تیوپ سواری دیروز، سورتمه سواری امروز!

کدخبر: ۵۴۶۱۶۴
روش بازی هم اینطور بود که تیوپ را باد می‌کردند و به نسبت اندازۀ آن (از ماشین‌های کوچک تا ماشین سنگین) چند نفری روی آن سوار می‌شدند، و سر می‌خوردند.
تیوپ سواری دیروز، سورتمه سواری امروز!

برف که می‌آمد برای مردان خانواده در همدان چند حالت داشت! اگر شب شروع به باریدن می‌کرد که نیمه‌شب اغلب همسایه‌ها به پشت بام می‌رفتند و برف‌ها را به اصطلاح «می‌رُفتند»، این کار یکی به خاطر نشت‌نکردن آب به سقف و داخل منزل بود و دیگری به این دلیل که اگر مقدار برف زیاد می‌شد، امکان تخلیۀ آن سخت بود، اما فردای آن شب، ساعات خوشی برای بچه‌ها و برخی از بزرگترها شکل می‌گرفت. از درست‌کردن آدم برفی و غار و تونل گرفته تا سُرسُره بازی و گلوله‌برف بازی.

این کار تقریباً بلااستثنا در تمام نقاط برفگیر کشور صورت می‌گرفت خاصه در همدان! همدانی‌ها اما تفریح دیگری هم داشتند، تفریحی که هم پر خطر بود، هم جذاب، در بین این جدال خطرناک‌بودن و جذاب‌بودن، اغلب جذاب‌بودن پیروز میدان بود و اکثر افرادی که تیوپ ماشین داشتند، برای بازی خطرناک و جذاب تیوپ‌سواری راه صحرا می‌گرفتند و مناطق شیب را برای بازی انتخاب می‌کردند، از بین مناطقی که اغلب مردم می‎رفتند می‌توان به آخر آسفالت (بلوار ارم فعلی)، عباس‌آباد، گنجنامه، لونا پارک، مسیر پیست اسکی و ... اشاره کرد. امروز هم البته مکان‌های بسیار دیگری به این مناطق افزوده شده است، اما هنوز مکان‌های مورد اشاره بیشترین مشتری را دارد.

 روش بازی هم اینطور بود که تیوپ را باد می‌کردند و به نسبت اندازۀ آن (از ماشین‌های کوچک تا ماشین سنگین) چند نفری روی آن سوار می‌شدند، و سر می‌خوردند.

156912531

این بازی البته قوانینی داشت. یکی از قانون‌های بازی این بود که بعد از سوارشدن فقط یک چیز در اختیار فرد یا افراد سوار شونده بود! انتخاب «آغاز مسیر».

یعنی وقتی سوار می‌شدی دیگه معلوم نبود کجا تیوپ کج می‌شود و شما را پرت می‌کند توی برف‌ها! در واقع کمتر راننده‌ای بود که تیوپ و مسافران را تا انتهای مقصد می‌برد! اغلب افراد وسط مسیر «چپه» می‌شدند، و اصلاً همۀ لذت تیوپ‌سواری هم به این به اصطلاح «چپه» شدن بود. گاهی هم تصادفاتی در این بین صورت می‌گرفت که اغلب با خنده و شوخی بین دو گروه مصدوم تمام می‌شد!

این هم یک مدل از لذت‌بردن قدیمی‌ها از برف زمستانی در مناطق سرد و برف‌گیر بود. اما امروز همه چیز تغییر کرده، افراد زیادی هستند که به جای تیوپ، پیست‌های اسکی را برای لذت‌بردن انتخاب می‌کنند، این کار هم ورزش محسوب می‌شود و هم خطر کمتری نسبت به سُر خوردن با تیوپ دارد. البته که هم کیفیت لذت‌بردن و هم هزینه‌های لذت‌بردن در هر دو هم متفاوت است.

امروز غیر از ورزش و بازی‌های مربوط به سر خوردن و ... لذت دیگری هم وجود دارد و آن هم تجربۀ مشابه سرخوردن اینبار با سورتمه های ریلی است. سورتمه هایی که اغلب مسیر مارپیچ و بالا و پایینی را طی می‌کنند و اغلب هیجان و لذت خاصی را با رعایت استانداردها و ایمنی ایجاد می‌کنند.

در همدان یکی از تفریحاتی که در دهکده تفریحی توریستی گنج نامه برای گردشگران و مردم همدان ساخته شده سورتمه ریلی است که تداعی‌کنندۀ همین لذت سُر خوردن روی برف است. امروزی‌ها استانداردهای‌شان با آدم‌های دیروز فرق کرده است، امروز به امنیت و سلامت در تفریح خیلی توجه می‌شود، اما قدیم‌ها اینطور نبود.

94d47227-a2e6-4bd0-b87f-ebb82e80066a

امروز فرد دوست دارد به صورت خانوادگی و کاملاً ایمن و در همۀ فصول از لذت‌هایی بهره ببرد که سلامت جسمش هم رعایت شود. برای مثال فرد به صورت خانوادگی حتی با کودکش سوار سورتمه می‌شود و از این هیجان در گنجنامه لذت می‌برد.

به همین جهت، و با رعایت همین استانداردهاست که مجموعه‌ای از لذت‌ها در مجموعه تفریحی توریستی گنجنامه برنامه‌ریزی شده که هم ورزشی است مانند دیواره صخره نوردی و بانجی جامپینگ، تیرول، هم تفریحی است مانند تله کابین و غار آکواریوم و ... و هم خانوادگی و آرامش‌دهنده مانند ویلاهای کوهستانی با چشم‌انداز الوند همیشه ماندگار و مسیر گنجنامه و تاریک ‌دره.

اگر دوست دارید در تمام فصل‌ها به همدان سفر کنید، پایلوت گردشگری غرب کشور را از دست ندهید، جایی که می‌توانید از هر نوع تفریح، اسکان، غذا، تله کابین، کوه و کوهستان و هوای بسیار عالی، مسیر زیبا و طبیعت بکر بهره ببرید و خاطرات خوشی را برای خودتان و خانواده رقم بزنید.

سایت گنجنامه :ganjname

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید