طریقه استفاده از دیگ سنگی برای اولین بار و آب بندی

کدخبر: ۵۰۵۵۱۹
برخی نیز استفاده از روغن دنبه را پیشنهاد می‌کنند.
طریقه استفاده از دیگ سنگی برای اولین بار و آب بندی

انواع دیگ سنگی در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهمیت زیادی دارد که طریقه استفاده از دیگ سنگی برای اولین بار را به درستی بدانید. غذاهای مختلفی را می‌توان در این ظروف پخت و با توجه به کارایی قابل توجه، بازار فروش زیادی داشته و بیشتر رستوران‌ها، کترینگ‌ها و حتی خانواده‌ها، از این دیگ‌ها استقبال می‌کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا ببنیم بهترین روش استفاده از دیگ سنگی برای اولین بار چیست و چطور باید از این ظروف نگهداری کرد. همین طور روش آب بندی دیگ سنگی را دنبال خواهیم کرد.

استفاده از دیگ سنگی برای اولین بار

برای آن که دیگ سنگی شما، به عنوان یکی از محصولات صنایع دستی، به درستی نگهداری شده و طی استفاده برای اولین بار، مشکلی برای آن پیش نیاید، لازم است که نکاتی را رعایت کنید.

خاک سنگ دیگ سنگی را پاک کنید

به طور معمول مقداری خاک سنگی داخل ظرف وجود داشته و حتی لایه بیرونی آن نیز خاکی به چشم می‌آید. لازم است که پیش از هر کاری، این خاک سنگ داخل دیگ را به خوبی تمیز کنید. می‌توانید برای این کار از یک دستمال خشک کمک بگیرید. دقت داشته باشید که نمی‌خواهیم از دستمال مرطوب یا خیس استفاده شده و هیچ مایع شوینده‌ای در این مرحله به لایه داخلی یا بدنه بیرونی دیگ سنگی نزنید.

دیگ سنگی

دیگ سنگی را نشویید

به هیچ وجه قرار نیست که دیگ سنگی را بشویید. بلکه یک روش جایگزین برای تمیزکاری اولیه آن و آماده ساختن دیگ برای پخت و پز غذا وجود دارد. توصیه می‌شود که سطح داخلی و بیرونی دیگ سنگی را به وسیله یک روغن خوراکی چرب کنید. شما می‌توانید برای این منظور از روغن مایع یا جامد آشپزی استفاده کنید. برخی نیز استفاده از روغن دنبه را پیشنهاد می‌کنند. به هر ترتیب می‌توان گفت که هر نوع روغن خوراکی که در منزل و در دسترس داشته باشید، برای این موضوع مناسب خواهد بود.

اجازه دهید روغن جذب دیگ سنگی شود

حالا اجازه دهید که روغنی که به سطح داخلی و بیرونی دیگ زده بودید، به خوبی جذب آن شود. برای این منظور بهتر است بگذاری دیگ به همان شکل روغن زده، برای بیست و چهار ساعت گوشه‌ای مانده و کاری با آن نداشته باشید.

نوبت به شستشوی دیگ سنگی می‌رسد

حالا که یک روز روغن روی سطح بیرونی و داخلی دیگ سنگی باقی ماند، نوبت به شستشوی دیگ سنگی می‌رسد. شما که احتمالا از ابتدا علاقه مند بودید یک ابر یا اسکاچ برداشته و سطح بیرونی و بدنه داخلی دیگ را به خوبی شستشو دهید، حالا فرصت آن رسیده است. البته قرار نیست از اسکاچ استفاده کنید، بلکه به جای آن از یک ابر نرم کمک گرفته و با مایع ظرفشویی، سطح بیرونی و بدنه داخلی دیگ سنگی را بشویید و خوب آبکشی کنید تا چیزی از مایع ظرفشویی روی آن باقی نمانده باشد.

حالا می‌توانید به راحتی از دیگ سنگی در فرایندهای پخت و پز خود استفاده کنید. با رعایت دقیق مراحل بالا، سلامت و کیفیت دیگ سنگی شما تضمین شده و می‌توانید با خیال راحت از آن در یک دوره زمانی طولانی استفاده کنید.

دیگ های سنگی

توصیه‌های پخت غذا در دیگ های سنگی

اگر تصمیم گرفته‌اید که یک غذای خوشمزه خانگی یا رستورانی در دیگ سنگی تهیه کنید، لازم است که نکاتی را در این باره رعایت نمایید. در نظر داشته باشید که عدم رعایت این نکات، باعث خواهد شد تا کیفیت دیگ سنگی خیلی زود کاهش پیدا کرده یا حتی آسیب کلی دیده و نتوانید از آن به درستی استفاده کنید.

این نکات به شرح زیر هستند:

  • دور سرخ کردنی‌ها را خط بکشید: شما به هیچ وجه نباید در دیگ‌های سنگی، غذای سرخ کردنی تهیه کنید. در حقیقت شما فقط باید در این نوع دیگ ها، به سراغ غذاهای آبدار چون آش، دیزی و مانند آن‌ها بروید.

  • حرارت را کم نگه دارید: لازم است که حتما وقتی می‌خواهید در دیگ سنگی غذا تهیه کنید، حرارت را کم نگه دارید. بالا بردن حرارت، باعث آسیب رسیدن به این نوع دیگ شده و خیلی زود طول عمر آن به پایان می‌رسد. بهتر است که به جای قرار دادن مستقیم دیگ روی حرارت گاز، آن را با واسطه روی شعله بگذارید. به طور مثال شما می توانید از توری‌های شعله پخش کن استفاده کنید.

  • برای شستشو صبر کنید تا ظرف خنک شود: برای شستشوی دیگ‌های سنگی، باید منتظر بمانید تا ظرف خنک شود. شوک حرارتی به این ظروف سنگی، باعث خواهد شد تا خیلی زود آسیب دیده و دچار ترک و شکستگی شوند. حتی این موضوع را باید در زمان اضافه کردن آب به غذای در حال پخت داخل ظرف نیز رعایت کنید. در صورتی که بخواهید آب به غذای داخل پخت و به هر ترتیب غذایی که داخل ظرف قرار دارد، اضافه کنید؛ لازم است که حتما دمای آب نزدیک به دمای غذا بوده و از آب جوشیده و گرم استفاده کنید.

دیگ-سنگی

خرید دیگ سنگی از فروشگاه آرانیک

برای آن که بتوانید بهترین کاربرد از یک دیگ سنگی مرغوب و باکیفیت را تجربه کرده و این دیگ سنگی، مدت زمان طولانی عمر مفید داشته باشد؛ لازم است که برای خرید به سراغ محصول با کیفیت درجه اول بروید. در نظر داشته باشید که اهمیت بسیار زیادی دارد که کیفیت اولیه این دیگ‌های سنگی کاملا بالا باشد تا بتوانید عملکرد لازم را در طول زمان و حین آشپزی از آن‌ها دریافت کنید.

در غیر این صورت ریسک آن وجود دارد که خیلی زود، شاهد ترک خوردن دیگ بوده و دیگر قادر به استفاده از آن نباشید. از آن جایی که ترک‌های سطح داخلی دیگ، حتی اگر موجب شکستن آن نشود، محلی برای تجمع باکتری و انواع قارچ‌ها خواهد شد، در عمل دیگر قادر به استفاده از این ظروف نخواهید بود.

در فروشگاه اینترنتی آرانیک، امکان خرید بهترین و مرغوب‌ترین دیگ سنگی را خواهید داشت. در حقیقت با راه اندازی ساختار یکپارچه کسب و کارهای سبز پیرامون دریاچه ارومیه، صنایع دستی و محصولات این چنینی نظیر دیگ‌های سنگی مرغوب و درجه یک، با بهترین قیمت و کیفیت تراز اول، عرضه شده و با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند.

کلیه محصولات صنایع دستی عرضه شده در این فروشگاه، در قالب طرح سبز و دیجیتال بوده و از بهترین کیفیت تولید شده و در بازار رقابت صنایع دستی، حرف زیادی برای گفتن دارند.

غذاهای خوشمزه سنتی در دیگ های سنگی

با خرید بهترین دیگ سنگی از فروشگاه اینترنتی آرانیک، فرصت آن را خواهید داشت تا بهترین تجربه آشپزی در این ظروف را داشته و طعم عالی غذاهای سنتی ایرانی را بچشید. شما چه تجربه‌ای از پخت و پز در این ظروف داشته و چه نکات دیگری را برای نگهداری از آن‌ها می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نکرده باشیم؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید