معافیت مالیاتی موسسات آموزشی

کدخبر: ۴۸۶۶۴۱
آیا موسسات آموزشی از معافیت های مالیاتی اطلاع دارند؟
معافیت مالیاتی موسسات آموزشی

 حتماً شما هم به عنوان متولی آموزش در کشور این دغدغه را دارید که آموزش با توجه به موضوعیت توسعه فرهنگی در راستای بهبود و اهداف بلند مدت کشور، موضوعی است که باید معاف از مالیات باشد. شاید این موضوع که آموزش از حداقل مزایا و منافع برخوردار است، باعث شده تا شما استفاده از معافیت‌های مالیاتی مربوط به حوزه آموزش را حق خود بدانید.

می‌توان گفت هر دو دیدگاه کاملاً صحیح است، اما به منظور بررسی معافیت مالیاتی موسسات آموزشی، صرفاً می‌توانیم از دیدگاه قانون‌گذار شرایط تعلق معافیت های مالیاتی را بررسی کنیم. در این شرایط، نگاه مبتنی بر اهداف بلند مدت اجتماعی و ملی حائز اهمیت و مورد توجه قانون‌گذار است، اما با توجه به دیگر جوانب اقتصادی، قانون‌گذار و نهادهای اقتصادی برای تکمیل چرخه پولی و اقتصادی نیاز به دریافت گزارش‌های پولی و مالی شما دارند تا بتوانند در راستای اصلاحات و سیاست‌گذاری یا وضع قوانین جدید مبتنی بر تسهیل فرایند معافیت مالیاتی موسسات آموزشی گام بردارند و بی‌تردید بی‌توجهی به گزارشگری، باعث عدم امکان استفاده از هرگونه معافیتی در مورد اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌شود.

معافیت مالیاتی موسسات آموزشی 

نحوه اطلاع از معافیت های مالیاتی موسسات آموزشی 

ابتدا به یک اصل برای تصمیم گیری‌های جزئی یا کلان توجه داشته باشیم که صرفاً با اطلاعات جامع در مورد مسئله‌ی پیش‌رو می‌توانیم تصمیمی کارآمد و به دور از اشتباه بگیریم؛ چرا که گاهی اشتباه در تصمیم‌گیری عواقب جبران‌ناپذیری برای ما به همراه خواهد داشت و این موضوع نسبت به تمام مسائل فنی و اقتصادی صادق است که تصمیم‌گیری‌های مالیاتی نیز خارج از این قاعده نمی‌باشد.

از این رو توصیه می‌کنیم در حوزه مالیات یا سایر قوانین موضوعه نیز قبل از اتخاذ تصمیم، آگاهی کاملی داشته باشید. این قوانین مشمولین مالیات، مالیات املاک، نحوه مالیات و ارائه تکالیف قانونی اشخاص حقیقی یا حقوقی، هزینه های قابل قبول، قانون بودجه، قوانین مؤخر نسبت به قانون مالیات مصوب سال 1394 و قانون دائمی ارزش افزوده مصوب سال 1400 و سایر قوانین مربوطه به بیماری‌های همه‌گیر و قوانین کار و تامین اجتماعی و دیگر قوانین را دربرمی‌گیرد که در این خصوص می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه، مشاور مالیاتی و استفاده از معافیت های مالیاتی اطلاعات کاملتری کسب نمایید و یا از طریق تماس با کارشناسان مشاور مالیاتی موسسه خدماتی dadis.ir کسب اطلاعات نمایید. البته شما می‌توانید در وب سایت دادیس نیز از آخرین اطلاعات و اخبار در خصوص معافیت های مالیاتی موسسات آموزشی مطلع شوید. در این نوشتار نیز ما سعی داریم به بررسی این معافیت ها بپردازیم.

انواع موسسات آموزشی معاف از مالیات

 تمام موسسات آموزشی که در مناطق کمتر توسعه یافته یا روستاها فعالیت دارند، شامل درآمد حاصل از مهدکودک ها و تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آزاد و دولتی یا مدارس انتفاعی (با هدف کسب سود) و غیرانتفاعی که از نهاد آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، وزارت ارشاد اسلامی و سایز ورازتخانه‌های مربوطه مجوز دریافت کرده باشند، به شرط انجام تکالیف قانونی از پرداخت مالیات معاف‌اند.

قانون‌گذار درباره تمام واحدهای کاملاً معاف از مالیات به این نکته اذعان داشته است که در صورت انجام فعالیت خارج از حوزه، مجوز واحد مذکور مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. اما موضوع حائز اهمیت در ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم، بی‌توجهی به فعالیت تحت عنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی است و صرفاً به دریافت تأییدیه یا مجوز از نهادهای ذی‌ربط اشاره دارد.

انواع موسسات آموزشی معاف از مالیات

تکالیف مالیاتی موسسات آموزشی

از جمله تکالیف مالیاتی موسسات آموزشی این است که باید نسبت به دریافت قانونی پلمپ، ارائه لیست حقوق به سازمان تامین اجتماعی و ارائه اظهارنامه مالیات حقوق به سازمان امور مالیاتی به صورت ماهیانه، ارائه صورت معاملات فصلی و اظهار درآمد فصلی موسسه و ارائه اظهارنامه عملکرد تا پایان تیرماه سال بعد اقدام کنند تا به شرط انجام این تکالیف قانونی، امکان استفاده از معافیت‌های مالیاتی را داشته باشند.

ارائه لیست مالیات حقوق موسسات آموزشی

موسسات آموزشی برای ارائه لیست مالیات حقوق در پایان هر ماه، بر اساس پایه معافیت مالیاتی همان سال موظف به محاسبه و کسر مالیات حقوق از پرسنل شاغل هستند. حال اگر کارفرمای غیراصلی باشند، موظف‌اند 10% از تمام پرداخت‌های صورت گرفته را به طور علی‌الحساب کسر و تا پایان ماه بعد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند که عموماً در پرداختی به اساتید آموزشگاه، کارفرمای دوم یا کارفرمای غیراصلی قلمداد می‌شوند. (معافیت حقوق سال 1401 ماهیانه 5.600.000 تومان برای پرسنل ثابت آموزشگاه می‌باشد.)

دفاتر قانونی پلمپ موسسات آموزشی 

بر اساس قانون، موسسات آموزشی موظف‌اند قبل از شروع سال مالی جدید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، از جمله دفتر کل و روزنامه اقدام کنند. البته سازمان امور مالیاتی در این راستا نیز تمهیداتی برای ثبت و ضبط اطلاعات موسسات آموزشی در دفاتر قانونی مد نظر داشته است که موسسات آموزشی می‌توانند با ارائه نامه‌ یا درخواستی به سازمان امور مالیاتی، نرم‌افزار مورد استفاده در سال بعد را معرفی کرده، خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی را به صورت ماهیانه در پایان هر ماه در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند. 

هزینه های قابل قبول موسسات آموزشی

مهم‌ترین موضوعی که در خصوص گزارش‌ هزینه ها باید مورد توجه قرار گیرد، شکل ارائه و محتوای هزینه در موسسات آموزشی است؛ به این معنی که از نظر قانون‌گذار، سرفصل‌هایی که در ق.م.م تعریف شده‌اند، بسیار حائز اهمیت‌اند. از دیگر شرایط قبول هزینه های موسسات آموزشی باید به پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان اشاره کنیم که این هزینه ها باید از حساب بانکی پرداخت گردند.

هر چند که در قانون ذکر نشده است کارت بانکی خود موسسه آموزشی یا کارت بانکی شرکای موسسه و دیگر حسابهای بانکی نیز قابل قبول است، اما طبق روال رسیدگی‌ها با این موضوع مواجه شده‌ایم که اگر از حساب موسسه یا حساب جاری شرکای موسسه استفاده می‌شود، باید گردش حساب مذکور در دفاتر نمایش داده بشود.

به طور مثال، هزینه های متفرقه یا سایر هزینه ها از جمله مواردی‌اند که در قانون به آنها اشاره نشده است و مسئول رسیدگی‌کننده یا ممیز مالیاتی نیز آنها را جزء هزینه های غیر قبول مالیاتی شناسایی می‌نماید.

چنانچه به مطالعه یا کسب اطلاعات بیشتر از هزینه های قابل قبول موسسات آموزشی و جزئیات و آخرین قوانین مربوطه تمایل دارید، می‌توانید به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس مراجعه کنید یا با مشاورین این موسسه تماس بگیرید. 

مالیات اجاره موسسات آموزشی

طبق قانون، موسسات آموزشی با فرض شخصیت حقوقی موظف‌اند کل اجاره‌ پرداختی به مالک را در 75% ضرب و بر این اساس مالیاتی موجر را محاسبه کنند. سپس مبلغ مذکور را در تعداد ماه‌های یک سال یا کمتر از یک سال تقسیم کنند و بر همین اساس، هر ماه تا پایان ماه بعد طی فیشی به نمایندگی و به نام موجر مالیات اجاره موسسه آموزشی را پرداخت کنند.

البته ممکن است مالک یا موجر اعتراض کند که تنها درآمد وی از بابت مالیات اجاره این موسسه آموزشی می‌باشد که به موسسه اجاره داده ‌است؛ در این صورت می‌توانید به ایشان اعلام کنید که می‌توانند تا پایان تیر ماه سال بعد اظهارنامه اجاره املاک خود را به سازمان امور مالیاتی تقدیم کنند و اگر از جای دیگری حقوق دریافت نمی‌کنند، می‌توانند تا سقف معافیت معیشتی را تا پایان اسفند سال ارائه اظهارنامه از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند.

مالیات اجاره موسسات آموزشی

صورت معاملات فصلی موسسات آموزشی

طبق مواد 169 و 169 مکرر، موسسات آموزشی موظف به ارائه صورت معاملات فصلی تا 45 روز بعد از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی هستند. موسسات آموزشی می‌توانند به صورت آنلاین یا آفلاین اطلاعات خرید برای موسسه آموزشی و اطلاعات یا درآمد حاصل از خدمات ارائه شده را در قسمت فروش و اطلاعات محل آموزشگاه را در صورتی که اجاری است، در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت کنند که مجموع مبالغ فروش آنها باید با درآمد حاصل از ارائه خدمات موسسه در اظهارنامه یکسان باشد.

ارسال اظهارنامه عملکرد موسسات آموزشی

موسسات آموزشی (شخص حقوقی) موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد تا 4 ماه بعد از پایان سال یا حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد هستند. برای ارسال اظهارنامه عملکرد موسسه آموزشی را مد نظر قرار بدهید و برای تکمیل اظهارنامه به بخش اطلاعات اختصاصی توجه ویژه داشته باشید که حتماً این موارد را تکمیل نمایید:

در ردیف یک با تعیین «بلی» شماره مجوز موسسه آموزشی در جدول شماره 3؛ در ردیف 2 با انتخاب «بلی» شماره دفاتر قانونی پلمپ در جدول شماره 4؛ در بند 5 با انتخاب «بلی» اطلاعات ملک استیجاری در جدول شماره 6 و در بند 8 با انتخاب «بلی» در جدول شماره 18 اطلاعات معاف یا نرخ صفر را وارد کنید و سپس به تکمیل اطلاعات درآمدی و ترازنامه‌ای بپردازید و با تأیید نهایی حتماً شماره پیگیری ارسال اظهارنامه را دریافت کنید.

اکنون شما امکان بهره‌مندی از معافیت موسسه آموزشی باتوجه به مجوزهایی که از نهادهای ذی‌ربط را دریافت نموده‌اید، دارید.

توصیه ما به شما این است که به تقدم قوانین مؤخر نسبت به قوانینی که در این مقاله به تشریح آنها پرداختیم، توجه داشته باشید. در این خصوص هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس از اطلاعات آنها در این زمینه بهره‌مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید