برای خرید دریل به چه نکاتی توجه کنیم؟ همه چیز در مورد خرید دریل

کدخبر: ۵۱۴۱۷۷
همانطور که می دانید دریل از جمله ابزارهای ضروری است که تنوع بسیار گسترده ای نیز دارد. اما کدام مدل و کدام یک از انواع دریل مناسب کار شماست؟ در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم.
برای خرید دریل به چه نکاتی توجه کنیم؟ همه چیز در مورد خرید دریل

دریل جزو اولین ابزارهایی است که در هر خانه، کارگاه و حتی صنایع سنگین و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل همین تنوع کارکرد بسیار گسترده این ابزار، انواع مختلفی از دریل وجود دارد که هریک کارکرد خاص خود را دارند. این تنوع و گستردگی مدل ها و انواع دریل باعث شده تا کاربران در هنگام خرید آن با مشکل روبرو شوند و انتخاب از بین ده ها مدل مختلف و البته ده ها برند مختلف کار دشواری باشد.

در این گزارش سعی داریم با انواع مختلف دریل و کاربردهای آنها آشنا شویم و از بین مدل ها و برندهای مختلفی که در بازار موجود هستند کدامیک می توانند گزینه های ایده آلی برای مصارف مختلف باشند.

دریل چیست؟ انواع مختلف دریل کدام است؟

دریل ابزاری برای سوراخکاری مواد و متریال های مختلف در سایزهای مختلف است. دریل ها از نظر نیروی راه انداز یا همان منبع تغذیه به چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند که به این ترتیب هستند:

دریل برقی

دریل بادی

دریل شارژی

دریل بنزینی (یا دریل موتوری)

دریل دستی

اما در واقع کارکرد همگی آنها یکسان و برای انجام سوراخکاری در سایزهای مختلف از آنها استفاده می شود. اما در صنایع گوناگون با توجه به شرایط و مزایا و معایب هریک از آنها از هریک از این دریل ها استفاده می شود.

 در بین تمام دریل هایی که نام برده شد، دریل برقی، دریل شارژی و دریل بادی بیشترین استفاده را دارند که باز هم برای مصارف خانگی و کارگاهی کوچک دریل برقی و دریل شارژی گزینه بهتر و برای کارگاه های بزرگ تر و مواردی که استفاده دائمی در مدت زمان طولانی دارند، دریل بادی پیشنهاد می شود.

انواع دریل برقی و شارژی و ویژگی های هریک

دریل برقی با توجه به کارکردهای مختلف به چند دسته کلی تقسیم بندی می شود که عبارت اند از:

دریل ساده

دریل چکشی

دریل گیربکسی

دریل ستونی

دریل مگنت

دریل همزن

دریل بتن کن

کارکرد اکثر این دریل ها از روی اسم آنها مشخص است ولی با این حال توضیح مختصری در مورد کارکرد آنها خواهیم داد و در ادامه دریل ساده و چکشی و دریل گیربکسی را به طور کامل معرفی خواهیم نمود که در واقع پرمصرف ترین و پرفروش ترین انواع دریل برقی هستند.

دریل ساده

دریل ساده کدام است و چه کاربردی دارد؟

دریل ساده از اولین و ساده ترین انواع دریل است که نسبت به دیگر انواع دریل از کمترین امکانات و ویژگی ها برخوردار است. دریل ساده معمولا در نجاری، دکوراسیون، کابینت و صنایع MDF و صنایع فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای سوراخکاری چوب، MDF، پلاستیک، انواع ورق های فلزی و متریال های غیر از متریال های ساختمانی، از دریل ساده استفاده می شود.

امکانات و ویژگی های دریل ساده:

امکانات و ویژگی هایی که دریل های ساده برخوردار هستند در تمام دریل های چکشی و دریل گیربکسی مشترک است و در تمام آنها وجود دارد. در ادامه به توضیح این امکانات خواهیم پرداخت که در واقع توضیحات کارکرد و ویژگی های تمام دریل های برقی است.

سایز سه نظام دریل

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام خرید دریل در نظر داشته باشیم سایز سه نظام است. سه نظام قطعه ایی از دریل است که مته در داخل آن قرار گرفته و محکم می شود. نیروی چرخشی موتور از طریق سه نظام به مته انتقال پیدا می کند که به دلیل سایزهای متنوع مته ها، سه نظام نیز بازه ها متغیری دارند که نسبت به توان موتور دریل تغییر میکند.

سه نظام دریل در دو نوع سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچاری وجود دارد که کار هر دوی آنها نگه داشتن مته است و فرقی در کارکرد ندارند فقط در زمان باز و بستن مته روی دریل در سه نظام های اتوماتیک نیازی به آچار برای باز کردن سه نظام نیست ولی در سه نظام های آچاری برای باز و بستن مته روی سه نظام باید از آچار مخصوص سه نظام استفاده نمود.

سه نظام دریل های ساده که موتورهای کوچک تری دارند و برای کارهایی که نیاز به دریل با وزن کم و حجم کوچک است طراحی شده اند، معمولا از سه نظام ¼ اینچ یا 6 میلی متر استفاده می کنند. به همین ترتیب دریل های ساده کمی بزرگ تر از سه نظام های 10 میلی متر یا همان ⅜ اینچ استفاده می کنند که معمولا قابلیت نصب مته هایی از حداقل 1 میلی متر تا 10 میلی متر را دارا هستند.

 ولی در دریل های چکشی که از موتورهای قوی تری برخوردار هستند و برای کارهای سنگین تر طراحی شده اند، از سه نظام های ½ اینچ یا 13 میلی متری استفاده می کنند که در دو مدل 1.5 تا 13 میلی متر و 3 تا 13 میلی متر موجود هستند.

سه نظام های بزرگ تری هم وجود دارند که تا حداکثر 16 و یا 20 میلی متر را پوشش می دهند که این نوع سه نظام ها بر روی دریل های گیربکسی استفاده می شوند.

دریل1

کلید چپ گرد و راست گرد

در اکثر دریل هایی که امروزه تولید می شوند و در بازار وجود دارند این کلید تعبیه شده است. کار این کلید تغییر جهت چرخش سه نظام از راست گرد به چپ گرد است که برای باز کردن یا بستن انواع پیچ و مهره بسیار کاربرد دارد و معمولا روی تمام دریل ها وجود دارد.

کلید تنظیم سرعت چرخش یا دیمر

یکی دیگر از امکانات و ویژگی های دریل های برقی، کلید تنظیم سرعت یا دیمر است که برای تنظیم سرعت چرخش دریل بکار برده می شود. مته های مختلف و متریال های مختلف برای سوراخکاری نیاز به دورهای متفاوتی دارند.

به عنوان مثال برای سوراخکاری چوب می توان از سرعت بالا استفاده کرد ولی برای سوراخکاری فولاد بهتر است از سرعت پایین برای سوراخکاری استفاده کنیم. به همین ترتیب از کلید تنظیم سرعت (دیمر) می توان برای تنظیم سرعت چرخش مته استفاده نمود.

کاربرد دیگری که دریل های دیمردار دارند این است که شروع حرکت با دور پایین بسیار دقیق تر و راحت تر است و مته روی قطعه کار حرکت نمی کند و نمی لغزد.

پس نکته ایی که باید در نظر داشته باشید این است که دیمر یا همان کلید تنظیم سرعت چرخش از امکانات اولیه و از مهمترین ویژگی های یک دریل برقی است. در هنگام خرید دریل توجه داشته باشید که دریل مورد نظر شما حتما دیمردار و دارای قابلیت تنظیم سرعت چرخش باشد.

کلید قفل سوئیچ

در کنار کلید اصلی روشن و خاموش دریل یک دکمه کوچک قرار داده شده تا در زمان استفاده طولانی مدت بتوان دکمه روشن و خاموش کردن دریل را قفل کرده و نیازی نباشد که کاربر با دست دکمه را نگه دارد. این ویژگی در تمام دریل ها وجود دارد که راحتی استفاده را بیشتر می کند.

امکانات و ویژگی هایی که تا اینجا توضیح داده شد جزو امکانات پایه و اولیه تمام دریل های برقی است، اما با توجه به کارکرد های متنوع هریک از انواع دریل، امکانات دیگری نیز در دریل ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل چکشی نیز یکی از انواع دریل است که بعلاوه تمام ویژگی های ذکر شده دارای حالت چکشی نیز می باشد. برای سوراخکاری دیوار، مصالح ساختمانی، بتن، سنگ و ... باید از مته های الماسه استفاده نمود. به دلیل سختی بالای مصالح ساختمانی، در هنگام سوراخکاری نیاز به وارد کردن ضربه به پشت مته الماسه است که این کار را دریل چکشی می تواند انجام دهد.

یک کلید در دریل چکشی قرار داده شده که کار تعویض حالت دریل ساده به دریل چکشی را انجام می دهد. به این معنی که یک دریل چکشی هم می تواند کار دریل ساده را برای سوراخکاری چوب و فلزات انجام دهد و هم می تواند برای سوراخکاری مصالح ساختمانی ضربات متوالی را به پشت مته الماسه ایجاد نماید و پیشروی و سوراخکاری مصالح را براحتی انجام دهد.

پس در هنگام خرید دریل با توجه به نوع سوراخکاری می توانید از بین دریل های ساده بدون چکش انتخاب کنید و یا اگر نیاز به سوراخکاری مصالح دارید حتما از دریل چکشی انتخاب نمایید که می توانند کار دریل ساده را هم انجام دهند.

کاربرد دریل ساده کمی تخصصی تر و محدود تر از دریل چکشی است و فقط در مواردی که کاربر نیاز به استفاده دائمی از دریل برای سوراخکاری چوب و فلزات دارد می تواند گزینه مناسبی باشد. به عنوان مثال برای استفاده در کارگاه های MDF و مونتاژ کابینت و دکوراسیون نیاز به یک دریل سبک و کم حجم است که فقط با آن کار سوراخکاری چوب و ام دی اف انجام می شود و در اینجا نیازی به حالت چکشی دریل نیست بلکه سبکی و حجم کوچک دریل از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ و یا برای نصاب شیروانی و آردواز که برای پرچ کاری ورق های شیروانی نیاز به سوراخکاری دارد استفاده از دریل چکشی مناسب نیست و یک دریل ساده سبک بهتر نیاز نصاب را رفع می کند.

اما برای مصارف خانگی که ممکن است سوراخکاری دیوار یا سقف، سوراخکاری چوب و ام دی اف و یا سوراخکاری فلزات جزو وظایف دریل باشد بهتر است دریل چکشی انتخاب و خریداری شود.

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل گیربکسی هم یکی دیگر از انواع دریل برقی دستی می باشد که به واسطه داشتن یک گیبرکس فلزی در قسمت جلویی دریل به دریل گیربکسی معروف است. کارکرد دریل های گیربکسی دقیقا مانند دریل چکشی است و فقط در مواردی که نیاز به قدرت بسیار بالاتر برای سوراخکاری وجود دارد از دریل های گیربکسی استفاده می شود.

در قسمت جلویی دریل گیربکسی یک جعبه دنده یا همان گیربکس قرار داده شده است که در داخل آن چندین چرخ دنده برای تغییر میزان گشتاور یا همان قدرت دریل قرار داده شده است. از طریق یک دکمه که روی بدنه یا نیم تنه فلزی دریل وجود دارد امکان این تغییر حالت وجود دارد.

از دریل گیربکسی در زمانی استفاده می شود که سوراخکاری با قطر بالا و روی متریال های سختی همچون فولاد انجام می شود؛ در این حالت گیربکس دریل را روی حالت یک قرار می دهند و گیربکس نیروی چرخشی موتور را به گشتاور بسیار بالا تبدیل می کند و در این حالت براحتی و با قدرت بسیار بالا مته در فولاد سوراخکاری میکند.

اما در زمانی که نیازی به قدرت بالا وجود ندارد، گیربکس را در حالت دو قرار داده و مانند دیگر انواع دریل با سرعت بالا کار سوراخکاری را انجام می دهند.

دریل های گیربکسی تمام امکانات و ویژگی های دریل های ساده و چکشی را دارا هستند و فقط امکان افزایش قدرت چرخش (گشتاور) برای این دریل ها از طریق گیربکس فراهم شده است. دریل گیربکسی به دلیل وجود گیربکس فلزی و چرخ دنده های داخل آن وزن بیشتری نسبت به دریل ساده و چکشی دارد که در زمان خرید باید به این نکته دقت لازم را داشته باشید.

جمع بندی

تا اینجا با انواع دریل برقی دستی آشنا شدیم و ویژگی ها و امکانات هریک از آنها را مورد بررسی قرار دادیم. انواع دریل بسیار گسترده تر از مواردی است که به آنها اشاره شده و در این گزارش صرفا دریل های برقی دستی نام برده شد و مورد بررسی قرار گرفت ولی دنیای دریل ها می تواند بسیار گسترده تر باشد.

 دریل نیز مانند هر ابزار دیگری باید با توجه به نوع کار و کاربری مورد نظر انتخاب و خریداری شود. برای اینکه از خرید خود مطمئن باشید می توانید از مشاوره های فروشگاه های اینترنتی ابزارآلات استفاده نمایید و با خیال راحت دریل مناسب کار خود را تهیه و خریداری نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید