تأثیرات تغییر قیمت لیر بر بلیط هواپیما

کدخبر: ۵۱۲۸۸۱
تغییرات قیمت بلیط هواپیما به عوامل مختلفی بستگی دارد.
تأثیرات تغییر قیمت لیر بر بلیط هواپیما

اما مهم‌ترین آن‌ها تغییرات قیمت ارز و تورم است. به طور کلی امروزه قیمت هر چیزی به تغییرات ارز بستگی دارد. بلیط‌های هواپیما نیز شامل این قاعده می‌شوند. تغییرات قیمت لیر در چند ماه اخیر باعث شده تا قیمت بلیط‌های هواپیمایی ترکیه نیز با تغییراتی مواجه شود. در ادامه به بررسی عوامل مختلف اثر گذار بر قیمت بلیط هواپیما استانبول و سایر شهرهای کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

تغییر سیاست‌های فروش بلیط هواپیما با توجه به قیمت لیر

ویزا

همان طور که می‌دانید، در این چند ماه اخیر، قیمت لیر با افت شدیدی مواجه شد. این موضوع دلایل مختلفی دارد که از  جمله آن‌ها می‌توان به رکود اقتصادی حاصل از کرونا اشاره کرد. به طور کلی دلیل این افت را می‌توان سیاست‌های غلط موجود در نظام بانکی کشور دانست.

قیمت بلیط‌های هواپیمایی ترکیه نیز به دلیل نوسانات ارزی این کشور تغییراتی داشته است. اخیراً به دلیل کاهش قیمت لیر، بلیط‌های هواپیمایی این کشور نیز ارزان‌تر شدند. اما جالب است بدانید که این تغییر، چندان هم چشمگیر نیست.

زیرا شرکت‌های هواپیمایی این کشور، مجبور به جبران ضررهای احتمالی خود هستند. البته در ادامه به بررسی عوامل دیگری که باعث افزایش قیمت بلیط هواپیما می‌شوند، خواهیم پرداخت.  

زمان پرواز هواپیما

بلیط-هواپیما

یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت بلیط هواپیما ، زمان پرواز آن است. البته علاوه بر ساعت پرواز، روز پرواز آن نیز تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر آخر هفته به استانبول سفر کنید، قیمت بلیط‌ها بسیار بالا خواهد بود.

مخصوصاً اگر در نیمه اول سال به این کشور سفر کنید، بلیط‌ها به مراتب گران‌تر هستند. دلیل دیگر موثر بر قیمت بلیط، ساعت پرواز است. اگر ساعت پرواز شما در ساعات پایانی روز یا نیمه شب باشد، قیمت کمتری خواهد داشت. ولی زمان‌های صبح، ظهر و بعد از ظهر قیمت بالاتری خواهند داشت.

فاصله مبدأ و مقصد

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تغییر قیمت بلیط هواپیما، فاصله میان مبدأ و مقصد است. اگر شما از تبریز سوار هواپیما شوید، هزینه کمتری نسبت به تهران خواهید پرداخت. زیرا تبریز نزدیک‌تر از تهران به کشور ترکیه است. اما اگر بخواهید با قیمت پایین‌تری بلیط هواپیما را خریداری کنید، می‌توانید از پروازهای داخلی ترکیه استفاده کنید. یعنی به صورت زمینی به ترکیه رفته و بلیط‌های داخلی این کشور را با واحد لیر خریداری کنید تا بتوانید هزینه‌های خود را کاهش دهید.

تفاوت ایرلاین‌ها

همان طور که می‌دانید، ایرلاین‌های مختلفی در زمان‌های مختلفی به کشور ترکیه پرواز دارند. تفاوت قیمت این ایرلاین‌ها به دلیل تفاوت در نحوه و میزان ارائه خدمات آن‌ها است. البته جالب است بدانید که تغییرات لیر علاوه بر قیمت بلیط‌ها، بر روی خدمات ایرلاین‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. یعنی ممکن است که بسیاری از آپشن‌های پذیرایی را از هواپیما حذف کنند تا قیمت مقرون  به صرفه‌تری ارائه دهند. همین موضوعات نیز باعث می‌شود تا مشتریان ایرلاین‌ها کمی کاهش پیدا کند.

تورم و نوسانات ارز

نوسانات ارز

 تورم و نوسانات ارز به صنعت گردشگری آسیب وارد می‌کند، قیمت بلیط هواپیما نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان طور که می‌دانید، اصلی‌ترین صنعت کشور ترکیه، صنعت گردشگری است که سالانه میلیاردها دلار برای کشور، جذب سرمایه دارد. مسافران ایرانی به دلیل این که قیمت لیر را پایین می‌بینند، بیشتر به کشور ترکیه سفر می‌کنند.

همین موضوع باعث شده است تا ترکیه گردشگران زیادی را از کشور ایران بپذیرد. اما از طرف دیگری نیز باعث افزونی سرمایه شده و به موجب آن تورم افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی، زمانی که ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند، کشور ترکیه دچار تورم زیادی می‌شود. همین تغییرات چند ماه اخیر ارز لیر باعث ناپایداری اقتصاد کشور ترکیه شده است.

تأثیر قیمت لیر بر پروازهای داخلی ترکیه

همان طور که گفتیم، اصلی‌ترین ضرر و آسیب کاهش ارزش لیر به خود ترکیه وارد می‌شود. به همین دلیل بسیاری از ایرلاین‌ها به دلیل جلوگیری از ضررهای مالی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. همین موضوع نیز باعث شده است تا شهروندان از پروازهای داخلی کمتر استفاده کنند.

اما ایرانیان از این فرصت استفاده کرده و به دلیل کم بودن اختلاف ارز لیر و ریال نسبت به سایر ارزهای دولتی، بیشتر به کشور ترکیه سفر می‌کنند. حتی بسیاری از ایرانیان به دلیل این که هزینه کمتری بابت بلیط بپردازند، به صورت زمینی وارد شهر مرزی وان می‌شوند و با خرید پرواز استانبول، ازمیر، آنتالیا و... از پروازهای داخلی برای سفر به این شهر استفاده می‌کنند.

پاندمی کرونا

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت بلیط‌های هواپیما و اقتصاد ترکیه، پاندمی کرونا بود. با شیوع کرونا، بزرگ‌ترین ضربه به صنایع گردشگری وارد شد. از آنجا که ترکیه نیز از جمله کشورهایی است که با صنعت گردشگری جذب سرمایه بسیاری دارد، ضربه بزرگی را متحمل شد. در پی آن نیز ارزش لیر به شدت کاهش پیدا کرد.

همین موضوع باعث شد تا اقتصاد ترکیه دچار ضرر شده و صنعت گردشگری‌اش دچار رکود شود. پس از همه گیری کرونا، تمام بلیط‌های هواپیمای ترکیه دچار افت قیمت شدید شدند. همین موضوع نیز باعث کنسل شدن بسیاری از پروازهای آتی بود. به طور کلی علاوه بر خرید بلیط هواپیما، خرید و رزرو هتل‌ها نیز با افت شدیدی روبه‌رو شدند.

در آخر

در این مطلب سعی کردیم تا دلایل مؤثر بر تغییر قیمت بلیط هواپیما استانبول را برایتان شرح دهیم. امیدواریم که برایتان مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید با اصلاحات اقتصادی که پیش روی کشور ترکیه است، احتمالاً رشد دوباره صنعت گردشگری در این کشور وجود دارد، در نتیجه می‌توانیم انتظار افزایش قیمت بلیط‌های هواپیما را نیز داشته باشیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید