آیا کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی ضروری است؟

کدخبر: ۴۸۰۸۲۲
این سوال معمولا برای کسانی که قصد انجام ارتودنسی برای خود یا فرزندشان دارند، پیش می آید.
آیا کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی ضروری است؟

 باید گفت که نمی توان یک بله یا خیر قطعی را به عنوان جواب آن ارائه کرد. زیرا ضروری بودن یا نبودن کشیدن دندان در شروع یا طول درمان ارتودنسی کاملا به شرایط خاص دندان های شما و نتیجه ای دارد که از ارتودنسی انتظار دارید.

چه زمانی دندان باید کشیده شود؟

در کل، انجام درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان بسیار راحت تر است. اما در بعضی شرایط و برای رسیدن به اهداف ظاهری و لبخندی زیبا و سالم، متخصص ارتودنسی تصمیم به کشیدن یک یا چند دندان می گیرد. در ادامه درباره این شرایط بیشتر می خوانید.

دندان های شلوغ

در برخی موارد، تعداد دندان ها نسبت به اندازه قوس دندانی (محل رویش دندان ها)، صورت و فک ها زیاد است. قوس دندانی را می توان کمی بزرگتر کرد. اما این امکان به دلیل ساختار استخوانی دهان، اجزای صورت و اندازه دندان ها محدود است. پس برای صاف و مرتب کردن دندان ها باید از تعداد دندان ها کاست.

اوربایت یا آندربایت شدید

هنگامی که برخی از دندان های شما بیرون زده اند، جابجایی آنها در موقعیت مناسب کار بسیار دشواری است. شاید کشیدن برخی از دندان ها تنها راه برای ایجاد فضای بیشتر و در نتیجه، تغییر موقعیت یا تراز کردن دندان ها باشد. در این صورت، با خیال راحت می توان منتظر حاصل شدن نتیجه دلخواه بود.

ارتودنسی1

[آیا مشکل اکلوژن درمان دارد؟ | کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی|مجهزترین کلینیک دندانپزشکی|غرب تهران]

ناهماهنگی فک ها

در بیشتر موارد، هدف از انجام ارتودنسی چیزی ورای مسائل زیبایی است. فک بالا و پایین بعضی از افراد به درستی روی هم قرار نمی گیرد یا باهم مطابقت ندارد. گاهی فرم فک به گونه ایست که دندان ها جلوه زیبایی ندارند. در تمامی این شرایط، کشیدن یک یا چند دندان به ارتودنتیست این اجازه را می دهد که فضای بیشتری برای کار کردن و ایجاد فک های هماهنگ و ظاهری جذاب داشته باشد.

مشکلات دندانی

گاهی شرایط یک دندان به گونه ای است که نمی توان با هیچ یک از روش های ارتودنسی مشکل آن را برطرف کرد. این دندان ‌ها معمولاً به حدی بیمار هستند که حتی اگر هنوز عمق مشکل آنها از ظاهر مشخص نباشد، در وقت اضافه زندگی می‌کنند. کشیدن این دندان ها قبل از انجام کارهای ارتودنسی از درد زیاد و نیاز به درمان مداوم جلوگیری می کند.

سایر موارد ضرورت کشیدن دندان

دلایل دیگری هم می توانند باعث شوند که حتما یک یا چند دندان برای تکمیل درمان ارتودنسی کشیده شوند. این دلایل را به اختصار بیان می کنیم.

  • فک برای جا به جا کردن همه دندان ها به اندازه کافی بزرگ نیست
  • یک دندان نسبت به بقیه بدفرم، به طور نامناسبی بزرگ یا کوچیک است
  • یک دندان به دلیل شلوغی دندان ها یا روی هم قرار گرفتن آنها آسیب دیده یا خراب شده
  • صاف کردن دندان ها بدون کشیدن یکی یا چند تا از آنها دوام چندانی نخواهد داشت

ارتودنسی2

[ارتودنسی دندان نیش چگونه انجام می‌شود؟ | محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس]

کدام دندان ها برای ارتودنسی کشیده می شوند؟

اینکه کدام دندان باید برای ارتودنسی کشیده شود، به شرایط خاص بیمار بستگی دارد. اما معمولا دندان های آسیاب کوچک (دندان های چهارم و پنجم از جلو) برای سهولت پروسه ارتودنسی کشیده می شوند. در برخی موارد، دندان آسیاب بزرگ به جای یا علاوه بر آسیاب کوچک کشیده می شود.

کشیدن دندان برای ارتودنسی چگونه است؟

اگر متخصص ارتودنسی تشخیص داده که کشیدن دندان برای نتیجه مثبت ارتودنسی شما ضروری است، به یک دندانپزشک عمومی ارجاع داده خواهید شد. البته بعضی از کلینیک ها کاملا مجهز بوده و دیگر نیازی به مراجعه مطب دیگری نیست. ارتودنتیست ها به طور تخصصی روی تغییر موقعیت دندان های موجود کار می کنند.

اما دندانپزشکان عمومی و جراحان دهان طیف وسیع تری از خدمات را ارائه می دهند؛ و به همین دلیل تمام تجهیزات پزشکی لازم برای کشیدن دندان را در اختیار دارند. کشیدن دندان اصلی معمولاً در مطب دندانپزشک عمومی انجام می شود، در حالی که کشیدن دندان هایی که شرایط پیچیده تری دارند، ممکن است توسط جراح دهان انجام شود.

دندان ممکن است قبل از شروع ارتودنسی و یا در حین آن (چه با ارتودنسی ثابت و چه با ارتودنسی نامرئی) کشیده شود. پس از این عمل، دندان ها به سمت جای خالی دندان کشیده شده حرکت می کنند. در طول کشیدن دندان دردی را احساس نخواهید کرد زیرا دندانپزشک یا جراح از بی حسی موضعی و آرامبخش استفاده خواهد کرد. یک دندانپزشک باتجربه می تواند این کار را به سرعت و با مهارت انجام دهد تا شما اذیت نشوید.

پس از کشیدن دندان، شاید نیاز به چند بخیه کوچک برای بستن سوراخ باقی مانده باشد. این بخیه ها بعد از یک هفته جذب لثه شده یا توسط پزشک کشیده می شوند. تا زمانی که تاثیر بی حسی از بین برود، شاید کمی احساس ناخوشایندی داشته باشید. با کمک مسکن های ساده و بدون نسخه می توانید این حس را از بین ببرید. تا چند روز از برخورد غذاهای سفت یا چسبنده به جای خالی دندان جلوگیری کنید. دهان را با آب نمک بشویید تا محل خالی شده عفونت نکند. حتی امکان دارد دندانپزشک یک محلول شوینده مخصوص برای شما تجویز کند.

به محض آنکه سوراخ بسته شد و بهبود یافت، می توانید درمان ارتودنسی را شروع کنید یا ادامه دهید.

در نهایت، اجازه دهید صلاحدید پزشک تان اتفاق بیفتد. یک ارتودنتیست باتجربه درست ترین تصمیم را خواهد گرفت. پس به جای آنکه شما تصمیم بگیرید کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی تان خوب است یا خیر، به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب باشید و به او اعتماد کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید