اشتباهات رایج در طراحی جعبه و بسته بندی

کدخبر: ۴۸۷۴۶۴
بسته بندی هنر محافظت از محصول برای ارائه بهتر به مصرف کننده است.
اشتباهات رایج در طراحی جعبه و بسته بندی

علیرغم اینکه برخی از طراحان تصور میکنند طراحی جعبه و بسته بندی کار آسانی است و آن طور که باید به آن اهمیت نمیدهند، نباید فراموش کنیم که جعبه و بسته بندی محصول یا کالای ما، بخشی از پازل تبلیغات و بازاریابی آن محصول یا کالا برای جذب مشتری است.

با توجه به اهمیت بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول، در ادامه می‌خواهیم به اشتباهات رایج در طراحی جعبه و بسته بندی بپردازیم که میتوانند به راحتی ما را از میدان رقابت حذف کنند. پیشنهاد میکنیم در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی جعبه و بسته بندی در بازاریابی و فروش محصولات

تبلیغات یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های بازاریابی است و اخیراً بسته بندی هم به یکی از عوامل قدرتمند بازاریابی و فروش محصولات تبدیل شده است. برخی از افراد بر این باورند که نقش طراحی جعبه در بازاریابی و فروش محصول، از نقش تبلیغات مهم‌تر است. زیرا در جلب توجه مشتریان تأثیر بسزایی دارد. برخی دیگر هم می‌گویند، هدف بازاریابی و فروش بسیار بالاتر است و فقط تبلیغات را مهم‌تر می‌دانند.

ولی در واقع بسته بندی هم خود نوعی تبلیغات است و نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصولات و حتی تبلیغات بسیار مهم است. بسته بندی و طراحی آن از چند جهت اهمیت دارد:

• بسته بندی خلاقانه محصولات تأثیر بسیار زیادی در افزایش فروش و جلب توجه مشتریان دارد.

• بسته بندی علاوه بر جلب توجه و تبلیغات محصولات، وظیفه محافظت از آن را هم بر عهده دارد.

• بسته بندی معرف نام تجاری و برند ما است.

• ارائه اطلاعات و کارایی بر روی بسته بندی محصولات، باعث افزایش فروش و جلب توجه مشتری می‌شود.

• بسته بندی خلاقانه محصول باعث می‌شود تا مشتری تحت تأثیر قرار گرفته و محصول ما را انتخاب کند.

• بسته بندی جذاب باعث تمایز محصولات ما با محصولات شرکت رقیب می‌شود.

پاندل

رازهای طراحی جعبه خلاقانه و متفاوت

بسته بندی هنر محافظت از محصول برای ارائه بهتر به مصرف کننده است. استفاده هوشمندانه از اشکال، رنگ، نوع طراحی و روش چاپ از جمله عوامل تاثیرگذار در جذابیت یک بسته بندی است. ویژگی‌هایی مانند مقاومت، محافظت کالا در برابر حوادث و بهداشت از جمله موارد مهمی است که در زمان طراحی جعبه حتماً باید به آن توجه کنیم. در ادامه می‌خواهیم 10 راز طراحی جعبه‌های خلاقانه و متفاوت را به شما بگوییم: 

1. بسته بندی جذاب و آسان باز شو که باعث ترغیب مشتری برای خرید آن کالا می‌شود.

2. در زمان طراحی جعبه باید علاوه بر محافظت از محصول، ایمن بودن کالا و بسته بندی را نیز تضمین کنیم.

3. خلاقیت در طرح و رنگ در زمان طراحی جعبه باعث افزایش فروش و جذب بیشتر مشتری می‌شود.

4. در بسته بندی خود از لحنی مناسب استفاده کنیم که تمام افراد بتوانند آن را درک کنند.

5. در طراحی جعبه بهتر است از تصاویر با کیفیت و مرتبط با محصول و مخاطب خود استفاده کنیم.

6. حمل و نقل آسان و کاربردی بودن از دیگر رازهای طراحی جعبه خلاقانه است.

7. استفاده از رنگ و فونت متناسب با محصول در زمان طراحی باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود.

8. برای اجتناب از مشکل خرابی جعبه، باید حتماً در زمان طراحی، آکبند بودن و محافظت از محصول را مد نظر قرار دهیم.

9. جعبه محصولات باید به شکلی باشد که به محیط زیست آسیبی نزد و قابل بازیافت باشد.

10. سادگی و جذابیت در بسته بندی جعبه محصولات، جابه‌جایی راحت، استفاده از رنگ‌های روشن و شاد و مرتبط با محصول و طراحی ساده برای استفاده‌ی آسان کودکان و بزرگسالان از جمله رازهایی که باعث اثرگذاری بیشتر در ذهن مخاطبان می‌شود.

طراحی-جعبه

6 اشتباه رایج در طراحی جعبه و بسته بندی

چند اشتباه رایج در طراحی جعبه و بسته بندی محصولات وجود دارد که عدم توجه به آنها، می تواند آثار جبرانناپذیری داشته باشد. در ادامه این اشتباهات را برای شما توضیح می‌دهیم که در زمان طراحی مراقب آنها باشید:

1. استفاده کردن از طرح‌های بیش از اندازه شلوغ و پیچیده

مطرح کردن بیش از اندازه اطلاعات مورد نیاز مشتری بر روی جعبه و بسته بندی، باعث سردرگمی مشتریان می‌شود. زیرا هیچ مشتری از اطلاعات پیچیده و بیش از اندازه روی بسته بندی خوشش نیامده یا از آن سر در نمی‌آورد. در واقع بسته بندی ساده و شیک، توجه مشتری را بیشتر به خود جلب می‌کند.

2. عدم توجه به راحتی باز و بسته شدن جعبه و بسته بندی

اگر جعبه یا بسته بندی محصولات به آسانی باز نشوند، مشتریان تمایلی به خرید مجدد آن محصول نخواهند داشت. به همین خاطر بسته بندی باید به شکلی باشد که مشتری علاوه بر ترغیب به باز کردن محصول، از سهولت در باز و بسته کردن آن لذت ببرد. بنابراین برای بسته بندی محصولات همیشه آسایش و راحتی مشتریان را در نظر بگیرید.

3. در نظر نگرفتن پرسونای مخاطبان در طراحی بسته بندی

یکی از متداول‌ترین اشتباهاتی که اغلب کسب و کارها در طراحی جعبه و بسته بندی محصولات آن را مرتکب می‌شوند، طراحی بسته بندی بدون شناخت مخاطبان و مشتریان بالقوه است.

4. عدم تناسب محصولات با بسته بندی

برای اینکه بسته بندی محصول ما زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد، باید ابتدا اندازه بسته بندی با محصول تناسب داشته باشد. اگر بسته بندی از محصولات ما بزرگ‌تر یا کوچک‌تر باشد، این موضوع دردسر ساز شده و باعث می‌شود محصول درون بسته بندی صدمه ببیند.

5. از دست دادن فرصت معرفی برند به مشتریان

یکی از اشتباهاتی که ممکن است طراحان گرافیک به آن مرتکب شوند، تولید و طراحی جعبه و بسته بندی بدون توضیحات برند و محصول است. بسته بندی می‌تواند شما را به ‌عنوان یک برند معتبر معرفی کرده و جایگاه ما را در بین رقبا حفظ کند. به همین دلیل سعی کنید از چاپ و طراحی تخصصی در کار خود استفاده کنید تا مسیر معرفی برند و کسب و کارتان مشخص شود.

6. پر کردن تمام فضای جعبه با تصاویر یا توضیحات

از جمله اشتباهات طراحان این است که فکر می‌کنند نباید هیچ فضای خالی در طرح به چشم بخورد. وقتی تصمیم به طراحی بسته بندی دارید، بهتر است ابتدا روی یک موضوع و طرح تمرکز کرده، سپس تا حد امکان با استفاده از رنگ و فونت سعی در برجسته کردن آن کنید.

افراگرافیک

اگر به دنبال یک مرکز حرفه‌ای برای سفارش طراحی جعبه و بسته بندی در تهران هستید، پیشنهاد ما مجموعه افراگرافیک است. می‌توانید به نشانی https://afragraphic.com/ مراجعه کنید و با مشاهده طرح‌ها و نمونه کارهای موجود، برنامه خود را برای طراحی جعبه با کارشناسان و طراحان این مجموعه به اشتراک بگذارید و از مشاوره رایگان آنها نیز استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید