معرفی انواع پنجره + مهم ترین ویژگی هایی که قبل از خرید باید بدانید!

کدخبر: ۵۰۱۷۳۸
انواع پنجره کدامند؟ نصب پنجره در ساختمان، زمینه را برای تهویه هوا، ورود نور طبیعی به فضای داخلی و… فراهم می‌کند.
معرفی انواع پنجره + مهم ترین ویژگی هایی که قبل از خرید باید بدانید!

قطعا تهویه مناسب می‌تواند سبب صرفه جویی در کاهش انرژی و آسایش افراد شود. پنجره‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. انواع پنجره نسل جدید به صورت دوجداره طراحی و تولید می‌شوند که مزایای بیشتری نسبت به پنجره‌های نسل قدیم دارند. در حال حاضر برای ساخت پنجره دوجداره و درب کشویی از شیشه دوجداره بهره گرفته می‌شود.

معرفی انواع پنجره و کاربرد هر کدام

بهتر است قبل از اینکه اقدام به انتخاب انواع پنجره کنید با ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. بسیاری از افراد در هنگام انتخاب، فقط به زیبایی آن توجه می‌کنند. شاید این موضوع در سال‌های گذشته مورد نقد قرار می‌گرفت. اما واقعیت این است که انتخاب پنجره زیبا، می‌تواند باعث افزایش جذاب در فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان شود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر و به دنبال فرهنگ‌سازی در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی، شاهد فعالیت برندهای مختلف در این حوزه بودیم و تمام درب و پنجره‌هایی که تولید می‌شوند نه تنها از زیبایی و جذابیت کافی برخوردار هستند بلکه تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی دارند. انواع پنجره از پروفیل‌های PVC و UPVC و همچنین شیشه دوجداره تولید می‌شوند.

پنجره چوبی

معمولا پنجره‌ها را از نظر نوع قاب و پروفیل با یکدیگر بررسی می‌کنند. پنجره چوبی به عنوان نخستین پنجره معرفی می‌شود. چوب اولین متریالی بود که انسان برای ساخت درب و پنجره از آن استفاده کرد. به همین دلیل هنوز هم کاربرد ویژه خود را دارا می‌باشد و جایگاه متمایزی در مقایسه با سایر متریال دارد.

در سال‌های گذشته چوب به طور خام مورد استفاده قرار می‌گرفت اما روز به روز شاهد پیشرفت تکنولوژی در این حوزه بودیم و هم اکنون چوب‌ها طی یک پروسه، فرآوری می‌شوند و علاوه بر افزایش طول عمر و دوام، خواص منحصر به فردی کسب می‌کنند.

افرادی که قصد دارند از پنجره‌های چوبی استفاده کنند باید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشند. علی الخصوص اگر در منطقه‌ای پربارش زندگی می‌کنند. از خصوصیات و مزایای این متریال می‌توان به اصالت، عدم نیاز به رنگ آمیزی، عایق صوت و حرارت، نصب آسان و… اشاره کرد.

پنجره

پنجره فلزی

پنجره‌های فلزی از آلیاژها و عناصر مختلفی مانند آلومینیوم، استیل و آهن تولید می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها آلومنیوم است. این آلیاژ به وفور در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به وزن سبک، مقاوم وعدم زنگ زدگی اشاره کرد. تولید انواع پنجره، درب کشویی و… با آلومینیوم سبب افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد.

آلومینیوم نسبت به متریالی همچون چوب، از طول عمر بالاتری برخوردار است و حمل و نقل آن نیز ساده‌تر خواهد بود. یکی از معایبی که در خصوص این متریال وجود دارد این است که عایق حرارتی نیست. اگر بخواهید قاب پنجره را از آلومینیوم و شیشه آن را از نوع دوجداره بسازید باز هم سبب اتلاف انرژی خواهید شد. خراشیدگی و ضرباتی که به این آلیاژ تحمیل می‌شود قابل جبران و تعمیر نخواهد بود.

پنجره کامپوزیتی

کامپوزیت یک محصول شیمیایی و فرآوری شده می‌باشد که انتخاب تازه‌ای به شمار می‌رود. در بسیاری از بخش‌های ساختمان مانند نمای داخلی، نمای خارجی و… از کامپوزیت استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد تولید قاب انواع پنجره با کامپوزیت نیز هستیم که مورد پسند طیف عظیمی از مشتریان قرار گرفته است. کامپوزیت‌ها قابلیت استفاده از روکش‌هایی با طرح چوب را دارند که زیبایی آن‌ها را دوچندان می‌کند.

نوعی کامپوزیت پلیمری وجود دارد که آن را به نام فایبرگلاس می‌شناسیم. فایبرگلاس از الیاف شیشه با مواد پلیمری تولید می‌شود و از پشم شیشه برای تقویت آن استفاده شده است. مهم‌ترین مزایای این نوع از کامپوزیت، وزن سبک، عدم نیاز به تقویت فلزی، عایق صوت، مقاوم در برابر اشعه مضر خورشید، مقاوم در برابر خوردگی و پوسیدگی، عایق حرارتی، ضریب ایمنی بالا و تنوع در طرح و رنگ می‌باشد.

پنجره UPVC

پنجره UPVC از انواع پنجره نسل جدید محسوب می‌شود که به آن پروفیل دوستدار محیط زیست نیز می‌گویند. زیرا قابلیت تجزیه‌پذیری در محیط را دارد و از نظر عایق بودن در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است. پنجره‌های UPVC کاملا ضد حریق هستند و از این نظر می‌توان گفت که امنیت بالایی را برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری فراهم می‌کند.

اگر به دنبال یک پنجره با قیمت مناسب و کیفیت عالی هستید توصیه ما انتخاب پروفیل UPVC می‌باشد. از مزایای این پنجره می‌توان به سهولت در شستشو، جلوگیری از اتلاف انرژی، عدم نیاز به رنگ آمیزی، عایق الکتریسیته و… اشاره کرد.

کاربرد پنجره با توجه به نوع آن

پنجره‌های از اجزای اصلی سازه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند که روشنی بخش آن خواهند بود. اگر به تازگی قصد تعویض پنجره‌های منزل را دارید قطعا با گزینه‌های بسیار زیادی مواجه خواهید شد که انتخاب را برای شما دشوار می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش کاربرد هر کدام از پنجره‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید با اطلاعات و آگاهی بالاتری اقدام به خرید کنید.

پنجره دوقلو

پنجره دوقلو و تکی

پنجره‌هایی که به صورت دوقلو طراحی می‌شوند جزو متداول‌ترین پنجره‌های موجود در بازار هستند. دو پنجره به شکل مستقل و دارای قاب یکسان می‌باشند که یکی از آن‌ها در بالا و دیگری در پایین قرار می‌گیرد. یکی از این قاب‌ها متحرک و به شکل عمودی باز و بسته می‌شود. این پنجره‌ها در خانه‌هایی که دارای سبک قدیمی و سنتی هستند کاربرد بیشتری دارد.

پنجره کشویی

عملکرد پنجره‌های کشویی مشابه با پنجره دوقلو است. اما یک تفاوت عمده دارد و آن هم این است که باز و بسته شدن آن به صورت افقی انجام می‌شود. کاربرد این پنجره‌ها در خانه‌هایی است که به شکل افقی طراحی و ساخته شده اند. هنگامی که بخش عمده‌ای تکیه خانه به شکل افقی باشد می‌توانید از پنجره کشویی استفاده کنید تا زیبایی آن بیشتر نمایان شود.

پنجره لولایی

پنجره‌هایی لولایی جزو آن دسته از انواع پنجره به شمار می‌رود که علاوه بر خانه‌های سنتی، در خانه‌های جدید و مدرن نیز پرطرفدار است. این پنجره دارای یک قاب است که به سمت طرفین باز می‌شود. برای اتصال قاب و اتصال آن به پنجره از لولا استفاده می‌شود و باز و بسته شدن آن به سمت بیرون خواهد بود. مهم‌ترین کاربرد پنجره لولایی، ایجاد زیبایی بصری است. این پنجره‌ها دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان به نوع فرانسوی آن اشاره کرد.

آشنایی با اجزا پنجره

فریم: قطعا تمام اجزا و قطعاتی که در تولید پنجره بکار می‌رود بر زیبایی آن تاثیرگذار خواهد بود. اما فریم بیشتری تاثیر را دارد که علاوه بر زیبایی داخلی، سبب زیبایی نمای خارجی ساختمان نیز خواهد شد. همان طور که می‌دانید فریم‌ها از متریال مختلفی مانند آلومینیوم، استیل، کامپوزیت، چوب، PVC، UPVC و… تولید می‌شوند.

شیشه: شیشه وظیفه عبور نور را به فضای داخلی دارد. شیشه‌هایی که در انواع پنجره نسل جدید تعبیه می‌شود شامل شیشه دوجداره، شیشه سه جداره، شیشه هوشمند و… است. در حال حاضر شیشه دوجداره بیشترین کاربرد را دارد و بسیار متداول است. انتخاب نوع شیشه بر حسب نیاز، نوع کاربری ساختمان و سایر ویژگی‌ها انجام می‌شود.

یراق آلات: یراق آلات شامل دستگیره، لولا و… می‌باشد که کیفیت آن‌ها در عملکرد پنجره اهمیت زیادی دارد. انتخاب نوع یراق آلات بر اساس مدل پنجره انجام می‌شود.

ویژگی پنجره

ویژگی‌های یک پنجره خوب

ضریب انتقال حرارت: هر چه ضریب انتقال حرارت پنجره کمتر باشد به این معناست که تبادل حرارتی کمتر انجام می‌شود و از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد. شیشه‌هایی که برای پنجره انتخاب می‌شوند نقش مهمی در این زمینه دارند. بین لایه‌های شیشه دوجداره و شیشه سه جداره از گاز آرگون پر می‌شود. این گاز کاملا بی‌خطر است و می‌تواند خاصیت عایق بودن شیشه را بهبود ببخشد.

شاخص خورشیدی: منظور از شاخص خورشیدی همان ضریبی است که میزان بهره گیری ساختمان از انرژی تابشی خورشید را تعیین می‌کند. پنجره‌ها باید بر اساس کاربرد ساختمان انتخاب شوند. در برخی از ساختمان‌ها نیاز است شاخص خورشید بالا و در برخی دیگر این شاخص پایین باشد.

تهویه طبیعی هوا: قطعا تهویه هوا به طور طبیعی باعث آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی خواهد شود. تامین هوا تازه برای محیط داخلی از طریق پنجره‌ها امکان‌پذیر است. وجود درزهای ناچیز و جزئی می‌تواند تهویه را به خوبی انجام دهد اما توجه داشته باشید که‌عدم کنترل آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش انرژی مورد نیاز شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید