آموزش ویرایش قالب بلاگفا و محدودیت های آن

کدخبر: ۵۱۵۰۰۸
وبلاگ مجموعه ای از صفحات است که از دهه 90 میلادی باب شد.
آموزش ویرایش قالب بلاگفا و محدودیت های آن

 هدف از طراحی وبلاگ ارائه اخبار، رویدادهای سیاسی، آموزش، خاطرات روزمره و تعامل با افراد است.  از همان زمان افراد بدون دانش کدنویسی می توانستند وبلاگ شخصی خود را راه اندازی کنند. به تدریج وبلاگ های معروف مثل بلاگفا، میهن، رزبلاگ و غیره شروع به کار کردند. هنوز هم بسیاری از افراد از سرویس های وبلاگ نویسی استفاده می کنند.

در ماه گذشته در سایت بلاگفا 14018 وبلاگ فعال و 15697 وبلاگ نیمه فعال وجود داشتند. هر وبلاگ مانند بلاگفا یک قالب پیش فرض دارد که برای تغییر و ویرایش قالب آن باید با کدنویسی HTML و CSS آشنایی داشته باشید. حال اگر با کدنویسی آشنا نباشید چه؟ اگر انتظار امکانات بیشتر از یک وبلاگ دارید چه باید کنید؟

در سال های اخیر با رشد وردپرس و قالب های وردپرسی مثل قالب وبلاگ امکاناتی بیش از یک وبلاگ ساده در اختیار کاربران قرار گرفت. در این مطلب ابتدا درباره نحوه ویرایش قالب بلاگفا صحبت می کنیم و سپس با ارائه معایب وبلاگ یک جدول مقایسه میان قالب بلاگفا و قالب های وبلاگی را می‌آوریم.

تغییر و ویرایش قالب وبلاگ بلاگفا

بعد از اینکه یک وبلاگ ایجاد کردید و تنظیمات آن را انجام دادید می توانید قالب آن را تعیین و یا قالب پیش فرض را تغییر دهید. کد قالب وبلاگ بلاگفا به زبان HTML است. اگر می‌خواهید شکل وبلاگ تان را تغییر دهید باید این کد را عوض کنید. برای ویرایش قالب باید با کدهای HTML و CSS آشنایی داشته باشید. این کدها با کدهای زبان برنامه نویسی سمت سرور ترکیب می شوند و جایگاه عناصر مختلف صفحه وبلاگ مثل نام وبلاگ، نام نویسنده و غیره را مشخص می کنند.

برای تغییر قالب بلاگفا وارد بخش مدیریت بلاگفا شوید. سپس از قسمت تنظیمات و دیگر امکانات، انتخاب قالب بلاگفا را بزنید تا لیست قالب های موجود را مانند تصویر زیر به شما نمایش دهد و شما با کلیک روی دکمه انتخاب قالب موردنظر را تعیین کنید. این روش ساده است اما اگر بخواهید یک ظاهر سفارشی ایجاد کنید باید چه کار کرد؟

قالب برای وبلاگ

برای ویرایش قالب بلاگفا از همان بخش مدیریت بلاگفا > تنظیمات ودیگر امکانات > ویرایش قالب وبلاگ را بزنید. اگر از قبل کدهای قالب موردنظر را انتخاب کرده یا نوشته اید می توانید در این صفحه با کدهایی که در تصویر نشان داده می شوند جایگزین کنید. در سراسر وب، کدهای زیادی وجود دارند که می توانید آنها را آماده دریافت کنید. برای این کار، کدهای جدید را کپی کرده و در همین بخش جایگزین کنید. روی صفحه کلیک کرده و با Ctrl+A کل کدها را انتخاب و آنها را حذف و قبلی ها را جایگزین کنید.

قالب صفحات وبلاگ

همانطور که در تصویر می بینید سه بخش قالب بلاگفا را می توانید تغییر دهید. صفحات اصلی، صفحات آرشیو و صفحات جداگانه. صفحات اصلی برای پست های وبلاگ است. صفحه آرشیو وبلاگ، صفحه ای است که مطالب وبلاگ را بر اساس تاریخ دسته بندی و بایگانی می کند و بازدیدکنندگان از آن صفحه به نوشته های قدیمی دسترسی خواهند داشت و از سربرگ دوم می توانید قالب آرشیو را تغییر دهید. زمانی است که بخواهید صفحات تماس با ما یا درباره ما را بسازید از بخش صفحات جداگانه می سازید و ویرایش قالب صفحات جداگانه را می توانید در این بخش انجام دهید.

مثالی از کدهای قالب بلاگفا

تعدادی از تگ ها و کدهایی که بلاگفا آنها را پشتیبانی می کند به صورت زیر هستند.

در بخش قبل گفتیم که چطور کدها را به صورت کلی تغییر دهید اما گاهی شما نیاز دارید که فقط موارد جزئی را ویرایش کنید. برای مثال حاشیه یک عنصر خاص را با padding-left تغییر دهید. قالب از چندین تگ یا بلاک اصلی تشکیل شده است. تگ  <BlogComment> شیوه نمایش تعداد نظرات هر مطلب ارسالی را مشخص می کند. بلاک <BlogPostCategoriesBlock> نمایش موضوعات مرتبط با یک مطلب را نشان می دهد. با تغییر آنها قالب خود را سفارشی سازی کنید.

چرا عمر بلاگ نویسی به اتمام رسیده است؟

همانطور که دیدید قالب یک وبلاگ را می توان با تغییر کدهای آن ویرایش کرد. اما شما برای اینکه تغییرات سفارشی خود را انجام دهید حتما باید با کدنویسی HTML آشنا باشید.

بلاگ هایی مثل بلاگفا نمی توانند امکاناتی مانند طرح های مختلف برای مطالب، لینک به نوشته های قبل و بعد، فوتر و هدر سایت، انواع نوشته ها، سفارشی سازی با صفحه سازها، به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و غیره را در اختیارتان بگذارند و در وبلاگ فقط می توانید محتواهای خود را به اشتراک بگذارید.

امنیت وبلاگ ها در دست شما نیست و ممکن است به راحتی هک شوند اما امنیت سایت وبلاگی با دسترسی به هاست با روش های افزایش امنیت وردپرس و استفاده از افزونه های امنیتی تامین می شود.

برای طراحی یک وبلاگ گزینه های مختلفی مانند سایت های وبلاگی مثل بلاگفا، کدنویسی، سایت سازها و قالب های وردپرس وجود دارد. همه افراد تمایلی به کدنویسی ندارند، امکانات سایت سازها هم بسیار محدود است اما قالب های وبلاگی وردپرس با امکاناتی که در اختیار شما قرار می دهند کمک می کنند بتوانید یک وبلاگ حرفه ای بدون دانش کدنویسی طراحی کنید.

وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوا منبع باز است که برای هر نوع سایت از فروشگاهی تا وبلاگی مناسب است. مدیریت وب سایت برعهده خودتان است و با استفاده از افزونه های جانبی می توانید سایت خود را سفارشی سازی کنید. قالب وبلاگ به این منظور طراحی شد تا وبلاگ های قدیمی ظاهر شکیل و زیبا داشته باشند و با افول سایت های وبلاگی، وبلاگ و خاطرات آن از ذهن ها نرود.

یک سایت وبلاگی می تواند منبعی برای کسب درآمد باشد و قالب وبلاگی برای ارائه اطلاعات، اخبار و آموزش های مفید مناسب است. وردپرس با قالب وبلاگی امکان مدیریت محتوا را در اختیار شما قرار می دهد و دست تان را برای سفارشی سازی و تغییرات با استفاده صفحه سازها باز می گذارد.

مقایسه بلاگفا و قالب وبلاگ وردپرس

در این بخش قالب بلاگفا و قالب وبلاگ را با هم در یک نگاه مقایسه می کنیم.

بلاگفا

در این مقاله علاوه بر اینکه درباره نحوه ویرایش قالب بلاگفا صحبت کردیم به مشکلاتی که بلاگفا و سایر وبلاگ ها دارند اشاره کردیم. در نهایت با مقایسه امکانات قالب وبلاگی با بلاگفا در یک جدول، مزیت های این پوسته ها را نسبت به بلاگفا مشاهده کردید. برای طراحی سایت وبلاگی می توانید متنوعترین و بهترین قالب های وردپرسی را از راست چین بخرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید