راهنمای چیدمان دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن

کدخبر: ۴۸۲۷۳۲
پذیرایی خانه اولین جایی است که مهمانان به آن پا می‌گذارند و نوع چیدمان و ظاهر آن را حسابی برانداز می‌کنند.
راهنمای چیدمان دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن

در حقیقت مدل دکوراسیون پذیرایی شما گویای حس و حال و خلق و خوی اهالی خانه است و مهمانان می‌توانند از نوع دکوراسیون آن چینش مابقی فضاهای خانه را نیز حدس بزنند. همین‌ها دلیل خوبی برای این است که در انتخاب وسایل و مدل چیدن آن‌ها در پذیرایی حساس باشید و وسواس به خرج بدهید. در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید از پس مهیا کردن یک پذیرایی شکیل و ایده‌آل به خوبی بربیایید. پس این مطلب را تا انتها بخوانید.

نکات مهم در چیدن دکوراسیون پذیرایی

نزدیک عید است و اکثر خانواده‌های ایرانی این روزها با دردسرهای خانه‌تکانی و رفت و روب و تمیزکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. خیلی‌ها دوست دارند با نو شدن سال، حال و هوای خانه را نیز نو کنند و به سر و وضع ظاهری آن سر و سامان بدهند. چه تغییری بهتر از این که با عوض کردن دکوراسیون پذیرایی که حکم ویترین خانه را دارد روح دیگری به فضای منزلتان ببخشید و انرژی تازه‌ای در خانه به جریان بیندازید؟ اما اگر قرار باشد دکوراسیون تازه خانه شما روح‌بخش و منحصربفرد از آب دربیاید باید هنگام چیدن آن چند نکته کلیدی را رعایت کنید، نکاتی که ما در این مطلب به شما می‌گوییم:

چیدانه 1

نکته اول: با یک مبلمان عالی شروع کنید

اتاق پذیرایی همانطور که از نام آن پیداست مکانی است که در آن از مهمانان خود پذیرایی می‌کنید، بنابراین باید دکوراسیونی داشته باشد که به مذاق شما و مهمانان عزیزتان خوش بیاید. مبلمان یکی از مهم‌ترین عناصر در زیبایی دکوراسیون است و انتخاب نوع و مدل آن کاملا به سبک لایف استایل و پسند و سلیقه شما بستگی دارد. مثلا اگر اهل مهمانی‌های شبانه و دورهمی‌های خودمانی هستید یا عادت دارید روی مبل لم بدهید و با گوشی موبایل خود بازی کنید بهتر است یک دست مبلمان راحتی انتخاب کنید، زیرا مبل‌های کلاسیک و سلطنتی یکمقدار سفت‌تر و شق و رق‌ترند و به درد پذیرایی از مهمانان رسمی می‌خورند. البته اگر سالن پذیرایی بزرگی دارید چیدن دو دست مبلمان راحتی و رسمی در آن هم ایده خوبی است.

نوع چیدمان مبلمان در ایجاد زمینه مکالمه و گفتگو بسیار مهم است، مدل قرارگیری مبل‌ها در پذیرایی باید طوری باشد که افراد به راحتی همدیگر را ببینند و بتوانند بدون زحمت با یکدیگر صمیمانه تعامل کنند. حواستان باشد! حتما لازم نیست مبلمان را به دیوار پذیرایی بچسبانید، اتفاقا بهتر است آن‌ها بیشتر به سمت مرکز اتاق بیاورید تا فضای بین مهمانان نزدیک‌تر و دنج‌تر باشد. در دکوراسیون پذیرایی کوچک حتما فضایی برای رفت و آمد و تردد بین مبل‌ها در نظر بگیرید و البته خیلی هم آن‌ها را به هم نچسبانید تا حاشیه امنیت افراد از بین نرود و احساس تنگی و معذب بودن نکنند.

نکته دوم: فرش خوب حس و حال پذیرایی را عوض می‌کند

دومین المانی که از بدو ورود مهمانان خیلی توی چشم می‌آید و نظرها را به خود جلب می‌کند فرش اتاق است. فرشی که در پذیرایی پهن می‌کنید نه باید خیلی بزرگ باشد که سرتاسر اتاق را بپوشاند و نه خیلی کوچک که فرصت خودنمایی نداشته باشد. فرش باید به اندازه‌ای باشد که پایه‌های جلویی مبلمان را پوشش دهد و البته با مدل مبلمانی که انتخاب کرده‌اید همخوانی داشته باشد. مثلا اگر مبلمان شما ساده و مینیمال است سعی کنید فرشی طرحدار و شلوغ انتخاب کنید که نقش و نگار آن بافت دکوراسیون را تعدیل کند. اگر همه المان‌های دکوراسیون شما یکدست و یک مدل باشند چشمتان را خسته می‌کند و باعث می‌شود خیلی زود از آن دلزده شوید.

انتخاب رنگ فرش کاملا به سلیقه و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد. مثلا در یک چیدمان کلاسیک یا سنتی معمولا از رنگ‌های سنگین و موقر مانند قرمز لاکی، سبز کدر، آبی اقیانوسی یا رنگ‌های ملایم مانند بژ و کرم‌رنگ استفاده می‌کنند که همیشه قابل استفاده هستند و از مد نمی‌افتند. اما اگر دکوراسیون شما مدرن و لوکس است دستتان برای انتخاب رنگ باز است و حتی می‌توانید ریسک کنید و از رنگ‌های تندتر و جیغ‌تر هم استفاده کنید.

چیدانه 2

نکته سوم: از تاثیر اکسسوری‌ها غافل نشوید

اکسسوری شامل همه لوازمی است که به عنوان تزئینات در دکور خانه قرار می‌دهید. اگر پذیرایی شما فقط شامل اجزای اصلی دکوراسیون مانند فرش و مبل و پرده باشد و از هیچ المان دکوراتیوی در آن استفاده نکرده باشید، این یعنی چیدمان شما یک چیزی کم دارد و برای زیباسازی آن نیاز به جزئیات بیشتری دارید. همه لوازم تزئیناتی و دکوراتیو شما نشان‌دهنده روحیات و حالات درونی شما هستند، بنابراین سعی کنید وسایلی را در معرض دید قرار بدهید که برای خودتان هم عزیز و ارزشمند است.

مثلا تابلویی که به دیوار می‌آویزید باید حاوی مفهومی جذاب و تصویری خیره‌کننده باشد، علاوه بر آن سایز و اندازه تابلو هم مهم است. مثلا یک تابلوی بزرگ روی دیواری کوچک همه فضای خالی شما را اشغال می‌کند و پذیرایی را شلوغ و درهم و برهم جلوه می‌دهدو برعکس آن هم صادق است، نصب یک تابلوی کوچک روی دیواری بزرگ باعث می‌شود زیبایی تابلو به چشم نیاید و خودش را نشان ندهد، پس رعایت کردن تناسب ابعادی مهم است.

سعی کنید لوازم دکوراتیو خود را به شکلی زیبا و متعادل در معرض دید تازه‌واردها قرار بدهید. مثلا اگر شیئی عتیقه و گرانقیمت دارید و دوست دارید در تزئین پذیرایی خود از آن استفاده کنید می‌توانید با یک نورپردازی متمرکز بر روی حضور آن تاکید بیشتری داشته باشید. نصب یک آینه در مقابل لوازم دکوراتیو و تزئینی هم ایده جالبی است، آینه می‌تواند تصویر وسایل موردعلاقه شما را به همه نقاط پذیرایی منعکس کند.

نکته چهارم: معجزه نورپردازی را فراموش نکنید

البته که اولویتت هر دیزاینری حداکثر استفاده از نور طبیعی است، اما نورپردازی با چراغ‌های سقفی و دیواری و آباژورهای رومیزی و ایستاده یا هالوژن‌های مخفی و ... به فضای پذیرایی شما عمق می‌بخشند و جذابیت بصری آن را دوچندان می‌کنند. فقط حواستان باشد که در استفاده از نورپردازی افراط نکنید و در این حوزه کار را به کاردان بسپارید. استفاده از نور مصنوعی علم و قانون خودش را دارد و یک دکوراتیو ماهر می‌تواند از پس طراحی آن بربیاید. نور قوی و زیاد از حد برای چشم شما زننده است و نور ضعیف و بی‌رمق هم فضا را پژمرده و بیحال می‌کند.

چیدانه 3

نکته پنجم: از شلوغی و ازدحام دوری کنید

مهم نیست که چقدر وسیل پذیرایی شما نفیس و گرانقیمت باشند، اگر آن‌ها را با سبک استاندارد و درستی نچینید نه تنها زیبا به نظر نمی‌آیند بلکه خانه شما را شلخته و بی‌انضباط جلوه می‌دهند. تا جای که می‌توانید اسباب و وسایل را در فاصله‌های منظم و استاندارد از هم قرار بدهید. اگر فضای کافی برای جا دادن لوازمتان ندارید بهتر است از پتانسیل دیوارها استفاده کنید و کف را خلوت کنید. شلف‌ها و قفسه‌های دیواری میزبان‌های خوبی برای اکسسوری‌ها و وسایل تزئینی شما هستند.

کلام پایانی

اتاق پذیرایی همان جایی است که شب‌ها خسته از مشغله‌های روزمره به آن پناه می‌برید، لم می‌دهید و استراحت می‌کنید، با اعضای خانواده خود گپ می‌زنید و قرار است برا شما راحتی و آسایش فراهم کند. چیدن دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن کار چندان سختی نیست، به شرطی که یکسری اصول و قواعد را رعایت کنید و در راس کار، راحتی خود و اهالی خانه را در نظر بگیرید.

منبع: https://www.chidaneh.com

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید