بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ ‌التحصیلان در تبریز

کدخبر: ۵۰۸۴۹۲
استان آذربایجان شرقی که مرکز آن شهر تبریز است، یکی از استان‌های شمال غربی کشور است و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ایران محسوب می‌شود.
بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ ‌التحصیلان در تبریز

 می‌توان گفت شهر تبریز شهری صنعتی است؛ زیرا میزبان کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی بسیاری است. با این حال، نرخ اشتغال جوانان تبریزی چندان وضعیت مطلوبی ندارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ التحصیلان در تبریز بپردازیم و کارخانه‌ها و شرکت‌های معروف این شهر را نام ببریم. پس با ما همراه باشید.

نرخ بیکاری شهر تبریز

معمولا نرخ بیکاری برای استان بیان می‌شود، به همین دلیل اگر بخواهیم این نرخ را برای شهر تبریز بررسی کنیم، در حقیقت باید به مقدار آن برای کل شهرهای استان آذربایجان شرقی نگاهی بیندازیم. با این حال، ازآنجایی‌که شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است و بخش زیادی از جمعیت این استان در تبریز جای گرفته‌اند، می‌توان تا حدودی نرخ بیکاری را برای این شهر نیز تخمین زد.

در پاییز سال 1400، نرخ بیکاری در این استان به 7.9 درصد رسیده است که کمتر از میانگین کشوری است. با این حال، نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله در این استان 14.5 درصد است. همچنین در سال 1399 گزارش شده است که 62 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی در تبریز در شغلی مشغول فعالیت هستند که ربطی به تحصیلات آن‌ها ندارد.  همچنین نرخ بیکاری تازه فارغ‌التحصیلان در این استان، 16.8 درصد است.

برای مشاهده فرصت‌های شغلی تبریز، از این صفحه دیدن کنید: https://karbord.io/jobs/in-tabriz

آمار استخدام تازه فارغ‌التحصیلان در تبریز

برای بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ التحصیلان در تبریز بهتر است به آماری که در ادامه می‌آید، نگاهی بیندازیم:

بر اساس آمار سال 1398، نزدیک به 45540 فرصت استخدام در کاریابی‌های شهر تبریز ثبت شده است که تنها 2278 نفر از این تعداد به کار گمارده شده‌اند. همچنین از این تعداد، اغلب افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر و مابقی دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند که دلیل آن هم نیاز به نیروی متخصص در کارخانه‌ها و شرکت‌های این شهر است.

گفتنی است که تعداد مردان جویای کار در شهر تبریز تقریبا سه برابر تعداد زنان و تعداد مردان به کار گمارده شده تقریبا 5 برابر تعداد زنان است. می‌توان دلیل این موضوع را اهمیت بالاتر بخش صنعت در این شهر و ضرورت به کارگیری مردان در بسیاری از مشاغل صنعتی دانست. به همین دلیل، شانس استخدام خانم‌ها در شهر تبریز در مقایسه با دیگر شهرها، خیلی بالا نیست.

سهم اشتغال بخش‌های مختلف اقتصادی تبریز

به صورت کلی شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی دارای سه بخش اقتصادی مختلف کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن است که در سال 1400، سهم اشتغال هرکدام از این بخش‌ها به ترتیب 20.2 درصد، 41.9 درصد و 37.8 درصد است.

کارخانه‌ها و شرکت‌های معروف شهر تبریز

همان‌طور که گفتیم بخش صنعت شهر تبریز رونق بسیار خوبی دارد؛ به‌طوری‌که این شهر میزبان صنایع و کارخانه‌های معروف بسیاری است که فرصت‌های شغلی تمام وقت و پاره وقت خوبی برای تازه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در تمامی رشته‌های تجربی، مهندسی، علوم پایه و... ایجاد کرده‌اند. در ادامه هرکدام از آن‌ها را نام خواهیم برد.

صنایع غذایی آیدین

شرکت صنایع غذایی داداش برادر که با عنوان شکلات آیدین شناخته می‌شود، در سال 1341 در شهر تبریز تاسیس شده است. انواع محصولات این گروه صنعتی بزرگ شامل آبنبات، کارامل، تافی مغزدار، شکلات، کیک، بیسکوییت، ویفر و پودر ژله است. همچنین 35 درصد از فروش محصولات آیدین به سایر کشورهای جهان صورت می‌گیرد.

شیرین عسل

گروه صنایع غذایی شیرین عسل که در سال 1371 تاسیس شده است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات بیسکوییت، شکلات، کیک، ویفر و... است که بسیاری از محصولات آن به سایر کشورهای جهان نیز صادر می‌شود. کارخانه این شرکت در شهر تبریز و شهرک صنعتی شهید سلیمی واقع شده است.

فولاد ناب تبریز

شرکت فولاد ناب تبریز در سال 1384 فعالیت خود را در حوزه تولید محصولات فولادی و تیرآهن آغاز کرده است که از آن زمان به یکی از تولیدکنندگان برتر در این حوزه تبدیل شده است. این شرکت که در شهرک صنعتی شهید سلیمی در شهر تبریز واقع شده است، به طور مستقیم برای 400 نفر و به طور غیرمستقیم برای 1200 نفر نیروی انسانی اشتغال‌زایی کرده است.

بستنی اطمینان آذرگل

شرکت بستنی اطمینان آذرگل که صاحب برند پشمک حاج عبدالله است، در سال 1334 با تولید پشمک و بستنی فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت در سال 1376 در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز کارخانه خود را احداث و اقدام به تولید صنعتی محصولات خود کرد.

پتروشیمی تبریز

شرکت پتروشیمی تبریز در سال 1366 و در جنوب غربی این شهر تاسیس شده است. استخدام پتروشیمی تبریز با استفاده از آزمون استخدامی و مصاحبه‌های فنی و روانشناختی صورت می‌گیرد و شرایط استخدام آن شامل داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سو پیشینه کیفری و داشتن کارت پایان خدمت است. برای شرکت در آزمون استخدامی ارگان‌های دولتی، افراد واجد شرایط باید از سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

صبافرین

شرکت صبافرین در سال 1374 تاسیس شده است و در حوزه تولید محصولاتی مانند کویل‌های حرارتی، افترکولر و روغن سردکن فعالیت می‌کند. کارخانه این شرکت در شهر تبریز، کیلومتر 10 جاده صوفیان واقع شده است.

نوید سهند

شرکت نوید سهند در سال 1376 در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز تاسیس شده است و یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید پمپ در کشور است.

ماشین‌سازی تبریز

شرکت ماشین‌سازی تبریز که در حوزه تولید ماشین تراش، ماشین‌های فرز، مته، قطعات ریخته‌گری و... فعالیت می‌کند، در سال 1348 در قراملک تاسیس شده است. بعد از ماشین‌سازی اراک این شرکت از قدیمی‌ترین شرکت‌های ماشین‌سازی محسوب می‌شود. همچنین محصولات ماشین‌سازی تبریز به شرکت‌های خارجی مانند آلمان، اتریش، عراق، سوریه، ترکیه، برزیل و کشورهای آفریقا صادر می‌شود.

مهاجرت به تبریز

افراد زیادی برای جستجوی شغلی به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز مهاجرت می‌کنند. گفتنی است که شهر تبریز سومین شهر پرجمعیت ایران است و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است؛ به‌طوری‌که دارای زمستان‌های طولانی و سرد و تابستان‌های معتدل است.

بهترین و البته گران‌ترین محله‌ها برای خرید و اجاره خانه در سمت شرق و شمال تبریز واقع شده است. محله‌های این منطقه شامل زعفرانیه، میرداماد و ولیعصر است. محله‌های متوسط در این شهر شامل منظریه، آب‌رسان، بام فرشته و مرزداران است. ویژگی بسیار خوب این مناطق، دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی است. محله‌های ارزان قیمت و پایین شهر تبریز نیز شامل بهار، آزادی، باغ میثم و امام خمینی است.

از نظر حمل و نقل، شهر تبریز دارای فرودگاه، خطوط مترو و راه‌آهن است. همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این شهر بسیار مجهز هستند.

جمع‌بندی

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است که در شمال غربی کشور واقع شده است. نرخ بیکاری جوانان در شهر تبریز بالا است و وضعیت اشتغال این شهر چندان خوب نیست. همچنین اغلب کسانی که در این شهر شاغل هستند، شغلشان مرتبط با مدرک تحصیلی آن‌ها نیست.

تبریز شهری صنعتی است و به صورت کلی کارخانه‌هایی که در این شهر برای جوانان ایجاد شغل کرده‌اند شامل صنایع غذایی شیرین عسل، آیدین، ماشین‌سازی تبریز، پشمک حاج عبدالله، صبافرین، فولاد ناب تبریز و... هستند.

در این مقاله به بررسی وضعیت اشتغال تازه فارغ التحصیلان در تبریز پرداختیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید