بهترین و سریع ترین راه استعلام اصالت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه چیست؟

کدخبر: ۵۳۰۸۷۸
بیمه مرکزی به منظور راحتی افراد برای استعلام انواع بیمه نامه، سامانه سنهاب را راه اندازی کرده است تا کاربر‌ها به راحتی بتوانند از اصالت بیمه نامه خود مطمئن شوند.
بهترین و سریع ترین راه استعلام اصالت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه چیست؟

در حقیقت سامانه سنهاب برای استعلام بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه طراحی شده تا روش‌های سنتی و وقت گیر برای مراجعه به نمایندگی‌های بیمه کنار گذاشته شود. این سامانه برای هدایت و نظارت الکترونیکی بیمه و وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه وجود دارد. در این مطلب سعی داریم به سوال سامانه سنهاب چیست؟ پاسخ دهیم تا با مزیت‌ها و نحوه استعلام گیری بیمه از طریق این سامانه آشنا شوید. با ما تا انتهای متن همراه باشید.

سنهاب چیست؟

سامانه سنهاب که مخفف”سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه” است، به گردآوری اطلاعات و فراهم سازی امکان نظارت و هدایت صنعت بیمه می‌پردازد. هدف اولیه ایجاد چنین سامانه‌ای‌، ایجاد پایگاه داده‌ای آمار و اطلاعات شرکت‎های بیمه و دسترسی آسان دستگاه‌های نظارتی و وزارت اموراقتصادی و دارایی به اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه گزار بود، ولی، در طول مسیر طراحی و توسعه سنهاب، دامنه ماموریت آن بسط یافت و هدف جمع آوری اطلاعات و نظارت و هدایت شرکت های بیمه و حتی بیمه گزاران لحاظ شد. برای پاسخ چگونه استعلام بیمه خودرو بگیریم، بهترین راه استفاده از سامانه سنهاب است. اگر درباره سامانه سنهاب نیازمند کسب اطلاعات هستید، ما راهنمای کامل سنهاب چیست را پیشنهاد می‌کنیم.

اهداف راه اندازی سامانه سنهاب چیست؟

همانطور که گفته شد راه اندازی سامانه سنهاب برای سهولت استعلام اصالت بیمه خودرو در نظر گرفته شده تا راه ارتباطی بین بیمه‌گزار‌ها و شرکت‌های بیمه وجود داشته باشد. همچنین هدف‌هایی اصلی این سامانه به شرح زیر است:

  • امکان دسترسی به سامانه یکپارچه برای استعلام اصالت بیمه نامه

  • قانون مدار کردن سامانه جامع کنترلگر

  • امکان ارائه ارزش سرویس‌های ارزش افزوده برای بیمه‌گزار‌ها

  • سهولت دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بیمه‌

  • یکپارچه بودن اطلاعات بیمه‌‌ای

  • امکان استعلام بیمه‌های خودرو مانند: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

  • تشخیص استعلام بیمه نامه‌های تقلبی

  • ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز برای سازمان‌های ذی‌ ربط مانند: وزارت امور اقتصادی و دارایی

  • حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی

  • مکانیزه کردن فرایند صدور صورتحساب‌های اتکایی

  • مکانیزه شدن فرایند‌های اتکایی اجباری و اتکایی اختیاری

  • استاندار سازی داده‌ها برای صنعت بیمه و درون سازمان‌ها

  • طراحی و ایجاد کد منحصر به فرد برای هر بیمه نامه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه

اهداف اصالت بیمه نامه با سامانه سنهاب

اهداف اصالت بیمه نامه با سامانه سنهاب

میز خدمت بیمه مرکزی

میز خدمات الکترونیک پرتال بیمه مرکزی خدمات بسیار زیادی ارائه می‌کند که می‌تواند در مواقع زیادی از ضرر و زیان مشتری‌های و بیمه‌گزار‌ها جلوگیری کند. سایت بیمه مرکزی استعلام تمام بیمه‌ها، سوابق بیمه‌ای، اصالت و انواع مکاتبات آنلاین را فراهم کرده است. همچنین خدمات دیگری هم در میز خدمت بیمه مرکزی ارائه می‌شود که عبارتند از:

  • استعلام اصالت بیمه

  • رسیدگی به شکایات

  • استعلام سوابق خودرو

  • میز خدمت شبکه فروش

  • مکاتبات با ارباب رجوع

  • نظرسنجی و انتقاد و پیشنهاد

انواع استعلام اصالت بیمه

برای اینکه بتوان از اصالت بیمه نامه مطلع شد بهترین روش استفاده از سامانه سنهاب خواهد بود. همچنین با توجه به حذف بیمه نامه‌های فیزیکی در برخی از مواقع افراد تاریخ انقضای بیمه نامه اتومبیل خود را فراموش می‌کنند و بهتر است که راه‌های مختلفی وجود داشته باشد تا در کوتاه‌ترین زمان استعلام انقضا و اصالت بیمه خودرو را دریافت کرد. انواع روش‌های استعلام بیمه خودرو به شرح زیر است.

استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتای بیمه نامه

با توجه به سامانه‌های آنلاین خرید بیمه و کارگزاری‌های بیمه آنلاین، فرآیند‌های صدور بیمه نامه ثالث به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و بهتر است که روش‌های استعلام بیمه نامه را هم از طریق کد یکتا پیگیری کرد. برای استفاده از استعلام بیمه شخص ثالث کافی است که شماره پلاک، کد یکتا و کد ملی درج شده در بیمه نامه را در قسمت مشخص شده وارد کرد.

استعلام از بیمه مرکزی با شماره پلاک یا کد ملی

سامانه سنهاب به بیمه مرکزی تعلق دارد و تمام اطلاعات بیمه شخص ثالث خودروها در این سامانه ثبت شده است. برای استعلام وضعیت بیمه نامه شخص ثالث کافی است که اطلاعات شماره پلاک یا کد ملی درج شده در بیمه نامه را در قسمت مشخص شده در وب سایت وارد کرد.

برای استعلام بیمه با پلاک خودرو کافی است که تنها وارد درگاه ملی خدمات دولت شد و از طریق شماره موتور، VIN، شماره شاسی، شماره بیمه نامه، شماره پلاک، کد ملی و شرکت بیمه را وارد کرده و از وضعیت بیمه نامه خودرو اطلاع داشت.  

نکته مهم این است که بدانید هنگام ورود اطلاعات پلاک در سامانه سنهاب کافی است که تنها عدد و حروف پلاک را بدون کد شهر وارد کنید. به طور مثال: اگر شماره پلاک ماشین 987 الف 65 است، اول باید شماره ۳ رقمی‌یعنی 987 را وارد کنید، بعد حرف «الف» و بعد عدد 65 را وارد کنید.

استعلام با سامانه پیامکی سنهاب

سامانه سنهاب برای دسترسی آسان و استعلام اصالت بیمه از روش استعلام از طریق پیامک هم استفاده خواهد کرد. بیمه مرکزی در سامانه سنهاب برای راحتی کاربرهای خود که از اینترنت بهره نمی‌برند، روش پیامک را در نظر گرفته است. از طریق این روش می‌توان به راحتی با استفاده از یک گوشی ساده یا هوشمند از اصالت بیمه نامه خود مطلع شد.

استفاده از سامانه سنهاب چه مزیت‌هایی دارد؟

همان طور که توضیح داده شد، سامانه سنهاب یک سامانه پرقدرت و کاربردی است که برای آسان کردن کارها و نظارت بر امور شرکت‌های بیمه‌ای تاسیس شده است. به طور کلی این سامانه ویژگی‌های جذاب و منحصر به فردی دارد که جزو مزیت‌های استفاده از سامانه سنهاب خواهد بود.

استعلام بیمه نامه با شماره پیامکی

استعلام بیمه نامه با شماره پیامکی

مزیت‌های سامانه سنهاب چیست؟

  • استفاده از کد یکتای بیمه شخص ثالث برای نظارت بهتر بر روی عملیات صدور بیمه نامه، کارگزارها و شرکت‌های بیمه استفاده می‌شود.

  • می‌توان اطلاعات دقیق و شفافی برای تحلیل داده‌های بیمه مرکزی جمع آوری کرد.

  • ارائه گزارش‌های سفارشی برای مدیرها سازمان مربوطه فراهم است.

  • گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصاد و دارایی امکان پذیر است.

  • بر صدور بیمه نامه خودرو توسط نماینده‌های بیمه و محاسبه سطح توانگری شرکت‌های بیمه نظارت می‌شود.

نحوه استعلام بیمه خودرو از سایت بیمه دات کام

با توجه به استقبال افراد از سامانه سنهاب، کارگزاری آنلاین بیمه دات کام هم روشی را در نظر گرفته تا بتوان به راحتی از این سامانه استعلام دریافت کرد. بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه است که شرایط راحتی را برای دسترسی ‌بیمه‌گزار‌ها طراحی کرده تا در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات بیمه‌ای خود را دریافت کنند. برای چک کردن اصالت بیمه خودرو در بیمه دات کام کافی است که مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

  • ابتدا لینک https://bimeh.com/sanhab-inquiry را در مرورگر خود وارد کنید.
  • اطلاعاتی مانند: نام شرکت ‌بیمه‌گر، شماره بیمه نامه چاپ شده روی بیمه نامه، شماره تلفن همراه و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد کنید.

دقت داشته باشید که می‌توانید از طریق وارد کردن اطلاعات کد یکتا و کد ملی هم برای استعلام اصالت بیمه اقدام کرد.

البته که سامانه سنهاب از سایت بیمه دات کام تنها برای جمع آوری اطلاعات و اصالت بیمه نیست بلکه می‌توان از طریق آن اطلاعات شرکت‌های بیمه‌ای را که نمایندگی‌های مجاز بیمه هستند را هم استخراج کرد. با روش‌های مذکور، می‌توانید اطلاعات مهم بیمه‌نامه ای نظیر سابقه خسارت، درصد تخفیف بیمه، مبلغ پرداختی خسارت و موعد انقضای بیمه‌نامه را از  سامانه سنهاب سایت بیمه دات کام از اینجا مشاهده کنید. در سامانه سنهاب بیمه مرکزی، استعلام دریافت خسارت هر بیمه‌نامه ای میسر است و بیمه‌گزاران محترم بتوانند با اطمینان خاطر در کوتاه‌ترین زمان، بیمه‌نامه های خود را استعلام نمایند. شما برای هر گونه سوالی می‌توانید از کانال‌های ارتباطی زیربا کارشناسان بیمه دات کام ارتباط داشته باشید:

نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶

کد پستی ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰

شماره های تماس: ۰۲۱-۴۳۷۲

پست الکترونیکی: info@bimeh.com

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید