زمستان سخت، تابستان سخت؛ کلیدواژه‌های مدیران همدان

گردشگران را فراری ندهید!

کدخبر: ۵۵۰۸۰۲
کلیدواژه‌هایی که این روزها مدیران استان همدان در گفتگوهای‌شان استفاده می‌کنند اگرچه برای این است که مردم را از مشکلاتی که ممکن است به دلیل بارش‌ها و برودت هوا برای‌شان پیش بیاید حذر دهند، اما تاثیرات بلند مدت و منفی بر گردشگری استان خواهد داشت.
گردشگران را فراری ندهید!

زمستان سخت، سرمای شدید، نجات برخی گرفتاران، اسکان در راه ماندگان، امداد خودروهای گرفتار در برف، مه‌گرفتگی شدید، تعطیلی به خاطر برودت هوا، ماندگاری هوای سرد، گرفتاری در برف، غافلگیری به دلیل بارش و ... از جمله گزاره‌هایی هستند که در خبرها می‌شنویم و می‌خوانیم؛ اما آیا بیان این موضوعات باید به همین روش باشد؟

باز هم در مسیر اطلاع‌رسانی، مدیران راهی را می‌روند که امروز در دنیا روش‌های دیگری برای آن پیدا شده است. حذردادن مردم از مشکلاتی که بابت برودت هوا، سرما و بارش برف ایجاد شده راه صحیحی برای انتقال پیام در این مدل رویدادهای جوی نیست.

همدان استانی است که از دیرباز به خاطر شرایط جغرافیایی‌اش همیشه برف‌گیر و سرد بوده، بنابراین مردم می‌دانند که در چه استانی با چه ویژگی اقلیمی زندگی می‌کنند، مردم سایر استان‌ها هم اطلاعات نسبتاً دقیقی از همدان دارند، مانند اطلاعاتی که ما همدانی‌ها از خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ها، مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، قم، تهران و ... داریم، بنابراین اگر هم سفری به همدان داشته باشند می‌دانند که به چه شهری با چه اقلیمی سفر کرده یا برای رسیدن به مقصد دیگری از آن گذر می‌کنند.

DSC_0458

بنابراین اگر قصد داریم گردشگری استان را در تمام فصول گسترش دهیم، باید اولین کاری که انجام می‌دهیم زیرساخت‌ها را مهیا کنیم و کار دیگر اینکه ادبیات‌مان را در مورد اقلیم همدان و ویژگی‌هایش تغییر دهیم.

«همدان‌هراسی» با سرما و یخبندان، نه تنها مردم را از ترددهای غیر ضروری، برنامه‌ریزی برای سفر، همراه داشتن موارد ایمنی سفر برای خود و خودرو، رعایت دستورالعمل‌های مصرف انرژی و ... به صورت گسترده منع نمی‌کند، بلکه صنعت گردشگری همدان را هم در 6 ماه از سال تعطیل می‌کند.

وقتی استان همدان جایی مانند غار علیصدر دارد، غار آکواریوم دارد، تله کابین و تله‌سیژ دارد، اقامت‌گاه‌ها و ویلاهای کوهستانی دارد، گنجنامه و دهکدۀ تفریحی و توریستی گنجنامه به عنوان قطب گردشگری منطقه غرب کشور و دهکده نمونه گردشگری در کشور دارد نباید با این ادبیات در خبرها و گزارش‌ها با مردم استان و کشور سخن بگوید.

نعمت برف و زمستان باید در حوزۀ گردشگری هم برای مدیران جا بیافتد، نه اینکه از اورژانس و راهداری و هلال احمر و آموزش و پرورش و دیگر زیر مجموعه‌های مدیریت بحران استان تا شهرداری‌ها و ... در تمام مصاحبه‌هایی که دارند از برف به عنوان نعمت الهی در قامت یک بحران رونمایی کنند و به تکرار مردم را از سرما و یخبندان بترسانند.

photo_2018-03-12_15-39-29

ما البته منکر این نیستیم که باید هشدارها به درستی به مردم داده شود تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری به عمل بیاید، اما شکل روایت در خبرها درست است که جهت هشدارگونه بودن را برای مردم بیشتر دارد، اما عواقبی که بر صنعت گردشگری استان می‌گذارد اصلاً قابل تغییر نیست یا دست‌کم تغییر آن بسیار سخت است.

چرا باید مردم در ایران فقط به دنبال بازدید از غار علیصدر در فصل بهار و تابستان باشند؟ چرا تلاش نمی‌کنیم روی گردشگری زمستانۀ همدان، دامنۀ الوند، گنجنامه، دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، اقامت‌گاه‌ها و ویلاهای کوهستانی و بسیار زیبای گنجنامه کار کنیم. سرماهراسی، همدان‌هراسی در فصل سرد، جاده‌هراسی در برف همدان و ... رخدادهایی نیست که به نفع گردشگری استان باشد.

زمستان همدان سرد است، این را همه می‌دانند، اما ای کاش اینقدر روی زیرساخت‌ها کار کرده بودیم که امروز می‌شد پویش راه بیاندازیم که #زمستان_همدان_را_ببینید یا #همدان_زمستان_زیباست نه اینکه هر خبرگزاری و سایت و نشریۀ مکتوبی را با موضوع همدان می‌بینیم و می‌خوانیم، پر از هشدار درباره سرمای همدان باشد، سرمایی که برای همدان فرصت است نه تهدید. فرصتی برای جذب گردشگر با علائق ویژه. علائقی که ریشه در برف دارد و در زمستان و در سرما.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید