چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

کدخبر: ۵۳۱۹۶۶
بیمه شخص ثالث، بیمه اجباری برای انواع خودرو سواری، باری و موتورسیکلت محسوب می‌شود. تا قبل از اجباری شدن بیمه شخص ثالث، درصورت بروز تصادف، راننده مقصر وظیفه پرداخت هزینه‌های جبران خسارات را بر‌عهده داشت. همین موضوع باعث افزایش آمار زندانیان مالی شد.
چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

از این‌رو، بیمه مرکزی و پلیس راهنمایی و رانندگی، بیمه شخص ثالث را اجباری کردند و نداشتن آن، جریمه‌های سنگینی به همراه دارد. حال ممکن است از خود بپرسید چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟ ما در این مقاله به‌طور کامل، راه‌های مختلف استفاده از بیمه شخص ثالث و مدارک مورد‌نیاز آن را بررسی کرده‌ایم. اگر قصد دارید تا خسارت‌های وارد‌شده به خودرو زیان‌دیده را از بیمه خود دریافت کنید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.  

استفاده از بیمه شخص ثالث در تصادف رانندگی

با استفاده از بیمه شخص ثالث، جبران خسارات از وظیفه راننده مقصر خارج شده و به عهده شرکت بیمه قرار می‌گیرد. راننده مقصر شخص اول، شرکت بیمه شخص دوم و فرد آسیب‌دیده شخص سوم یا ثالث معرفی می‌شود. ضرر‌های تحت پوشش بیمه شخص ثالث، شامل خسارت‌های مالی و جانی است.

شما می‌توانید با درخواست افزایش سقف پرداخت بیمه برای بیشترین درصد پوشش، در هزینه‌های احتمالی و جبران خسارت صرفه‌جویی کنید. قیمت بیمه شخص ثالث با درخواست بیشترین درصد پوشش جبران خسارات، افزایش می‌یابد.

پس از خرید بیمه باید به دنبال پاسخی برای سوال «چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم» باشید. در ادامه، نحوه دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث با کروکی و بدون آن را بررسی می‌کنیم. 

دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث بدون کروکی

برخی از افراد از خود می‌پرسند بدون ارائه کروکی، چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟ برعکس تصور بسیاری از مردم، استفاده از بیمه شخص ثالث بدون کروکی نیز امکان‌پذیر است. دریافت خسارت از شرکت بیمه راننده مقصر بدون کروکی با شرایط زیر وجود دارد:

  • هر دو طرف از بیمه شخص ثالث معتبر بهره‌‌مند باشند

  • در مورد مقصر توافق داشته باشند

  • گواهینامه معتبر برای دو طرف

  • خسارت فقط مالی باشد

اگر موارد گفته‌شده را شامل شوید، امکان مراجعه به شرکت بیمه راننده مقصر و ارائه تصاویر صحنه تصادف برای دریافت خسارت وجود دارد. علاوه‌بر این باید خسارت وارد‌شده، کمتر از حداقل پوشش مالی بیمه راننده مقصر باشد. اگر دو طرف بیمه معتبر نداشته باشند، به‌هیچ عنوان نمی‌توان بدون کروکی، درخواست جبران خسارت کرد.

به‌همین دلیل، همه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها باید از اعتبار بیمه شخص ثالث خود مطمئن باشند. همچنین، از آن‌جایی که ۳۰ درصد حوادث رانندگی مربوط به موتور‌ها است، با استعلام قیمت بیمه موتور و خرید آن می‌توانید در هزینه‌های احتمالی، صرفه‌جویی کنید. 

نحوه استفاده از بیمه شخص ثالث با کروکی

موقعیت صدور کروکی دو حالت دارد. هنگامی که خسارت جانی وارد شود، یکی از طرفین گواهینامه نداشته یا میزان خسارت بیش از توان راننده مقصر باشد از کروکی غیر‌سازشی استفاده می‌شود. حال اگر خسارت‌های مالی کمتر از سقف تعهد بیمه راننده مقصر باشد، کروکی سازشی برای موقعیت‌های زیر در یک صفحه صادر خواهد شد. 

  • هر دو وسیله یا یکی از آن‌ها موتور‌سیکلت باشد

  • تصادف در چند مرحله باشد

  • یکی از خودرو‌ها نظامی باشد

  • دو طرف روی مقصر اتفاق نظر نداشته باشند

  • در‌حالتی که یکی از خودرو‌ها روی دنده عقب باشد

علاوه‌بر موارد بالا، در‌صورتی‌که یکی از خودرو‌ها وسیله نقلیه سنگین باشد یا تصادف شاخ به شاخ اتفاق بیفتد نیز از کروکی سازشی استفاده خواهد شد. 

مدارک و شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده

مدارک و شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده

پرداخت خسارت از بیمه شخص ثالث، بستگی به نوع سانحه رانندگی و میزان ضرر دارد. در سوانح جانی و مالی، مدارک متفاوتی نیاز است که باید به شرکت بیمه ارائه شود. ابتدا باید نوع خسارت (جانی یا مالی) و میزان اعتبار بیمه شخص ثالث در دو طرف بررسی شود. مدارک زیر برای جبران خسارت‌های مالی و جانی مشترک است:

  • اصل برگه بیمه شخص ثالث فرد مقصر

  • اصل مدارک شناسایی و خودروی فرد مقصر

  • گزارش افسر و کروکی تصادف

  • مدارک شناسایی فرد زیاد دیده

در‌صورتی‌که تصادف، آسیب جانی به‌همراه داشته باشد، گزارش بیمارستان، پزشکی قانونی و رای دادگاه نیز لازم است. اگر هر یک از طرفین، بیمه شخص ثالث نداشته باشند، جریمه سنگینی در انتظارشان خواهد بود. همین حالا می‌توانید به‌صورت آنلاین از خدمات سامانه‌های اینترنتی برای استعلام بیمه شخص ثالث، تمدید قرارداد بیمه یا پرداخت عوارض اتوبان بهره‌مند شوید.

قانون جدید بیمه شخص ثالث در پرداخت خسارات خودرو غیرمتعارف

خودرو نامتعارف خودرو‌یی است که قیمت آن از نصف دیه در ماه‌های حرام بیشتر باشد. در سال ۱۴۰۱ این مبلغ معادل ۴۰۰ میلیون است. یعنی، اگر خودرویی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، در قانون بیمه به عنوان خودرو نامتعارف شناخته می‌شود. شرکت بیمه با فرمول خاصی، خسارت‌های وارده به این خودرو‌ها را پرداخت می‌کند. 

تمدید و خرید بیمه شخص ثالث با مقایسه قیمت شرکت‌های مختلف در آیتول

تمدید و خرید بیمه شخص ثالث با مقایسه قیمت شرکت‌های مختلف در آیتول

در این مقاله به بررسی سوال «چگونه از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم» پرداختیم. پرداخت خسارت از سوی بیمه، بستگی به نوع و میزان آن دارد. اگر خسارت جانی باشد، مدارک و دوندگی‌های بیشتری نیاز است. به همین دلیل، با کمی دقت بیشتر، می‌توان جلوی خطرات و ضرر‌های بالا را گرفت. همچنین، تصادف خودرویی که بیمه شخص ثالث نداشته باشد، جریمه‌های سنگین در پی خواهد داشت. 

نتیجه گیری

شما می‌توانید همین حالا برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، بدون معطلی و با چند کلیک، از سایت itoll اقدام کنید. آیتول، کامل‌ترین سامانه خدمات خودرو مانند تمدید و خرید بیمه شخص ثالث و بدنه از انواع شرکت‌های معتبر و پرداخت عوارض اتوبان، عوارض سالانه و دریافت نوبت معاینه فنی محسوب می‌شود. همچنین، می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید تا کارشناسان آیتول پاسخگوی سوالات شما به‌صورت ۲۴ ساعته باشند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید