هزینه های سنگین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

کدخبر: ۵۰۷۴۷۱
محدودیت های مالی اغلب افراد را از دریافت به موقع مراقبت های دندانی باز می دارد.
هزینه های سنگین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

 بیش از نیمی از ایرانیان به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه، خدمات دندانپزشکی و سایر انواع مراقبت های پزشکی را به تعویق می اندازند. هنگامی که دندان ها برای مدت طولانی درمان نشوند، مشکلات دندانی برای بسیاری از افراد جدی می شود. یک سوم کودکان در مناطق روستایی پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. کودکانی که در فقر زندگی می کنند پنج برابر بیشتر احتمال دارد از سلامت دهان و دندان متوسط یا ضعیف برخوردار باشند.

اثرات منفی سلامت ضعیف دندان فراتر از جنس بد دندان هاست و بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

  • سلامتی

  • استخدام و اشتغال به کار

  • آسایش روانی

علاوه بر هزینه‌های درمان مستقیم دندانپزشکی هزینه‌های پنهان و غیرمنتظره زیادی نیز در صورت سلامت ضعیف دهان وجود دارد. هرچند این هزینه ها  به اندازه صورت حساب دندانپزشکی واضح و مختصر نیستند، اما بسیار واقعی هستند. این هزینه‌های بلندمدت فلج‌ کننده تقریباً بر همه افراد تأثیر می‌گذارد، اما به‌ ویژه بر خانواده ‌های کم‌درآمد و محروم تأثیر می‌گذارد.

هزینه های بهداشتی پنهان سلامت دهان و دندان ضعیف

مشخص شده است که بیماری های دندانی، شدت و احتمال بیماری های حاد مانند آبسه های دندانی، عفونت های جریان خون، ذات الریه و اندوکاردیت عفونی را افزایش می دهند. تجزیه و تحلیل نزدیک به 131000 نفر بین 18 تا 65 سال با بیماری های  مزمن در ایالات متحده توسط یونایتد هلث کر United Health care نشان داد که افراد مبتلا به بیماری های مزمن که به طور منظم مسواک زدن، مراقبت های دندانی، تمیز کردن یا درمان دور دندانی توصیه شده را دریافت می کردند مطالبه های پزشکی آن ها به طور متوسط ​​​​1500 دلار است یعنی سالانه کمتر از افراد مبتلا به بیماری های مزمن (آسم، دیابت، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، COPD و بیماری کلیوی) که هیچ مراقبت های دندانی را دنبال نکرده اند یا بهداشت دهان و دندان کافی ندارند.

در ادامه چند نمونه ذکر شده است که نشان می دهد سلامت ضعیف دهان و دندان بر بیماری های مزمن تأثیر می گذارد:

بیماری قلبی

مطالعات نشان می دهد که بیماری دندان می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی مضرتر از کلسترول بالا باشد. دهان به عنوان یکی از "کثیف ترین مکان های بدن" شناخته می شود زیرا تعداد زیادی باکتری در آن وجود دارد. در بیماران مبتلا به بیماری لثه یا عفونت های دندانی، باکتری ها ممکن است راحت تر وارد جریان خون شوند و در نتیجه باعث التهاب دیواره رگ های خونی گردند.

این  مسئله منجر به افزایش سطح فیبرینوژن و تعداد گلبول های سفید می شود که ممکن است منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته گردد. با مسواک زدن ساده بعد از غذا و نخ دندان کشیدن یا استفاده از واتر جت، بیماران مبتلا به بیماری قلبی می توانند این خطر را کاهش دهند و سلامت کلی خود را بهبود بخشند.

دیابت

بیماری‌های دندانی که به باکتری‌ ها اجازه می‌ دهند به راحتی وارد جریان خون شوند، ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون در افراد دیابتی شوند. افزایش قند خون ممکن است باعث شود برخی از بیماران نیاز به انسولین بیشتری داشته باشند و وضعیت آن ها به طور کلی بدتر شود.

مطالعه ای در ویرجینیا کامنولث نشان داد که بیماران دیابتی که تحت درمان مداوم بیماری لثه قرار می گیرند، 33 درصد کمتر در بیمارستان بستری می شوند، 13 درصد کمتر به پزشک مراجعه می کنند و هزینه های پزشکی سالانه آن ها به طور چشمگیری کاهش می یابد.

به همین دلیل پزشکان استفاده از مسواک های برقی مانند مسواک برقی اورال بی، مسواک برقی شیائومی و... را که قادر هستند تمامی نواحی دندان ها حتی نقاط دور از دسترس که با استفاده از مسواک های معمولی پلاک ها و باکتری های آنها از بین نمی رود را توصیه می کنند. استفاده از مسواک های برقی باعث می شود تا باکتری ها به طور کلی از بین بروند و وارد جریان خون نشوند.

اما به این نکته توجه فرمایید که حتما مسواک های برقی را از داروخانه ها، فروشگاه ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند فروشگاه محصولات بهداشتی سپید فمیلی تهیه نمایید تا مسواک های برقی اورجینال را به شما تحویل دهند زیرا نمونه های غیراصل انواع مسواک های برقی همانند مسواک های معمولی عمل می کنند.

هزینه های استخدام شغلی مربوط به بهداشت ضعیف دهان و دندان

سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند بر آینده شغلی و زندگی اجتماعی بزرگسالان تأثیر بگذارد. دندان های از دست رفته یا آسیب دیده می تواند باعث اضطراب قابل درک در بسیاری از افراد شود. متأسفانه، این اضطراب اغلب بسیاری از افراد بیکار را از جستجوی شغل باز می دارد.

بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، 38 درصد از مردم به دلیل وضعیت بد دهان و دندان‌ هایشان احساس می‌کنند که زندگی به طور کلی رضایت‌بخش نیست. همین گزارش نشان می دهد که از هر 5 بزرگسال، 1 نفر به دلیل وضعیت دندان ها و دهان خود دچار اضطراب و 23 درصد احساس خجالت می کنند. از هر 4 بزرگسال، 1 نفر به طور کامل از لبخند زدن اجتناب می کند. حتی 22 درصد از جوانان به دلیل ظاهر دندان های خود از فعالیت های اجتماعی و ظاهر شدن در اجتماع اجتناب می کنند.

برای بزرگسالان کم درآمد، اعداد حتی نگران کننده تر هم هست. حدود 35 درصد از بزرگسالان کم درآمد از وضعیت دندان های خود احساس خجالت می کنند. و 29 درصد از بزرگسالان کم درآمد و 28 درصد از جوانان احساس می کنند ظاهر دهان و دندان هایشان بر توانایی آن ها برای مصاحبه شغلی تأثیر می گذارد.

داشتن لبخند ناقص ممکن است منجر به عدم تمایل مدیران به استخدام افراد برای برخی پست ها شود. مدیران استخدام ممکن است در مورد افرادی که به وضوح سلامت دندان هایشان را نادیده گرفته اند، فرضیاتی داشته باشند. اگر فرد استخدام شود و مجبور باشد شرکت را به صورت فیزیکی نمایندگی کند، ممکن است نگران تصویری که از شرکت بیرون می دهد باشد. همچنین، نامزد های واجد شرایط فنی ممکن است به دلیل سلامت دهان و دندان نادیده گرفته شوند.

هزینه های سلامت روان ناشی از عدم رعایت بهداشت

جدای از شغل و تجارت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور مشابه در زندگی اجتماعی و خانوادگی شما نیز تأثیر می گذارد. اگر دندان درد یا هر مشکل دیگر مربوط به سلامت دهان دارید، لذت بردن از مجالس خاص و قرارهای عاشقانه سخت است. به غیر از ظاهر شما، دندان درد، بیماری لثه یا بوی بد دهان بر اعتماد به نفس شما تأثیر می گذارد. اگر ذهنتان همیشه روی چیز دیگری باشد، نمی‌توانید از مکالمات لذت ببرید و حرف واقعی خود را بیان کنید. یا در وهله اول در آن مجالس یا قرارها غایب خواهید بود.

پیشگیری کلید کاهش هزینه های دراز مدت سلامت نامناسب دهان و دندان است. شما بدون شک در تمام زندگی خود این نکته را شنیده اید: دو بار در روز مسواک بزنید و شستشو دهید. و برای جلوگیری از پوسیدگی، معاینات دندانپزشکی را به طور منظم انجام دهید. اکنون می دانیم، این موضوع منطق مالی خوبی دارد.

واقعیت این است که بهداشت دهان و دندان و مراقبت های پیشگیرانه مناسب و منسجم کمک زیادی به کاهش بسیاری از شرایط پرهزینه خواهد کرد. بزرگسالانی که از مراقبت های بهداشتی دهان و دندان پیشگیرانه خوبی استفاده می کنند، می توانند 31 درصد در هزینه های دندان در طول 5 سال صرفه جویی کنند. به همین ترتیب، بزرگسالانی که مراقبت های پیشگیرانه دریافت نمی کنند، می توانند انتظار افزایش 43 درصدی هزینه های دندانپزشکی سالانه خود را در مدت زمان مشابه داشته باشند.

اگرچه گاهی اوقات ممکن است بابت هزینه های دندانپزشکی احساس ناراحتی کنید اما صرف زمان و هزینه نسبتاً کم برای بهداشت و مراقبت های پیشگیرانه دهان و دندان در امروز باعث صرفه جویی در هزینه های غیرقابل اندازه گیری فردا می شود. راه های زیادی برای یافتن یک دندانپزشک کاربلد جهت معاینات روتین وجود دارد و همچنین فروشگاه های آنلاین زیادی برای خرید هر گونه محصولات بهداشتی دندان وجود دارد که می توانید اقلام مورد نیاز خود را از آن ها تهیه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید