مسدودشدن جادۀ گنجنامه؛ گردشگری زمستانی در بن‌بست!؟

کدخبر: ۵۴۹۴۸۸
همدان در مسیر پیشرفت اقتصادی نیازمند فرایندهایی است که درآمدهای پایداری برای مردم و بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد. یکی از مهمترین این فرایندها، گردشگری است.
مسدودشدن جادۀ گنجنامه؛ گردشگری زمستانی در بن‌بست!؟

همدان دو فصل معروف برای همدانی‌ها و غیر همدانی‌ها دارد، یکی فصل بهار، و دیگری زمستان. همدانی‌ها بهار استان‌شان را خیلی زیبا می‌دانند، و اغلب مسافران را برای دیدن استان در این فصل دعوت می‌کنند؛ زمستانش را هم سخت و سوزان معرفی می‌کنند، طوری که اگر از همدانی‌ها و غیر همدانی‌ها دربارۀ سفر به استان سوال کنید، اغلب توصیه می‌کنند که به خاطر سرما و یخبندان، فصل زمستان را برای سفر انتخاب نکنند! اما آیا این نگاه در مورد گردشگری همدان صحیح است؟ آیا نباید مدیران و تصمیم‌گیران استان در بخش‌های مختلف تلاش کنند زمستان همدان را برای گردشگران جذاب کنند؟!

پنجشنبه شب 15 دی‌ماه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان اعلام کرد که «مسیر گنجنامه شهر همدان از میدان قائم به علت ریزش برف و لغزندگی سطح جاده، مسدود شد.»

images

سرهنگ «فرخ جمالی» در توضیح خبر گفته بود که «ریزش برف و لغزندگی جاده امکان پاکسازی سطح جاده و امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف را در مسیر گنجنامه ناممکن کرده است. به منظور پیشگیری از گرفتار شدن رانندگان و خودروها در برف و بروز سوانح ناگوار، این مسیر هم اینک مسدود شد. در کمتر از یک ساعت گذشته با افزایش ریزش برف و لغزندگی سطح جاده، هشت دستگاه خودرو دچار سانحه شدند.»

این خبر پلیس راهور نشان از این دارد که مدیریت راه‌ها در شهر همدان، به گونه‌ای است که با آمدن یک برف مختصر، یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری در شهر همدان مسدود می‌شود، این در حالی‌ست که اتفاقاً باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که با آمدن برف زمستانی، از همدان و سراسر کشور، هم علاقمندان به ورزش‌های زمستانی و هم علاقمندان به طبیعت راه همدان را پیش گیرند و به همدان بیایند که از این زیبایی خدادادی استفاده کنند!

اما آنچه در این سال‌ها شاهد آن بودیم، مسدودشدن راه‌های زیبای زمستانی در شهر همدان بوده است. تقریباً در تمام سال‌ها، اگر برف در همدان باریده شده، مسیر پیست اسکی مسدود شده است، مسیری که یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مسیرهای کوهستانی برای ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی است.

1397082512183360715916644

در واقع به جای اینکه مسیر گنجنامه و مسیر پیست اسکی در فصل زمستان یک جاذبه برای همدان باشد و جذب گردشگر کند، بیشتر تبدیل به یک معضل ترافیکی می‌شود.

فکرش را بکنید یک مجموعۀ بزرگ و جذاب مثل مجموعه تفریحی توریستی گنج نامه در انتهای مسیر گنجنامه ساخته شده است، مجموعه‌ای که تقریباً از تمام جذابیت‌های یک مجموعه تفریحی مثل ویلاهای کوهستانی برای اقامت، تله کابین، تیرول، بانجی جامپینگ، غار آکواریوم، اتاق نمک و ... برخوردار است، بعد در یک فصل زیبای همدان مثل زمستان، و با آمدن یک برف، حتی یک گردشگر هم نمی‌تواند در آنجا حضور پیدا کند، چرا؟ چون مسیر به دلیل لغزندگی و برف و مه بسته شده است!

آیا مدیران مرتبط با توسعه در استان همدان، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر، تا مدیران اجرایی استان و استاندار، مدیران مرتبط با گردشگری استان نباید به این توجه داشته باشند که فصل زمستان و برف همدان را یک مزیت برای توسعه و گردشگری معرفی کنند و فکری برای زیرساخت‌های گردشگری استان کنند؟ آیا با آمدن یک برف زمستانی باید مسیرهای کوهستانی داخل شهر و استان بسته شود؟ آیا گردشگری زمستانی که می‌تواند یکی از مزیت‌های فصل سرما در همدان باشد، با آمدن برف به یک معضل بدل شود و حتی برای مردم خسارات مالی و جانی به بار بیاورد؟!

برف همدان باید هم نعمتی الهی برای کشاورزان، باغداران، ذخیره آب پشت‌ سدها و ... باشد، هم یک فرصت استثنایی برای ورزش‌های زمستانی و گردشگری زمستانی در همدان، در این صورت است که زمستان همدان، با داشتن پیست اسکی، قلل زیبا، دامنه‎های برفگیر و جذاب و ... برای گردشگر و ورزشکاری که به ورزش‌های زمستانی علاقمند است مکان خوبی برای سفرهای زمستانی خواهد بود.  

سایت گنجنامه : ganjname

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید