آمار حوادث ناگوار هوایی در ایران

کدخبر: ۵۴۱۶۷۷
سوانح هوایی یکی از مشکلاتی می‌باشد که متاسفانه در ایران در تاریخ‌های مختلف رخ داده است. این سوانح می‌تواند برای کشور و حتی شرکت‌های هواپیمایی، خسارات مالی و جانی در پی داشته باشد؛ حتی در برخی از موارد باعث می‌شوند که خیلی از افراد از خرید بلیط هواپیما امتناع کنند و ترجیح دهند به شکل دیگری سفر داشته باشند.
آمار حوادث ناگوار هوایی در ایران

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به سایت علی بابا مراجعه کنید و از ایرلاین‌های مختلف بلیط خود را تهیه کنید. حتی اگر سوالی در زمینه خرید بلیط دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به آمار حوادث ناگوار هوایی در ایران داشته باشیم؛ چرا که ممکن است از نظر بسیاری از افراد موضوع جالبی باشد. اگر مایل هستید در این باره چیزی بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

حوادث ناگوار هوایی در ایران در چه سال‌هایی اتفاق افتاد؟

امروزه نسبت به گذشته صنعت هواپیمایی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است و تقریبا می‌توان گفت که هواپیماها از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار هستند. در ایرلاین‌های داخلی با توجه به امکاناتی که برای آن در نظر گفته شده؛ شاهد بهترین هواپیماها و همچنین کادر پرواز مطمئن هستیم و به همین دلیل امروزه کمتر حوادث ناگوار هوایی رقم می‌خورد. اما بهتر است نگاهی به این حوادث در سال‌های گذشته داشته باشیم.

سال 1359 تا 1367

از سال 1359 تا سال 1367 شاهد چند حوادث ناگوار هوایی در کشورمان بودیم. در تیرماه 67، هواپیمای ایرباس آ-300 در پرواز شماره 655 ایران ایر به وسیله یک ناو جنگی آمریکایی مورد هدف قرار گرفت و حدود 290 نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این در حالی بود که در آبان ماه سال 1365، فروند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زاهدان سقوط کرد و در پی این حادثه، 98 نفر فوت کردند.

سال 1380 تا 1384

سال 1380 تا 1384 سال خوبی برای ایران از نظر حوادث ناگوار هوایی نبود! در بهمن ماه سال 1380، یک هواپیمای توپولوف-154 در منطقه خرم آباد با کوه برخورد کرد و آتش گرفت. این موضوع باعث شد که 119 نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دهند. در سال 1382 هم شاهد دو حادثه ناگوار بودیم که یکی از آن‌ها به دلیل نقص فنی هواپیما در قشم اتفاق افتاد و 30 نفر از افراد جان خود را باختند. در اردیبهشت سال 1384، یک فروند بوئینگ 707 هواپیمایی، ابتدای پرواز از فرودگاه مهرآباد منحرف شد و وارد رود کن شد که متاسفانه در این حادثه یک نفر کشته شد .

آمار حوادث ناگوار هوایی در ایران

در 15 آذر همان سال، یک فروند هواپیمای سی-130 ارتش ایران بر روی منطقه‌های مسکونی تهران سقوط کرد و باعث شد 110 نفر جان خود را از دست بدهند. افرادی که در این هواپیما حضور داشتند، خبرنگاران و پرسنل ارتش بودند.

سال 1386

12 دی 1386، یک فروند هواپیمای فوکر 100 ، زمانی که قصد داشت از فرودگاه مهرآباد بلند شود و به سمت مقصد شیراز برود، چرخ‌هایش به علت انحراف از باند فرودگاه، کنده شد و باعث شد که بال هواپیما آتش بگیرد. در آذرماه همان سال، یک فروند هواپیمای نظامی اف-4 فانتوم ارتش ایران به این دلیل که نقص فنی دارد، کمی بعد از پرواز در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و متاسفانه سرنشینان آن کشته شدند.

سال 1387

سال 1387 هم سالی پر از اتفاقات ناگوار برای کشورمان بود. در شهریور ماه 87، شاهد سقوط هواپیمای بوئینگ 737 ایرانی بودیم که حدود 70 نفر از آنان در این حادثه کشته شدند. در بهمن ماه همان سال هم، یک هواپیمای مسافربری در حوالی استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر سقوط کرد و خاطره تلخی برای خانواده سرنشینان این هواپیما رقم زد.

تیرماه سال 1387 هم یک هواپیمای شکاری که در حین انجام فعالیت، سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان در این حادثه فوت کردند.

آمار حوادث ناگوار هوایی در ایران

سخن پایانی

متاسفانه چه در ایران چه در بسیاری از کشورهای دیگر، آمار حوادث ناگوار هوایی کم نیست و ممکن است این اتفاقات به دلیل اشکال و نقص فنی در هواپیما و بسیاری از دلائل دیگر رخ دهد. در هر صورت ممکن است به همین دلیل خیلی از افراد فوبیای پرواز داشته باشند. دیگر لازم نیست که نگران این گونه حوادث هم باشید؛ چرا که امروزه با گسترش صنعت هواپیماسازی، این اتفاقات خیلی کمتر رخ می‌دهند و اکثر پروازها با امنیت کامل اتفاق می‌افتد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید