لوازم آرایشی که نباید مشترکا استفاده کنید

کدخبر: ۵۴۱۱۳۰
آخرین باری که با دوست صمیمی و عزیزتان کنار یک آینه آرایش می‌کردید را به یاد دارید؟ چندبار وسیله‌های آرایشی را با هم به اشتراک گذاشتید؟ زمانی که می‌خواستید رژ لب همرنگی داشته باشید یا به نظرتان کیفیت ریمل فرد مقابل بهتر بود؟ هدف از مطرح کردن تمام این سوالات این بود که متوجه شوید به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی امری متداول است و بسیاری از ما بارها و بارها ممکن است این کار انجام داده باشیم.
لوازم آرایشی که نباید مشترکا استفاده کنید

این در حالی است که اشتراک لوازم آرایشی بهداشتی، یکی از علل جدی ابتلا به عفونت‌های پوستی میان خانم‌ها است. به همین خاطر بهتر است این موضوع را جدی بگیرید و تا حد امکان از اشتراک لوازم شخصی خود با دیگران بپرهیزید.

اشتراک لوازم آرایشی تا چه حد خطرناک است؟

لوازم آرایشی بهداشتی، از دو طریق می‌توانند دردسر ساز شوند و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های پوستی فراهم نمایند. در قدم اول، کیفیت و اصل بودن آنها مطرح است. استفاده از لوازم آرایشی فیک و بی‌کیفیت، سلامت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای حل این مشکل، کافی است به سایت لوازم آرایشی بهداشتی معتبری مراجعه نمایید و با خیال راحت خرید کنید.

اما مشکل دیگری که وجود دارد، اشتراک این لوازم با دیگران است. بسیاری از افراد، خطر اشتراک لوازم آرایشی بهداشتی را جدی نمی‌گیرند. در صورتی که این کار می‌تواند عوارض ناخوشایند و حتی جبران ناپذیری را برای سلامت به دنبال داشته باشد.

  • عفونت چشمی و ورم ملتحمه

  • ابتلا به تبخال‌های پوستی

  • سرماخوردگی و آنفولانزا

  • بیماری بلفاریت

  • تاول، جوش و بثورات پوستی

  • ابتلا به قارچ‌های پوستی و ناخن

همه این موارد، از بیماری های متداول پوستی، به دلیل استفاده از لوازم آرایشی مشترک است.

لوازم آرایشی بهداشتی که نباید به اشتراک بگذارید

پیش از هر چیزی، لازم است بدانید که به اشتراک گذاشتن لوازم شخصی آرایشی و بهداشتی مطلقا کار نادرستی است و نباید انجام شود. اما در این میان، برخی از محصولات وجود دارند که ریسک انتقال آلودگی و ایجاد بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژ لب

رژ لب‌ها، یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی میان خانم‌ها هستند. اگر شما هم کیف آرایشی خود را باز کنید، تعدد رژ لب‌ها بیش از دیگر لوازم آرایشی به چشمتان می‌آید. رژ لب‌ها علاوه بر ظاهر جذابی که به لب‌ها می‌دهند، به عنوان عنصر اصلی تکمیل کننده میکاپ نیز نقش دارند.

اما نکته‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تاثیر آنها بر سلامت پوست و بدن است. رژ لب‌ها در تمام طول روز روی پوست لب‌هایمان باقی می‌مانند و مقدار زیادی از آن وارد بدن و سیستم گوارش شما می‌شود. به همین خاطر است که انتخاب رژ لب با کیفیت بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. رژ لب از آن دسته از لوازم آرایشی است که نباید با دیگران به اشتراک بگذارید. فرقی نمی‌کند بافت رژ لب شما مایع است یا جامد، در هر صورت در اثر تماس با پوست لب، مقداری از باکتری‌های نرمال پوست و آلودگی‌ها را جذب می‌نماید.

این آلودگی، ممکن است برای خود شما مشکل خاصی به وجود نیاورد. اما به محض اینکه آن را با فرد دیگری به اشتراک بگذارید، علاوه بر انتقال آلودگی پوستی شما، میکروارگانیسم‌های فرد مقابل را نیز به بافت رژ لب جذب می‌شود. این امر، اغلب با احتمال ابتلا به تبخال‌ و برخی بیماری‌های پوستی در هر دو طرف همراه است.

ریمل

ریمل و خط چشم

چشم‌ها یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین اعضای بدن شما هستند و به راحتی تحت تاثیر آلودگی‌های محیطی و بیرونی قرار می‌گیرند و دچار عفونت می‌شوند. این مشکل، زمانی به وجود می‌آید که اپلیکاتور یا بافت ریمل، خط چشم، سایه  و ... به هر دلیلی در معرض آلوگی‌های محیطی قرار بگیرند. این محصولات آرایشی به محض ارتباط با پلک، مژه و چشم‌های شما، آلودگی را انتقال می‌دهند و مشکل ساز می‌شوند.

یکی از دلایل عمده عفونت‌های چشمی مرتبط با آرایش، استفاده از لوازم آرایشی فرد دیگر یا به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش شخصی است. این کار، باعث انتقال دو طرفه آلودگی‌ها می‌شود و به راحتی سلامت چشمتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی آلوده در اطراف چشم، عفونت ملتحمه است. این عارضه اغلب با التهاب، قرمزی، سوزش  و خارش چشم همراه است و در صورت عدم رسیدگی ممکن است عود کند.

براش‌های آرایشی و بیوتی بلندرها

چند بار تا به حال براش یا بلندر دوستتان را با خیال راحت قرض گرفته‌اید و آرایشتان را به پایان رسانده‌اید؟ براش‌ها و بلندرها، از جمله لوازم آرایشی هستند که نقش آنها در زمینه انتقال آلودگی دست کم گرفته شده است. احتمالا شما هم بر این باور هستید که تبادل براش‌های آرایشی آنقدرها هم که به نظر می‌رسد خطرناک نیست. 

براش‌های آرایشی

برای درک اهمیت این موضوع بیایید نگاهی کوتاه به عملکرد آنها بیندازیم:

بیوتی بلندرها، اغلب به صورت ضربه‌ای برای فید فونداسیون و کانتور در سراسر پوست ما حرکت می‌کنند. ضربه‌های پیاپی بلندر علاوه بر پخش کردن لایه‌های آرایشی، مقداری از آلودگی، چربی طبیعی و باکتری‌های پوستی را در بافت اسفنجی خود جذب می‌نماید.

براش‌ها نیز همین ساز و کار را دارند و از این قاعده مستثنی نیستند. حتی برخی متخصصان پوست، توصیه می‌کنند از تماس براش با بخش‌هایی از پوست که دچار آکنه‌های چرکی و التهابی هستند نیز خودداری نمایید. چرا که ممکن است این آلودگی را به نقاط دیگر صورتتان انتقال دهند و باعث گسترش آکنه شوند. با توجه به این موضوع، الان به خوبی از اهمیت به اشتراک نگذاشتن بلندرها و براش‌های خود با دیگران آگاه هستید.

دئودورانت و مام رول

به اشتراک گذاشتن دئودورانت و مام رول با دیگران، بزرگترین اشتباهی است که ممکن است درباره مراقبت از لوازم بهداشتی خود مرتکب شوید. این محصولات، به طور مستقیم با نرمال فلورهای پوست زیر بغل، مایع تعریق و ... در ارتباطند. به همین خاطر منبعی جدی برای انتقال عفونت و بیماری‌های پوستی به شمار می‌روند. از جمله عوارض به اشتراک گذاشتن مام و دئودورانت، ابتلا به قارچ پوستی، التهاب، خارش و سوزش پوست ناحیه زیر بغل است.

سوهان و ناخن گیر

لوازم بهداشتی که برای حفظ سلامت ناخن‌های خود استفاده می‌کنید را با دیگران به اشتراک نگذارید. بسیاری از افراد در حالی که اصلا خبر ندارند، ممکن است به قارچ ناخن یا برخی بیماری‌های پوستی مبتلا باشند. استفاده مشترک از این دست لوازم بهداشتی، ممکن است باعث انتقال این بیماری‌ها شود.

لیست لوازم بهداشتی که نباید به اشتراک گذاشت به همینجا ختم نمی‌شود. از جمله دیگر وسیله‌های شخصی که باید در نگهداری آنها توجه لازم را به خرج دهید و از اشتراک آنها خودداری شامل موارد زیر هستند:

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید