گنجنامه، گردشگری زمستانه و نخستین برف سال

کدخبر: ۵۴۴۷۹۳
شادی آوردی ای امید سپید ...
گنجنامه، گردشگری زمستانه و نخستین برف سال

«برف نو! سلام! سلام! /بنشین، خوش نشسته‌ای بر بام/ پاکی آوردی ای امید سپید/ همه آلودگی‌ست این ایام ...» دغدغه‌های روزمره را بگذارید کنار، اندکی به برف بیاندیشید، به شهری که روزگاری با برف معنای دیگری پیدا می‌کرد، معنایی که امروز به فراموشی سپرده شده و مردم همدان بیشتر چشم‌انتظار آن روزگار هستند.  

آن‌هایی که دهه‌های 30 و 40 همدان را دیده‌اند بهتر می‌دانند که همدان چه تجربه‌های سردی را از سر گذرانده است، تجربه‌هایی که حتی به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شد، برخی از قدیمی‌ها می‌گویند «کودک در گهواره از سرما جان خود را از دست می‌داد،» اما حالا دیگر خبری از آن سرماها نیست، حالا دیگر باید دعا بخوانیم و دست به دامان آسمان شویم تا دلش رحم بیاید و دانه‌های سفید امید را روی الوند سرازیر کند. الوندی که از روزهای میانی پاییز، تا فروردین پیراهنی از برف بر تن داشت.

برف آن روزها از نظر مردم، با برف امروز از نظر مردم تفاوت‌های زیادی کرده است، آن روزها برف هم برکت خدا بود، هم مصیبت! مصیبت برای برخی از مردم جامعه که توان اقتصادی خوبی نداشتند. اوضاع از این قرار بود که همدانی‌ها باید آذوغۀ 4 ماه را در خانه ذخیره می‌کردند که نکند در کوران سرما، بی غذا بمانند، بنابراین سرما برای آنانی که توان اقتصادی کمی داشتند، دردسر ساز بود، اما از طرف دیگر، نوید بهاری خوب و پر از نعمت داشت. کشاورزی رونق می‌گرفت و محصول فراوان می‌شد.

photo_2018-03-09_11-42-45

اما امروز برف غیر از نعمت‌های فراوان و نوید پرآبی و پر محصولی، برای گردشگران و صنعت گردشگری هم یک ابزار درآمدزایی ویژه به حساب می‌آید. به این ترتیب که «گردشگری زمستانی» امروز یکی از پررونق‌ترین و پرطرفدارترین گونه‌های گردشگری در سطح جهان و کشور در فصل سرد به شمار می‌رود.

همدان و دامنۀ الوند هم بر همین اساس، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید. گنجنامه، تاریک‌دره، کیوارستان، مسیر میدان میشان، دشت میشان، کلاغ‌لانه و مسیر قلۀ الوند از آن دست مسیرهایی است که مورد توجه گردشگران، گردشگران ورزشی و ... قرار دارد.

این مسیرها اما به دو صورت پیمایش می‌شوند. برخی که علاقمند هستند حتماً مسیر را پیاده طی کنند و از این دریچه، جسم خود را هم ورزش بدهند، کوهنوردی را انتخاب می‌کنند، اما گروه دیگر که اغلب خانواده‌ها و کودکان و افراد مسن هستند، تله‌کابین گنجنامه را برای طی مسیر بر می‌گزینند. تله‌کابین گنجنامه مسیر ابتدای دامنه تا میدان میشان را طی کرده و تصویری زیبا با چشم‌انداز شهر همدان و دامنۀ الوند برای گردشگر فراهم می‌کند. تصویری که در قاب‌های جاودانۀ گردشگر خواهد ماند.

IMG-20200610-WA0013

البته بخش دیگری از گردشگران که از گرشگری در برف، فقط چای، دمنوش، یا قهوه نوشیدن در فضای سرد را دوست دارند و آرامش محیط برای‌شان جذاب است، به شکل دیگری می‌توانند در فضای گنجنامه از سرما و چشم‌انداز برف‌گیر لذت ببرند.

پیشنهاد ما برای آن‌ها سکونت در ویلاهای مجتمع تفریحی توریستی گنجنامه است، ویلاهایی که تصویری جاودانه برای آلبوم خاطرات ذهنی افراد ثبت می‌کند. این دست گردشگران می‌توانند در این فضا روی بالکن یا پشت پنجره بنشینید، چای بنوشند، موسیقی مورد علاقۀ خودشان را گوش دهند و با طبیعت احساس یگانگی کنند.

اگر تا امروز، برای سفر به همدان در برف و سرمای زمستان تصمیم نگرفته بودید، در اولین فرصت، و حالا که برف نو روی شانه‌های الوند و گنجنامه نشسته است، کفش‌های زمستانی را بپوشید، عزم راه کنید، و به شهر زیبای همدان بیایید؛ مطمئن باشید این دی ماه در زندگی شما خاطره‌انگیر خواهد شد. فقط یادتان باشد اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید ابزارهای لازم را همراه داشته باشید. همدان، گنجنامه و مسیر زیبای رسیدن به گنجنامه منتظر گام‌های گرم شما در این روزهای برفی اول دی ماه است.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید