پروفیل در صنایع چگونه تولید می شود و چه کاربردی دارد؟

کدخبر: ۵۰۸۵۲۰
پروفیل در صنایع چگونه تولید می شود و چه کاربردی دارد؟

پروفیل ‌ها نوعی اجزای سازه ‌ای هستند که مشخصه ‌هایی از جمله مقطع ثابت و طول زیاد از ویژگی های اصلی آنهاست. پروفیل در صنایعی چون ساختمان‌ سازی، خودرو سازی، کشتی‌ سازی، ساخت میز و مبلمان اداری و... کاربرد دارد.

مفهوم کلی پروفیل چیست؟

پروفیل از نظر لغتی، به معنای ثابت بودن یک مقطع در طولی مشخص و معین است. اما حتما این سوال برای شما به وجود آمده است، که این لغت در صنایع ساختمانی، به چه مفهومی تعلق می‌گیرد. پروفیل یا Profile در زبان لاتین، به تجهیزاتی گفته می‌شود، که در ساخت درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. 

مثلا پروفیل آلومینیومی، برای ساخت قاب پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی در صنعت ساخت و ساز و در مبحث تخصصی تعریف پروفیل، باید گفت، که دو نوع پروفیل باز و بسته وجود دارد.

پروفیل باز در ابعاد و ضخامت‌های متنوع تولید می‌شود و در صنایع ساختمان سازی به عنوان مصالح مصرفی برای ساخت تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، هاش و چهارپهلو کاربرد دارد.

پروفیل‌های باز، نوع دیگری دارند، که به پروفیل‌های باز با سطح مقطع Z معروف هستند و در ساخت و سازهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای پروفیل‌های باز با سطح مقطع Z می‌توان به ساخت سقف سالن‌هایی بزرگی مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها و پارکینگ‌های عمومی اشاره کرد.

نوع دیگر پروفیل‌ها، یعنی پروفیل‌های بسته نیز، در تولید لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل های کرکره برقی کاربرد دارند.

فلز

کاربرد پروفیل :

پروفیل مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارد، اما بیشترین کاربرد آن در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد.

پروفیل ها بشکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن جهت نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و نیز خیابانها استفاده می گردد، اما مقاطع بزرگتر پروفیل ها به ستونی معروف هستند که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد.

استفاده های دیگر پروفیل :

  • در صنعت خودروسازی

  • در ساخت پایه میز و صندلی

  • نوع z آن جهت پوشش سقف سوله ها

  • ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی با استفاده از پروفیل نبشی

  • ساخت کرکره های مغازه با استفاده از پروفیل ناودانی

نحوۀ تولید یک نوع پروفیل مربع :

تولید پروفیل و قوطی های ساختمانی به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می گردد(همان تولید لوله و تبدیل به شکل نهایی) که هر یک دارای محاسن و معایبی می باشند.

روش تولید مستقیم:

در روش تولید مستقیم نوار در اثر عبور از بین قالب های بالا و پایین (دارای محرک) و در کنار هرزگردها که طراح با انجام محاسبات از نظر میزان نیرو و زوایای شکل مورد نظر که با توزیع در هر دروازه طراحی نموده به تدریج شکل گرفته و پس از جوش خوردن دو لبه ورق توسط جوشهای فرکانسی نهایتاً در قسمت سایزینگ شکل کامل می گیرد.

پروفیل تولید شده در اثر اعمال نیرو از طرف قالبها و حرارت جوش، کاملاً مستقیم نبوده و توسط پیچش گیر با اعمال نیروی مجدد، خمش، پیچش و کمانش آن اصلاح می گردد. پروفیل در حال تولید، توسط اره اتوماتیک در فواصل ۶۶ متری بریده و به تعداد معینی بسته بندی و پس از نصب کارت مشخصات و تأیید کنترل کیفی به انبار محصولات منتقل می گردد.

محاسن و معایب:

پروفیل تولید شده به روش مستقیم از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و دارای زاویه های تیز، ابعاد دقیق و خط جوش ثابت در دیوارۀ بالایی می باشد و انحنای سطحی کمی دارد.

در این روش به دلیل تیز بودن گوشه و اختلاف قطر نقاط مختلف قالبها و سرعت خطی متفاوت، استهلاک قالبها بیشتر می باشد. همچنین از نظر ماشین کاری و عملیات حرارتی نیز دقت بیشتری لازم است از طرفی فضای هوایی بیشتر بین ایندکتور و پروفیل و فریت سرعت تولید را کاهش داده و نسبت به روش غیر مستقیم دارای سرعت کمتر و راندمان پائین تری خواهد بود.

روش تولید غیر مستقیم :

در این روش پروفیل ابتدا در دستگاه اصلی نورد طبق مراحل فوق و یکی از سه روش خم کردن، به لوله تبدیل می گردد و پس از جوش دو لبه، در قسمت سایزینگ و پیچش گیر در اثر فشارهای بالایی و پایینی و جانبی، این لوله به اشکال مختلف تبدیل و یا اینکه در قسمت سایزینگ و پیچش گیر لوله کاملتر و محصول نهایی تولید و پس از برش بسته بندی می گردد.

انواع پروفیل ساختمانی

 پروفیل‌ های ساختمانی گونه ‌ای از مصالح ساختمانی هستند که در ساخت ساختمان ‌ها به کار برده می‌ شوند. نورد گرم و نورد سرد به عنوان روش ‌های تولید پروفیل ‌های ساختمانی مطرح هستند. در تولید پروفیل ساختمانی به روش نورد گرم، شمش فولادی را در دماهای بسیار بالا نورد می ‌کنند و محصول به دست آمده به شکل میلگرد، تسمه، ورق، لوله، قوطی و سپری است.

در تولید پروفیل به روش نورد سرد، ورق‌ های فولادی را به وسیله پرس و خم کردن شکل می ‌دهند. محصولاتی که توسط روش نورد سرد تولید می‌ شوند در مواردی ازجمله چارچوب درب ‌ها، ناودانی و تیرهای سقف کاذب به کار برده می ‌شوند. همچنین روش دیگری نیز برای تولید پروفیل ‌‌های ساختمانی وجود دارد که ترکیبی از روش نورد سرد و گرم بوده و به روش مرکب معروف است.

پروفیل آلومینیومی

پروفیل ‌های آلومینیومی معمولا برای اهداف ساختاری برخی محصولات جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در همین راستا می ‌توان به سه نوع پروفیل آلومینیومی با توجه به کاربرد آنها اشاره کرد: ساختمانی، معماری و صنعتی.

پروفیل گالوانیزه

تولید پروفیل‌ های گالوانیزه یک فرآیند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی است که در آن پوشش محافظ از جنس عنصر روی، بر روی فولاد یا آهن اضافه می ‌شود تا از زنگ زدگی فولاد یا آهن جلوگیری کند. متداول ‌ترین روش تولید پروفیل‌ های گالوانیزه، تولید پروفیل ‌های گالوانیزه با روش گالوانیزه گرم است، که در آن مقاطع فولادی در حمام روی مذاب غوطه‌ ور می‌ شوند.

پروفیل ‌های گالوانیزه دارای مزایایی بوده که مهم‌ ترین آنها عبارتند از:

  • برخورداری از هزینه کمتر و در عین حال محافظت از خوردگی در محیط ‌های خورنده و نامساعد

  • جلوگیری از آسیب مکانیکی به پروفیل نظیر سایش در نتیجه‌ی گالوانیزه شدن

  • قابلیت بازرسی چشمی و بدون نیاز به تست ‌های مخرب

پروفیل کامپوزیتی

پروفیل‌ های کامپوزیتی برای کاربردهای مختلف بسیار متنوع هستند. فرآیند تولید آنها، پالتروژن است که با انتخاب سیستم رزین مناسب ، نوع الیاف و عملیات سطحی، می ‌توان به خواص ویژه ‌ای مانند مقاومت در برابر حرارت و پایداری شیمیایی دست یافت و پروفیل ها را متناسب با نیازهای کاربردی خاص تولید کرد. این پروفایل‌ها در اشکال مختلف، شامل مقاطع U، H، I، L، T، C و Z شکل تولید می ‌شوند.

از جمله مزایای این پروفیل ‌ها می ‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، وزن پایین، مقاوم به ارتعاشات، سرعت بالای تولید و هزینه تمام شده کمتر اشاره کرد و محدودیت در شکل قالب، کاهش تنوع سطح مقطع مقاطع تولیدی و ضعف در مقابل سوراخ ‌کاری از جمله معایب این پروفیل است.

شرکت همیار فلز  با سابقه بیش از نیم قرن در حوزه آهن آلات موفق شد در سال 1389 در حوزه تامین کنندگی تجهیزات پالایشگاهی و سکوهای نفتی و فروش تمام آهن آلات در لیست AVL شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. برای مشاوره خرید بهترین محصول در حوزه آهن آلات و پروفیل، کارشناسان همیار فلز به شما این خدمات را ارائه می دهند. همیار فلز با مجهز بودن به فروش آنلاین در تمام محصولات به شما این امکان را می دهد تا با سرعت بالایی نسبت به تامین مواد مورد نیاز خود اقدام کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید