کدام بیمه موتور اجباری است؟

کدخبر: ۵۳۶۲۲۴
احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده که برای فرار از ترافیک و رسیدن به موقع به محل کار و قرارها، حداقل یک‌بار به خرید موتور سیکلت فکر کرده‌ باشیم. اما این را هم می‌دانیم که خطر تصادف با موتور سیکلت بیشتر است و امنیتی کمتری نسبت به خودرو دارد.
کدام بیمه موتور اجباری است؟

 متاسفانه در کشور ما بسیاری از رانندگان موتور سیکلت، گواهینامه ندارند. با این تفاسیر خیلی دور از انتظار نیست که این افراد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه هم نداشته باشند. در این مقاله درباره بیمه اجباری موتور صحبت می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید یک موتور برای خود تهیه کنید یا یکی از مشتریان همیشگی این وسیله نقلیه پرطرفدار هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی برای موتور سیکلت آشنا شوید. 

آشنایی با بیمه اجباری و اختیاری موتور سیکلت

باتوجه‌به اینکه موتور و رانندگان آن بیشتر از مالکان خودرو در معرض خطر هستند و حوادث ناشی از موتورسیکلت، خسارات جانی و مالی بیشتری به همراه دارد، صاحبان موتورسیکلت هم می‌توانند انواع بیمه موتور استفاده کنند. مانند خودرو، بیمه موتور سیکلت هم به دو نوع بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تقسیم می‌شود. هریک از این بیمه‌ها خدمات متنوعی دارند و برای تهیه آن‌ها باید مدارک و شرایط ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه با انواع بیمه موتور و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت آشنا می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث موتور اجباری شد

دریافت بیمه شخص ثالث برای رانندگان موتور از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی، اجباری شده است. لازمه تهیه این بیمه برای موتورسواران داشتن گواهینامه است. همچنین این نهاد برای اجبار و ترغیب افراد برای دریافت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد نیز در نظر گرفته است. اجباری شدن این بیمه و در نظر گرفتن جریمه دیرکرد، باتوجه‌به آمار بالای تصادفات و مرگ‌ومیر با موتورسیکلت، راهکار مناسبی برای بالا بردن فرهنگ رانندگی و استفاده از بیمه شخص ثالث است.

آیا بیمه بدنه هم برای موتور اجباری است؟ 

پلیس راهنمایی و رانندگی فقط دریافت بیمه شخص ثالث را برای موتورسواران اجباری کرده است؛ بنابراین تهیه بیمه بدنه برای موتور مانند بیمه بدنه ماشین، اختیاری خواهد بود. موارد تحت پوشش در بیمه بدنه موتور هم به‌طورکامل شبیه به بیمه بدنه ماشین است و مواردی همچون سرقت، آتش‌سوزی، تصادف و برخورد هر جسم متحرک یا ثابت با موتور سیکلت را پوشش می‌دهد.

آیا بیمه بدنه هم برای موتور اجباری است؟

موارد تحت پوشش در بیمه اجباری موتور

بیمه اجباری موتور یا همان بیمه شخص ثالث، کار جبران خسارت وارد شده به راننده، سرنشینان و اشخاص زیان‌دیده را بر عهده دارد. به همین خاطر هم نهادهای مسئول و هم موتورسواران به این بیمه توجه بیشتری دارند.

در این نوع بیمه، مالک یا راننده موتور به عنوان بیمه‌گزار و شخص اول نامیده می‌شود. شرکت بیمه شخص دوم و در نتیجه فرد مقابل که در حادثه رانندگی آسیب دیده، شخص ثالث است. بر همین اساس بیمه شخص ثالث موتور، هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به شخص ثالث و خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر در حادثه را جبران می‌کند. این خسارت‌ها که شامل هزینه‌های درمانی، از کار افتادگی، نقص عضو و فوت می‌شود، توسط شرکت بیمه‌گر و مفاد بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

اگر در یک تصادف صورت گرفته با موتور، طرف مقابل به‌عنوان مقصر شناخته شود، هزینه خسارت باید از بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت شود. البته مالکان موتور می‌توانند برای پوشش خسارت جرحی و جانی که مربوط به خودشان است، بیمه راکب موتور سیکلت را تهیه کنند. 

شرایط تخفیف عدم خسارت و جریمه دیرکرد برای بیمه اجباری موتور

شرایط تخفیف عدم خسارت و جریمه دیرکرد برای بیمه اجباری موتور

اگر بیمه‌گزار در زمان اعتبار بیمه شخص ثالث که معمولا یک ساله است، خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکند، به او امتیاز ویژه‌ای تعلق می‌گیرد. این امتیاز که معادل 5 تا 70 درصد نرخ بیمه دریافت شده است، با عنوان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که این تخفیف مختص بیمه‌های طولانی‌مدت و یک ساله است و شامل بیمه یک ماهه موتور نمی‌شود. 

در مقابل تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور وجود دارد. این جریمه که به صورت روزانه و حداکثر برای یک سال تعیین می‌شود، فرمول محاسبه مشخصی دارد. برای محاسبه جریمه دیرکرد، باید حق بیمه یک‌ ساله را بر 365 تقسیم کنید. در مرحله بعد عدد به دست آمده باید در تعداد روزهای دیرکرد، ضرب شود. تعداد روزها و جریمه دیرکرد در زمان خرید بیمه شخص ثالث موتور، برآورد و تعیین می‌شود. 

در حال حاضر با پیشرفت سامانه‌ها، امکان استعلام بیمه موتور سیکلت با کد ملی و استعلام خلافی خودرو رایگان در اختیار رانندگان گذاشته شده است. با دریافت این اطلاعات، می‌توانید در زمان مناسب برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید و مشمول پرداخت جریمه نشوید.

آیتول همراهی مطمئن برای تهیه بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

آیتول همراهی مطمئن برای تهیه بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

تعیین بیمه اجباری موتور از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و تعیین جریمه دیرکرد، باعث شده تا هر روز از تعداد موتورسواران بدون گواهینامه کاسته شود. نداشتن گواهینامه و بیمه شخص ثالث می‌تواند مشکلات بزرگی برای رانندگان به وجود بیاورد. در صورت بروز حادثه علاوه‌بر وارد کردن خسارت مالی و جانی به دیگران، جریمه‌ سنگین نقدی و حتی حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

پس توصیه می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث موتور اقدامات موردنیاز را انجام دهید. با مراجعه به سایت itoll و تماس با شماره 02189518010 می‌توانید استعلام‌های لازم برای خرید و تمدید بیمه اجباری موتور را دریافت کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید