مسیر بازگشت از گنجنامه تکلیف دولت است

مسیر بازگشت گنجنامه، فدای باغداران و برخی چهره‌های خاص!

کدخبر: ۴۷۹۲۷۷
مسیر بازگشت از گنجنامه موضوعی مهم در گردشگری همدان است؛ برای اینکه مستقیم برویم سر اصل مطلب باید گفت دو گروه هستند که با این پروژه موافق و مخالفند.
مسیر بازگشت گنجنامه، فدای باغداران و برخی چهره‌های خاص!

گروه اول، موضوع ترافیک، خدمات حمل و نقل به گردشگر، امدادرسانی در مواقع ضروری، ضرورت توسعه زیرساخت در مسیر گنجنامه، ارائه خدمات به منطقه نمونه گردشگری گنجنامه، موضوعات پدافند غیر عامل و ... را ضرورت‌هایی می‌دانند که مسیر بازگشت از گنجنامه به تبع آن باید ساخته شود.

 گروه مخالف، تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد حامی محیط‌زیست با همراهی بخشی از چهره‌های سیاسی هستند که نکات محیط‌زیستی و حیات جانوری، تغییر در بافت طبیعت و ... را دلیل مخالفت خود عنوان می‌کنند. این گروه بدون اینکه سخنی از تامین منافع باغداران، در صورت عدم ساخت مسیر بازگشت از گنجنامه بگویند، توپ را در زمین حفاظت از محیط‌زیست و لابی‌های مدیران با هم و با مجموعه گردشگری گنجنامه می‌دانند در صورتی که اصل موضوع پنهان مانده است.

استدلال مخالفان و پاسخ به آن‌ها

استدلال مخالفان مسیر بازگشت گنجنامه چیست؟ اهم آن عبارت‌ست از نداشتن «مطالعه کافی» در مورد پروژه، تخریب باغات، تخریب منابع آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک و نیز از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، انتقال بار ترافیکی به میدان عباس‌آباد و بلوار ارم، آلودگی هوا به خاطر افزایش تردد با توجه به تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه گازسوز و بنزین‌سوز و افزایش دما، جلوگیری از انتقال باد شهر همدان که از این دره بر سطح شهر می‌وزد و ...

در مورد نداشتن «مطالعه کافی» باید گفت که سال 97 رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفتگویی اعلام کرده بود که «انجام مطالعات و بررسی میدانی این پروژه به متخصصان دانشگاه بوعلی‌سینا واگذار شده است» که حالا پس از 3 سال حتما این مطالعات به انجام رسیده است. «تخریب باغات» یکی دیگر از موضوعاتی است که مطرح می‌شود و باید گفت آیا «توسعه گردشگری» در استان اهمیت دارد یا منافع شخصی عده‌ای خاص و البته محترم که حتما اگر پروژه در مسیر انجام قرار گیرد باید منافع آن‌ها هم تامین و رضایت آن‌ها حاصل شود.

در مورد «تخریب منابع آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک و نیز از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری» هم باید گفت آیا وقتی مطالعات در این زمینه صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که چنین مشکلاتی بر سر راه پروژه نخواهد بود، آیا شما دیگر مشکلی نخواهید داشت؟! یا اینکه آن زمان هم موضوعات پژوهشی را انکار و از راه دیگری برای مخالفت وارد می‌شوید؟!

«انتقال بار ترافیکی به میدان عباس‌آباد و بلوار ارم»، باید در این مورد سوال کرد که گردشگرانی که به همدان می‌آیند و در مسیر گنجنامه قرار می‌گیرند و بر می‌گردند،(به همراه همدانی‌هایی که در مسیر گنجنامه تردد می‌کنند)  آیا همین ترافیک را با ساعات معطلی بیشتری تحمل نخواهند کرد، در این صورت، تعداد ماشین که کم نمی‌شود، فقط ترافیک طولانی‌تر و عذاب‌آورتر خواهد شد و خاطره‌ای بسیار نامناسب در ذهن‌ گردشگر خواهد ماند؛ آیا این کار به نفع گردشگری همدان و چرخه اقتصادی آن خواهد بود؟

2065263_181

«آلودگی هوا به خاطر افزایش تردد با توجه به تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه گازسوز و بنزین‌سوز و افزایش دما» یکی دیگر از استدلال‌های مخالفان است، در این مورد هم باید گفت آیا ماشین‌هایی که در مسیر و در ترافیک معطل می‌مانند سوخت مصرف نمی‌کنند؟! آلودگی ایجاد نمی‌کنند؟! اگر مسیر بازگشت ساخته شود، آیا به تعداد خودروها اضافه می‌شود؟! خیر!  بلکه فقط تردد به سهولت صورت می‌پذیرد و رضایت عمومی برای گردشگر و همدانی‌ها ایجاد می‌شود.

«جلوگیری از انتقال باد شهر همدان که از این دره بر سطح شهر می‌وزد»! در این مورد هم باید گفت قرار نیست در منطقه و در مسیر برج‌سازی صورت گیرد! جاده مسیر باد را نمی‌گیرد، بلکه ساختمان‌های بلند این کار را می‌کنند، ساختمان‌هایی که شورای شهر و شهرداری متولی دادن مجوز به آن‌ها بوده و خواهند بود.

گروه‌های مردم‌نهاد و برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی نماینده‌ی باغداران خصوصی نباشند!

در یک جستجوی ساده از گوگل، می‌توان دریافت که مدیران مرتبط با موضوع در استان درباره مسیر بازگشت از گنجنامه چه گفته‌اند و مخالفان چه تحلیلی برای فضاسازی‌های خود دارند.

photo_2015-10-07_14-04-39

در نظر داشته باشید که توسعه در هر جغرافیایی ممکن است برخی تعارض‌ها را ایجاد کند. حال آیا باید تعارض‌ها را به کمترین حد رساند؟ یا اینکه توسعه را محدود و مسدود کرد. با مثالی موضوع را روشن‌تر توضیح می‌دهیم.

اگر قرار باشد در یک مسیر، جاده‌ای ساخته شود، آیا می‌شود با این استدلال که ممکن است ماشین‌ها با هم تصادف کنند یا اینکه ماشین‌ها با عابرین برخورد کنند و آسیب جانی به همراه داشته باشد، از خیر کشیدن جاده بگذریم؟ یا اینکه اگر قرار است برای آموزش شنا و تفریح و سرگرمی در جایی استخر احداث شود، عده‌ای جمع شوند، بهانه بیاورند که اگر استخر اینجا دایر شود ممکن است برخی هنگام شناکردن غرق شوند! (نگویید چه ربطی دارد! ربطش به این است که نمی‌شود جلوی توسعه را که به خاطر نیاز و ضرورت شکل گرفته با دلایلی گرفت که ممکن است در آینده آسیب‌هایی داشته باشد).

یکی از مدیران چندی پیش نکته‌ی قابل توجهی را مطرح کرده بود، او گفته بود که «بیشتر باغ‌های گنجنامه خصوصی است و شهروندان از آن‌ها بهره‌ای نمی‌برند.»

حالا سوال این است که تعداد گردشگرانی که به استان همدان می‌آیند و در مسیر گنجنامه قرار می‌گیرند به علاوه مردم همدان که مسیر گنجنامه برای‌شان همیشه لذت‌بخش و محل تفریح بوده چند نفر (خانواده) هستند؟ حالا تعداد باغات و باغداران مسیر چند نفر است؟ آیا منافع تعدادی باغدار محترم مهم است، یا رفاه حال مردمی در طبقه متوسط جامعه زندگی می‌کنند و تفریحی غیر از همین گشت و گذارها ندارند؟!

چرا باید منافع عامه مردم، منافع گردشگری استان در بلند مدت، فدای استدلال‌های مخالفینی شود که غیر از محیط زیست به باغداران هم فکر می‌کنند؟! اگرچه در هر شرایطی با احترام به مالکیت خصوصی باید منافع باغداران رعایت شود، اما با ساخت مسیر بازگشت گنجنامه اتفاقاً امکان ایجاد شرایط تازه‌ای برای خدمات‌دهی به باغداران بیشتر خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم در سال 98 در یک گزارش به درستی اشاره کرده بود که  «با اجرای راه برگشت گنجنامه از منتهی‌الیه کتیبه‌ها به سمت تپه عباس‌آباد این محدوده از حلقه کور نبود راه خروجی در حوادث احتمالی خارج می‌شود و هم فضای جدید برای ورود و افزایش رونق در‌آمدی در تپه عباس و بالای استخر برای مردم همدان تامین خواهد شد؛ یعنی فضای گردشگری جدید دیگری در حد فاصل گنجنامه و تپه عباس آباد ایجاد و تعریف می‌شود که جاذبه‌ای هم برای سرمایه‌گذاران و باغداران است تا آنها هم به مانند فضای اقامتی و اسکان فعلی موجود متناسب با ضوابط فضای گردشگری جدید را با جذب سرما‌یه‌گذار برای شهر در همه فصول سال فراهم کنند تا گردشگری همدان از خفتگی کنونی خارج شود.

unnamed

 ساخت راه برگشت هر دو هدف را محقق خواهد کرد یعنی یک تیر و دو نشان است مخالفت‌های کنونی برای ساخت راه جایگزین و برگشت از گنجنامه هم بیشتر رنگ بوی دورانی دارد که قدیمی‌های شهر همدان نقل می‌کنند روزگاری استاندار وقت قصد ساخت فضای گردشگری در بالای استخر و تپه عباس‌آباد داشت و مخالفان ساز خود کوک و دایم بر آن می‌دمیدند؛ اما استاندار دلیل غیر‌منطقی آنان را نپذیرفت و تپه و استخر را ساخت تا همدان از چنین فضای گردشگری مصفایی برای مردم شهر با همکاری باغداران بهره‌مند شوند.

پس بر همه مسئولان وقت هم تکلیف است که برای کاهش رنج مردم در سفر به گنجنامه راه بازگشت را اجرایی کنند تا فضای گردشگری جدید در حد فاصل گنجنامه و تپه عباس‌آباد برای مردم همدان فراهم شود و آیندگان شکر‌گذار این تدبیر آنان برای رهایی شهر از خفتگی کنونی گردشگری شهر باشند و جوانان همدانی هم برای کسب روزی حلال به دلیل نبود شغل و در‌آمد آواره دیار غربت نشوند».

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید