بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) چیست؟

کدخبر: ۴۹۲۰۴۱
اندیکاتور ایچیموکو چیست؟| ما در این مقاله به معرفی اندیکاتور ابر ایچیموکو و بهترین تنظیمات Ichimoku پرداخته ایم.
بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) چیست؟

راز موفقیت در بازارهای مالی همچون فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس داشتن آگاهی های لازم درباره تجزیه و تحلیل چنین بازارهایی است. در کل علم تحقیق درباره بازار مالی به دو دسته تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دسته بندی می شود. در این مطلب از اقتصاد نیوز قصد داریم در رابطه با تحلیل تکنیکال و بخش تخصصی تر آن به نام اندیکاتور ایچیموکو و بهترین تنظیماتی که می توان برای آن اعمال کرد تا بتوان به نتایجی و تحلیل های دقیق تری دست یافت، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از روش های تحلیل تکنیکال، تحت عنوان ایچیموکو (Ichimoku) نامیده می شود که در آن چندین اندیکاتور را می توان در یک نمودار واحد در معرض نمایش قرار داد. چنین ابزاری دید بسیار خوب و قابل فهمی را درباره نواحی مقاومتی و حمایتی در اختیار یک تریدر یا همان معامله گر بازار مالی قرار می دهد تا با استفاده از نمودارهای شمعی موجود در آن بتواند روند پیش ‌روی و حرکت بازار را پیش بینی کند.

یک روزنامه ‌نگار ژاپنی به نام گویچی هوسادا در سال 1930 مفهوم ایچیموکو (Ichimoku) را مطرح کرد. از این مفهوم به عنوان یک استراتژی معاملاتی خلاقانه و کاربردی یاد می شود به طوریکه با گذشت چندین دهه همچنان در پیشبرد اهداف مورد نظر در بازار مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو چگونه کار می کند؟

سیستم ایچیموکو نموداری است که از 5 خط تشکیل شده است و اطلاعات را براساس اندیکاتورهای پس‌رو و پیش‌رو نمایش می دهد. هر کدام از خطوط موجود در آن بیانگر اطلاعات خاصی است که عبارتند از:

  • خط استاندارد یا خط کیجون سن (Kijun-sen): میانگین متحرک 26 دوره است این خط پایه یا مبنا، از طریق میانیگن گرفتن پایین ترین و بالاترین سقف قیمت در این دوره بدست می آید و با رنگ آبی نمایش داده می شود.

  • خط تغییر روند یا تکان سن (Tenkan-sen): میانگین متحرک 9 دوره که با خط قرمز رنگ مشخص می‌ شود و به صورت خط چرخشی است و از طریق میانیگین بالاترین و پایین ترین سقف در همین دوره بدست می آید.

  • خط تاخیر یا چیکو اسپن (Chikou Span): این خط به بسته شدن قیمت در یک بازه زمانی 26 دوره‌ای گذشته اشاره دارد که به نام خط تاخیری نیز شناخته می شود و به رنگ سبز است.

  • خط پیش‌رو یا سنکو اسپن آ (Senkou Span A): خط پیش‌رو نشان دهنده میانگین متحرک خط استاندارد و خط روند است که به اندازه 26 دوره به سمت راست منتقل می شود این خطوط با رنگ نارنجی به نمایش در می آیند.

  • خط پیش رو یا سنکو اسپن بی (Senkou Span B): این خط میانگین متحرک 52 دوره را نشان می دهد که با انتقال شمع ها به اندازه 26 دوره به سمت راست (به جلو) بدست می ‌آید.

برای اینکه اَبر کومو تشکیل شود باید فضای بین خط پیشروی A و خط پیشروی B محاسبه گردد. از این رو می توان اذعان کرد که این قسمت مهم ترین و اصلی ترین بخش در سیستم ایچیموکو به شمار می رود. باید توجه داشته باشید که این دو خط با انتقال 26 دوره به سمت جلو، یک پیش بینی قابل قبولی از آینده در اختیار تریدرها قرار می دهد. بر همین اساس از آن به عنوان شاخص های پیشرو یاد می شود.

تنظیمات ایچیموکو

گویچی هوسادا پس از 3 دهه تحقیق و آزمایش هایی که انجام داد به این نتیجه گیری رسید که شاخص ایچیموکو برای دریافت نتایج قابل قبول در بازه‌های زمانی (9, 26,52) مناسب است. در زمان نتیجه گیری وی تنها یک روز در هفته و آن هم یکشنیه ها تعطیل بود. بنابراین بازه زمانی انجام این آزمایش، شامل یک دوره 9 روزه می شود که برابر یک هفته و نیم می شد و بازه زمانی 26، برابر با یک ماه و دوره 52 نیز یک دوره دوماهه را شامل می شد.

در حال حاضر نیز از این تنظیمات در اکثر معاملات استفاده می شود. آن دسته از تحلیل گرانی که از این استراتژی بهره می برند تمامی تنظیمات خود را براساس اعداد یاد شده انجام می دهند.

باید توجه داشته باشید که در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس، بسیاری از معامله گران تنظیمات ایچیموکو را براساس 24/7 تنظیم می کنند زیرا چنین بازارهایی در 24 ساعت شبانه روز و تمامی هفت روز هفته فعال هستند. در نتیجه اعداد را از (9,26,52) به (10,30,60)  تغییر داده ‌اند. البته باز هم درباره اصلاحات صورت گرفته درباره بازه های زمانی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

به عقیده برخی از تحلیلگران اتخاذ چنین استراتژی در رابطه با برخی از بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال و فارکس منطقی است و تنظیمات را باید تغییر داد. با این حال برخی دیگر بر این باورند که اتکا به تنظیمات جدید ممکن است تعادل سیستم را بهم بزند و باعث ایجاد سیگنال های نامعتبر شود.

سیگنال معاملاتی مورد استفاده در ایچیموکو

با توجه به اینکه عناصر متعددی در ایچیموکو وجود دارد این امر باعث به وجود آمدن سیکنال های متعدد در این اندیکاتور شده است که می توان آنها را به سیگنال های حرکتی و سیگنال های روندی تقسیم بندی کرد.

سیگنال حرکتی: چنین سیگنالی براساس خط برگشتی، قیمت بازار و خط استاندارد تولید می شود. در این میان سیگنال زمانی حالت صعودی دارد که قیمت بازار و یا خط برگشتی، بالاتر از خط استاندارد باشد و برعکس زمانی که سیگنال نزولی است قیمت بازار و خط برگشتی پایین تر از خط استاندارد قرار می گیرند.

سیگنال روندی: زمانی که قیمت ها بالاتر از اَبر کومو قرار بگیرند، احتمال اینکه آن دارایی روند صعودی داشته باشد بسیار زیاد است. اما بالعکس، چنانچه قیمت زیر اَبر کومو باشد احتمال اینکه دارایی روند نزولی را طی کند بسیار بالاست.

البته در این میان برخی استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال، اگر حرکت قیمت در داخل اَبر کومو و رو به جلو باشد این امر نشانه ای از یک روند خنثی خواهد بود.

خط تاخیر یا چیکو اسپن به عنوان یک شاخص پس‌رو می تواند به معامله گران کمک کند تا روندهای بازگشتی را تایید کنند. این شاخص به معامله گران دید خوبی از روند حرکتی قیمت ارائه می دهد و با استفاده از آن می توانند روند صعودی را زمانی که شاخص بالای قیمت بازار حرکت می کند تشخیص دهند و یا بالعکس روند نزولی را زمانی که شاخص زیر قیمت های بازار حرکت می کند به راحتی تشخیص دهند.

ابر ایچیموکو

سخن پایانی

در حال حاضر میلیون ها معامله گر در بسیاری از کشورهای جهان از سیستم ایچیموکو برای پیش بینی بازار استفاده می کند و با استفاده از این شاخص روند بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.

این اندیکاتور به عنوان یک روش نموداری جامع، برای تشخیص روند حرکتی بازار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از آن برای تعیین خطوط پیش‌رو، تشخیص خطوط حمایتی و مقاومتی که هنوز مورد امتحان قرار نگرفته اند، استفاده کرد. بنابراین معامله گران برای معاملات آتی خود می توانند از این شاخص بهره مند شوند.

شاید به عقیده برخی از فعالان بازار مالی این ابزار بسیار پیچیده به نظر می رسد اما باید در نظر گرفت که این ابزار همانند سایر تحلیل های معاملاتی نیازی به دخالت ذهن افراد ندارد. با وجود اینکه تنظیمات آن همواره یکی از چالش های اصلی معامله گران به حساب می آید اما در کل باید گفت که استراتژی مورد نیاز آن برای استفاده در معاملات بسیار آسان است.

حتما بیاد داشته باشید که این اندیکاتور نمی تواند به تنهایی جواب گوی تمام نیازهای شما باشد اما با ترکیب آن با سایر روش ها می توانید درصد شانس خود را برای تجزیه و تحلیل دقیق بازارهای مالی بالا ببرید.

اطلاعاتی که ایچیموکو در اختیار افراد مبتدی قرار می دهد شاید بسیار گیج کننده باشد بنابراین بهتر است قبل از فعالیت با اَبر ایچیموکو با سایر روش های پایه ای تحلیل های خود را انجام دهید و سپس با استفاده از این شاخص به تحلیل بپردازید.

میتوانید با ورود به صفحه سفارش ساخت اندیکاتور در سایت مهد سرمایه اندیکاتور خود را سفارش دهید

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید