از آجر لفتون چه می‌دانید؟ بررسی جالب‌ترین کاربردهای آن

کدخبر: ۵۱۲۸۸۶
از آجر لفتون برای دیوارهای ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، ویلا، سوله‌ها و حتی هتل استفاده می‌کنند
از آجر لفتون چه می‌دانید؟ بررسی جالب‌ترین کاربردهای آن

آجر لفتون یکی از خاص‌ترین و زیباترین مصالح به کار رفته در ساختمان‌های جدید است که از نظر رنگ و طرح نسبت به دیگر آجرهای متفاوت ساخته می‌شود. این آجر به‌صورت سه طرف نما و حتی چهار طرف نما طراحی‌شده است و نیاز نماسازی را برای دیوار خارجی برطرف می‌کند دیوارهایی که با کمک این آجر ساخته می‌شوند از نظر نما هیچ تفاوتی با دیگر دیوارهای آجرنما ندارند جالب است بدانید این آجر را می‌توانید در رنگ‌های مختلف در بازار مشاهده کنید از جمله پرکاربردترین رنگ‌های آجر لفتون رنگ زرد و قرمز است.

این محصول از نظر استقامت بسیار ایده‌آل طراحی‌شده و برای دیوارهای متحمل با بار و وزن قابل‌استفاده است. نحوه اجرای آن نیز به‌صورت پازل است که به افزایش مقاومت و استحکام دیوار در برابر وزن و فشارها بسیار کمک می‌کند.

 لفتون چیست؟

لفتون به‌عنوان آجر دکوراتیو بسیار پرطرفدار است که از مواد مانند خاک رس، شیر و خاک نسوز ساخته می‌شود. روی سطح آجر سوراخ‌هایی برای کاهش مقدار آن قرار گرفته است که برای ساخت دیوارهای حایل و غیر حایل استفاده می‌شود. این آجر با نام‌های دیگر مانند آجر زبره، آجر نما زبره، آجر نما سورخدار و آجر سوله بازی در بازار شهرت دارد که بعد از اجرا نیازی به طراحی نما ندارد.

 از آجر لفتون برای دیوارهای ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری، ویلا، سوله‌ها و حتی هتل استفاده می‌کنند که به‌صورت فله‌ای یا بسته‌بندی‌شده به فروش می‌رسد. تعداد داخل بسته‌بندی‌ها متفاوت است. اما معمولاً بین 12 الی 14 قالب آجر داخل هر بسته قرار دارد.

همچنین این آجر در شهرهای مختلف کشور تولید می‌شود که یکی از باسابقه‌ترین و بهترین شهرها، اصفهان است. جالب است بدانید امروزه تولیدکنندگان عزیز با صادرات آجر قرمز سوراخ‌دار سه نما به کشورهای خارجی توانسته‌اند برای کشورمان ارزآوری خوبی داشته‌باشند.

فرق آجر لفتون با دیگر انواع آجر 

آجر

اکثر آجرهای از خاک رس ساخته می‌شوند، تنها تفاوت بین آن‌ها شکل، ابعاد و مشخصات فنی است. بنابراین براساس شکل و مشخصات فنی در نقاط مختلف ساختمان و در مکان‌های متفاوت استفاده می‌شوند. تفاوتی که اجر لفتون با دیگر آجرهای دارد، کاربرد آن در قسمت‌های مختلف ساختمان است.

برای مثال، از آجر سفال برای سفت‌کاری و از لفتون برای برای نازک‌کاری استفاده می‌کنند. این آجر با نمای سه طرفه و چهار طرف برای نمای ساختمان بسیار کاربرد دارد و از دیگر تفاوت‌های آن می‌توان به تعداد سوراخ‌ها اشاره کرد. بجز مدل نیمه دارای 5 سوراخ، مدل اصلی آن از 10 سوراخ برخوردار است.

سوراخ‌های تعبیه‌شده برای قرارگیری ملات ها است که در عین سبک سازی ساختمان، به اجرای ویژگی ضد زلزله بودن نیز کمک می‌کند.

همچنین این آجر پرطرفدار از نظر وزن و فشردگی نسبت به دیگر آجرهای متفاوت است و رنگ‌بندی متنوع آن نیز باعث شده‌است نسبت به دیگر آجرهای طرفداران بیشتری داشته‌باشد. از جمله رنگ‌بندی های رایج این آجر می‌توان به رنگ‌های زرد، قرمز، گلبهی و.. اشاره کرد.

کاربردهای آجر لفتون که شاید ندانید!

این آجر زیبا برای اولین بار در روستای لفتون شهر اصفهان تولید شده‌است و به مرور زمان کاربردهای آن در صنعت ساختمان‌سازی افزایش یافت. طوری که تولید آن در دیگر شهرهای کشور نیز به چشم می‌خورد. این آجر برخلاف این‌که کاربرد فراوانی دارد، قیمت مناسب آن توجه خیلی‌ها را به جلب کرده و باعث شده نگاه ساختمان‌ساز به آن بیشتر از آجری ده سوراخ باشد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمتی که از این آجر استفاده می‌شود دیوار چینی است. معمولاً لفتون برای دیوارهای تحت فشار و وزن زیاد کاربرد دارد که با چیدمان پازل بخوبی فشار بالا را تحمل می‌کند.

از دیگر کاربردهای جذاب لفتون می‌توان به نمای ساختمان نیز اشاره کرد. این آجر به‌دلیل صاف بودن نیاز نما را برطرف می‌کند و بندکشی آنبه‌خوبی نمای ساختمان را به رخ می‌کشاند. یکی از ساختمان‌های پراستفاده از این آجر، سوله است که بسیار اهمیت دارد دیوارهای آن مستحکم باشد. لفتون با مقاومت بالا و جذب آب بسیار کم یکی از بهترین پیشنهادها برای سوله سازی است که کمک می‌کند در عین استفاده از مصالح زیاد بنا کلی وزن کمتری داشته‌باشد و مقاومت آن افزایش یابد.

البته هر کدام از اشکال لفتون در زمینه خاصی کاربرد دارند. یکی از مدل‌های رایج آن، نیمه دارای 5 سوراخ است که آجر نیمه نیز شناخته می‌شود. این مدل مقاومت بی‌نظیری دارد و برای نما، مکان‌های کم عرض، ترمیم دیوارهای قدیمی و... استفاده می‌شود. قالب‌های بزرگ لفتون نیز برای طاق زنی، سوله سازی، نما، دیوار چین محوطه و منهول فاضلاب کاربرد دارد و قالب‌های کوچک آن در محیط‌های مختلف مانند سقف به کمک تیرآهن، دیوار چین اتاق‌ها، تراس، پشت کار و طاق زنی بسیار مشاهده می‌شود.

هنگام خرید آجر لفتون به چه نکاتی توجه کنیم؟

آجر-لفتون

قبل از خرید آجر اولین چیزی که فکرمان را مشغول می‌کند، قیمت است. قیمت آجر براساس عوامل مختلف مانند کیفیت، وزن، رنگ، تحمل فشار و... مشخص می‌شود. پس بهتر است بیشتر از هر چیزی به مشخصات و ساختار آجر هنگام خرید نگاه کنید. در موارد زیر با نکات مهم و کلیدی هنگام خرید لفتون بیشتر آشنا می‌شوید، مطمئناً با کمک نکات انتخاب بهتری را تجربه خواهید کرد:

·         توجه به وزن آجر یکی از نکات مهم هنگام خرید است. این آجر به‌صورت دو قالب سایز بزرگ و کوچک ساخته می‌شود. مدل‌های کوچک 5 سانتی‌متری دارای وزن 750 گرم هستند که 5.5 سانتی‌متری نیز وزنی معادل 800 الی 820 دارند. مدل‌های ساخته‌شده در قالب بزرگ 5 سانتی‌متری وزنی معادل 880 الی 910 گرم دارند.

·         قبل از خرید حتماً تعداد مورد نیاز آجر خود را محاسبه کنید. با محاسبه سر انگشتی براحتی می‌توانید خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید.

·         خوب است نگاهی به ظاهر و کیفیت نمونه‌های آجر بیاندازید. آجر لفتون خوب و مرغوب دارای رنگ یکنواختی است و از نظر ظاهری مشکل خاصی در ساخت آن مشاهده نمی‌شود.

·         آجر انتخابی باید خاصیت مکندگی فوق‌العاده ای داشته‌باشد و در فاصله بسیار کم کلیه آب ملات را درون خوب جذب کند.

نتیجه‌گیری

آجر لفتون یکی از مستحکم‌ترین آجرهای موجود در بازار است که از نظر ظاهری بسیار تمیز و زیبا طراحی می‌شود. از این آجر هم برای طراحی نما و هم برای اجرای دیوارهای متحمل وزن و فشار بالا استفاده می‌شود که شیوه چیدمان بسیار خاصی دارد و نتیجه کار بدون شک جذاب و دلربا است.

شما هم می‌توانید از ویژگی‌های خاص این آجر برخلاف آجرهای ساده بهره‌مند شوید و خاص بودن دیوارهای ساختمان مورد نظرتان را به رخ بکشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید