پوشش بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در 1401 شامل چیست؟

کدخبر: ۵۵۰۴۲۵
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه جزو بیمه نامه‌های اتومبیل هستند که در کنار یکدیگر می‌توانند خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی را جبران کنند. این دو بیمه نامه را بهتر است که همزمان تهیه کنید زیرا بسیاری از پوشش‌های این دو بیمه نامه مکمل یکدیگر هستند.
پوشش بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در 1401 شامل چیست؟

البته که تهیه بیمه نامه شخص ثالث به عنوان یک بیمه نامه اجباری باید تهیه شود و تمام وسایل نقلیه زمینی باید این بیمه نامه را داشته باشند تا با جریمه پلیس و توقیف خودروی خود مواجه نشوند. اما چرا بیمه نامه ثالث اجباری است یا چرا همزمان خرید دو بیمه اتومبیل اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث همانطور که از نامش مشخص است، جبران کننده خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث خواهد بود. این بیمه نامه را می‌توان برای خسارت‌های مالی و جانی که در حادثه‌های رانندگی رخ می‌دهد در نظر گرفت و متناسب با سقف تعهدات از بیمه‌گر غرامت دریافت کرد. همچنین به طور کلی در این بیمه نامه منظور از شخص ثالث، همان افراد یا فردی است که در حادثه رانندگی دچار حادثه شده و زیان مالی یا جانی برایش ایجاد شده است.

در حقیقت افرادی اهمیت تهیه این بیمه نامه را می‌دانند که یک بار پلیس خودروی آن‌ها را توقیف و پارکینگ منتقل کرده یا تصادف کرده باشند. در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد که خودرویی فاقد بیمه نامه ثالث است دستور انتقال به پارکینگ را صادر می‌کند و در این شرایط راننده یا صاحب خودرو باید علاوه بر پرداخت جریمه، هزینه‌های جانبی مانند: هزینه پارکینگ را هم پرداخت کنند.

همچنین اگر شما با خودروی خود تصادف کرده باشید و در آن زمان، فاقد بیمه نامه باشید، می‌دانید که باید تمام خسارت‌های ایجاد شده را خودتان پرداخت کنید و موظف به جبران خسارت‌ها هستید.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برای اینکه بتواند خسارت‌های وارد شده در حادثه‌های رانندگی را جبران کند نیاز است که یکسری خطرات احتمالی در تصادف‌ها را تحت پوشش قرار دهد. نکته مهم این است که این بیمه نامه خطرات مالی که برای راننده مقصر ایجاد شود را تحت پوشش ندارد و خسارت‌های وارد شده را جبران نمی‌کند.

اما برای اشخاص ثالث خسارت‌های مالی یا جانی فرقی ندارند تا سقف تعهدات بیمه نامه، جبران خسارت انجام می‌شود. بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

  • خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

  • خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

  • پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

  • نکته مهم هنگام جبران خسارت‌ها این است که با توجه به دیه اعلام شده در سال 1401 میزان تعهدات برای بیمه‌گر با توجه به سقف تعهدات مشخص خواهد شد. سقف تعهدات در سال 1401 برای ماه‌های غیر عادی (ماه‌های حرام) سال با توجه به دیه اعلام شده مبلغ 800 میلیون تومان خواهد بود. همچنین دیه در ماه‌های عادی سال مبلغ 600 میلیون تومان اعلام شد که این مبالغ در حقیقت حداکثر سقف تعهدات برای بیمه نامه شخص ثالث خواهند بود.

همچنین برای انتخاب سقف تعهدات در پوشش مالی بیمه شخص ثالث باید میزان حداقل پوشش یعنی یک چهلم را در نظر گرفت که در سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان خواهد بود و با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان تا نصف دیه اعلام شده یعنی مبلغ 400 میلیون تومان، تعهدات بیمه‌گر را افزایش داد.

بیمه ثالث خسارات مالی وارد بر دیگر خودروها جبران می کند

بیمه ثالث خسارات مالی وارد بر دیگر خودروها جبران می کند

بیمه بدنه چیست؟

 همانطور که اشاره شد، بیمه شخص ثالث در برابر خسارت‌های مالی راننده مقصر تعهداتی ندارد. از این رو شرکت‌های بیمه‌ای طرح تکمیلی برای این بیمه نامه در نظر گرفتند که با نام بیمه بدنه ارائه می‌شود. بیمه بدنه خودرو، برای مدیریت هزینه‌های خسارات احتمالی وارد به بدنه و سایر قطعات ماشین امری لازم و ضروری است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت نماید.

با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه‌نامه بدنه خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه ، خرید بیمه بدنه را به همه دارندگان خودرو مخصوصا دارندگان خودروهای نامتعارف توصیه می‌کنند.

تنها نکته مهمی ‌که باید هنگام خرید بیمه اتومبیل به آن دقت داشته باشید انتخاب پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه نامه است. از زمانی که تکنولوژی وارد دنیای بیمه شده است، نگرانی برای انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای وجود ندارد. از این رو سامانه بیمه دات کام که یک کارگزای آنلاین استعلام، مقایسه و خرید بیمه است در تلاش خواهد بود که بهترین پوشش‌ها و شرکت‌های بیمه را معرفی کند تا بیمه‌گزار با توجه به نیاز خود، بتواند سقف تعهدات و پوشش‌های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو را در بیمه دات کام انتخاب کند. برای این کار کافی است که به صفحه اصلی بیمه دات کام مراجعه کرده و با انتخاب محصول بیمه‌ای خود، تنها با چند کلیک، لیستی از شرکت‌های بیمه فراهم شود و با مقایسه قیمت‌ها بهترین خدمات و بیمه نامه را دریافت کرد.

پوشش‌های بیمه بدنه

انتخاب بیمه نامه با شرایط استعلام و مقایسه بیشتر برای بیمه بدنه اهمیت دارد. زیرا این بیمه نامه علاوه بر پوشش‌های اصلی که جزو موارد لاینکف بیمه نامه است، پوشش‌های اضافی هم دارد و نیاز است که این پوشش‌ها با دقت زیادی انتخاب شوند. در حقیقت با پرداخت حق بیمه پایه می‌توان تحت پوشش اصلی بیمه بدنه قرار گرفت و با پرداخت حق بیمه بیشتر پوشش‌های اضافی را خریداری کرد. نکته مهم این است که این بیمه نامه اختیاری است و می‌توانید هر کدام از پوشش‌ها که نیاز دارید را تهیه کنید. پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه عبارتند از:

  • واژگونی و سقوط خودرو

  • برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت

  • آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی

  • آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی

  • سرقت کلی خودرو

  • سرقت قطعات خودرو

  • ایاب و ذهاب

  • شکست شیشه

  • بلایای طبیعی

  • ترانزیت

  • حذف فرانشیز

  • نوسانات قیمت

  • اسید پاشی و مواد شیمیایی

داشتن بیمه بدنه ضروری است

داشتن بیمه بدنه ضروری است

خرید همزمان بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، خرید همزمان بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث می‌تواند نگرانی‌های بیمه‌گزار را هنگام بروز حادثه رانندگی و خطرات تحت پوشش بیمه نامه را از بین ببرد. این دو بیمه نامه مکمل یکدیگر هستند و برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید نیاز است که توقعات خود را از بیمه‌گر بدانید. به طور کلی بیمه‌گزار برای اینکه یک شرکت بیمه را انتخاب کند عواملی را در نظر می‌گیرد که عبارتند از:

  • میزان رضایتمندی مشتری‌های قبلی

  • اعمال تخفیف و ارائه قیمت‌های مناسب

  • سقف تعهدات در پوشش مالی

  • میزان توانگری مالی شرکت بیمه در مقایسه با سایر شرکت‌ها

  • تعداد شعب و مراکز فعال برای پرداخت خسارت

  • ارائه خدمات بیمه ای به موقع

  • امکان ارائه پرداخت خسارات به صورت سیار

اگر شما برای خرید بیمه ثالث و بیمه بدنه به صورت همزمان اقدام کنید ممکن است که مشمول طرح تخفیف خرید بیمه نامه شوید. زیرا برخی از شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بتوانند میزان سهم فروش بیشتری در صنعت بیمه داشته باشند طرح‌های تخفیفی درون سازمانی در نظر می‌گیرند، اما در نهایت این بیمه‌گزار است که با توجه به نیاز خود باید تصمیم به خرید همزمان دو بیمه نامه اتومبیل داشته باشد.

کارگزاری آنلاین بیمه دات کام، سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه از جمله بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو است. شما می‌توانید با ورود به این سایت، قیمت و شرایط انواع بیمه‌نامه را از معتبرترین شرکت‌های بیمه استعلام بگیرید و با هم مقایسه کنید.

ضمنا، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۳۷۲ تماس بگیرید. مشاوره‌های کارشناسان بیمه دات کام رایگان و کاملا بیطرفانه است. پس از دریافت اطلاعات، بیمه مناسب شرایط‌تان را در کمترین زمان ممکن  از سامانه خرید بیمه دات کام (https://bimeh.com/) بخرید و بیمه‌نامه خود را به صورت رایگان درب منزل دریافت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید