افرادی که BMI آن ها این اعدد باشد، بهترین کاندید جراحی لاغری هستند

کدخبر: ۴۸۳۲۸۳
شاخص توده بدنی یکی از مهمترین معیارها برای هر نوع کاهش یا افزایش وزن است. با کمک این شاخص می توانیم برنامه ای متناسب با محدوده وزنی خود پیاده کنیم و به وزن هدف و ایده آل خود برسیم.
افرادی که BMI آن ها این اعدد باشد، بهترین کاندید جراحی لاغری هستند

نتیجه محاسبه این شاخص همچنین به ما نشان می دهد که چه زمانی و در چه اعدادی می توانیم اقدام به عمل لاغری کنیم. ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید شاخص توده بدنی شما چقدر باشد می توانید با جراحی لاغری شوید.

عمل لاغری چیست؟

عمل لاغری به مجموعه ای از تکنیک ها و روش های کاهش وزن به روش جراحی گفته می شود که به واسطه ایجاد تغییرات بر روی ارگان های دستگاه گوارش، لاغری حاصل شده و بیماری های مرتبط با چاقی نیز تا حد زیادی درمان می شوند. این عمل توسط یک جراح لاغری یا باریاتریک و معمولا کمتر از 1 ساعت انجام می شود و نتایج دائمی و چشمگیری به دنبال دارد.

BMI چیست و چطور محاسبه می شود؟

بی ام آی یا شاخص توده بدنی که در انگلیسی (Body Mass Index) خوانده می شود راهی برای آگاهی از میزان تقریبی توده چربی بدن به روشی آسان است. محاسبه شاخص توده بدنی به ما قدرت تشخیص اینکه آیا در محدوده وزنی سالمی برخوردا هستیم یا خیر را می دهد.

این شاخص از تقسیم وزن افراد (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (قد ضربدر قد بر حسب متر) به دست می آید. شما می  توانید با مراجعه به صفحه محاسبه bmi با وارد کردن قد و وزن و جنسیت خود به راحتی و به صورت آنلاین شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید.

به طور کل هرچقدر این شاخص بالاتر باشد نشان دهنده این است که  میزان چربی بدن بیشتر است و ریسک ابتلاء به برخی بیماری ها در نتیجه چاقی رو به افزایش است. و هرچقدر کمتر باشد نشان دهنده میزان لاغری در افراد است. جدول زیر نتایج مربوط به محاسبه این شاخص را نشان می دهد.

dranbara 3

 

افراد با چه مقدار BMI می توانند عمل لاغری انجام دهند؟

مطابق با نتایج محاسبه شاخص توده بدنی، چنانچه افراد BMI برابر و بیشتر از 40 داشته باشند کاندید عمل لاغری هستند. همچنین اگر افرادی شاخص توده بدنی برابر با 35 و بیشتر داشته باشند و در کنار آن با یک یا چند بیماری خطرناک مرتبط با چاقی مانند بیماریی قلبی، دیابت، فشار خون و .... دچار باشند نیز کاندید انجام این جراحی ها هستند.

dranbara 1

بهترین عمل لاغری برای BMI بالای 35 چیست؟

روش های جراحی زیادی برای لاغری افرادی که شاخص توده بدنی بالای 35 و 40 دارند وجود دارد اما بهترین آن عمل اسلیو معده است. این عمل که تحت عنوان گاسترکتومی اسلیو یا آستین معده نیز شناخته می شود شامل برداشتن بیش از 80 درصد حجم معده است.

عمل اسلیو چگونه انجام داده می شود؟

این عمل نیاز به بیهوشی عمومی دارد. پس از انجام معاینات، آزمایشات و اسکن های مورد نیاز، شما به بیمارستان مراجعه می کنید. در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید و مراحل زیر را طی خواهید کرد:

  • جراح لاغری برش هایی در چند ناحیه از شکم ایجاد می کند. این برش ها بسیار جزئی و در حد کمتر از 1 سانتی متر هستند.

  • از طریق یکی از برش ها لوله ای وارد شکم شده و به کمک آن شکم باد می شود تا جدار آن از احشاء داخلی فاصله بگیرید.

  • دوربین لاپاراسکوپی سپس وارد شکم می شود و تصاویری از داخل شکم روی مانیتور جلوی جراح مخابره می کند

  • وسایل دیگر وارد شکم می شود.

  • بیشتر اتصالات معده قطع شده و 80 درصد از معده بریده و از شکم خارج می شود

  • بخش باقی مانده معده که به شکل موز است بخیه می شود

  • برش ها  بخیه و زخم ها پانسمان می شود.

تمام این مراحل بین 20 دقیقه تا 1 ساعت به اتمام می رسد و بیمار تنها 1 تا 2 روز در بیمارستان بستری می ماند. و بعد از آن به خانه برمی‌گردد.

میزان لاغری با عمل اسلیو معده چقدر است؟

انتظار می رود بعد از انجام عمل اسلیو روند کاهش وزن به سرعت شروع شود. بیشترین میزان کاهش وزن مربوط به 6 ماه نخست بعد از این عمل است. معمولا نزدیک به 50 درصد و حتی 55 درصد از کل اضافه وزن در این 6 ماه از بین می رود. کاهش وزن همچنان طی ماه های بعد ادامه داشته و ممکن است تا 70 درصد ادامه یابد.

نکته جالبی که در خصوص میزان کاهش وزن در عمل اسلیو وجود دارد این است که روند کاهش وزن تا 2 سال بعد از عمل همچنان ادامه میابد. برخی از بیماران در طول این 2 سال ممکن است حتی بیش از 80 درصد اضافه وزن را کم کنند اما به طور میانگین بیشتر آن ها تا 50 درصد وزن کم می کنند.

dranbara 2

آیا جراحی لاغری دیگری به جز عمل اسلیو معده وجود دارد؟

بله عمل اسلیو تنها یکی از روش های جراحی لاغری است. به جز این روش، عمل های متنوع دیگری وجود دارند که به کاهش وزن بیماران کمک می کند. سایر روش های جراحی لاغری به جز اسلیو عبارتند از:

  • بای پس معده

  • بای پس روده

  • مینی بای پس معده

  • پلیسه معده

  • باندینگ معده

  • ساسی بای پس معده

  • و ...

هرچند که تمام روش های بالا در حال حاظر در دنیا انجام داده می شوند اما هیچکدام از آن ها به اندازه اسلیو معده محبوب و شناخته شده نیستند. بنابراین جای تعجب نیست که چرا این عمل تا این حد سر زبان ها افتاده و در جهان شهرت دارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید