ضرورت تغییر چهرۀ «اقامت» در همدان برای گردشگر

زمستان به همدان برویم یا تابستان؟

کدخبر: ۵۴۶۹۷۰
تصویری که از همدان در افکار عمومی ایران وجود دارد این است که به دلیل سرما و برودت هوا در فصل‌های پاییز و زمستان، بهتر است تابستان به همدان سفر کنیم؛ اما آیا این تصویر درست است؟ آیا نباید این تصویر تغییر کند؟ آیا به نفع چرخۀ اقتصادی حوزۀ گردشگری در همدان نیست که این تصویر را تغییر دهد؟
زمستان به همدان برویم یا تابستان؟

آیا بهتر نیست تمایز مثبت همدان در گردشگری را اتفاقاً فصل‌های سرما بدانیم تا فصل گرم؟ آیا نباید در حوزۀ تبلیغات عمومی سطح کشور، به گونه‌ای همدان را نشان دهیم که مزیت همدان در برف و باران و زیبایی‌های پاییز و زمستان است؟ آیا موضوع اقامت‌های زمستانی، تورهای زمستانی همدان‌گردی، تورهای ورزشی کوهستانی و ... نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که همدان در زمستان بیشتر دیده شود تا تابستان؟ آیا به نفع زنجیرۀ گردشگری در همدان (اعم از اقامت، حمل ‎و‎‌نقل، خوراک و ...) این نیست که همدان سرد و برفی بیشتر نمایان شود تا همدان در بهار و تابستان؟

این سوالات، و سوالات متعدد دیگر باید در مورد گردشگری همدان پرسیده شود و پاسخ‌هایی دربارۀ آن‌ها داده شود که به تبع آن، تصویر همدان در کشور برای زمان سفر تغییر کند، یا لااقل همدان فقط این نباشد که در ماه‌های گرم سال گردشگرپذیری داشته باشد، و در افکار عمومی این موضوع مطرح شود که اگر می‌خواهید به همدان بروید، فقط بهار و تابستان بروید نه پاییز و زمستان! از بادهای سرد پاییزی همدان نهراسیم و سعی کنیم آن را به عنوان یک مزیت ببینیم.

با این مقدمه باید گفت زمانی همدان می‌تواند در بخش گردشگری، به توسعۀ پایدار دست پیدا کند که تمام بخش‌های مربوط به گردشگری، از زیرساخت تا خدمات و تورگردانی و ... به میزان استانداردی رشد کرده باشد.

1

فعلاً همدان مقصد گردشگرانی است که تابستان همدان را برای سفر انتخاب می‌کنند، بخش قابل توجهی از این گردشگران یا مسافران تصمیمی برای اسکان ندارند، یا اینکه چون هوای همدان را مساعد می‌بینند و پارک‌ها را مناسب برای اقامت، سعی می‌کنند مبلغی که برای اقامت برنامه‌ریزی کرده‌اند، صرف لذت‌های دیگر سفر بکنند، غافل از اینکه اقامت هم خودش نوعی لذت بردن از سفر است.

حالا سوال این است، خانواده‌ای که به همدان سفر می‌کند و اسکان در چادر را انتخاب می‌کند، با پیش‌فرض اینکه آب و هوا همینطور باشد، اگر شمال کشور یا سایر استان‌ها هم بروند باز در چادر اقامت خواهد داشت؟ اگر پاسخ «بلی»‌ست که هیچ، اما اگر منفی است، باید دید چرا ما در همدان نمی‌توانیم حتی در اقامتگاه‌های غیر رسمی (خانه‌های اجاره‌ای) اسکان مسافر در سطح گستره داشته باشیم؟

آیا باز موضوع به هزینه‌های خانوار برمی‌گردد؟ آیا به کم‌بوده هتل‌های همدان ربط دارد؟  آیا به کیفیت اسکان‌های ما و اقامت‌گاه‌های ما بر می‌گردد؟ آیا به شیوۀ تبلیغ ما از اسکان مرتبط است؟ آیا به سلیقۀ آن گروه از مسافران بر می‌گردد که اساساً اعتقادی به این ندارند که هزینه‌ای برای اسکان بدهند و برای همین، همدان بیشتر اقامتگاه تابستانی می‌شود تا مقصد گردشگری زمستانی!

چگونه باید تبلیغ کنیم که یک گردشگر، در فصل زمستان، حضور در ویلاهای کوهستانی و اقامتگاه‌های جذاب کوهستانی در دهکده تفریحی توریستی گنج نامه را انتخاب کند و ترجیح بدهد سفرش به لحاظ زمان‌بندی کمتر باشد، اما کیفیت اقامتش بهتر و خاطره‌انگیزتر باشد؟

چطور باید تبلیغ کنیم که الوند و گنجنامه در زمستان را لااقل به اندازۀ تابستان، زیبا نشان دهیم؟ زمستان همدان، غیر از نداشتن اسکان کنار پارک، برای گردشگر از تمام زیبایی‌های تابستان برخوردار است، چه بسیار مزیت همدان در زمستانش است نه در فصول دیگر، برای مثال، تصویر همدان از میدان میشان، تله کابین، و مسیر گنجنامه در زمستان بسیار دل‌انگیز و فرح‌بخش است.  

IMG-20200610-WA0013

امروز همدان تقریباً در مسیر توسعۀ زیرساخت‌های گردشگری قرار گرفته و رشد خوبی داشته است. اگرچه در همدان حدود  11 هتل داریم که امورشان بیشتر بر اساس برگزاری مراسمات می‌گذرد اما با همین تعداد و ایجاد هتل بوتیک، هتل سنتی و اقامتگاه بومگردی که هزینه‌های کمتری دارند می‌توان شکل دیگری از اقامت را در همدان برای گردشگر ایجاد کرد.

همدان در مسیر گردشگری دارای شرایط ویژه‌ای است. شرایطی که علائق مدرن و سنتی گردشگران را تامین می‌کند. از طرفی وجود تپۀ هگمتانه، غار علیصدر، بناهای بازمانده از اعصار مختلف، آرامگاه شخصیت‌های علمی، فلسفی، مذهبی از ابن‌سینا تا باباطاهر و حبقوق ‌نبی از طرف دیگر و اتفاقات جدید در استان از مجتمع تفریحی توریستی گنج نامه، غار آکواریوم، بانجی جامپیگ، تیرول، تله کابین، دیواره صخره نوردی، سورتمه ریلی، اتاق نمک، پارک مینی‌ورلد در ملایر و ... همه نوع سلیقه در گردشگری را پوشش می‌دهد و می‌تواند جذب گردشگر کند.  

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید