خوردن چای در دوران بارداری ایمن است؟

کدخبر: ۵۴۲۳۱۴
وقتی متوجه می‌شوید که باردار هستید، نگرانی شما درباره بایدها و نبایدهای غذایی و نوشیدنی‌ها به حداکثر می‌رسد. گاهی این احتمال وجود دارد که ندانید چه نوشیدنی یا غذایی برای شما مفید یا گاها مضر است. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که اطلاعات خود را درباره مواد غذایی ایمن بالا ببرید یا با پزشک خود مشورت کنید.
خوردن چای در دوران بارداری ایمن است؟

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که افراد همچنان در دوران بارداری از نوشیدن آن لذت می‌برند. برخی از زنان باردار و شیرده معتقدند که نوشیدن چای باعث کاهش فشار خون و تامین آب مورد نیاز آنها در این دوران می‌شود. همچنین این موضوع نیز بسیار شنیده می‌شود که عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری، پس از نوشیدن چای برطرف می‌شود. در نهایت نیز زنان باردار معتقدند که در هفته‌های آخر بارداری، نوشیدن چای به آنها کمک کرده است تا برای یک زایمان راحت آماده شوند.

درست است که نوشیدن چای در دوران بارداری، فوایدی دارد اما باید دقت کنید که مصرف زیاد آن ممکن است برای افراد باردار و شیرده ایمن نباشد و مشکلات و موضوعات خاصی را برای آنها ایجاد کند. در این مقاله همراه ما باشید تا به‌طور خاص به موضوع نوشیدن چای در دوران بارداری بپردازیم.

خوردن چای در دوران بارداری ایمن است؟

مصرف چای را در دوران بارداری خود محدود کنید. چای‌ها با اسامی و عناوین مختلف، کافئین زیادی دارند. فرقی نمی‌کند که شما کدام چای را برای مصرف روزانه خود انتخاب کرده‌اید، چای سیاه، سفید، سبز، ماچا و هر نوع نوشیدنی که کافئین زیادی دارد، می‌تواند در دوران بارداری برای شما مضر باشد. کافئین هر فنجان چای (240 میلی‌لیتر) می‌تواند شامل اعداد زیر باشد:

  • ماچا: 60 تا 80 میلی‌گرم

  • چای اولانگ: 38 تا 58 میلی‌گرم

  • چای سیاه: 47 تا 53 میلی‌گرم

  • چای سفید: 25 تا 50 میلی‌گرم

  • چای سبز: 29 تا 49 میلی‌گرم

مصرف بیش از اندازه هر نوع چایی می‌تواند عوارض خاصی برای شما و جنین در دوران بارداری ایجاد کند. در حقیقت کافئین از جفت عبور می‌کند و جنین نمی‌تواند این ماده را به‌درستی تجزیه کند. در این شرایط جنین عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین را تجربه خواهد کرد و نمی‌تواند آن را به‌درستی تجزیه و دفع کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که جنین‌هایی که در معرض کافئین بیش از اندازه قرار گرفته‌اند، با احتمال بیشتری دچار نقایص مادرزادی، وزن کم و حتی زایمان زودرس شده‌اند.

همچنین در موردهای خاص دیده شده که مصرف کافئین زیاد باعث سقط جنین و مرده‌زایی شده است. همچنان به نظر می‌رسد که برخی از زنان باردار نمی‌توانند مصرف چای را به حداقل برسانند؛ در این شرایط خوب است بدانید خطرات نوشیدن چای زمانی که زنان باردار مصرف کافئین خود را به 300 میلی‌گرم در روز محدود کنند، به کمترین حالت خود خواهد رسید.

تمام موارد ذکر شده درباره نوشیدن چای و مصرف کافئین، با توجه به شرایط و بدن شما تغییر خواهند کرد پس بهتر است در این شرایط با پزشک خود مشورت کنید و بهترین اندازه مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای خود انتخاب کنید. چای‌ها نسبت به قهوه، کافئین کمتری دارند پس پیشنهاد می‌شود مصرف چای را در اولویت مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار قرار دهید.

برخی زنان باردار و شیرده، به دلیل جذب مواد مغذی از انواع چای در طول روز استفاده می‌کنند اما باید این نکته را در نظر بگیرید که مکمل‌های شیردهی و بارداری تجویز شده توسط پزشک، به هیچ‌ عنوان نباید قطع شوند زیرا ویتامین‌های شما از این مکمل‌ها تامین خواهند شد.

مکمل های شیردهی

برخی چای‌ها کافئین ندارند اما مصرف آنها می‌تواند باعث سقط جنین یا زایمان زوردرس شود؛ مانند:

  • رازیانه

  • زغال‌اخته

  • گل گاوزبان

  • شیرین بیان

  • آویشن

  • کوهوش آبی

  • کوهوش سیاه

  • کندر

  • بابونه

در دوران بارداری دقت کنید که مصرف بیش از اندازه برخی از دمنوش‌ها باعث بروز قاعدگی می‌شوند و این موضوع به این معناست که ممکن است باعث سقط جنین شوند. همچنین این دمنوش‌ها و برخی انواع چای ممکن است با داروها و مکمل‌های مصرفی شما تداخل کنند و عوارض نامناسبی را در دوران بارداری ایجاد کنند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که در این دوران مصرف دمنوش‌ها و چای‌های کافئین‌دار را به حداقل برسانید تا بارداری ایمن‌تری داشته باشید.

از خرید چای‌های باز و فله‌ای در دوران بارداری خودداری کنید. این نوع چای‌ها ممکن است آلوده باشند و باعث ایجاد شرایط پرخطر و ناامن برای شما شوند. در این دوران مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده و پاستوریزه را در اولویت قرار دهید، در غیر این‌صورت ممکن است خطر ابتلای جنین به آلودگی‌ها و باکتری‌ها افزایش یابد.

مصرف چای در دوران بارداری چه عوارضی برای من دارد؟

به‌طورکلی مصرف اندازه و استاندارد انواع چای‌های کافئین‌دار در دوران بارداری برای شما خطری نخواهد داشت، مگر این‌که مصرف این نوع چای، کافئین دریافتی روزانه شما را از 300 میلی‌گرم بیشتر کند. در این شرایط کافئین وارد جنین می‌شود و جنین نمی‌تواند این میزان کافئین را به‌درستی تجزیه و دفع کند.

در این شرایط این احتمال وجود دارد که بارداری شما پرریسک شود و نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. از طرفی بدن برخی مادران نسبت به کافئین موجود در چای بسیار حساس است. در این شرایط حتما با پزشک خود مشورت کنید و بدانید که کافئین روزانه دریافتی شما باید خیلی کمتر از یک مادر معمولی باشد.

متخصصان بارداری به زنان باردار توصیه می‌کنند که از مصرف هرگونه گیاه و دمنوشی، بیشتر از حد استاندارد، خودداری کنند. در حقیقت شرایط شما در دوران بارداری، خاص است و شما به مراقبت و حساسیت‌هایی ویژه‌ای نیاز دارید. برخی از انواع چای‌ها در هفته‌های اول بارداری منع می‌شوند، در این‌باره با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

کلام آخر

علی‌رغم این موضوع که چای، یک نوشیدنی طبیعی است اما در اندازه‌های مصرفی بسیار زیاد در دوران بارداری می‌تواند خطرآفرین باشد. چای‌های کافئین‌دار در میزان استاندارد، برای شما و جنین بی‌خطر هستند اما اگر مصرف چای بیشتر از اندازه مجاز باشد، می‌تواند بارداری شما را به خطر بیندازد.

همچنین بهتر است دقت کنید که مصرف برخی دمنوش‌ها در این دوران می‌تواند خطر سقط جنین، زایمان زودرس و بروز نقایص مادرزادی را افزایش دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ماه‌های اول بارداری از مصرف زیاد چای‌ها و دمنوش‌ها اجتناب کنید و در ادامه با پزشک خود درباره این موضوع مشورت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید