طراحی ویلا لوکس و لاکچری چه ویژگی هایی دارد؟

کدخبر: ۵۳۵۷۳۷
وقتی صحبت از ویلاهای لوکس و لاکچری می شود منظور ما یک ویلا یا ساختمان مسکونی معمولی نیست بلکه صحبت از نشان دادن سبک زندگی و تیپ شخصیتی ساکنین آن با بهترین امکانات و ویژگی هاست. یکی از مزایای طراحی ویلا این است که از همان ابتدا می توانید هر ویژگی و امکاناتی که مایل بودید در نظر بگیرید از مرحله انتخاب جای مناسب برای زندگی تا کلیه امکانات و نوع محوطه سازی و نماکاری و غیره. اما برای طراحی یک ویلای لوکس و لاکچری چه ویژگی هایی باید در نظر بگیرید؟ در ادامه به شما کمک می کنیم تا بهترین نوع طراحی ویلا را داشته باشید.
طراحی ویلا لوکس و لاکچری چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های طراحی ویلا لوکس و لاکچری

شاید در نظر عده ای از افراد همین که منطقه ای لوکس و اعیان نشین را انتخاب کنند و متریال سنگ برای ساخت و ساز استفاده شود یعنی یک ویلای لوکس و لاکچری خواهند داشت. اما برای طراحی ویلا لاکچری باید پا را چندین قدم فراتر بگذارید تا تمامی اصول، استاندارد و ویژگی های مختلف در نظر گرفته شوند. در ادامه قصد داریم به همین ویژگی ها اشاره کنیم:

  • مکان درجه یک و مرغوب

اولین چیزی که در طراحی ویلاهای لاکچری و لوکس باید در نظر گرفته شود یک مکان درجه یک و مرغوب از لحاظ دسترسی به مراکز خرید و گردشگری، آب و هوا، سطح آلودگی و سر و صدا، بافت منطقه، نوع خاک و زمین و ارزش سرمایه گذاری آن است. مکان ساخت برای برخی افراد در مرکز شهر، برای برخی افراد در مناطق اعیان نشین و برای برخی هم در خارج از محدوده شهر است که در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند.

  • حریم خصوصی

یکی از ویژگی های بسیار مهم در طراحی ویلاهای لوکس حریم خصوصی آن است مخصوصا اگر ویلایی که ساخته می شود در منطقه ای با بافت متراکم باشد. به عنوان مثال راه های دسترسی، میزان ارتفاع ساختمان های مجاور و دید مستقیم از اطراف مخصوصا برای ویلاهایی که استخر و جکوزی در محوطه طراحی کرده اند بسیار اهمیت دارد.

  • فضای داخلی ویلا

صرف نظر از اینکه زمین ویلا چه متراژی داشته باشد، ویلاهای لوکس و لاکچری نباید فضای داخلی کوچکی داشته باشند. با توجه به اینکه دکوراسیون داخلی این نوع ویلاها با انواعی از وسایل تزیینی و دکوراتیو محصور شده بنابراین باید فضای دلباز و بزرگ برای طراحی آن در نظر گرفت. این مورد برعکس سبک مدرن است چرا که می توان گفت طراحی ویلا به سبک مدرن تحولی شگرف و به نوعی ساختار شکنی ایجاد کرده است. طراحی ویلای مدرن تزئینات چشمگیری که در سبک های قدیمی و کلاسیک وجود داشت را کنار زده و جلوه ی جدیدی از ویلا را معرفی کرده که در عین سادگی، زیبایی خاصی دارد.

2

  • امکانات داخلی

اگر به امکانات ویلاهای لوکس یا لاکچری ترین خانه های جهان نگاه کرده باشید انبوهی از امکانات مختلف را خواهید دید چرا که یکی از ویژگی های مهم در مرحله طراحی است. در طراحی ویلاهای لوکس و لاکچری باید خدمات و امکانات مختلف مثل سالن مخصوص بدنسازی و ورزش، مکان مخصوص استخر و جکوزی و سونا، سالن سینما و تلویزیون، سالن گیم، دفتر کار اختصاصی، ناحیه مخصوص بازی کودکان با امکانات رفاهی مختلف و غیره در نظر گرفته شوند.

  • متریال های مرغوب

برای طراحی داخلی، نما و محوطه ویلاهای لوکس مهمترین مسأله استفاده از متریال های مرغوب، با دوام و درجه یک است. متریال های مرغوب مثل کفپوش های سنگی یا سقف های چوبی از جنس بامبو، نماهای سنگی و گرانیتی، نماهای شیشه ای اسپایدری، سرامیک های پرسلان برای کف محوطه و سقف های کناف بندی شده با بهترین مواد اولیه است. با توجه به اینکه این متریال ها وزن بیشتری دارند و فشار بیشتری هم به فونداسیون وارد می سازند بنابراین در مرحله طراحی باید اقدامات لازم و استحکام بیشتر در نظر گرفته شود.

  • نزدیک و ادغام شدن با طبیعت

یکی دیگر از ویژگی هایی که برای طراحی ویلاهای لوکس و لاکچری باید در نظر گرفت، پیوند هر چه بیشتر محیط داخلی با فضای بیرون و طبیعت است. برای این منظور می توان از راهکارهایی مثل استفاده از نماها و درب های شیشه ای، طراحی مکان مخصوص برای نگهداری و پرورش گیاهان، اسکای لایت در سقف، آبنما و سازه های آبی، رعایت اصول طراحی بیوفیلیک در طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی باربیکیو در محوطه و غیره استفاده کرد.

3

  • تکنولوژی های هوشمند یا اسمارت

با اینکه فناوری های خانه هوشمند در بازسازی ساختمان هم قابل استفاده هستند و می توان جایگزین فناوری های قدیمی و کلاسیک کرد اما اگر در همان مراحل ابتدایی یعنی طراحی ویلا و ساختمان در نظر داشته باشید نتیجه بسیار بهتری خواهد داد. با توجه به اینکه از ویژگی های مهم ویلاهای لوکس و لاکچری کنترل و نظارت همه جانبه و 24 ساعته با فناوری های هوشمند است بنابراین با طراحی سیستم های نورپردازی، کنترل دما، تجهیزات بصری و صوتی، سیستم های امنیتی و مانیتورینگ، سنسورها و حسگرهای مختلف و غیره یک قدم دیگر به یک طراحی حرفه ای برای ویلاهای لاکچری نزدیکتر خواهید شد.

  • دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی ویلاهای لاکچری نقش تعیین کننده ای در رضایت ساکنین دارد. برای داشتن کلیه خدمات، تجهیزات و امکانات گفته شده باید فضای مناسب چه از لحاظ ابعادی و متراژ و چه از لحاظ سادگی در دسترسی و ارتباط با سایر بخش ها در نظر گرفته شود. المان های تزیینی، استفاده از متریال های مناسب، ارتباط مناسب طبقات و جریان هوا از طریق طراحی آتریوم و غیره از دیگر مواردی است که در بحث طراحی دکوراسیون داخلی ویلاهای لوکس و لاکچری مطرح هستند.

  • نما

نمای هر ساختمانی اولین بخشی است که دیده می شود و چنانچه طراحی نمای ویلا تماما طبق اصول و ضوابط انجام شده باشد می توان به موفقیت کلی پروژه رای مثبت داد. طراحی نما باید براساس سبک معماری انجام شود که با توجه به لوکس و لاکچری بودن شباهت زیادی به اصول معماری و طراحی نمای سبک کلاسیک پیدا می کند. در یک ویلای کلاسیک زیبا و مجلل، از قوس و منحنی های ظریف استفاده می شود که آرامش محض را به ارمغان می آورد. همچنین ایجاد گچبری های زیبا و چشم نواز، حس بی نظیری را القا می کند. وجود ستون های بلند و عظیم نشان دهنده ی قدرت و استقامت است.

  • محوطه سازی

بعد از نما، محوطه ویلا تأثیرگذاری بیشتری بر روی رضایت ساکنین و کارفرمایان دارد. محوطه بخشی است که محیط بیرون را به محیط داخلی پیوند می زند، محل تفریح و دورهمی در فصل گرم سال است و بسیاری از امکانات نیز در این فضای باز طراحی می شوند. ارتباط مناسب بخش های مختلف، سیستم فضای سبز، سازه های آبی، ارتباط گرفتن با نما و سلیقه ساکنین و دادن احساس رضایت و غیره همه از مواردی است که در طراحی محوطه ویلاهای لوکس باید در نظر گرفته شود.

4

جمع بندی

تمامی ویژگی هایی که برای طراحی ویلاهای لوکس و لاکچری نام بردیم زمانی به خوبی خودشان را نشان خواهند داد که طراحان حرفه ای و شرکت های زبده و ماهر با سابقه درخشان مسئولیت اجرایی آن را بر عهده داشته باشند. طراحی ویلا بسیار متفاوت از آپارتمان، ساختمان تجاری و اداری و هر نوع سازه مسکونی و غیر مسکونی است. بنابراین در انتخاب شرکت های طراحی ویلای لوکس و لاکچری باید دقت مضاعف خرج کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید