تغییرات قیمت مسکن در سال 1400

کدخبر: ۴۸۱۳۴۶
تغییرات قیمت مسکن در سال 1400

خرید یا اجاره مسکن مسئله‌ای است که سالانه افراد زیادی درگیر آن بوده و در هر برهه‌ای دغدغه آن وارد زندگی مردم می‌شود. چون همانطور که می‌دانید یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر بعد از خوراک و پوشاک، مسکن بوده و انسان‌ها برای آنکه زندگی راحت و پر از امنیت و آرامشی داشته باشند، باید در خانه‌ای مناسب مستقر شوند.

حال از آنجایی که نوسانات مربوط به بازار مسکن و تغییرات قیمت ناشی از آن بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد، پیگیری اخبار مربوط به اقتصاد و مسکن برای تمامی‌ اشخاص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این میان سوالی که مطرح می‌شود، این است که چه عواملی باعث نوسان قیمت در بازار مسکن می‌شود؟ در راستای پاسخ به این سوال باید بگوییم عوامل مختلفی چون مشکلات سیاسی و اقتصادی از جمله مهمترین دلایل تغییر در بی ثباتی در این حوزه می‌باشد. همچنین مهاجرت افراد نیز تاثیر بسزایی در تغییرات قیمت مسکن دارد.

چون بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و ارتقای سطح زندگی خود به شهرهای بزرگ و صنعتی مهاجرت کرده و از این رو در شهرهای پرجمعیت شاهد کمبود مسکن خواهیم بود. طبیعی است که زیاد شدن جمعیت افزایش تقاضا برای مسکن را در پی خواهد داشت.

از این رو چنین موضوعی را می‌توان یکی دیگر از عوامل مهم در خصوص نوسانات مسکن بشمار آورد. اگر شما هم به فکر خرید یا اجاره خانه هستید، حتما آگاهی از تغییرات قیمت مسکن در سال جاری برایتان اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل بهتر است که نگاهی کلی به وضعیت بازار مسکن در سال 1400 و عوامل تاثیرگذار بر آن بیاندازید.

 تاثیر عوامل سیاسی در تعیین نرخ مسکن

همانطور که در ابتدا مطرح گردید، یکی از عواملی که بر روی نوسانات بازار مسکن تاثیر می‌گذارد، مشکلات سیاسی است. از جمله این مشکلات و نتایج به دنبال آن می‌توان به مسئله انتخابات اشاره کرد. به عنوان مثال بخشی از تغییرات شکل گرفته نیمه دوم سال 1400 در قیمت مسکن به انتخابات آمریکا در سال گذشته مربوط می‌شود.

در واقع انتخابات سال گذشته کاهش 1 درصدی قیمت ملک را به دنبال داشت. در پی از بین رفتن ثبات در این بازار تمام کسانی که قصد سرمایه گذاری از طریق ملک را داشتند، در آن زمان از انجام هرگونه اقدامی صرف نظر کرده و به انتظار ثبات نهایی بازار نشستند.

ایجاد نوسانات قیمتی توسط خرده سازان

کاملا واضح و روشن است که مقوله ساخت و ساز کار تخصصی و پیچیده‌ای بوده و برای اصولی پیش بردن روند آن باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. با این وجود متاسفانه بسیاری از خرده سازان با فعالیت‌های خود به صورت ناخواسته باعث ایجاد نوسانات بی مورد در بازار مسکن می‌شوند.

چرا که آنها طی انجام اقدامات لازم برای ساخت مسکن معیارها و ملاک‌های شخصیشان را در نظر گرفته و عوامل جانبی را در کار خود لحاظ نمی‌کنند. از این رو شاهد قیمت‌های کم و زیاد در مناطق مختلف یک شهر هستیم. این موضوع در حالی است که انبوه سازان برخلاف خرده سازان معیارهای مختلفی را در نظر گرفته و به همین خاطر نوسانات کمتری در این بازار از جانب آنها رخ خواهد داد.

چی ملک 1

بررسی تغییرات قیمت مسکن در فصول مختلف سال 1400

در بهار سال 1400 به ویژه در خرداد ماه نرخ املاک نسبت به اردیبهشت ماه حدود 3% افزایش یافته بود. حال اگر قیمت ملک در این برهه از سال را با خرداد ماه سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که نرخ قیمت‌ها چیزی حدود 56.6% سیر صعودی داشته است.

با در نظر گرفتن چنین مسئله‌ای به راحتی می‌توان دریافت که به دنبال افزایش بیش از 50 درصدی قیمت ملک نسبت به یکسال قبل، میزان معاملات در سال جاری روند نزولی داشته ولی در اردیبهشت ماه سال 1400 افزایش یافته است.

بد نیست بدانید که در شهریورماه سال 1400 گفته شد که با ورود به نیمه دوم سال بنا به مطرح گردیدن طرح ساخت مسکن احتمال افزایش نرخ ملک بسیار کم خواهد بود. با این حال در مهرماه سال 1400 قیمت املاک نسبت به 7 ماه گذشته چیزی حدود 4.5% افزایش یافت. البته ناگفته نماند که در همان مهرماه سیر افزایش قیمت‌ها متوقف شد و در ادامه با کاهش قیمت املاک مواجه شدیم.

منحنی‌های اقتصاد کلان

برای پیش بینی و تعیین وضعیت قیمت مسکن در سال جاری و مقایسه آن با سال‌های گذشته، یکی از بهترین کارها بررسی نمودارهای اقتصاد کلان است. در واقع با تحلیل منحنی‌های کلان می‌توان به یک نتیجه گیری نسبی رسید. به عنوان مثال اگر نگاهی به منحنی‌های مربوط به سال گذشته بیاندازیم، متوجه می‌شویم که در سال 1399 نسبت به چند سال قبل شاهد رونق اقتصادی در کشور بوده‌ایم و برآورد می‌شود که در سال 1400 نیز این رشد ادامه خواهد داشت.

راهکار رسیدن به ثبات در بازار مسکن

طبیعتا زمانی که علیرغم تقاضای زیاد عرضه‌ای وجود نداشته باشد، هم نیاز مردم برطرف نشده و هم اینکه با افزایش قیمت در بازار مسکن مواجه خواهیم بود. از این رو شاید بتوان یکی از راه‌های کمک کننده جهت رسیدن به ثبات در بازار مسکن را افزایش عرضه در نظر گرفت. با افزایش عرضه نه تنها مشکلات و نوسانات موجود در بازار ملک از بین می‌روند، بلکه کسب و کارها رونق یافته و اولیه‌ترین نیاز افراد نیز تا حدود زیادی برطرف می‌گردد.

چی ملک 2

کلام آخر:

در این مطلب سعی کردیم تا شما را به طور کلی در جریان تغییرات قیمت بازار مسکن در سال 1400 و همینطور راه رسیدن به ثبات در این بازار قرار دهیم. حال اگر قصد خرید خانه و سرمایه گذاری در این زمینه را دارید و یا به فکر اجاره خانه هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که به سایت چی ملک مراجعه کرده و اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرید.

چی ملک با گردآوری مطالب مفید در خصوص آخرین اخبار مربوط به خرید، رهن و اجاره املاک و لحاظ کردن سلایق و میزان بودجه‌های مختلف در روند انتخاب فایل‌های پیشنهادی خود به مشتریان به شما کمک می‌کند تا هم اطلاعاتتان را در حوزه بازار مسکن افزایش دهید و هم اینکه در کوتاهترین زمان ممکن ملک مورد نظر خود را پیدا کنید.

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوالی در رابطه با املاک می‌توانید با کارشناسان با تجربه و کاربلد چی ملک تماس گرفته و با ایشان مشورت کرده و در مقابل مشاوره و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید