فاکتور های مهم در انتخاب کولر گازی

کدخبر: ۴۸۰۵۶۵
فاکتور های مهم در انتخاب کولر گازی

نحوه انتخاب کولر گازی

کولرگازی از جمله سیستم های تهویه مطبوع است، که دارای کارکرد سرمایشی، گرمایشی بوده و قادر به تعدیل دما در همه فصول است اسپلیت ها در دنیای امروز از محبوبیت بالایی نسبت به سایر سیستم های تهویه و سرمایشی برخوردار هستند. علت این مسئله نیز مزیت هایی است که در مقایسه با سایرین به ویژه کولرهای آبی دارند. کولر های آبی فاقد ترموستات بوده و امکان استفاده از آنها در آب و هوای مرطوب وجود ندارد. همچنین فاقد قابلیت تنظیم دمای دقیق بوده و نیازمند کانال های بزرگ برای عبوردهی هوا هستند. تمامی این موارد افزون بر بحران کمبود آب حاکم بر کشور موجب شده است که کولرهای گازی گزینه های برتر محسوب شده و بیشتر مورد توجه قرار گیرند. اما سوال اینجاست که در هنگام خرید کولرگازی باید به چه نکاتی توجه شود؟ در ادامه مطلب به بررسی مولفه های مهم برای انتخاب بهترین کولرگازی پرداخته می شود.

چرا کولرگازی؟

کولر گازی در میان سایر سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع از مزیت های جالب توجهی برخوردار است که به موجب همین ویژگی ها به گزینه ای محبوب بدل شده است. مشخصا کاربرد کولر گازی ایجاد هوای خنک و مطبوع است و برای تولید سرمایش در محیط استفاده می شود. اما علاوه بر این هوای تولیدی توسط این سیستم های بسیار مطبوع و باکیفیت است؛ به طوری که پاکسازی شده و فاقد آلودگی بوده و موجب تنفسی سالم تر برای افراد حاضر در محیط می شود. مدل های پیشرفته تولید شده از این سیستم ها با بهره مندی از تکنولوژی های به روز دارای قابلیت جداسازی باکتری های موجود در هوا و عدم پخش آنها در محیط مکان مورد نظر می شوند. در نتیجه این دسته از سیستم ها با بهره گیری از فیلتر های ضد حساسیت قادر به ارائه هوایی پاک و سالم برای تنفس بوده و علاوه بر این به تعدیل دما در محیط نیز می پردازند.

بر خلاف مدل های آبی این سیستم ها فاقد بوی نامطبوع و یا سرو صدای زیاد در حین کارکرد هستند و با مجهز بودن به ترموستات کاملا دمای آنها قابل کنترل است.

نحوه انتخاب کولر گازی مناسب

قدم اول پیش از خرید این محصولات مانند سایر تاسیسات ساختمانی، توجه به ابعاد محل استفاد است. چرا که این محصولات در انواع مختلف با ظرفیت های سرمایش و گرمایش، ظرفیت هوادهی مختلف تولید می شوند که می تواند برای محیط هایی با متراژ مختلف متفاوت باشد. بنابراین باید توجه داشت که انتخاب مدل و ظرفیت صحیح در این نوع از محصولات با قیمت مناسب می تواند تاثیرات بسیار خوبی در میزان مصرف انرژی و هزینه های جانبی بر جای داشته باشد.

انواع مختلف کولر گازی

انتخاب برند در زمان خرید انواع کولر 

برند های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما معیارهایی باید در هنگام انتخاب در نظر گرفته شود. اولین معیار این است که برند شناخته شده باشد و به عبارتی دارای اعتبار و پیشینه ای باشد که بتوان از کیفیت آن اطمینان داشت. معیار دوم ارائه گارانتی و مدت زمان آن است؛ نکته مهم در این باره وجود نمایندگی رسمی شرکت ارائه کننده گارانتی در شهر یا شهرستان محل زندگی فرد است. اهمیت این مسئله به این خاطر است که در صورت وجود نقصی در کارکرد دستگاه امکان مراجعه برای کاربر وجود داشته باشد.

توجه به میزان مصرف انرژی در زمان خرید

مورد دیگری که البته از اهمیت بالایی نیز برخوردار است میزان مصرف انرژی دستگاه می باشد. این مسئله از طریق برچسب انرژی قابل تشخیص است. در حال حاضر تمامی دستگاه ها و وسایل برقی بزرگ دارای گرید انرژی بوده و از این طریق می توان میزان مصرف آنها را بررسی نمود. بر همین اساس رده های انرژی A  و B کمترین میزان هستند و باید سیستمی با این رده انتخاب شود. در غیر این صورت هزینه های ناشی از مصرف برق اسپلیت سر به فلک می کشد. 

اصولا در این حوزه پیشنهاد می شود سیستم های مجهز به فناوری اینورتر استفاده شود. چراکه این نوع سیستم ها با داشتن گرید انرژی A دارای کمترین میزان مصرف انرژی بوده و از کولرگازی های معمولی بسیار کم مصرف تر هستند. این سیستم های برق متناوب شهری را به جریان مستقیم تبدیل کرده و از این طریق مصرف انرژی و همچنین سطح صدای کمتری دارند.

 در هنگام بررسی مدل های مختلف و انتخاب باید به نوع برق مصرفی دستگاه (تک فاز یا سه فاز) نیز توجه شود و آمپر آن با آمپر کنتور برق آپارتمان محل نصب مطابقت داده شود.

محاسبه ظرفیت کولر گازی

محاسبه ظرفیت در زمان خرید

مورد سوم و البته بسیار مهم در این حوزه در نظر گرفتن ظرفیت سرمایشی کولر گازی است. مشخصا برای اینکه مدل انتخابی پاسخگوی نیاز شما باشد، باید از ظرفیت کافی برخوردار بوده و از توان تولید سرمایش به میزان کافی بهره مند باشد. این ظرفیت بر اساس متراژ والبته شرایط قرار گیری واحد نسبت به نور خورشید در نظر گرفته می شود. در طبقات وسطین ساختمان برای هر مترمربع 400 الی 600 BTU و برای طبقاتی که سقف آنها پشت بام است، برای هر متر مربع 600 الی 800 BTU در نظر گرفته می شود. سپس با یک محاسبه ساده بر اساس متراژ واحد به راحتی امکان تشخیص ظرفیت مورد نیاز وجود دارد. البته این راهکار محاسبه تنها برای واحد های معمولی یک آپارتمان در یک منطقه نسبتا معتدل است. برای اینکه مشخصا برای مکانی خاص با شرایط آب و هوایی متفاوت یک انتخاب مناسب صورت گیرد، بهتر است با کارشناسان و متخصصان در این باره صحبت شود. عموما فروشگاه های اینترنتی تاسیسات ساختمانی با ارائه مشاوره پیش از خرید این مشکل را برطرف می سازند.

قیمت کولر گازی

قیمت این محصولات به میزان بسیار زیادی وابسته به ظرفیت، نوع و برند آن است. از این رو بسیاری از افراد، با مشاهده قیمت پایین کالاهای قاچاق و غیر اصل، فریب خورده و به این نکته توجه نمی کنند که این کالاها دارای ضمانت نامه و گارانتی معتبر نمی باشند پس در هنگام خرید باید علاوه به این موضوع توجه کافی شده و قیمت را با ظرفیت مورد نظر و البته برند و گارانتی آن مطابقت دهید. اینکه فقط قیمت مناسب ارائه شود اما کیفیت واقعی در کار نباشد موجب بروز مشکل در کارکرد محصول شده و باعث پشیمانی می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق خانه تاسیسات مرجع، معرفی و مقایسه سیستم های تهویه مطبوع اقدام کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید