راه اندازی گلخانه نشا

کدخبر: ۵۱۸۳۲۴
برای احداث گلخانه، باید چندین موارد مهم را اصولی انجام داد
راه اندازی گلخانه نشا

امروزه بنا به شرایط اقتصادی که تمام حوزه های کشاورزی و باغداری را دچار مشکل کرده است، احداث گلخانه نشا برای اقتصادی کردن کشاورزی و تولید و بهره برداری محصولات بسیار حایز اهمیت است، چون که کشت نشا در گلخانه باعث افزایش تعداد برداشت‌ها در طول سال می شود، افزایش برداشت محصول نسبت به سطح زیر کشت، تخمین زمان برداشت محصول و کاهش تعداد کارگران میشود.

مشکل بزرگی که کشاورزان و باغداران راتهدید میکند وجود کم آبی و کم شدن ذخایر ابی کشور است و خمین امر کشاورزان را با مشکلات عدیدی روبرو کرده است. یکی از بهترین تدابیر برای حل این مشکلات، راه اندازی گلخانه‌ها برای کاشت محصولات است. گلخانه فضای محدود شده ای است که در آن عوامل طبیعی قابل پیش بینی و کنترل است، که برای کشت و تولید محصول خارج از فصول، مکان مناسبی را درست میکند.

از آن جا که همه ی عوامل رشد مناسب در گلخانه‌ها از قبل پیش بینی وکنترل می‌شود، محصولات گلخانه‌ای از کیفیت بسیار بالایی نسبت به محصولات کشاورزی سنتی و قدیمی برخوردار است و به همین دلیل، میزان سوددهی محصولات را چندین برابر محصولاتی که سنتی یا به روش های دیگر کشت شده اند میباشد.

گلخانه نشا

احداث گلخانه تولید نشا

برای احداث گلخانه، باید چندین موارد مهم را اصولی انجام داد که از مهم ترین آنها و مرحله ی اول گرفتن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی است. این سازمان برای اعطای مجوز گلخانه به شما، شروطی را برایتان تعیین میکند که مهم‌ترین آن وجود تجهیزات اساسی برای گلخانه در شرف تاسیس است، که مربوط به موضوع کنترل دما و آب رسانی گلخانه است.

برای راه اندازی گلخانه نشا و در نهایت تولید نشا باید موارد زیر را رعایت کنید

  • سیستم مرکزی: سیستم شوفاژ که در این سیستم از بخار آب داغ استفاده می‌شود

  • سیستم موضعی: بخاری شامل سه دسته، بخاری‌های متراکمی، بخاری‌های همرفتی، بخاری‌های تابشی با انرژی پایین

  • سیستم سرمایشی: سیستم خنک کننده تابستانه و سیستم خنک کننده زمستانه. در نوع تابستانه آن سیستم فن و سیستم خنک کننده مه پاش باید برای گلخانه تامین شود.

نکته مهم دیگری برای بازدید اولیه کارشناسان خرید ژنراتور، ترموستات و سیستم آبیاری مرتبط است. مجوز جهاد کشاورزی منوط به انجام درست مراحل احداث گلخانه است؛ بعد از مجهز کردن گلخانه، میتوان برای گرفتن مجوز به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کرد.

اتصالات گلخانه

اتصالات گلخانه نشا

برای اتصالاتی که در یک گلخانه نیاز است، چه در گلخانه کوچک و چه بزرگ، باید پس از برنامه ریزی مراحل و تصمیم گیری راجب محل و محصولاتی که قرار است در گلخانه تولید کنیم، نوبت به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مصالح برای ساخت گلخانه‌ای مقاوم میباشد. استفاده از تجهزیات مناسب برای احداث گلخانه تولید نشا بسیار اهمیت دارد، توجه کنید اگر می‌خواهید برای کسب درآمد از طریق احداث گلخانه نشا و پرورش محصولات کشاورزی این کار را شروع کنید باید در انتخاب قطعات و مصالح با کیفیت بالا بسیار سختگیر باشید، چراکه هر صدمه‌ای به گیاهان شما می‌تواند ضرر مالی فراوانی برای شما داشته باشد.

در ساخت اسکلت گلخانه از چه مصالحی استفاده کنیم؟

معمولا مصالح زیاد و پر تنوعی در بازار وجود دارد( لوله های پی وی سی و چوب و... ) اما نکته قابل توجه این است که شما برای داشتن مستحکم‌ترین گلخانه بهتر است از لوله‌های فولادی برای ساخت اسکلت گلخانه استفاده کنید.

نکته مهم دیگر انتخاب پوشش گلخانه است که روکش‌های استفاده شده در گلخانه‌ها از جنس‌های مختلفی هستند که انواع پرکاربرد آن پلی کربنات، پلی استر، پلاستیک UV و شیشه می‌باشد؛ و هر کدام باتوجه به شرایط محیطی منطقه، نوع محصول و محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند که ایرادات و مزیت‌های مختص خود را دارند؛ و به کمک اتصالات منحصربفرد خود بر روی سازه تعبیه میشوند.

اتصالات گلخانه

لیست قطعات و اتصالات گلخانه

  • سرستون

  • کمان

  • بادشکن

  • ناودان

  • پنجره سقفی

  • بست لامپی

  • یاتاقانی

  • پروفیل

  • لاکینگ

خرید لوله و اتصالات گلخانه

لوله و اتصالات گلخانه یکی از واجب ترین عناصر برای یک گلخانه می‌باشد و ضروری است که آنها از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشند. چون در مدت طولانی باید در برابر رطوبت و عوامل دیگر مقاوم بمانند. لوله گالوانیزه فولادی در دو مدل آبکاری گالوانیزه گرم و سرد وجود دارد، و براساس روش آبکاری آن‌ها لوله گالوانیزه گرم عمر بیشتری نسبت به سرد آن دارد (با انجام عملیات آبکاری لوله‌ها در مقابل خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم می‌شوند و بیشتر دوام می‌آورند) اگر از اتصالات مستحکم و مرغوب استفاده کنید، امنیت گلخانه‌تان از شرایط غیر قابل پیش بینی جوی، باد و بوران مصون میکنید.

بهترین بست و اتصالات گلخانه

برای تشخیص درست اینکه بهترین بست و درواقع یک بست خوب باید از نظر سنجش عمومی بست و قطعات بهینه باید از لحاظ ویژگی‌هایی مثل قیمت، کیفیت (ماندگاری بالا و مقاوم در برار اشعه خورشید، رطوبت و بخار آب و...) بهترین در بین کالاهای موجود در بازار باشد.

سرمایه لازم برای احداث گلخانه نشا در سال 1401

در این مقاله، با تمام جزئیات به بررسی سرمایه لازم ساخت گلخانه میپردازیم. که بر اساس چند معیار این سرمایه اولیه متغیر است:

  • هزینه مجوز، وام و انشعابات گلخانه

  • هزینه های جانبی پیش از ساخت گلخانه

  • هزینه ساخت اسکلت گلخانه

  • هزینه انواع سازه

  • هزینه تجهیزات گلخانه

  • هزینه احداث گلخانه در محصولات متفاوت
است

  • هزینه قطعات و اتصالات گلخانه

  • هزینه های جانبی کشت و پرورش

  • هزینه دریافت مجوز احداث گلخانه

برای ساخت انواع سازه های گلخانه ای، دریافت مجوز احداث گلخانه لازم می‌باشد. با دریافت مجوز، در آینده هزینه های کشت و پرورش کمتری خواهید شد، زیرا در صورتی که شما موفق به اخذ مجوز نشوید، از مزایایی چون آب، برق و گاز مشمول تعرفه را از دست خواهید داد و باعث هزینه های بالایی برای شماخواهد شد. از این  رو شرکت های ساخت گلخانه متقاضیان را به دریافت مجوز گلخانه تشویق می کنند

طبق جدیدترین دستورالعمل احداث گلخانه، حداقل متراژ زمین برای مجوز گلخانه حدود 500 متر مربع است که برای حدود 60 الی 80 درصد زمین می‌توانید مجوز تاسیس گلخانه بگیرید.

لازم به ذکر هست در صورتیکه مدارک شما کامل باشد در زمان کمتر از یک ماه مجوز تأسیس گلخانه برای شما صادر میشودکه هزینه خاصی هم ندارد. متقاضی جهت اخذ جواز تأسیس گلخانه باید از طریق جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کند.

از  هزینه های دیگر اداری، می‌توان به هزینه های گرفتن وام اشاره کرد که هزینه زیادی دارد. یکی از این هزینه ها، محضری کردن اسناد وثیقه هست که شما برای اخذ وام بایست بگذارید.

هزینه های جانبی قبل از ساخت گلخانه نشا و راه اندازی ان

هزینه های قبل از ساخت گلخانه، شامل هزینه تسطیح و شیب بندی و همچنین رساندن آب، برق و گاز مورد نظر تا سازه گلخانه و البته هزینه های نقشه برداری و طراحی اولیه می‌باشد.

در هر گلخانه باید از تکنولوژی چون سیستم های آبیاری، انواع فن و دیگر دستگاه ها استفاده کرد، که این دستگاه ها برای کارایی خود احتیاج به جریان برق دارند که در هر گلخانه این برق، با کابل فشار قوی از ترانس اصلی شبکه برق به محل نصب سازه انتقال می‌یابد و در مورد انتقال انشعاب گاز تا محل سازه هم در برخی مکان هاممکن است نیاز به احداث ایستگاه گاز در زمین خود داشته باشیم که اگر این گونه باشد هزینه های شما بسیار زیاد میشود ولی اگر به این ایستگاه نیاز نداشتیم، مستقیم از خط لوله اصلی فشار قوی یه انشعاب برای پروژه میگیریم.

برای به دست اوردن اب برای کشت در گلخانه اکثر گلخانه داران از استخر های آب بهره میگیرند تا مقدار آب مورد نظر خود را به گلخانه برساندد.  در کنار این موارد برخی از گلخانه ها تصمیم به استفاده از دستگاه آب شیرین کن گلخانه می‌گیرند که در این صورت هزینه این دستگاه با هزینه تجهیزات گلخانه میباشد.

آغاز کار با احداث یک گلخانه خانگی تولید نشا

امروزه مردم با افزایش مشکلات و درگیری های ذهنی که دارند برای افزایش روحیه، رو به کشاورزی مخصوصا گلخانه‌داری اورده اند و دوست دارند یک گلخانه داشته باشند. اما هزینه ساخت گلخانه صنعتی زیاد است این باعث میشود که شروع به ساخت یک گل‌خانه کوچک و خانگی کنند.

برای شروع و آشنایی با کار گلخانه‌ای، از مکانهایی مانند حیاط و پشت‌بام شروع میکنند، که از لحاظ اقتصادی با مبلغ کم قابل اجراست. برای شروع، فضای حیاط منزل را برای راه‌اندازی گلخانه کوچک نشا میتوان در نظر گرفت. برای اسکلت نیز چهارچوب فلزی انتخاب کنید که دوام بالایی داشته باشد.

برای روکش کردن نیز از پلاستیک‌های استفاده کنید تا اشعه‌های نور خورشید به محصول آسیبی وارد نکند. در مقوله ی آب‌رسانی، با توجه به مشکلات کم‌آبیو بی ابی کشور و همچنین گرمای بیش از حد هوا، آب‌رسانی قطره‌ای بهترین و با صرفه‌ترین  گزینه و راهکار جهت گلخانه کوچک است.

موضوعی که درمصرف اب اهمیت دارد این است که تا حد زیادی کاهش پیدا کند و همینطور از هزینه‌های اینده  نیز کم میکند. حالا نوبت کاشت نشا می‌باشد. ابتدا باید محل کاشت را در نظر گرفت.

برای استارت کار از سبدهای نشا کوچک استفاده کنید.بعداز آن به اصلی ترین مرحله کار خود می‌رسید و آن‌ آماده‌ساختن گل‌خانه برای کاشت می‌باشد. بهترین گزینه برای انتخاب خاک، کوکوپیت و پرلیت می‌باشد که هماز نظر کیفیت مناسب است و هم قیمت مناسبی دارد.

انتخاب محصول بانظر شما میباشد. سپس موضوع خرید کود، سم، بذر، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مطرح است.

بازار-نشا

انتخاب سینی مناسب برای کاشت نشاء خانگی

از بین تمام سینی های مختلفی که برای تولید نشاء وجود دارد، سینی های پلاستیکی نتیجه ی بهتری نسبت به سینی های استیروفوم، سفالی یا چوبی دارند. همچنین انتخاب سینی های سیاه رنگ بهتراز سینی هایی که رنگ روشن تری دارندهستند، زیرا رنگ تیره گرمارا جذب نموده ومحیط ریشه را گرم نگه میدارد که این نیز به نوبه خود باعث رشد سریع نشاء میشود.

اندازه هر سلول در سینی کاشت نیز بر سرعت و کیفیت نشاء های تولید شده تأثیرگذار زیادی دارد. سلول هایی که عمق بیشتر و اندازه بزرگتری دارند، باعث رشد سریع و بهتر نشا شده ولی در گلخانه فضای بیشتری اشغال نموده و هزینه تولید آنها بیشتر است.

مراحل کاشت نشا

بعد از اینکه سینی نشا انتخاب شد آنها را باید برای محیط کشت با موادی همچون پرلیت، پیت ماس یا ورمیکولیت آماده کرد. حال می شود برای کاشتن بذر اقدام نمود.

نحوه کاشت و پوشاندن بذر در سینی

ابتدا باید سینی ها از قبل تمیز و ضدعفونی شده باشند تا بیماری به گیاه منتقل نکند، وبعد حفره های سینی را با بستر کشت که قبلا آماده و مرطوب شده راپر کرد. برای یکدست بودن‌ همگی سلول ها را باید بصورت یکسان پر کرد و کمی سطح آنها را فشار داد، سپس میتوان محیط کشت را بین 6 الی 9 میلی متر فشرده کرد.

بذرها را باید با توجه به نوع گیاه،  در عمق مناسب کاشت تا در محیط کشت از سلول به بیرون ریخته نشود. پس از کاشت بذرها بروی آنها را با ورمیکولیت پوشاند. سینی های حاوی بذر ابتدا باید در اتاقک های جوانه زنی نگه داری شوند و  قبل از انتقال به آن محل باید حتما آبیاری شوند.

در نهایت برای احداث گلخانه نشا

راه اندازی گلخانه تولید نشا نیاز به دانستن اطلاعات لازم و کلیدی کافی از اصول کاشت، آبیاری و … دارد. در این مقاله، سعی کردیم توضیحات مختصری از تولید نشاء گلخانه ای را ارائه دهیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید