گردشگران نوروزی درباره کدام شهرها بیشتر جستجو کردند؟

کدخبر: ۴۹۰۲۱۱
میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری فراتر از حد انتشار بود و تعدادی از جاهای دیدنی ایران با رکوردی شگفت‌انگیز در صدر این فهرست قرار گرفتند
گردشگران نوروزی درباره کدام شهرها بیشتر جستجو کردند؟

تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ با اوج سفرهای داخلی و خارجی پس از شیوع کرونا آغاز شد و در این مدت بیش از ۴ میلیون‌ نفر برای کسب اطلاعات درباره جاهای دیدنی شهرهای مختلف از وب‌سایت گردشگری کجارو کمک گرفتند. اما گردشگران نوروزی در مورد کدام شهرها بیشتر جستجو کردند؟

قرن جدید با سفرهای نوروزی درخور توجهی آغاز شد و بیش از ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در استان‌های مختلف کشور به ثبت رسید؛ اتفاقی که در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، رشدی ۶۷ درصدی را رقم زد. شیوع بیماری کرونا برای دو سال امکان سفر را از مردم گرفته بود و به‌لطف واکسیناسیون گسترده، گردشگران توانستند نوروز ۱۴۰۱ را به سفر بروند. به همین دلیل، تردد جاده‌ای با رشدی ۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود و خوزستان، بوشهر، اصفهان، خراسان رضوی و هرمزگان به‌ترتیب بیشترین رشد تردد بین‌استانی را داشتند. در طول تعطیلات، ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ به‌عنوان شلوغ‌ترین روز در جاده‌های کشور بود. 

همچنین، آمار سفرهای ریلی در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌داد؛ به‌طوری که ۱,۲۸۳,۰۰۰ نفر از طریق خطوط ریلی جابه‌جا شدند. این موضوع درباره سفرهای دریایی نیز صدق می‌کرد و افزایش ۳۰۰ درصدی آمار، از تردد ۵,۸۴۸,۰۴۸ نفر مسافر حکایت داشت.

مسافرانی که از فرودگاه امام برای سفرهای خارجی استفاده کردند، ۴۱۳,۰۲۲ نفر بودند که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۵۴ درصدی همراه بود. علاوه بر این، ۴۶۳,۶۰۹ ورود و خروج نیز از طریق مرزهای زمینی صورت گرفت و مرزهای بازرگان، رازی و دوقارون، پرترددترین مرزهای زمینی در نوروز ۱۴۰۱ بودند. به‌طور کلی، ۲,۱۹۵,۱۶۶ نفر در پروازهای داخلی و خارجی جا‌به‌جا شدند که ۵۴ درصد بیشتر از نوروز سال قبل محسوب می‌شد.

تهرانی‌ها نیز از سفرهای نوروزی بی‌نصیب نماندند و طبق اعلام پلیس راهور حدود ۵,۵۰۰,۰۰۰ نفر در تعطیلات نوروز از تهران خارج شدند. جالب اینکه استان تهران برای اولین بار توانست در جمع ۱۰ استان برتر در حوزه اقامت نوروزی قرار بگیرد و میزبان گردشگران بسیاری باشد و خود را در کنار استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان و البرز جای دهد. این آمار با توجه به رشد اقامت در اقامتگاه‌های رسمی نسبت به دوران قبل از کرونا اعلام شد.

تهران

در میان مقصدهای گردشگری، استان‌های جنوبی ایران در نوروز ۱۴۰۱ میزبان گردشگران بسیاری بودند و علت این امر به کاهش دما در استان‌های شمالی مربوط می‌شد. همچنین، میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری فراتر از حد انتشار بود و تعدادی از جاهای دیدنی ایران با رکوردی شگفت‌انگیز در صدر این فهرست قرار گرفتند.

حافظیه از معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز، رتبه نخست پربازدیدترین جاذبه گردشگری ایران در نوروز ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داد و پس از آن تخت جمشید، آرامگاه سعدی، عالی‌قاپو و سعدآباد با بیشترین تعداد بازدیدکننده در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

از دیگر جاذبه‌هایی که گردشگران در طول نوروز ۱۴۰۱ از آن‌ها بازدید کردند، موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی ‌تاریخی بودند که تعداد بازدیدکنندگان آن‌ها در پنج روز اول نوروز با تمام روزهای نوروز سال قبل برابری می‌کرد. همچنین بیش از ۶۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۸,۰۰۰ غرفه در نوروز امسال اقدام به فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی کردند که برای گردشگران جذابیت زیادی داشتند.

خوشبختانه، با وجود رشد سفرها و افزایش ترددها خوشبختانه امسال آمار فوتی‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با ۲۶ درصد کاهش همراه بود. از آنجا که در نوروز ۱۴۰۱ سعی شده بود، مقاصد جدیدی از جمله روستاهای گردشگری به مردم معرفی شوند، توزیع متوازن سفر اتفاق افتاد و این امر در کاهش حوادث جاده‌ای تاثیرگذار بود.

کجارو

استان‌های مازندران، خراسان رضوی و گیلان مقصد اصلی گردشگران بودند؛ با این حال، امسال بسیاری از افراد ترجیح دادند که سفر به هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران را نیز در برنامه خود بگنجانند و همین موضوع باعث شد تا این استان‌ها به‌عنوان پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز معرفی شوند. موضوع جالب‌توجه، ۳٫۵ میلیون نفر گردشگری بودند که برای شناخت جاهای دیدنی شهرهای مختلف و کسب اطلاعات درباره آن‌ها به سایت کجارو مراجعه کردند تا از این طریق برنامه‌ریزی بهتر و کامل‌تری برای سفر خود داشته باشند.

بر این اساس، پربازدیدترین شهرهایی که گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ در سایت کجارو مشاهده کردند، به‌ترتیب به شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، یزد، کاشان، رشت، همدان، بوشهر و چابهار تعلق داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید