هر آنچه که باید در مورد ثبت قانونی شرکت‌های نوپا بدانید

کدخبر: ۵۲۴۷۳۷
در سال‌های اخیر، سیل عظیمی از ایجاد شرکت‌های نو و استارتاپ‌ها آغاز شده است. هر شرکتی که بتواند از این بازار تنگاتنگ، موفق بیرون آید و شکست نخورد، خواستار قانونی شدن فعالیت‌های خود است.
هر آنچه که باید در مورد ثبت قانونی شرکت‌های نوپا بدانید

ثبت شرکت، اولین گام برای به رسمیت شناخته شدن یک شرکت و قدم‌گذاری به سمت دنیایی بزرگ‌تر در تجارت است. اخیرا، شرکت‌های زیادی پا به عرصه تجارت گذاشته‌اند که اکثرا، با نام شرکت سهامی خاص، مانند شرکت بازرگانی و شرکت دانش بنیان، فعالیت خود را قانونی و ثبت می‌کنند. در این مقاله، می‌خواهیم به شما اصولی از ثبت شرکت سهامی عام و خاص، ثبت شرکت بازرگانی و ثبت شرکت دانش بنیان را توضیح دهیم و آشنایی اولیه‌ای با این عرصه جدید داشته باشیم.

گروه‌بندی شرکت‌ها، چرا باید شرکت‌مان را ثبت کنیم؟

در عرصه بازار کاری و رقابت تنگاتنگ میان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متفاوت، شناخته شده و معتبر بودن، حرف اول را می‌زند. اولین گام برای قانونی شدن یک شرکت و به رسمیت شناخته شدنش میان رقیبان، طی کردن روال قانونی تاسیس شرکت و ثبت آن در کشور است.

یک شرکت، از گردهمایی دو یا چند شریک برای انجام عمل تجاری مشترک به‌وجود می‌آید. ثبت این همکاری، باعث می‌شود که بین مشتریان خود شناخته‌تر و با اعتمادتر گردید. همچنین، این وجهه قانونی داده شده به شرکت و شرکای شما، باعث می‌شود امکان شرکت در مزایده‌ها، افتتاح حساب بانکی به‌نام شرکت، دریافت تسهیلات بانکی و اجازه صدور نمایندگی برای شرکت را به شما می‌دهد. این امکانات، به‌وضوح باعث پیشرفت چشم‌گیر شرکت و مطرح شدن آن در بین مشتریان خاص می‌شود.

طبق ماده 20 قانون تجارت ایران، شرکت‌ها به 7 نوع دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان شرکت خود را در هر گروه ثبت کرد. انواع شرکت‌ها عبارتند از: شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف. البته امروزه شرکت‌های بازرگانی و شرکت‌های دانش بنیان نیز به این بازارکاری افزوده شده‌اند و بستری جدید و سودمند برای شرکت‌ها، خلق کرده‌اند. در ادامه، روش ثبت چند نوع از این شرکت‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص و عام و موانع آن

برای ثبت شرکت، مراحل سخت و طاقت‌فرسایی پیش‌رو ندارید، اما باید با مدارک کامل و آگاهی کافی دست به این‌ کار بزنید. ثبت شرکت را می‌توانید به‌صورت آنلاین پیش ببرید. برای این‌کار باید ابتدا تعداد شرکا، سهامداران و سهام اولیه کار را مشخص کنید. سپس باید نوع شرکت و هدف تجاری آن را تعیین و نامی سه‌کلمه‌ای برای آن انتخاب کنید.

مرحله بعد شامل تعیین سمت اعضا به‌خصوص هیئت مدیره و مدیر عامل و تدوین اساسنامه شرکت است. سپس با آماده‌سازی مدارک و ثبت‌نام کد ثنا برای اعضا شرکت، به‌صورت آنلاین به سامانه رسمی اداره ثبت مراجعه کرده و مدارک خود را ارسال کنید. درنهایت باید برای امضای اوراق مربوطه و پرداخت هزینه برای چاپ آگهی، به مرکز ثبت شرکت‌ها مراجعه و فرایند خود را تکمیل کنید.

حین ثبت شرکت، باید به مسئولیت‌ها و تعهداتی که بعد از آن بر دوش شماست، توجه کافی داشته باشید. بعد از رسمی شدن شرکت، شما باید نسبت به قوانین تجاری و حقوق مالی خریدوفروش آگاه شوید. همچنین، فقط سه ماه مهلت دارید تا آدرس مکانی اجاره‌ای یا خریداری‌شده را به‌عنوان آدرس شرکت خود به دفاتر ثبت ارائه دهید. پس از قانونی شدن شرکت، شما نسبت به حقوق مالی و بیمه کارکنان مسئول هستید و باید توانایی پرداخت آن را داشته باشید. به‌علاوه، باید مالیات کشوری و هزینه‌های ثبت شرکت را هم درنظر گرفته و اهداف خود را مدیریت کنید.

شرکت‌های بازرگانی و روش ثبت آن‌ها

شرکت‌های بازرگانی و روش ثبت آن‌ها

شرکت‌های بازرگانی، از دسته شرکت‌های پرطرفدار سهامی خاص یا مسئولیت محدود هستند. این شرکت‌ها در خریدوفروش، صادارت و واردات و کلیه فعالیت‌های بازرگانی داخلی یا خارجی، فعالیت دارند. این شرکت‌ها، بستر بزرگی برای فعالیت داشته و با کارت بازرگانی شرکت شناخته می‌شوند. کارت بازرگانی، مجوزی است که پس از ثبت شرکت، به اشخاص حقیقی یا حقوقی داده می‌شود تا فعالیت‌های بازرگانی خود را در چارچوب قانون انجام دهند.

برای ثبت شرکت بازرگانی، می‌توانید دو نوع سهامی خاص یا مسئولیت محدود را انتخاب کنید. شرکت بازرگانی سهامی خاص، برای گروهی که قصد شرکت در مناقصات، اخذ وام و فعالیت در بستری بزرگ هستند، مناسب است. برای ثبت این نوع شرکت، حداقل پنج نفر عضو نیاز است، که سه نفر عضو هیئت مدیره و دو نفر بازرس شرکت باشند. همچنین، کمترین مقدار سرمایه می‌تواند 100 هزار تومان باشد که 35% آن باید به حساب شرکت واریز شده و سپس اقدام به ثبت شرکت در اداره ثبت شود.

شرکت بازرگانی مسئولیت محدود، شرکتی با بستر کوچک‌تر و محدودیت‌هایی ساده‌تر است. برای ثبت شرکت بازرگانی مسئولیت محدود، می‎توانید حداقل دو نفر باشید. حداقل سرمایه برای شروع کار شما، 100 هزار تومان است اما ملزم به پرداخت 35% از سرمایه به حساب بانکی شرکت نیستید. پس از این اقدامات و جمع‌آوری دقیق مدارک شرکت و اعضا، می‌توانید برای ثبت شرکت بازرگانی خود و دریافت کارت‌های اقتصادی و بازرگانی اقدام کنید.

شرکت دانش بنیان و روش ثبت آن

شرکت دانش بنیان و روش ثبت آن

قطعا تاکنون نام شرکت‌های دانش بنیان را در زمینه‌های علمی و ابتکارات شنیده‌اید. شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که در زمینه گسترش و کاربرد اختراعات و تجاری‌سازی، نتایج تحقیق و توسعه نوآوری‌ها شامل طراحی، تولید کالا و ارائه خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا، فعالیت می‌کنند. در این شرکت‌ها، اطلاعات و علمی که به‌دست می‌آورند، ارزش و سرمایه آن‌ها است.

مرحله اول ثبت شرکت دانش بنیان، همانند دیگر شرکت‌ها، نیازمند اطلاعات اعضا شرکت، تهیه مدارک مربوطه، تعیین نوع شرکت و خدمات و در آخر ثبت‌نام در اداره ثبت است. مرحله بعد از ثبت‌نام، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این زمان، شما باید در سایت دانش بنیان تقاضای ارزیابی، برای تایید شدن شرکت خود را بدهید.

ارزیابی‌ها، هر 2 ماه یک‌بار رخ می‌دهند و ستاد، با بررسی اطلاعات سهام‌داران، رزومه شرکت، اطلاعات افراد درون سازمان و خدمات و اهداف شرکت، مشخص می‌کند که شرکت شما جزو شرکت‌های دانش بنیان هست یا خیر. ثبت شرکت دانش بنیان، مراحل خاص خود را دارد که باید با دقت و اطلاعات کافی به آن بپردازید.

کارمنتو، همراهی مطمئن در شرکت شما

نحوه ثبت شرکت، نوع شرکت و زمان ثبت آن، همگی پارامترهایی هستند که اگر به‌درستی انتخاب نشوند، باعث از پا افتادن یک شرکت نوپا می‌شوند. کارمنتو، اولین مرکز مشاوره بازار کسب‌وکار با اپلیکیشن رایگان، همراهی مطئنی در مسیر ثبت شرکت سهامی خاص یا عام، شرکت بازرگانی و شرکت دانش بنیان شما به شمار می‌رود. شما می‌توانید با ارائه وکالت کامل یا مشورت با کارشناسان کارمنتو، مراحل اولیه ثبت شرکت خود را با اطمینان از صحت فرایندهای قانونی، طی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید