10 کاربرد سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف

کدخبر: ۵۳۹۴۳۸
زندگی روزمره بدون استفاده از قطعات صنعتی امکان‌پذیر نیست! شاید تصور کنید منظور از قطعات صنعتی، دستگاه‌های پیشرفته و پیچیده‌ای است که کار کردن با آن‌ها نیاز به تخصص دارد. اما اگر نگاهی سریع به محیط پیرامون خود داشته باشیم، با ابزاری آشنا می‌شویم یا حتی سروکار داریم که در همان لحظه با قطعات هیدرولیکی ساده یا پیچیده در حال فعالیت هستند.
10 کاربرد سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف

 برای مثال بارها سوار آسانسور یا بالابر شده‌ایم که بدون جک و یونیت هیدرولیک قابل حرکت نیست. در ادامه این مقاله به‌طورکاملا تخصصی به معرفی 10 کاربرد سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف می‌پردازیم. مطالعه این مقاله برای صاحبان صنایع و دستگاه‌های صنعتی و همچنین علاقه‌مندان به دنیای هیدرولیک و پنوماتیک خالی از لطف نیست.

1. صنعت فولاد، از تولید میلگرد تا ورق فولادی با سیستم‌های هیدرولیک

اولین صنعتی در لیست صنایع مرتبط با سیستم هیدرولیک صنعت فولاد و تولید آهن‌آلات است. صنعت فولاد جزو پرکاربردترین صنایع سنگین در زندگی امروزه به شمار می‌رود و تقریبا هیچ سازه،‌ بنا، ابزار و قطعه‌ای بدون قطعه ریز یا درشت آهنی دیده نمی‌شود. مقاطع فولادی از جمله ناودونی، شمش‌های آهنی، میلگرد، تیر آهن، نبشی،‌ پروفیل و همچنین محصولاتی مانند ورق فولادی با ضخامت و ابعاد مختلف،‌ سیم با اندازه‌های گوناگون و فنرهای فولادی از مهم‌ترین اقلام‌هایی‌اند که در صنعت فولاد توسط دستگاه‌های پیشرفته هیدرولیکی تولید می‌شود.

دستگاه‌هایی که در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی پیشرفته‌ای دارند و از اجزایی مانند یونیت هیدرولیک، هیدروموتور و جک‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. برای مثال در خط تولید انواع مقاطع فولادی شاهد فعالیت سیستم‌های هیدرولیکی پیشرفته‌ای هستیم که برخی از آن‌ها قابل تعمیر نیز هستند. اما برخی قطعات مانند یونیت هیدرولیک، هیدروموتور و عملگرها نیاز به خرید و تعویض با قطعه جدید دارند.

2. آشنایی با کاربرد سیستم هیدرولیک در صنعت کاشی و سرامیک

یکی دیگر از صنایع پرکاربرد در ایران، تولید کاشی و سرامیک است. اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده است که کاربرد سیستم هیدرولیک در صنعت کاشی و سرامیک چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که فرآیند ساخت انواع کاشی و سرامیک توسط دستگاه‌های پرس انجام می‌شود. دستگاه‌ پرس کاشی کاملا با قطعات و سیستم‌های هیدرولیکی کار می‌کند و جک‌ها بیشترین وظیفه را در راه‌اندازی یک دستگاه پرس دارند.

در سیستم‌های هیدرولیکی صنعت کاشی و سرامیک انتخاب صحیح و خرید یونیت هیدرولیک برقی اهمیت چشمگیری دارد؛ دلیل این امر مهم استفاده از محصولاتی کاربردی با عمر طولانی است که در برابر فشار سنگین و نوسانات الکتریسیته ماندگاری قابل‌قبولی داشته باشند.

3. کاربرد هیدرولیک در صنایع دفاعی، از سازه پرتاب موشک تا پایه‌های مخابراتی

تا به حال به لحظه پرتاب موشک دقت کرده‌اید؟ یک هدف‌گیری دقیق که در لحظه آتش و پرت شدن،‌ توسط جک‌های هیدرولیکی به محل موردنظر برای اشتعال هدایت می‌شود. به همین سادگی متوجه کاربرد هیدرولیک در صنایع دفاعی شدیم. البته کاربرد سیستم‌های هیدرولیکی در صنایع دفاعی منحصر به خروج موشک نمی‌شود. برای مثال به ‌منظور کلیه حرکات ماشین‌های زرهی و تانک‌ها، سیستم‌های ناوبری دریایی مانند زیر دریایی و کشتی‌های زرهی، ماشین‌های جنگی و انواع هلی‌کوپتر و هواپیماها از انواع سیستم‌های هیدرولیکی مجهز به یونیت،‌ هیدروموتور، جک، شیر و پمپ هیدرولیک استفاده می‌شود.

4. کاربرد هیدرولیک در خودرو و خودروسازی

پمپ هیدرولیک فرمان خودرو اولین گزینه‌ای است که با شنیدن عبارت کاربرد هیدرولیک در خودرو به ذهن می‌رسد؛ اما تقریبا اشتباه است. کاربردی سیستم‌های هیدرولیکی در خودرو و خودروسازی کاملا مرتبط با صنایع هیدرولیکی می‌شود. ساخت اتاق خودرو کاملا توسط سیستم‌های هیدرولیکی انجام می‌شود. همچنین ربات‌های خودروسازی با سیستم‌های هیدرولیکی کار می‌کنند. در نظر داشته باشید کاربرد سیستم هیدرولیک در صنعت خودروسازی برای ماشین‌های سنگین و سبک براساس خط تولید متفاوت است.

صنعت پلاستیک و لاستیک، از مرتبط‌ترین صنایع با سیستم‌های هیدرولیکی

5. صنعت پلاستیک و لاستیک، از مرتبط‌ترین صنایع با سیستم‌های هیدرولیکی

اگر کمی با دستگاه تزریق پلاستیک آشنایی داشته باشید،‌ حتما بارها نام قطعه‌ای به اسم پمپ هیدرولیک دستگاه تزریق پلاستیک را شنیده‌اید. همین اولین نکته نشان‌دهنده اهمیت سیستم‌های هیدرولیکی در صنعت پلاستیک و لاستیک است. پمپ هیدرولیک یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم‌های هیدرولیکی است که دستگاه‌های ساخت پلاستیک بدون آن‌ها قادر به ادامه فعالیت در خط تولید نیستند.

اجزای دیگری که در کاربرد سیستم هیدرولیک در صنعت پلاستیک نقش موثری دارند شامل: جک‌ها برای عمل تزریق و باز و بسته کردن قالب و همچنین هیدروموتور برای بارگیری مواد پلاستیک توسط ماردون درون سیلندر می‌شوند. پخت لاستیک نیز یکی دیگر از صنایع وابسته به سیستم‌های هیدرولیکی است که در این فرآیند،‌ بیشترین نقش را جک‌های هیدرولیکی دارند.

6. کاربرد سیستم‌های هیدرولیک در صنایع چوب چیست؟

صنعت چوب به‌عنوان یکی از صنایع مادر شناخته می‌شود و استفاده از لوازم و وسایل چوبی بخشی جدا نشدنی از زندگی امروز بشر به شمار می‌روند. تولید تخته‌های چوبی مانند ام دی اف و نئوپان که مواد اولیه ساخت قطعات و لوازم چوبی به شمار می‌روند توسط ماشین آلات نجاری، ماشین آلات صفحه‌ای و فنیشینگ انجام می‌شوند. کلیه دستگاه‌های مربوط به ساخت مواد اولیه در صنعت چوب تحت سیستم‌های هیدرولیکی عمل می‌کنند. برای مثال اره اسلایسر، اره دور کن، پرس وکیوم، سوراخ زن صفحه‌ای، رنده یک طرفه، تیغ تیز کن، شیپر نجاری و جمع کن چوب همگی مجهز به سیستم‌های هیدرولیکی هستند.

7. استخراج از معادن بدون سیستم‌های هیدرولیکی امکان‌پذیر نیست

در فیلم‌های قدیمی فرایند استخراج از معادن توسط ابزارهای دستی مانند بیل و کلنگ انجام می‌شد. اما امروزه سیستم‌های پیشرفته هیدرولیکی در معادن تاریک در دورافتاده‌ترین نقاط جهان نیز راه پیدا کرده‌اند. انواع لودر،‌ بیل مکانیکی، دستگاه‌های سنگ شکن، لیفتراک و دراگ لاین از جمله ماشین‌آلات حفاری و قابل استفاده در معادن هستند که توسط جک‌های قطور، پمپ‌های هیدرولیکی و انواع شیر،‌ فیلتر و روغن هیدرولیکی به حرکت درمی‌آیند و جایگزین ابزار ابتدایی استخراج و اکتشاف معدن‌ها شده‌اند.

کاربرد هیدرولیک در کشاورزی،‌ بازوی کاشت و برداشت

8. کاربرد هیدرولیک در کشاورزی،‌ بازوی کاشت و برداشت

صنعت کشاورزی دیگر مانند قرن‌ها پیش نیست که با مشقت و سختی‌های بسیار توسط انسان و حیوان انجام شود. برای صحبت درباره کاربرد هیدرولیک در کشاورزی مستقیما می‌توان به ماشین‌آلات کشاورزی اشاره کرد. در صنعت کشاورزی نوین ماشین‌های بسیاری که برپایه سیستم‌های هیدرولیکی کار می‌کنند جایگزین انسان و حیوانات شده‌اند. انواع پمپ هیدرولیک مانند پمپ‌های دنده‌ای، پره‌ای و پیستونی بیشترین کاربرد را در ماشین‌الات کشاورزی دارند. عملیات پایین بردن، بلند کردن و جابه‌جایی قطعات بزرگ ماشین‌های کشاورزی نیز توسط جک‌ها و عملگرهای هیدرولیکی انجام می‌شود.

انواع تراکتورها، کمباین، تیلر،‌ علف بر و خرمن کوب از مهم‌ترین ماشین‌های پیشرفته در صنعت کشاورزی هستند که همگی مجز به سیستم‌های پیشرفته هیدرولیکی‌اند.

9. دستگاه‌ها و تجهیزات شهربازی،‌ ابزاری پر از جک‌ها و هیدروموتورها

 وسایل غول‌پیکر شهربازی و دستگاه‌های تفریحی مانند ماشین‌های کوبنده، خرچ و فلک و سایر وسایل هیجانی متشکل از پیچیده‌ترین ساختار و سیستم‌های هیدرولیکی هستند. شاید در زمان بازی با یک نگاه ساده متوجه این ساختار پیچیده هیدرولیکی نشویم، اما متخصصین هیدرولیک با همان نگاه اولیه متوجه استفاده از جک‌ها، پمپ‌های هیدرولیکی و عملگرهای مختلف در دستگاه‌های شهر بازی می‌شوند.

10. صنعت راه سازی و ساختمان، کاربرد هیدرولیک در جرثقیل عظیم‌الجثه تا باب کت

به جرات می‌توان گفت در هیچ صنعتی به اندازه صنعت راه و ساختمان سازی از سیستم‌های هیدرولیکی در ابزار و وسایل استفاده نمی‌شود. کلیه ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی از جرثقیل‌ها تا کوچک‌ترین ماشین‌آلات مانند باب کت مجهز به انواع جک‌ها، پمپ هیدرولیک،‌ شیرآلات،‌ یونیت و الکتروموتورهای جدید و پیشرفته هستند. باتوجه‌به اهمیت کار ماشین‌های راه و ساختمان سازی، سیستم‌های هیدرولیکی این تجهیزات نیاز به سرویس و تعمیرات دوره‌ای دارد، همچنین اگر قصد خرید قطعات جدید را دارید،‌ باید نسبت به برندها و تشخیص قطعه اصل تجربه کافی داشته باشید. در بخش بعدی متخصصین باتجربه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم که فرآیند خرید،‌ سفارش ساخت و تعمیر سیستم هیدرولیکی ماشین‌های راه سازی و ساختمان سازی را با آسودگی خاطر انجام دهید.

سیستم‌های هیدرولیک را با کمک تیم هیدشاپ راه‌اندازی یا تعمیر کنید

 

سیستم‌های هیدرولیک را با کمک تیم هیدشاپ راه‌اندازی یا تعمیر کنید

در این مقاله درباره کاربرد سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که سیستم‌های هیدرولیکی محدود به صنایع نامبرده شده از جمله:‌ صنعت کشاورزی، راه و ساختمان‌سازی، صنعت و معدن و سایر موارد نمی‌شود. سیستم هیدرولیک در صنایعی از جمله دریانوردی، فضانوردی، خودروهای سواری و باری، در صنایع غذایی مانند کنسروسازی، کاغذ سازی، بسته بندی، چاپ و راه آهن نیز کاربرد دارد که در این مقاله فرصت کافی برای پرداختن به آن‌ها وجود ندارد.

کلیه صنعتگران در صنایع مختلف برای سفارش ساخت،‌ خرید یا تعمیر بخشی‌های مختلف سیستم‌های هیدرولیکی نیاز به کسب راهنمایی و مشاوره با افراد متخصص و با تجربه دارند. تیم فنی فروشگاه هیدرولیک هیدشاپ با بیش از 15 سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت قطعات هیدرولیکی آماده خدمت‌رسانی در زمینه خرید و فروش انواع قطعات هیدرولیکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فقط کافی است وارد سایت هیدشاپ به آدرس hydshop شوید یا با شماره تلفن 0217773719 تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید