دارک استور چیست؟ هر آنچه باید بدانید

کدخبر: ۵۱۵۳۳۰
اصطلاح دارک استور که به فارسی فروشگاه تاریک معنی می‌شود، شاید چیزی خطرناک یا مخوف تعبیر شود اما نباید براساس معنوی لغوی‌اش آن را قضاوت کرد.
دارک استور چیست؟ هر آنچه باید بدانید

برعکس، دارک استور ایده‌ای نوآورانه و خلاق در حوزه خرید آنلاین است که در سال‌های اخیر رونق بسیاری گرفته است. اگر شما هم کنجکاوید بدانید این شیوه جدید خرید آنلاین چگونه عمل می‌کند، با ما تا انتهای این یادداشت همراه باشید.

دارک استور چیست؟ 

دارک-استور

در پاسخ به این پرسش که دارک استور چیست باید بگوییم از بیرون شبیه یک فروشگاه بزرگ به نظر می‌رسد با این تفاوت که مشتری در آن حضور ندارد. در عوض فضای داخلی برای جا دادن حداکثر کالا‌ها بهینه شده است. درون این فروشگاه تنها کارکنان مجموعه و یا ماشین‌آلات مکانیزه وجود دارند.  

یک سوپرمارکت بزرگ را تصور کنید که در واقع یک انبار بزرگ است: انباری پر از قفسه‌ها و طبقات مختلف که از انواع محصولات سوپرمارکتی پر شده‌اند. وقتی از یک سوپرمارکت آنلاین خرید می‌کنید، سفارش شما به این انبار ارسال شده و محصول موردنظرتان، یا از سوی کارکنان یا به‌وسیله دستگاه‌های مکانیزه از قفسه موردنظر برداشته شده و به خودروهای تحویل کالا، داده می‌شود. 

سپس این خودروها محصولات را در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتریان تحویل می‌دهند. 

تفاوت دارک استور با سایر شیوه‌های خرید 

مهم‌ترین تفاوت دارک استور با سایر شیوه‌های خرید، نبود مشتری در درون فروشگاه است. در روش‌های ترکیبی، یک فروشگاه عادی هم مشتری می‌پذیرد و هم خدمات فروش آنلاین دارد اما در این نوع فروشگاه مشتری امکان حضور فیزیکی ندارد و تمام سفارش‌‌های خرید صرفا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. 

شاید همین تفاوت باعث شده تا به این نوع از فروشگاه‌ها دارک استور بگویند. یعنی جایی که دیگر مشتری در محیط فروشگاه حضور ندارد. 

همه‌گیری کرونا و رونق دارک استور 

دارک استور

با شیوع ویروس کرونا در جهان و اعمال قرنطینه‌های سراسری در بسیاری از کشورهای جهان، مردم فرصت حضور در فروشگاه‌ها را از دست دادند اما خرید کردن متوقف نشد. براساس آمار، خرید آنلاین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. در نتیجه بسیاری از فروشگاه‌ها برای ادامه حیات خود به فروش اینترنتی محصولاتشان رو آوردند. 

اینجا بود که این مفهوم به عنوان یک روش خرید آنلاین به میدان آمد. رونق این روش همچنان در دوران پساکرونا ادامه دارد.  از این رو به احتمال شاهد توسعه شیوه‌های خرید آنلاین مانند دارک استور خواهیم بود. 

تحویل کالا در دارک استور چگونه انجام می‌شود؟ 

در حال حاضر ۳ روش برای تحویل کالا در دارک استور وجود دارد: 

۱. تحویل کالا به خودروی مشتری 

پارک ماشین بیرون از فروشگاه

در این شیوه محلی برای پارک کردن خودروی مشتری بیرون از فروشگاه وجود دارد. کارکنان سفارش هر مشتری را به او هنگامی که در خودرو نشسته تحویل می‌دهند. 

این شیوه یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین روش‌های خرید به خصوص در دوران همه گیری کرونا است. 

۲. تحویل کالا در درب فروشگاه 

در این روش، محلی برای حضور مشتریان در ابتدای درب ورودی دارک استور در نظر گرفته می‌شود. مشتریان یکی پس از دیگری به محل تحویل مراجعه و کالای خود را دریافت می‌کنند. در این روش نیازی به ورود مشتری به درون فروشگاه و سرک کشیدن بین قفسه‌ها نیست. 

۳. تحویل کالا در درب منزل 

محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین روش خرید آنلاین از دارک استور همین شیوه است. کامیونت‌ها و وانت‌ها پس از بارگیری محصولات، آنها را یکی پس از دیگری درب منزل مشتریان تحویل می‌دهند. 

مزایای دارک استور 

این شکل جدید از فروشگاه، مزایای متعددی دارد که در ادامه به هریک از آنها اشاره می‌کنیم: 

۱. خرید آسان و امن 

نیاز به رعایت فاصله اجتماعی در دوران همه‌گیری، کسب‌وکارها را به سمتی برد که تا جای ممکن خدماتشان را بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری انجام دهند. دارک استور با فراهم آوردن بستری برای خرید آنلاین، به این نیاز پاسخ داد. در دارک استور، شما آسان و امن خرید می‌کنید. 

۲. توزیع و تحویل سریع‌تر کالا 

در دارک استور آماده کردن سفارش مشتری یا از سوی کارکنان و یا به‌وسیله دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌شود. این فرایند نسبت به خرید حضوری مشتری سریع‌تر صورت می‌گیرد. همچنین چون کل فرایند با الگوریتم‌های هوشمند نظارت می‌شوند، میزان موجودی نیز به‌دقت کنترل می‌گردد؛ بنابراین زنجیره تأمین و توزیع کالا در فروشگاه‌های دارک استور سریع‌تر پیش می‌رود. 

۳. تنوع کالا و دسترسی بیشتر 

تبدیل فروشگاه معمولی به دارک استور به‌معنای افزایش فضای قابل‌بهره‌برداری در فروشگاه برای جا دادن مقدار بیشتر و متنوع‌تری از کالاست. از سوی دیگر دارک استور محدودیت زمانی ندارد و در تمام ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته در دسترس است. 

۴. بهبود مدیریت  واحد موجودی کالا (SKU: Stock-Keeping Unit) 

در این فروشگاه‌ها چون تمام خرید از طریق آنلاین انجام می‌شود، ردیابی کالاهای فروخته‌شده کار آسانی است. تمامی کالاها برچسبی شامل حروف و اعداد دارند که آنها را نسبت به کالای دیگر متمایز می‌کند. جمع‌آوری و تحلیل این داده‌ها در فروشگاه‌های دارک استور راحت‌تر از فروشگاه‌های معمولی است. با کمک این داده‌ها مدیران دارک استور می‌توانند روند فروش یک کالا در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی و برای تأمین آن در زمان‌های پرتقاضا برنامه ریزی کنند. 

۵. مدیریت بهتر کالاهای فسادپذیر 

یکی از مشکلات فروشگاه‌ها مدیریت محصولات فساد‌پذیر است. این محصولات تاریخ انقضای کوتاهی دارند و باید به‌سرعت پس از خروج از یخچال فروشگاه به مشتری تحویل داده شوند. 

توزیع و تحویل چنین محصولاتی با دارک استور سریع‌تر و بهینه‌تر انجام می‌شود. چر اکه سرعت عمل خرید در دارک استور بیشتر از فروشگاه‌های دیگر است. 

۶. مدیریت بهینه موجودی انبار 

از آنجایی که این نوع از فروشگاه‌ها محیطی عاری از مشتری هستند، امکان مدیریت بهتر انبار و کالاها برای ناظران فروشگاه وجود دارد. در این فروشگاه، حجم زیادی کالا بدون مزاحمت مشتریان به‌سرعت بین قفسه‌ها به شیوه دستی یا به روش مکانیزه توزیع می‌گردد. 

آینده دارک استور 

آیا این فروشگاه‌ها که کارشان در دوره کرونا رونق گرفت، در آینده نیز همچنان گسترس خواهند یافت؟ کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که در آینده تعداد بیشتری از این فروشگاه‌ها در سراسر جهان افتتاح خواهند شد. 

صاحبان کسب و کارهای فروشگاهی در نقاطی که دسترسی فیزیکی برای تاسیس فروشگاه عادی ندارند، دارک استور تأسیس خواهند کرد. همچنین برای افزایش مزیت رقابتی، تعداد بیشتری از فروشگاه‌های عادی به سمت فروش آنلاین خواهند رفت. 

نباید فراموش کرد که مردم نیز طی دو سال گذشته به خرید آنلاین عادت کرد‌ه‌اند. بسیاری پیش از همه‌گیری کرونا به خرید اینترنتی اطمینان نداشتند اما اکنون بسیاری از افراد تغییر نگرش داده‌اند. از این رو در سال‌های پیش رو شاهد رشد فروش آنلاین به شیوه‌های گوناگون خواهیم بود. 

حالا که می‌دانید دارک استور چیست و چگونه عمل می‌کند، به ما بگویید شما چقدر از تجربه خرید آنلاین رضایت دارید. به‌نظر شما این روش خرید در آینده بشر چه جایگاهی خواهد داشت؟

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید