امکان نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند در دهکدۀ گنجنامه

کدخبر: ۵۵۲۱۷۲
فضای فرهنگی و هنری کشور در بهمن ماه اغلب به سمت و سوی برگزاری جشنواره‌های فجر می‌رود. فیلم و تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و شعر، رشته‌هایی از هنر هستند که در بهمن ماه در قالب جشنواره فجر رونقی در فضای فرهنگی کشور ایجاد می‌کنند. در ایام دیگر سال هم البته جشنواره‌هایی برگزار می‌شود اما به میزان گستردگی رویدادهایی نیست که در بهمن ماه به وقوع می‌پیوندد.
امکان نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند در دهکدۀ گنجنامه

در دهکده تفریحی توریستی گنجنامه هم نگاه به فرهنگ و هنر، نگاهی غالب بوده و تلاش شده همیشه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی حمایت‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی صورت بگیرد، اما اگر به نسبت رویدادهایی که در این هفته جامعۀ فرهنگ و هنر با آن مواجه است بخواهیم ظرفیت‌های دهکده تفریحی توریستی گنجنامه را بررسی کنیم، خواهیم دیدکه در بخش تصویری و برگزاری کارگاه‌های کوچک آموزشی و نقد فیلم، امکانات خوبی در مجموعه دهکده گنجنامه وجود دارد.

یک اتاق نمایش فیلم با حدود ظرفیت 20 نفر، این امکان را دارد که آثار مستند و کوتاه در آن نمایش داده شده و علاقمندان در ورکشاپ‌های کوتاه مدت در این حوزه آموزش ببینند.

در واقع یکی از مظاهر توسعۀ فرهنگی در هر استانی، میزان حضور بخش خصوصی در حوزه‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی است. از این منظر، می‌توان امید داشت که اگر علاقمندان به جریانات فرهنگی در شهر و استان همدان تمایل داشته باشند که فضایی حرفه‌ای و تخصصی در یک مکان فرهنگی داشته باشند، پیشنهاد دهکده گنجنامه، یکی از بهترین اماکن فرهنگی برای فعالیت‌های هنری است.

پرواز مرغابی (103)

اگرچه مجموعۀ گنجنامه، مجموعه‌ای با رویکرد اقتصادی در حوزۀ گردشگری است، اما ظرفیت‌های فعالیت‌های فرهنگی در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پیش از این هم، در حمایت از رویدادهای فرهنگی هنری، تا جایی که امکانات فراهم بوده، به عنوان حامی گام برداشته و حضوری فعال داشته است.

در بسیاری در کشورهای دنیا هم که هنر به عنوان یک صنعت مطرح شده و رشد کرده، نگاه اقتصادی به آن و حضور در کنار تولید و صنعت است. هر چند ظرفیت‌هایی که امروز در دهکدۀ گنجنامه وجود دارد به معنای یا با انگیزۀ تولید ثروت نیست، اما با یک جستجوی مختصر می‌توان دریافت که مهمترین آثار سینمایی در دنیا، توسط کمپانی‌هایی ساخته می‌شود که به جریانات اقتصادی وصل هستند، حتی در حوزۀ پخش فیلم در جهان هم اینگونه است و بیشتر کمپانی‌های پخش کنندۀ فیلم، با هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در ارتباط هستند.

IMG_2242

حال با توجه به اینکه در همدان، و پس از چند دوره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، سینماها از شکل و قالب قدیمی جدا شده و هم در ساخت و ساز سالن و صندلی‌ها هم در کیفیت پخش و نمایش فیلم و صدا، تغییرات قابل توجهی کرده فضای فرهنگی استان هم به تبع آن دستخوش تغییرات مثبتی شده است.  

فعالیت‌های انجمن سینمای جوانان، گروه‌های مردم‌نهاد مرتبط با هنر، انجمن‌های هنری استان، کارگردان‌ها و اهالی سینما که همدانی بودند و گرایش به توسعه هنر در استان‌شان را داشتند و ... باعث شده رخدادهای نوی در حوزۀ هنرهای تصویری در همدان شکل بگیرد.

از همین روست که اگر هر چقدر تلاش شود بخش خصوصی وارد موضوع حمایت از هنر شود، باز در همدان ظرفیت‌های زمین‌مانده وجود خواهد داشت. بنابراین، دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، با وجود فضاهای مفرح و آرامی که برای گردشگر ایجاد می‌کند، از اقامت‌های کوهستانی و ویلاهای کوهستانی، تا تله کابین و غار آکواریوم و ... این امکان و ظرفیت را دارد که حامی گروه‌هایی باشد که علاقمند به برگزاری نشست‌های تخصصی هنر به ویژه در حوزه سینما هستند. این کار حتی در بلند مدت، می‌تواند به عنوان یک جریان مثبت در جذب گردشگر فرهنگی هم در همدان موثر باشد.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید