پایان سال مالی؛ چند نکته برای حسابداران و شرکت‌ها

کدخبر: ۵۵۳۶۷۵
با نزدیک شدن به پایان سال، عملیات حساس بستن حساب‌ها در پایان سال مالی، به دغدغه بسیاری از حسابداران تبدیل می‌شود. در انتهای هر سال یا دوره مالی، واحد حسابداری هر کسب‌و‌کار باید با بستن سال مالی، اطلاعات را به سال بعد منتقل کند. این عملیات و ارائه گزارش‌ها و صورت‌های مالی به مدیران بالا دستی حساسیت بسیار بالایی دارد.
پایان سال مالی؛ چند نکته برای حسابداران و شرکت‌ها

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت بستن سال مالی، نکات مهم آن و نحوه بستن حساب‌ها آشنا کنیم. به شما قول می‌دهیم که با مطالعه این مطلب دغدغه بسیاری از حسابداران کسب‌و‌کارها برای انجام عملیات پایان سال مالی رفع خواهد شد.

سال مالی چیست و چرا عملیات پایان سال مالی انجام می‌شود؟

معمولا شرکت‌ها برای رسیدن به اهداف حسابداری خود، یک دوره 12 ماهه را در نظر می‌گیرند. این دوره در اصطلاح حسابداری، سال مالی نام دارد. برخی از کسب‌و‌کارها انتهای هر سال را به‌عنوان پایان سال مالی خود در‌نظر می‌گیرند؛ در‌حالی‌که بعضی دیگر این دوره را با‌توجه‌به چرخه تجاری کسب‌و‌کارشان تعیین می‌کنند. سال مالی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از یکم فروردین تا پایان اسفند است.

شرکت‌ها در پایان این دوره، باید حساب‌های خود را ببندند و مانده آن‌ها را صفر کنند. هدف از انجام این عملیات حساس، اتمام دوره مالی و انتقال اطلاعات به سال بعد، جمع‌آوری صورت‌های مالی و پیش‌گیری از حجیم شدن اطلاعات است. بخش بزرگی از این فرآیند دشوار توسط یک  نرم افزار حسابداری پیشرفته و حرفه‌ای انجام خواهد شد.

مهم‌ترین نکات بستن حساب در پایان سال مالی

مهم‌ترین نکات بستن حساب در پایان سال مالی

حسابداران باید قبل از بستن حساب‌ها در پایان سال مالی، به نکات مهمی توجه داشته باشند. مهم‌ترین نکته، اطمینان از صحت اسناد و اطلاعات مالی است؛ کلیه داده‌ها باید شماره‌گذاری و قطعی شده‌ باشند تا به سال بعد منتقل شوند؛ در‌غیر‌این‌صورت، حسابداران با مشکلات متعددی در شروع سال مالی بعد مواجه خواهند شد. با‌ توجه کردن به نکات زیر از وقوع بسیاری از این مشکلات جلوگیری می‌شود:

  • برای بررسی دوباره کلیه ترازنامه‌های مالی اقدام کنید.

  • بررسی صحت موجودی کالا و استفاده از انبارگردانی را فراموش نکنید.

  • پیش از بستن حساب‌ها، نسبت به تایید صندوق اقدام کنید.

  • کنترل کاردکس و بررسی سرفصل‌ها نباید فراموش شوند.

  •  کلیه سندهایی که بدون‌توجه‌به اصول حسابداری ثبت شده‌اند را نیز کنترل کنید.

  • بررسی کلیه فاکتورها باید در دستور کار قرار گیرند.

  •  موجود منفی کالاها باید چک شوند.

  •  نسبت به مرتب‌سازی اسناد پیش از بستن حساب‌ها اقدام کنید.

دقت داشته باشید که بستن حساب‌ها در انتهای سال مالی در ایران یک فرآیند چند مرحله‌ای و حساس است. انجام این عملیات بدون‌توجه‌به استانداردهای حسابداری، حسابداران را با مشکل‌های فراوانی در آغاز سال مالی بعد مواجه می‌کند.

آشنایی با مراحل بستن سال مالی در ایران

بستن حساب‌ها در پایان سال مالی در چند مرحله مختلف انجام می‌شود. تیم حسابداری کسب‌و‌کار شما باید برای انجام این عملیات دوره‌های آموزش حسابداری را پشت‌سر گذاشته و اطلاعات حسابداری کافی در زمینه بستن حساب‌ها داشته باشد. بستن سال مالی در 3 مرحله زیر انجام خواهد شد:

1. بستن حساب‌های دائمی و موقت، برای انتقال اطلاعات به شروع سال مالی بعد

ماهیت حساب‌ها در انتهای هر سال مالی به دو شکل حساب دائمی و موقت است. برای پیش‌گیری از تجمع اطلاعات باید این دو نوع حساب را به‌صورت زیر در پایان هر سال ببندید:

  • بستن حساب دائمی: برای اینکار ابتدا حساب‌های دائمی مانده بدهکار را بستانکار کنید؛ معادل جمع این حساب‌ها در ترازنامه بستانکار می‌شوند. سپس، همه حساب‌های مانده بدهکار مانند حساب سرمایه و موجودی، در حساب تراز اختتامیه بدهکار خواهند شد.

  • بستن حساب موقت: حساب‌های موقت از دوره قبل مانده نمی‌گیرند و می‌توانند به دوره بعد منتقل شوند. مانده یک حساب موقت در ابتدای هر سال مالی صفر و در پایان سال مالی نیز صفر خواهد بود.

حسابداران باید پس از تهیه صورت سود و زیان نسبت به بستن حساب‌های موقت و انتقال حساب‌های دائمی به سال بعد اقدام کنند.

2. صادر کردن سند تعدیل ماهیت؛ تطبیق مانده حساب‌های معین

در مرحله بعد، برای بستن حساب‌ها باید حساب‌هایی که مانده آن‌ها با حساب‌های معین متفاوت است را به‌طور کامل بررسی کنید. برای این کار حساب‌های معین خود را با دو ویژگی ماهیت داشتن مخالف حساب مذکور و خلاف ماهیت حساب‌های تفصیلی تعریف کنید تا مانده حساب‌های مخالف آن بسته شود.

3. دور سندهای اختتامیه و افتتاحیه برای بستن حساب‌ها

برای بستن ترازنامه و انتقال آن به شروع سال مالی بعد، نسبت به صدور سند اختتامیه اقدام کنید. بعد از صدور این سند باید همه حساب‌های ترازنامه‌ای بسته شوند و به سال بعد انتقال یابند. این کار با صادر کردن سند افتتاحیه سال بعد انجام خواهد شد. توصیه می‌کنیم که برای صدور سند افتتاحیه، ابتدا سال مالی جدیدی ایجاد کرده و سپس در این دوره سند افتتاحیه را صادر کنید.

امروزه همه این مراحل و فرآیندهای بستن حساب در پایان سال مالی توسط نرم‌افزاراهای حسابداری سپیدار سیستم انجام می‌شوند. گزارش‌های انتهای هر سال باید دقیق و صحیح باشند؛ چرا که این گزارش‌ها عملکرد مالی کسب‌و‌کارتان در طول 12 ماه فعالیت را به سرمایه‌گذاران، بانک‌ها یا وام‌دهندگان نشان می‌دهند. شما نیز می‌توانید با تهیه یک نرم‌افزار حسابداری شرکتی یا فروشگاهی پیشرفته، صحت و دقت بستن حساب‌های مالی کسب‌و‌کارتان را دوچندان کنید.

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم؛ بهترین ابزار برای بستن حساب‌ها در پایان سال مالی

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم؛ بهترین ابزار برای بستن حساب‌ها در پایان سال مالی

در این مقاله با اهمیت، نکات مهم و نحوه بستن حساب در پایان سال مالی آشنا شدیم. امروزه همه شرکت‌های بزرگ و کوچک برای انجام این عملیات از نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم استفاده می‌کنند. شرکت سپیدار سیستم با تولید و عرضه نرم‌افزار شرکتی سپیدار و نرم‌افزار فروشگاهی دشت، کمک فراوانی به افزایش دقت و صحت امور حسابداری کسب‌و‌کارهای کشور کرده است.

برای آشنایی با امکانات بی‌نظیر نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا وارد سایت این مجموعه به نشانی  sepidarsystem شوید. همچنین، شماره تلفن 02181022000 پل ارتباطی شما با مجموعه سپیدار خواهد بود. برای دریافت مشاوره درباره خرید نرم‌افزار شرکتی، فروشگاهی یا حتی نرم‌افزارهای ابری سپیدار سیستم با کارشناسان این مجموعه گفت‌و‌گو کنید.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید