روش‌های جدید سرمایه‌گذاری برای جلو زدن از تورم!

کدخبر: ۵۱۶۳۳۷
افزایش قیمت‌ها تبدیل به بخشی جدا نشدنی از زندگی ما ایرانیان شده است.
روش‌های جدید سرمایه‌گذاری برای جلو زدن از تورم!

در اخبار در مورد تورم می‌شنوید، در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها آن را احساس می‌کنید و احتمالاً در مورد آینده خود نگرانی‌هایی داشته باشید. تورم باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود، ولی از سوی دیگر قدرت خرید شما کاهش پیدا می‌کند.

با افزایش سالانه تورم،‌ زندگی‌ها و افراد بیشتری تحت تاثیر این شرایط قرار خواهند گرفت. اگر پس‌اندازی به شکل پول نقد داشته باشید، تورم باعث کاهش ارزش آن خواهد شد. با این حال، با اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی، شما می‌توانید به تورم غلبه کرده و از خود در برابر تورم محافظت کنید.

با سرمایه‌گذاری صحیح، شما می‌توانید بازدهی بیشتری از نرخ تورم سالانه داشته باشید و از این طریق شرایط اقتصادی شما هر سال بهتر شود. بازارهای مدرن مالی فرصتی مناسب برای افراد هوشمند ایجاد کرده‌اند تا بازدهی‌های رویایی کسب کرده و از نرخ تورم سالانه پیش بگیرند. در ادامه به بررسی اشکال مختلف سرمایه‌گذاری و توانایی‌ آن‌ها در زمینه غلبه بر تورم می‌پردازیم. 

سرمایه‌گذاری در مسکن

بسیاری از افراد بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری جهت جلو زدن از تورم انتخاب می‌کنند. همانند هر رویکرد سرمایه‌گذاری دیگر، نتیجه این کار هم به میزان تورم سالانه بستگی دارد. در صورتی که نرخ تورم سالانه بسیار بالا باشد، سرمایه گذاری در بخش مسکن شاید نتواند بازدهی کافی برای جلو زدن از تورم را به همراه داشته باشد.

با این حال، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را به همراه داشته باشد. به صورت کلی، مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن و املاک به شرح زیر است:

قیمت مسکن در طول تاریخ همیشه صعودی بوده است

در بیشتر کشورها، قیمت مسکن همیشه در حال رشد است. البته اصلاحات مقطعی قیمتی نیز وجود دارد. یا اینکه اگر گزینه اشتباهی را خریده باشید، ممکن است به مرور زمان ضرر کرده و قیمت ملک شما کاهش پیدا کند. اگر انتخاب شما صحیح بوده و بتوانید ملک مورد نظر را با تخفیف مناسبی خریداری کنید، احتمال ضرر کردن شما بسیار کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، ملک همیشه ارزش ذاتی خاصی دارد و برخلاف برخی از انواع سرمایه‌گذاری، هیچ‌وقت ضرر جدی و سنگینی را متحمل نمی‌شوید.

مالیات بخش املاک کمتر است

سرمایه‌گذاری در بخش مسکن مزایای مالیاتی را نیز به همراه دارد. در  بسیاری از کشورها، درآمد ناشی از اجاره خانه شامل مالیات نمی‌شود. مالیات مربوط به خرید مسکن نیز در مقایسه با مالیات پرداختی برای سایر انواع سرمایه‌گذاری نسبتاً مناسب تلقی می‌شود.

املاک جریان ثابت درآمدی شکل می‌دهند

اجاره دادن ملک می‌تواند جریان ثابت درآمد را برای افراد به همراه داشته باشد. این مقدار پولی معمولاً در انتهای ماه و پس از پرداخت تمام بدهی‌ها، برای شما اضافه باقی می‌ماند. زمانی که ملک را خریداری کرده و آن را اجاره دادید، جریان درآمدی شما آغاز می‌شود و این درآمد نیز معمولاً به شکل منفعل است. یعنی با استفاده از این درآمد می‌توانید کسب‌وکار جدیدی را به مرور زمان بسازید، زمان خود را بدون دغدغه از کسب درآمد صرف خانواده کنید و یا اینکه مجدداً در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنید.

با این حال، سرمایه‌گذاری در مسکن بی‌عیب و ایراد نیز شمرده نمی‌شود. در ادامه به برخی از نکات منفی سرمایه‌گذاری در بخش املاک می‌پردازیم.

-          سرمایه‌گذاری در بخش املاک نیازمند سرمایه‌ بزرگی است.

-          سرمایه‌گذاری در مسکن بلندمدت قلمداد می‌شود.

-          مزایای این نوع سرمایه‌گذاری همیشه و لزوماً شامل حال شما نخواهد شد

-          خرید مسکن ریسک‌های خاصی به همراه دارد

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تمام دنیا جزو بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری افراد غیرمتخصص شناخته می‌شود. این صندوق‌ها در واقع یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بخش‌های مختلف اقتصاد است. سرمایه‌گذاری در صندوق به این شکل است که فرد سرمایه‌گذار واحدهای صندوق را خریداری می‌کند و مدیر دارایی‌های صندوق وجوه جمع شده را در بخش‌های مختلف (بسته به ماهیت صندوق) سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق‌های مختلفی مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق طلا، صندوق‌های شاخصی، صندوق‌های سهامی و ... وجود دارد که هریک ویژگی‌های خاصی داشته، بازدهی متفاوتی خواهد داشت و برای افراد با سلایق و سطح ریسک‌پذیری مختلف مناسب هستند. انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند شانس شما برای جلو زدن از تورم را افزایش دهد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

-         مدیریت حرفه‌ای سبد دارایی

-         سرمایه‌گذاری مجدد سودهای سهام

-         کاهش ریسک و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری

-         سهولت خرید و قیمت‌گذاری منصفانه و منطقی

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

-         نسبت‌های هزینه  بالا، هزینه فروش و کارمزدها

-         کم صرفه بودن نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در برخی اوقات

-         کم‌بازده بودن برخی صندوق‌ها

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یعنی شما بخشی از کارخانه، تولیدی و بنگاه اقتصادی که سهام آن را خریداری می‌کنید را صاحب می‌شوید. با رشد آن بنگاه اقتصادی، شما انتظار رشد قیمتی و سوددهی سرمایه‌گذاری را خواهید داشت. با این توصیف‌ها، سرمایه‌گذاری در این بازار جالب به نظر می‌رسد. ولی باید در نظر داشته باشید که شرکت‌ها همیشه سود رسان نیستند. همان‌طور که شما در سودهای آن بنگاه اقتصادی شریک هستید، ضررهای احتمالی نیز کاملاً متوجه شما خواهد بود. بنابراین، خیلی‌ها سرمایه‌گذاری در این بازار را ریسکی و مخاطره‌آمیز تلقی می‌کنند. با این حال، بازار سرمایه‌ مزایایی هم دارد.

در طول تاریخ، بازار سرمایه سودهای بسیار چشمگیری را به سرمایه‌گذاران رسانه‌ است. ولی باید در نظر داشته باشید که این بازار بسیار تخصصی بوده و ورود مستقیم به آن مستلزم تسلط کافی به بازارهای مالی است. یکی از اصلی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، بالاتر بودن احتمال کسب بازدهی هم‌اندازه و یا بیشتر از نرخ تورم سالانه است. با این حال، سرمایه‌گذاری در این بازار هم همانند تمام بازارهای مالی دارای مزایا و معایبی است.

مزایا سرمایه‌گذاری در بازار سهام

-         رشد سرمایه به همراه اقتصاد

-         احتمال جلو زدن از نرخ تورم

-         خرید آسان

-         امکان ورود به بازار با سرمایه اندک

-         کسب درآمد و سود هم از نوسانات قیمتی و هم از سود سالیانه سهام

-         شناوری بالا

معایب سرمایه‌گذاری در بازار سهام

-         ریسک نسبتاً بالا

-         بسیار تخصصی بودن

-         احتمال نوسانات هیجانی شدید

-         رقابت با سهام‌داران حقوقی در کسب سود

-         زمان‌گیر بودن فرایند پیدا کردن سهام مستعد

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها

بازار رمزارزها را باید به عنوان یک بازار مالی نوظهور در نظر داشت. امروزه احتمالاً تمام افراد فعال در حوزه سرمایه‌گذار نام این بازار را شنیده و اطلاعاتی در مورد آن داشته باشند. بازار رمزارزها شاید هنوز کاملاً به بلوغ نرسیده باشد، ولی به‌نظر می‌رسد تکنولوژی بلاک‌چین در سال‌های آینده نقش پررنگی را در دنیای تکنولوژی ایفا کند. اگر قصد سرمایه‌گذاری برای جلو زدن از تورم را داشته باشید، بازار رمزارزها می‌تواند یکی از خاص‌ترین گزینه‌های پیش رو شما باشد، ولی برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید ریسک‌های متعددی را بپذیرید.

این روزها کمتر کسی در مورد سودهای رویایی کسب شده در این بازار چیزی نشنیده است. ورود هوشمندانه، به موقع و انتخاب رمزارز مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌تواند سودهایی رویایی به سرمایه‌گذاران برساند؛ سودی که باعث می‌شود تا چندین سال از تورم احتمالی جلوتر باشند. با این حال، این تمام ماجرا نیست و آن سوی دیگر سکه را نیز باید در نظر داشت. بازار رمزارزها بسیار پرنوسان است و انتخاب اشتباه می‌تواند ضرر سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد کند. 

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها

-         احتمال دریافت سودهایی باورنکردنی

-         تکنولوژی زیر بنایی رمزارزها (بلاک‌چین) بسیار امن است.

-          حضور در محیط اقتصادی جدید، شفاف و غیرمتمرکز

-         امکان معامله در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته

-         ارزهای دیجیتال می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند از تورم پیشی بگیرند.

-         سرمایه‌گذاری کاملاً ناشناس و بدون پرداخت مالیات

-         هزینه ناچیز تراکنش‌ها

-         سرمایه‌گذاری بدون هیچ‌گونه واسطه

-         بدون هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی و قابلیت نقد شدن در هر کجای دنیا

معایب سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها

-         رمزارزها موضوعی بسیار تخصصی هستند و درک پروژه‌ها دشوار و زمان‌گیر است.

-         بازار رمزارزها بسیار پرنوسان‌ است

-         رمزارزها هنوز خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب ثابت نکرده‌اند

-         بسیاری از پروژه‌ها مشکل مقیاس‌پذیری دارند

-         بازار رمزارزها برای افراد تازه‌کار و مبتدی بسیار پرریسک و خطرناک است

-         احتمال هک شدن و حملات سایبری

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا یک فلز گران‌بها ارزشمند و محبوب است. همین موضوع باعث شده از آن به‌عنوان کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز یاد شود. تا جایی که تقریباً‌ تمام کشورها از این فلز گران‌بها به‌عنوان پشتوانه مالی سیستم مالی و پولی خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین، خرید طلا فیزیکی می‌تواند راهی مؤثر، ارزشمند و ملموس برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری شما باشد. برخی بر این باور هستند که دلار آمریکا به‌زودی ارزش خود را از دست خواهد داد و در این لحظه است که طلا خودنمایی بیشتری کرده و ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد. ولی آیا سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند به شما کمک کند تا از تورم جلو بزنید؟ برای پاسخگویی به این سؤال بهتر است نگاهی به مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی طلا داشته باشیم.

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

-         طلا به‌عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود

-         در طول بحران‌های مالی، طلا ارزش سرمایه شما را حفظ خواهد کرد

-         قابل حمل است

-         سابقه تاریخی داشته و ارزشمندی آن در طول تاریخ به اثبات رسیده است

-         سرمایه‌گذاری در طلا پیچیدگی کمتری داشته و مستلزم تخصص کمتری است

-         طلا پوشش و حفاظی بالقوه در برابر تورم است

-         نوسان قیمتی آن در بلندمدت ناچیز است

-         گزینه‌ای مناسب برای تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری است

-         یک دارایی ملموس است

معایب سرمایه‌گذاری در طلا

-         نگهداری طلای فیزیکی امنیت بالایی ندارد و احتمال سرقت و گم شدن وجود دارد

-         هزینه خرید طلا بالا بوده و کارمزد چشمگیری دارد.

-         نقدشوندگی طلای فیزیکی بالا نیست

-         نوسان قیمتی طلا در کوتاه‌مدت بالا است

-         سود سالانه نداشته و از نوع سرمایه‌گذاری منفعل (غیرفعال) نیست

-         معاف از مالیات نیست

-         در بلندمدت معمولاً بازدهی کمتری از سایر بازارها دارد (مگر در شرایط تورمی)

-         امکان سرمایه‌گذاری خرد وجود ندارد. 

سرمایه‌گذاری در انواع مختلف کامودیتی

بدون شک یکی از فرصت‌‌ها برای جلو زدن از تورم می‌تواند سرمایه‌گذاری با اشکال مختلف روی دارایی‌های کالا محور مانند زعفران، فولاد، مس و… باشد. کامودیتی‌ها در زمان‌های مختلف دارای بازدهی‌های مناسبی هستند که به سبد معاملات افراد تنوع می‌دهند. نکته مهم این است که با ترکیب بلاکچین و بازار کامودیتی‌ها، سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها به شکلی آسان‌تر از بعد نقدشوندگی منجر می‌شود.

نرخ تورم سالانه بالا می‌تواند تمام برنامه‌های اقتصادی افراد را مختل سازد. با افزایش تورم، درآمد و پس‌اندازهای شما ارزش خود را از دست خواهند داد و قدرت خرید کمتری خواهید داشت. در شرایط تورمی، افراد باید بسیار هوشمندانه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. باید توجه داشت سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها باید از نرخ تورم بالاتر باشد، در غیر این صورت، آن‌ها کماکان در شرایط تورم متضرر خواهند بود.

تمامی بازارها و دارایی‌های گفته شده می‌توانند در زمان مناسب خود از رشد مناسبی برخوردار شوند، اما آن چیزی که اهمیت دارد، چابکی در سرمایه‌گذاری، وجود ابزارها و پلتفرم‌های پیشرفته است. در کشور ایران یکی از پلتفرم‌های معاملاتی که توانسته محیطی کارآمد برای معامله را فراهم کند، مجموعه مزدکس است. این پلتفرم، امکان معاملات دارایی‌های دیجیتال را به صورت یکپارچه و یک جا در بستر خود فراهم کرده و با ابزارها و ویژگی‌هایی که دارد، توانسته پلی بین بازار مالی سنتی و بازارهای مدرن را به وجود بیاورد. 

در این مقاله برخی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری و میزان بازدهی احتمالی آنها را بررسی کردیم. برخی از اشکال سرمایه‌گذاری، مانند خرید طلا، ریسک بالایی ندارد ولی میزان بازدهی سالانه آن‌ها گاها بسیار ناچیز است و توان غلبه بر تورم را شاید نداشته باشند. از سوی دیگر، روش‌های دیگری مانند سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نوظهور نیز وجود دارد که حضور در آن‌ها مستلزم پذیرش ریسک بیشتری است، ولی احتمال دریافت بازدهی‌های چشمگیر و جلو زدن از تورم نیز در آن‌ها بالاتر است. با این حال، هر سرمایه‌گذار باید یک سبد سرمایه‌گذاری را بر اساس اهداف و میزان ریسک‌پذیری خود انتخاب کند تا با کمک آن بتواند به تورم غلبه کند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید