غار آکواریوم گنجنامه همدان

کدخبر: ۵۱۹۵۰۴
تجربه دیدن همه گونه‌های گیاهی و جانوری از سراسر جهان در یک مکان
غار آکواریوم گنجنامه همدان

غار آکواریوم دهکده گنج‌نامه همدان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و با مساحت نزدیک به هزار متر مربع، با الهام از غار علیصدر، توسط مجسمه‌سازان حرفه‌ای ایرانی و خارجی بعد از ۵ سال تلاش ساخته شد، که از سال ۱۳۹۰ تا کنون بازدید علاقه‌مندان از آن صورت می‌گیرد.

در طراحی این غار از باران و مه مصنوعی استفاده شده و رایحه‌های مطبوع هم در فضا جریان دارد که همه این‌ها به جذابیت مجموعه می‌افزایند.

این غار ۳ بخش اصلی در دو طبقه دارد که طبقه اول برای آبزیان و طبقه دوم برای خزندگان و گونه‌های نادر در نظر گرفته شده است. در سالن‌های طبقه همکف ۲۱ آکواریوم آب شور و شیرین نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است که در این غار شاهد گونه‌های گیاهی نیز خواهیم بود.

در نگاه اول کمی مجذوب ساختار غار می‌شوید و هرگز تصور نخواهید کرد که این غار مصنوعی است، زیرا تمام فضاها و پوسته غار به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که کاملا منطبق با ساختار یک غار طبیعی باشد.  به این معنا که این غار به قدری طبیعی ساخته شده است که برای زندگی انواع خزندگان جهان مناسب است.

با کلمه آکواریوم شروع به توصیف غار می‌کنیم، در طبقه همکف این غار شاید بتوان گفت بزرگترین آکواریوم در غرب کشور را با ۷۲ هزار لیتر آب و ۴ هزار ماهی سیچلاید یا دهان پرور مشاهده خواهید کرد. درباره گونه‌های گیاهی غار ریشه تنومند و کهن درختی ۱۵۰ ساله؛ تراریوم گیاهی آمازون و دیوار سبز در غار وجود دارد که به صورت کاملا حرفه‌ای و چشم‌نواز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

همچنین انواع کانی‌ها و سنگ‌های زینتی که از جای جای رشته کوه الوند جمع‌آوری شده‌اند، نماینده خوبی برای بستر زمین شناسی همدان هستند.

گونه‌های جانوری غار آکواریوم همدان

علاوه‌بر ماهی‌های آب شور و شیرین انواع پرندگان زینتی بسیار زیبا مانند طوطی، اردک ماندارین، مرغ بهشتی، گونه‌های مختلف پروانه، انواع صدف، خرچنگ و مرجان در مجموعه آکواریوم غار گنجنامه همدان نگهداری می‌شوند. انواع ماهی‌های غار آکواریوم که در دو قسمت آب شور و آب شیرین نگهداری می‌شوند.

WhatsApp Image 2022-09-04 at 10.28.51

ماهی‌های آب شور غار گنجنامه

شامل انواع دلقک ماهی، جراح ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهیان، صندوق ماهیان و کلیه ماهی‌های آب شور در جزایر مرجانی ایران هستند. یکی از جالب‌ترین آبزیان آکواریوم آب شور گنجنامه همدان شقایق دریایی و دلقک ماهی هستند که همزیستی جالب و عجیبی با یکدیگر دارند. داستان از این قرار است که شقایق‌های دریایی برای انواع آبزیان به جز دلقک ماهی سمی و گزنده هستند.

WhatsApp Image 2022-09-04 at 10.28.50

ماهی‌های آب شیرین غار

شامل انواع ماهی‌های خانواده سیکلیده یا سیچلاید می‌شوند که بومی رودخانه آمازون هستند. از زیباترین ماهی‌های آب شیرین می‌توانیم به تترا نئون (ماهی‌های مینیاتوری) اشاره کنیم که در کنار ماهی پیرانا (جزو خطرناک‌ترین ماهی‌های آب شیرین جهان است) بسیار دیدنی هستند.

خزندگان غار  / ایگوانا

از رده خزندگان با شکل ظاهری خاص است. بسیاری از جانور شناسان ایگوانا را نمونه امروزی اجداد خود یعنی دایناسورها می‌دانند چون نوع خارهایی که بر پشت بدن خود دارند ظاهر آن‌ها را شبیه دایناسور می‌کند. ایگواناها دم بلندی دارند که از آن برای دفاع از خود استفاده می‌کنند این حیوان دارای قدرت بینایی فوق‌العاده قوی است که او را از خطر حمله سایر حیوانات نجات می‌دهد این حیوان گیاه‌خوار دارای چشم سوم و دندان‌های بسیار تیز است.

آفتاب پرست

از معروف‌ترین انواع خزنده به شمار می‌رود که توانایی دید ۳۶۰ درجه دارد و قادر است طعمه خود را از ۱۰ متری شکار کند چون زبان او به هنگام حمله می‌تواند به بیش از دو برابر طول بدنش تغییر سایز و اندازه پیدا کند. همچنین قادر است رنگ بدن خود را در مواقع ضروری تغییر دهد. به طور کلی این حیوان بومی کشور عربستان و یمن است.

مار پیتون برمه‌ای

پیتون یکی از شش‌گونه مارهای بزرگ جهان است که در جنگل بارانی جنوب شرق آسیا زندگی می‌کند. این مار دو و نیم متر طول دارد و هر ۲۰ روز یک بار سه خرگوش یا پنج موش می‌خورد.

لاک‌پشت ها

در این غار دو نوع لاک‌پشت، دو زیست و خشکی زی نیز وجود دارد.

مجموعه سنگ‌های الوند

تنوع گونه‌های سنگ و کانی از مشخصه‌ی بسیار بارز سلسله کوه‌های الوند در استان همدان است. در بخش سنگ‌ها، انواع گرانیت‌ها، میکرو گرانیت‌ها، سیلیکات‌ها و پیروکسن‌ها مشاهده کنید. جالب است بدانید مهمترین سنگ‌هایی که از کوه‌های الوند صادر می‌شوند شامل کوارتز دودی، آمیتیست و رز کوارتز است.

آکوراریوم های دیواری کف اقیانوس

این قسمت از گنجنامه همدان نمایشی دیدنی از انواع آبزیان آب‌های گرم و شور دنیاست که شامل گونه‌هایی از مرجان‌ها اسفنج، ستاره‌های دریایی، انواع خرچنگ، دو کفه‌ای‌ها و حلزون‌ها ست.

پالوداریوم جنگل های آمازون

ساخت محیطی طبیعی با الگوبرداری از اکوسیستم جنگل های آمازون شبیه‌سازی شده تا سیستم مینیاتوری پویا و زنده برای زیستگاه ماهی های آب شیرین باشد.

جانواران اتاله (خشک شده)

در این غار می‌توانید از جانواران خشک شده‌ای نیز دیدن کنید، که شامل:

حشرات انواع سوسک، عقرب، پروانه، گوزن، طاووس و... می‌شوند.

WhatsApp Image 2022-09-04 at 10.28.39

پروانه‌ها در غار گنجنامه همدان

این مجموعه شامل نمونه‌های بی‌نظیری از پروانه‌های ایرانی و خارجی است. بیشترین تنوع پروانه‌های خارجی در کشورهای حوزه خط استوا و پروانه‌های ایرانی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است. پروانه‌ها از شاخصه‌های سلامت اکوسیستم خشکی در جهان هستند بنابراین برای زیست شناسان و زمین شناسان اهمیت بسیاری دارد.

ماکائو 

ماکائو نژادی از خانواده طوطی‌های گرمسیری است که لقب بزرگ‌ترین گونه طوطی‌ها جهان را از آن خود کرده است. زیستگاه اصلی این پرنده ی باهوش و مهربان که به سرعت با انسان خو می‌گیرد در آمریکای جنوبی است. ماکائو توانایی سخن گفتن دارد و بین ۵۰ تا ۸۰ سال عمر می‌کند.

توراکو یا مرغ بهشتی

توراکوی معروف به مرغ بهشتی از جمله پرنده‌های منحصر به‌فرد جهان است. او یکی از زیباترین چشم‌ها را در میان پرندگان با مژه‌های منحصر به فردش دارد. محل اصلی زندگی توراکو در غرب و مرکز آفریقاست و اصالتا بومی کشور گینه محسوب می‌شود.

در پایان مجددا لازم به ذکر است این غار دیدنی در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان است و گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند همه روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا 21:۳۰ بازدید کنند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید