساخت ماشین

• تعداد سیلندر و کاربری خودرو

عوامل گفته شده نیازی به توضیح ندارند زیرا شرایط آن‌ها به طور کامل مشخص است، اما در اینجا درباره اهمیت کاربری خودرو و جریمه دیرکرد توضیحاتی می‌دهیم که بیشتر با این موضوع  آشنا شوید.

اهمیت کاربری خودرو

قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی ها 10% از خودروی با کاربری عادی گران تر است

کاربری خودرو یکی از عوامل تاثیر گزار، نشان دهنده میزان ریسک و بروز حادثه در حین رانندگی است. به طور مثال فرض کنید که شما خودرو شخصی دارید و فرد دیگری ماشین تاکسی یا خودروهای آموزش رانندگی داشته باشد، به طور حتم تاکسی به دلیل تردد بیشتر در سطح شهر با ریسک بیشتری نسبت به یک خودرو شخصی مواجه است.

در حقیقت کاربری ماشین باعث می‌شود که بیمه‌گزار حق بیمه بیشتری پرداخت کند و تاثیر مستقیم بر روی قیمت بیمه شخص ثالث داشته باشد. همچنین کاربری خودروهای دیگری هم هستند که باعث افزایش قیمت حق بیمه می‌شوند و عبارتند از:

• تاکسی دورن شهری و برون شهری

• آتش نشانی

• آمبولانس

• بارکش

• کاربری صنعتی

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چقدر است؟

علاوه بر اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند شما را برای نداشتن بیمه شخص ثالث جریمه کند، باید بدانید که شرکت‌های بیمه‌ای هم با توجه به دیرکرد خرید و تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانند جریمه دیرکرد برای بیمه نامه در نظر گیرند. بدین گونه که در صورت عدم تمدید به موقع بیمه نامه، به ازای هر روز دیرکرد باید جریمه پرداخت شود که این مبلغ جریمه بر روی پرداختی حق بیمه اضافه خواهد شد. نرخ جریمه بیمه نامه ثالث با توجه به نوع خودرو و به صورت روز شمار به مدت 365 روز محاسبه خواهد شد. 

نکته: در صورتی که جریمه دیرکرد بیمه نامه ثالث ماشین شما بیش از یک سال باشد، تمام تخفیف‌های عدم خسارت از بیمه ثالث به حالت تعلیق درآمده و حق بیمه دوبرابر خواهد شد. البته با توجه به اینکه بیمه نامه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است، پس بهتر است که تمدید به موقع آن هم به موقع انجام شود تا در برابر حوادث ناگهانی و خسارت‌های سنگینی که ایجاد می‌شود، پشتوانه مالی همراه خود داشته باشید.

میزان پوشش مالی بیمه ثالث

هر سال، کمترین و بیشترین میزان پوشش مالی بیمه های شخص ثالث ماشین از جانب بیمۀ مرکزی تعیین می گردد اما بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث که در سال 1400 توسط بیمه مرکزی تعیین شده است، 16 میلیون و حداکثر پوشش مالی در بیشتر شرکت‌های بیمه 320 میلیون تومان است برخی شرکت‌های بیمه‌گر نظیر بیمه شخص ثالث ایران حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث را 320 میلیون تومان اعلام کرده اند.

تخفیف بیمه شخص ثالث (تخفیف عدم خسارت خودرو)

تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو باعث کاهش قیمت این بیمه نامه می گردد.

عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است. جدول تخفیف‌های عدم خسارت در ذیل قابل مشاهده است.

جدول تخفیف

 

همانطور که اشاره شد، قیمت پایه این بیمه نامه در شرکت‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد، اما چه فاکتورهایی باعث می‌شود که شما مشتری وفادار شرکت‌های بیمه باشید؟

اگر شما به دنبال بهترین بیمه شخص ثالث هستید، عوامل مختلفی مانند: میزان پوشش مالی ارائه شده، توانگری مالی شرکت بیمه، کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب پرداخت خسارت و سهم از بازار بیمه اهمیت پیدا می‌کند. 

با توجه به این موضوع شما به عنوان بیمه‌گزار برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث نیاز دارید که اطلاعات، شرایط و نرخ‌های تمام شرکت‌های بیمه را در کنار یکدیگر مشاهده کنید و بر اساس نیازها و اولویت‌های خود آن‌ها را مقایسه کنید. بیمه دات کام این شرایط را برای شما فراهم خواهد کرد.

خرید بهترین و ارزان ترین بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام 

با توجه به نکاتی که درباره بیمه نامه شخص ثالث توضیح داده‌ایم، الزام خرید این بیمه نامه مشخص شده است. در سال‌های گذشته برای تهیه این بیمه نامه باید به دفاتر مرکزی یا نمایندگی شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه می‌شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و فروش آنلاین بیمه، شرایط مقایسه و استعلام بیمه نامه‌ها امکان پذیر شده است. بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین بیمه است که با نمایندگی‌های بیمه‌ای در سراسر کشور همکاری دارد و در کوتاه‌ترین زمان، بیمه نامه شما را تحویل خواهد داد. کافی است که به صفحه اصلی وب سایت  bimeh.com مراجعه کرده و بعد از استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، بیمه شخص ثالث خود را خریداری کنید.

خرید اینترنتی

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث خودرو از بیمه دات کام

با توجه به این که با  پلتفرم  آنلاین بیمه ، محدودیت مکانی و زمان ندارید، همچنین در هر ساعت از شبانه روز و از هر شهری شرایط خرید بیمه فراهم شده است؛  مجموعه https://bimeh.com/ با دریافت اطلاعات بیمه‌ای شما و بررسی‌های لازم، بیمه نامه صادر شده را به صورت رایگان به آدرس مورد نظر شما ارسال خواهد کرد. همچنین کارشناس‌های بیمه‌ای در این مجموعه به صورت 24 ساعته آماده مشاوره رایگان و تخصصی به شما عزیزان هستند. 

برگرفته از سایت بیمه (https://bimeh.com/)

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید