چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

کدخبر: ۵۲۰۶۲۰
یکی از سوالاتی که در سفرهای هوایی اول برای بسیاری از مسافران پیش می‌آید این است که چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟
چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

 کابوس هر مسافری این است که پرواز خود را از دست بدهد و وقت و هزینه‌اش تلف شود. فراموش نکنید که شلوغی مسیر در رسیدن به فرودگاه، جا گذاشتن لوازم ضروری و یا بروز مشکل در مدارک شما، اتفاقاتی هستند که شاید رخ دهند و برنامه سفر شما را برهم بزنند.

به همین خاطر تمام شرکت‌های هواپیمایی، به مسافران خود توصیه می‌کنند تا ساعاتی پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند. فرقی نمی‌کند که پروازتان داخلی باشد یا خارجی، شما ملزم به صرف زمانی برای انجام امور پیش از پرواز هستید. در این راهنما، به سوالات شما پاسخ خواهیم داد و ساعت حضور در فرودگاه برای پرواز‌های داخلی و خارجی را برایتان مشخص می‌کنیم.

چرا باید زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشت؟

فرقی ندارد بلیط هواپیما داخلی رزرو کرده‌اید و یا بلیط پرواز خارجی، اگر نمی‌خواهید پروازتان را از دست بدهید، باید زمان حضور به موقع در فرودگاه را بدانید و مشکلات‌ احتمالی را پیش ‌بینی کنید. اگر مانند خیلی‌ از مسافرین دیگر بر این باورید که چه لزومی دارد کمی زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شد و یا فکر می‌کنید پروازها همیشه تاخیر دارند، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. درست است که تاخیر در پرواز به دلیل تغییرات آب ‌و هوایی گاهی رخ می‌دهد اما همیشگی نیست.

مهم ترین دلایل حضور زودتر از موعد در فرودگاه

  1. ممکن است به دلیل مسائل امنیتی و یا چک کردن مجدد مشخصات و چمدان‌هایتان، زمانی بیش از آنچه لازم است وقت‌تان گرفته شود.

  2. باید بدانید که گیشه‌های کارت پرواز، در پروازهای داخلی حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می‎‌شوند و هنگام دریافت کارت پرواز قرار است با صف‌های طولانی روبرو شوید.

  3. گیشه‌های پروازهای خارجی ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شوند و اگر بعد از این ساعت به فرودگاه برسید، دیگر هیچ راهی برای گرفتن کارت پرواز خود ندارید. همچنین، در پروازهای خارجی باید زمانی را نیز به چک کردن ویزا و گذرنامه‌تان اختصاص دهید.

  4. اگر اضافه ‌بار داشته باشید، ممکن است کمی برایتان دردسر درست شود و مدتی معطل شوید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید بار مجاز برای سفر را در قسمت اطلاعات بلیط هواپیمای‌تان چک کنید.

  5. به خاطر داشته باشید که صف دریافت کارت پرواز در نیم ساعت پایانی بسیار شلوغ است و اگر زودتر خودتان را به فرودگاه نرسانید، کاری از دست کسی برنمی‌آید.

  6. توجه داشته باشید که برای تحویل بار و چمدان زمان مشخصی در نظر گرفته شده است که معمولا اطلاعات آن روی بلیط هواپیما شما نوشته شده است. اگر در زمان‌ تعیین شده چمدان‌های خود را تحویل ندهید، از دریافت چمدان شما خودداری می‌شود.

  7. بازرسی بدنی قبل از پرواز زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما در صورت زیاد بودن تعداد مسافران ممکن است در حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد. برای سرعت بخشیدن به روند کار، بهتر است از داشتن لوازمی که ممنوع هستند، خودداری کنید.

پرواز داخلی

چند ساعت قبل از پرواز داخلی در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

در پروازهای داخلی، مراحلی که مسافر برای سوار شدن به هواپیما انجام می‌دهد، نسبت به پروازهای بین المللی کم تر است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که موقعیت فرودگاه هر شهر متفاوت است و مسافران باید زمان تقریبی از منزل تا فرودگاه را محاسبه کنند. در اکثر مواقع بهتر است حداقل ۲ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا بدون دردسر وارد کابین پرواز شوید.

زمان مورد نیاز برای بازرسی بدنی در پرواز داخلی

بعد از رسیدن به فرودگاه، باید وسایل و چمدان‌ها را تحویل دهید و خودتان نیز مورد بازرسی بدنی قرار بگیرید. در صورتی که وسایل غیرمجاز همراه خود نداشته باشید، در کم تر از ۱۵ دقیقه بازرسی بدنی به پایان می‌رسد.

مدت زمان لازم برای دریافت کارت پرواز

پس از بازرسی بدنی به باجه‌های check in مراجعه کنید و با تحویل دادن مدارک شناسایی و بلیط هواپیمایتان، کارت پرواز خود را دریافت کنید. عوامل مختلفی باعث می‌شوند تا مدت زمان پیمودن این مرحله متفاوت باشد.

بهتر است از قبل مدارک شناسایی و بلیط هواپیما داخلی خود را آماده کنید. برای سوار شدن به هواپیما و دریافت کارت پرواز، به همراه داشتن اصل کارت ملی یا شناسنامه و بلیط الزامی است. اگر فایل پرینت شده بلیط‌تان را ندارید، می‌توانید از اسکرین شات یا فایل پی دی اف آن استفاده کنید. همچنین، در صورتی که مرحله check in را به صورت آنلاین انجام داده‌اید، باید پس از رسیدن به فرودگاه به باجه‌های دریافت کارت پرواز مراجعه کنید تا چمدان‌های شما وزن کشی شوند.

مدت زمان سوار شدن به هواپیما

بعد از اینکه کارت پرواز خود را دریافت کردید، باید راهی سالن انتظار شوید. در این مرحله مجددا مورد بازرسی قرار می‌گیرید و کارت پرواز با کارت شناسایی‌تان تطابق داده می‌شود. پس از اتمام بازرسی دیگر تشریفات اداری خاصی وجود ندارد و اگر پروازتان تاخیر نداشته باشد، در این مرحله معطل نخواهید شد.

تاخیر در پرواز

چند ساعت قبل از پرواز خارجی در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

زمانی که بلیط پروازتان را از www.safarmarket.com/flights خریداری می‌کنید، با تشریفات بیشتری برای ورود به کابین هواپیما نسبت به پروازهای داخلی روبرو می‌شوید و به مدت زمان طولانی تری نیز نیاز دارید. برخی از اشتباهات مسافران، ممکن است علاوه بر از دست دادن پرواز، به دردسرهای بزرگ تری که به امنیت بین الملل مربوط است، منجر شود.

مدت زمان بازرسی بدنی در پرواز خارجی

پس از رسیدن به ترمینال مربوط به پروازهای بین المللی و خارجی، باید چمدان‌های خود را تحویل دهید و از گیت بازرسی بدنی عبور کنید. به دلیل مسائل مهم امنیت بین الملل، این مرحله با سخت گیری بیشتری صورت می‌گیرد و در برخی از پروازها، مسافران مجبور می‌شوند کفش‌های خود را نیز دربیاورند. اگر اشیاء ممنوعه همراه خود نداشته باشید، این مرحله را در کم تر از ۴۰ دقیقه به پایان می‌رسانید.

مدت زمان کنترل مدارک

پس از اتمام بازرسی بدنی باید به باجه check in مربوط به پرواز خود مراجعه کنید. در این مرحله، پس از تحویل مدارک و وزن کشی چمدان‌ها، کارت پرواز برای شما صادر می‌شود. این مرحله در حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد و پس از دریافت کارت پرواز نیز باید با همراه داشتن فیش عوارض خروج از کشور و گذرنامه به باجه‌های کنترل پاسپورت مراجعه کنید.

اگر برای خروج از کشور مشکل حقوقی نداشته باشید و مدارک شما مورد تایید باشد، این مرحله نیز در کم تر از نیم ساعت انجام می‌شود. اگر بلیط هواپیما سیستمی خریداری کرده‌اید، انجام آنلاین check in از ۲۴ ساعت قبل از پرواز برایتان ممکن است و این مورد روند دریافت کارت پرواز را سریع تر خواهد کرد.

مدت زمان بازرسی و کنترل مدارک در پرواز خارجی

پس از آن که پاسپورت‌تان کنترل شد، باید به سالن ترانزیت بروید و مجددا هم خودتان و هم وسایل‌تان مورد بازرسی دقیق قرار بگیرید. پس از به پایان رسیدن مراحل بازرسی و تطبیق مشخصات مسافر با کارت پرواز، باید تا زمانی که از بلندگو اعلام نشده است، در سالن منتظر بمانید. مدت زمانی که این مرحله طول می‌کشد، اگر مسافر مشکل خاصی نداشته باشد، کم تر از ۴۰ دقیقه خواهد بود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید