چطور بدون ریسک در بورس سود کنیم؟

کدخبر: ۵۱۲۷۴۶
در سال‌های اخیر تورم افسارگسیخته‌ای را در اقتصاد کشور شاهد بودیم.
چطور بدون ریسک در بورس سود کنیم؟

 همین امر موجب شد تا بسیاری از افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود با سرمایه‌گذاری در بورس باشند. اما همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در بورس ریسک زیادی دارد و فرد نمی‌تواند صرفا با دریافت کد بورسی و شروع معامله در این بازار، بازدهی مطلوبی کسب کند. در این مطلب شما را با انواع روش‌ها برای کسب سود بدون ریسک در بورس آشنا می‌کنیم.

اوراق درآمد ثابت بورسی

اوراق درآمد ثابت بورسی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین ابزارهای معاملاتی برای کسب سود بدون ریسک در بورس نامید. این اوراق انواع مختلفی دارند، اما تقریبا همگی از یک وجه مشترک، برای سرمایه‌گذاران برخوردارند. همه اوراق درآمد ثابت بورسی، می‌توانند سود بدون ریسک و تقریبا بالاتر از سود متعارف بانکی به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.

اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه و اوراق سلف جز معروف‌ترین اوراقی هستند که سود ثابت و دوره‌ای به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. پس اگر به دنبال اوراقی هستید که به‌وسیله آن بتوانید سود بدون ریسک و بالاتر از سود بانکی بدست‌ آورید، می‌توانید این اوراق را خریداری کنید.

خرید و فروش این اوراق تفاوتی با خرید و فروش سهام ندارند. بنابراین به راحتی می‌توانید با مراجعه به سامانه آنلاین معاملاتی کارگزاری فارابی یا همان فارابیکسو، این اوراق را خریداری کنید. سود این اوراق هم معمولا به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص به حساب شما واریز می‌شود.

اما یکی از محبوب‌ترین اوراق بورسی، اسناد خزانه اسلامی است. اسناد خزانه یا همان اخزا، اوراقی است که دولت به منظور تسویه بدهی‌های خود به پیمانکاران پرداخت می‌کند. این اوراق قابلیت خرید و فروش به کسر در بورس و از طریق سامانه معاملاتی فارابیکسو را دارند.

منظور از معامله به کسر این است که قیمت اسمی این اوراق در تاریخ سررسید 100 هزار تومان است. اما این اوراق در بازار با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت اسمی معامله می‌شوند و هر چه به تاریخ سررسید نزدیک می‌شویم، قیمت اوراق رشد می‌کند و به قیمت اسمی نزدیک می‌شود.

بنابراین این اوراق با وجود این‌که توانایی سودسازی 20 تا 25 درصدی در سال و بدون ریسک را دارند، اما بر خلاف اوراق مشارکت، اجاره و… سود را به صورت دوره‌ای پرداخت نمی‌کنند و بازدهی آن‌ها حاصل از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش اوراق است.

صندوق درآمد ثابت بورسی

صندوق‌ها در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذرای تبدیل شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد افراد را جمع‌آوری و با آن در انواع اوراق بهادار بورسی مانند اوراق درآمد ثابت و سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌ها مجوزهای لازم برای مدیریت دارایی را از سازمان بورس اخذ کرده‌اند. این صندوق‌ها با توجه به محل سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. برخی از صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند و بازدهی آن‌ها متناسب با بازدهی بازار سهام است.

بنابراین اگر بورس با رشد همراه باشد این صندوق‌ها نیز می‌توانند بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند و بالعکس اگر بازدهی بورس منفی باشد، سرمایه‌گذاری در این صندوق زیان‌ده خواهد بود.

نوع دیگری از صندوق‌ها، صندوق طلا است که مشابه صندوق سهامی عمل می‌کنند اما با این تفاوت که عمده دارایی آن در طلا و گواهی‌های سپرده طلا سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق نیز مانند صندوق سهامی بازدهی ثابت ندارد.

اما اگر به دنبال کسب سود بدون ریسک در بورس از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها هستید، صندوق درآمد ثابت بورسی بهترین گزینه است. بیشتر دارایی صندوق درآمد ثابت، در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابتی مانند اخزا، اوراق مشارکت، اجاره و… است.

بخش کوچکی از دارایی این صندوق‌ها نیز در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین می‌توان گفت ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق خیلی ناچیز است. علاوه بر این، نحوه محاسبه سود در صندوق‌های درآمد ثابت بورسی، به صورت روزشمار است.

بنابراین برخلاف سپرده‌های بانکی که سود ماه‌شمار به مشتریان خود پرداخت می‌کنند، این صندوق‌ها به ازای هر روز سرمایه‌گذاری در آن، سود روزشمار به مشتریان خود می‌پردازند. به همین دلیل است که از این صندوق‌ها به عنوان بهترین جایگزین سود بانکی نام می‌برند.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی در بورس نیز یک روش سرمایه‌گذاری اختصاصی است که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما در بورس را کاهش دهد و منجر به کسب سود بدون دردسر و کم ریسک در بورس شود. سبدگردان‌ها شرکت‌هایی هستند که مجوزهای لازم برای مدیریت دارایی افراد را به صورت اختصاصی از سازمان بورس اخذ کرده‌اند.

سبدگردان‌ها در شروع سرمایه‌گذاری میزان ریسک‌پذیری فرد را می‌سنجند و متناسب با درجه ریسک‌پذیری آن اقدام به تشکیل سبدی از انواع اوراق بهادار می‌کنند. بنابراین اگر فرد ریسک‌گریزی هستید با سبدگردانی در بورس می‌توانید حداقل ریسک و بیشترین بازدهی را در این بازار کسب کنید.

در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در بورس را دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای رایگان کارگزاری فارابی بهره‌مند شوید. کارشناسان سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی با بررسی میزان ریسک‌پذیری شما و اهداف سرمایه‌گذاری‌تان، بهترین گزینه از بین صندوق‌های سهامی، صندوق درآمد ثابت، سبدگردانی اختصاصی در بورس را به شما پیشنهاد می‌دهند. برای تماس با کارشناسان کارگزاری فارابی و مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانید با شماره 1561 تماس حاصل نمایید

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید