کلیدواژۀ شادی در سفر وزیر میراث به همدان

خدا؛ «شادی» مردم را آفرید

کدخبر: ۵۴۵۶۵۷
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دو سفری که سال جاری به استان همدان داشته، یکی همراه هیئت دولت در مرداد ماه بوده و دیگری هشتم دی‌ماه که از ملایر و نهاوند بازدید کرده است. در این دو سفر یکی از کلیدواژه‌هایی که مورد اشاره قرار داده، «شادی» است، و اینکه مردم در کنار عزاداری به شادی هم نیاز دارند.
خدا؛ «شادی» مردم را آفرید

اما این اشاره‌ها در کجا بوده و چه نتایجی می‌شود از این تاکیدات وزیر میراث گرفت. اشارۀ اول پس از ورود به منطقه تفریحی، توریستی گنجنامه (دهکده گنجنامه) و مواجهه با کتیبه‌های باستانی داریوش و خشایارشاه بوده و اشارۀ دوم در سفر دوم به استان و شهرستان ملایر و حضور در جلسۀ شورای اداری شهرستان ملایر.

 ایسنا در گزارش خود از جلسۀ شورای اداری نوشته که «ضرغامی با بیان اینکه بی توجهی به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری‌ها در این حوزه است، تصریح کرد: عزاداری‌ها در سطح بالایی برگزار می‌شود، اما مردم به شادی، تنوع و سرگرمی هم نیاز دارند.  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه در متن کتیبه‌ها به شادی اشاره شده است، افزود:  اشاعه شادی در جامعه موضوعی است که بارها به آن تاکید کرده‌ایم و جامعه امروزی به آن نیازمند است‌.»

47-1

این دو اشاره به مقولۀ شادی، توسط وزیر میراث در دو سفر به همدان نشان از این دارد که مسالۀ شادی در فضای فرهنگی و گردشگری موضوعی است که باید به آن توجه شود. البته که مراد از شادی، شیوه‌ای از شادمانی‌ست که در چهارچوب قوانین و عرف و شرع کشور بوده و طبیعی است که هر گونه شادی خارج از این چهارچوب مدنظر وزیر نبوده است، اما همینکه در این مسیر، یکی از متولیان فرهنگ و تمدن کشور، این نگاه را به جامعۀ انسانی مرتبط با گردشگری دارد جای امیدواری دارد.

به بیان دیگر، جامعۀ انسانی بر اساس توازن است که می‌تواند تعادل زیستی خود را حفظ کند. به همان میزان که انسان به غم عکس‌العمل روانی نشان می‌دهد، نیازمند این است که با شادی توازن روانی خود را رعایت کند؛ و هم از این روست که خداوند این تناسب را در انسان به ودیعه نهاده است.

photo_2018-07-22_09-56-14

و خداوند شادی را برای مردم آفرید

در همین راستا، یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در غرب کشور «شادی برای مردم» را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف خود و تابلوی رفتار خود در مواجهه با گردشگران قرار داده است. دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، با نگاهی به شرایط کشور، تلاش کرده تا فضایی مفرح و شادمانه را که توام با آرامش و آسایش است برای همشهریان، هم‌استانی‌ها و مردم ایران و گردشگران خارجی ایجاد کند که آن‌ها آرامش، شادی، هیجان را همزمان در یک مجموعه حس کنند.

آرامش را می‌توانند در ویلاهای کوهستانی و تله کابین با چشم‌اندازهای زیبا و منحصر به‌فرد آن بیابند، هیجان را در تیرول، بانجی جامپینگ و سورتمه ریلی و احساس خوب را در غار آکواریوم و اتاق نمک و ... ؛ این‌ها همه برای ایجاد تعادل در روح انسان ضروری است. جایی که آدمی پر از انرژی‌های منفی می‌شود، جایی که انسان در فشارهای روزمرۀ زندگی لوح وجودی خود را تیره و آشفته می‌بیند، یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌تواند روح آدمی را به شرایط تعادل بازگرداند رفتن به مکان‌هایی است که سرشار از ایجاد هماهنگی در روح و جسم انسان باشند، جایی که شادی را به عنوان یک کالای ارزش‌آفرین وارد روحیۀ انسان ‌کند.

نتیجه اینکه اگر در ادیان و مذاهب مختلف، اگر در کتیبه‌ها و آثار تاریخی به جای مانده از دوران مختلف اشاراتی به شادی شده، از این روست که انسان در تمام ادوار، همانگونه که به غذای جسم نیاز داشته، نیازمند تامین غذای روح هم بوده و شادی بخش قابل توجهی از این غذای روح بوده است.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید